خرید و دانلود فایلهای علمی

انواع تحقیق پروژه پاورپوینت مقاله و سایر فایلهای مجاز

خرید و دانلود فایلهای علمی

انواع تحقیق پروژه پاورپوینت مقاله و سایر فایلهای مجاز

تعریف خاک و عوامل فرسایش خاکها

بخشهایی از متن:

دید کلی

خاک‌ها مخلوطی از مواد معدنی و آلی می‌باشند که از تجزیه و تخریب سنگ‌ها در نتیجه هوازدگی بوجود می‌آیند که البته نوع و ترکیب خاک‌ها در مناطق مختلف بر حسب شرایط ناحیه فرق می‌کند. مقدار آبی که خاک‌ها می‌توانند بخود جذب کنند. از نظر کشاورزی و همچنین در کارخانه‌های راه‌سازی و ساختمانی دارای اهمیت بسیاری است که البته این مقدار در درجه اول بستگی به اندازه دانه‌های خاک دارد.

هرچه دانه خاک ریزتر باشد، آب بیشتری را به خود جذب می‌کند که این خصوصیت برای کارهای ساختمان‌سازی مناسب نیست. بطور کلی خاک خوب و حد واسط از دانه‌های ریز و درشت تشکیل یافته است. تشکیل خاک‌ها به گذشت زمان ، مقاومت سنگ اولیه یا سنگ مادر ، آب و هوا ، فعالیت موجودات زنده و بالاخره توپوگرافی ناحیه‌ای که خاک در آن تشکیل می‌شود بستگی دارد.

عوامل موثر در تشکیل خاک

سنگ‌های اولیه یا سنگ مادر

کمیت و کیفیت خاک‌های حاصل از سنگ‌های مختلف اعم از سنگهای آذرین ، رسوبی و دگرگونی به کانی‌های تشکیل دهنده سنگ ، آب و هوا و عوامل دیگر بستگی دارد. خاک حاصل از تخریب کامل سیلیکاتهای دارای آلومینیوم و همچنین سنگهای فسفاتی از لحاظ صنعتی و کشاورزی ارزش زیادی دارد. در صورتیکه خاک‌هایی که از تخریب سنگ‌های دارای کانی‌های مقاوم (از قبیل کوارتز و غیره) در اثر تخریب شیمیایی پدید آمده‌اند و غالبا شنی و ماسه‌ای می‌باشند فاقد ارزش کشاورزی می‌باشند. ...

...

پوشش گیاهی

درختان جنگلی و مرتع موثرترین عوامل محافظ خاک در مقابل فرسایش هستند. نباتات زراعی اثر محافظتی کمتری دارند، ولی این امر در نباتات مختلف یکسان نیست. نباتاتی مانند جو و گندم پوشش نسبتا کافی برای خاک فراهم می‌کنند.

ماهیت خاک

از بین خواص فیزیکی خاک موثر در میزان فرسایش مهمترین آنها قابلیت نفوذ خاک و ثبات ساختمانی خاک است. قابلیت نفوذ خاک به عواملی مانند ثبات ساختمانی ، بافت ، نوع رس ، عمق خاک و وجود لایه‌های غیر قابل نفوذ بستگی دارد. ثبات ساختمانی ذرات خاک سبب می‌شود که علی‌رغم هرزروی سطح آب فرسایش زیادی صورت نگیرد.

نحوه کنترل فرسایش آبی

روشهای مختلفی برای کاهش یا کنترل فرسایش آبی می‌توان بکار برد:
بطور کلی هر اقدامی مانند شخمهای سطحی و عمقی و اضافه کردن مواد آلی خاک که قدرت جذب آبی خاک را افزایش دهد، هدر رفتن سطحی آب را کاهش می‌دهد.

انتخاب نوع نباتات زراعی در کنترل فرسایش اثر زیادی دارد.

بالا نگه داشتن سطح حاصلخیزی خاک خود یک نوع عمل محافظتی در مقابل فرسایش است، زیرا تحت این شرایط رشد زیاد نباتات ، علاوه بر بهتر نمودن قابلیت نفوذ آب خاک ، پوشش گیاهی و مواد آلی خاک را بطور قابل ملاحظه افزایش می‌دهند.

با دقت در انتخاب روشهای کشت و زرع و نحوه انجام آنها می‌توان با فرسایش خاک مبارزه کرد. در صورتی که شیب زمین تا مسافت زیادی ادامه داشته باشد، بهتر است که نباتات کرتی مانند ذرت با نباتات پوششی مثل گندم و جو بطور یک در میان کشت شوند، تا بدین وسیله از شتاب گرفتن آب جلوگیری شود. این روش کشت را که اصطلاحا کشت نواری گویند، اثرات کاملا مثبتی در حفاظت خاک داشته است.

فرسایش بادی

تخریب خاک از طریق فرسایش بادی بیشتر در مناطق خشک صورت گرفته و گاهی در مناطق مرطوب هم اتفاق می‌افتد. ...

...



خرید فایل



لینک منبع :تعریف خاک و عوامل فرسایش خاکها

تعریف خاک و عوامل فرسایش خاکها - بیتوته www.beytoote.com/scientific/chera/definition-soil-erosion.html‎Cached Similarعلمی و آموزشیچرا ، زیرا و چگونهتعریف خاک و عوامل فرسایش خاکها ... آب موجود در خاک‌ها : آبی که در خاک وجود دارد حمل مواد حل‌شده را به عهده دارد که البته این مواد حمل شده برای ... تعریف خاک و عوامل فرسایش خاکها - مهمترین اخبار ایران و جهان vista.ir/article/220692/تعریف-خاک-و-عوامل-فرسایش-خاکها‎Cached Similarتعریف خاک و عوامل فرسایش خاکها خاک‌ها مخلوطی از مواد معدنی و آلی می‌باشند که از تجزیه و تخریب سنگ‌ها در نتیجه هوازدگی بوجود می‌آیند که البته نوع و ترکیب خاک‌ها در ... : فرسایش خاک و طرق مبارزه با آن - دانشنامه رشد danesh.roshd.ir/mavara/mavara-index.php?...فرسایش+خاک+و...‎Cachedدرختان جنگلی و مرتع موثرترین عوامل محافظ خاک در مقابل فرسایش هستند. نباتات ... با توجه به عوامل موثر در میزان فرسایش بادی می‌توان روشهای مبارزه و کنترل را حدس زد. ... خاک شناسی; خواص فیزیکی خاک; ساختار خاک · فرآیندهای تشکیل انواع خاک ... تعریف خاک و عوامل فرسایش خاکها www.basakco.com/تعریف%20خاک%20و%20عوامل%20فرسایش%20خاکها.aspx‎Cached16 ژوئن 2015 ... تعریف خاک و عوامل فرسایش خاکهاخاک‌ها مخلوطی از مواد معدنی و آلی می‌باشند که از تجزیه و تخریب سنگ‌ها در نتیجه هوازدگی بوجود می‌آیند. PDF مقاله تعریف خاک و عوامل فرسایش خاکها (1) www.niazemarkazi.com/papers/10004114.html‎Cached Similarتعریف خاک و عوامل فرسایش خاکها (1),فرسایش خاک,عوامل فرسایش خاک,توپوگرافی محل تشکیل خاک,مواد تشکیل دهنده خاک ها,تقسیم بندی خاک ها,خاک رسی,خاک های ... فرسایش - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/فرسایش‎Cached Similarفرسایش خاک یک پروسه منفی طبیعی وغیر طبیعی است که در مناطق خشک ونیمه خشک ... بعضی از انواع حیات مانند جلبکها و گلسنگها عملاً موجب شکسته شدن سنگها .... شرایط ناجور رطوبت و مواد غذایی خاک، ایجاد پوشش گیاهی را در این خاکها مشکل می‌کند. خاک - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/خاک‎Cached Similarخاک محصول فرسایش و خردشدگی سنگ هاست . ... تمایز انواع خاک‌ها از دیدگاه کشاورزی به نوع و مقدار مواد آلی (ازت و کربن) موجود در آن بستگی دارد. بعنوان مثال نیتروژن و ... تعریف خاک عوامل فرسایش خاکها # وبلاگ یاد winxha.weblogyad.xyz/list/تعریف+خاک+عوامل+فرسایش+خاکها.html‎Cachedتعریف خاک و عوامل فرسایش خاکها خاک‌ها مخلوطی از مواد معدنی و آلی می‌باشند که از تجزیه و تخریب سنگ‌ها در نتیجه هوازدگی بوجود می‌آیند که البته نوع و ترکیب خاک‌ها در ... تعریف خاک عوامل فرسایش خاکها | عبارت جستجو شده | خبرها - Facebook weblogyab.xyz/list/تعریف-خاک-و-عوامل-فرسایش-خاکها.html‎Cachedتعریف خاک عوامل فرسایش خاکها خاک‌ها مخلوطی از مواد معدنی آلی می‌باشند که از تجزیه تخریب سنگ‌ها در نتیجه هوازدگی بوجود می‌آیند که البته نوع ترکیب خاک‌ها در مناطق ... دانلود تحقیق تعریف خاک و عوامل فرسایش خاکها paperdoc.ir/.../دانلود-تحقیق-تعریف-خاک-و-عوامل-فرسایش-خاکها‎Cachedدانلود تحقیق تعریف خاک و عوامل فرسایش خاکها خاک‌ها مخلوطی از مواد معدنی و آلی می‌باشند که از تجزیه و تخریب سنگ‌ها در نتیجه هوازدگی بوجود می‌آیند که البته نوع و ...