پایان نامه ارتباط بین عدم تقارن اطلاعاتی و تمرکز مالکیت با مدیر
قسمتی از متن:
تحقیقات خارجی
در دهه ١٩٧٠ میلادی سه دانشمند به نام های مایکل اسپنس ، جرج اکرلوف و جوزف استیلیتز در زمینه اقتصاد اطلاعات، نظریه ای را پایه گذاری کردند که به نظریه عدم تقارن اطلاعاتی موسوم شد . اکرلوف نشان داد که عدم تقارن اطلاعاتی می تواند موجب افزایش گزینش مغایر در بازارها شود که این امر قبل از وقوع معامله برای افراد به وجود می آید . اسپنس خاطر نشان می کند که واسطه های مطلع می توانند با انتقال اطلاعات محرمانه خود به واسطه های کم اطلاع، درآمد بازار خود را بیشتر کنند . اکرلوف نوعی بازار را به تصویر می کشد که در آن فروشنده نسبت به خریدار اطلاعات بیشتری را در اختیار دارد . البته حسابداران برای کاهش مشکل گزینش مغایر، سیاست افشای کامل را پذیرفته اند تا میزان اطلاعات در اختیار عموم افزایش یابد .
در ادبیات مالی، دامنه قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام از سه بخش تشکیل می شود: هزینه پردازش سفارش ، هزینه نگهداری موجودی و هزینه گزینش مغایر. هزینه پردازش سفارش مبلغی است که بازارسازها برای آماده بودن برای انجام سفارش های خرید و فروش، هزینه می کنند . بخش هزینه نگهداری موجودی که توسط استال ،١٩٧٨، و هو و استال،١٩٨١، مدل سازی شده است، بیان می کند که هزینه معاملات منجر می شود بازارسازها پرتفوی متنوع نگهداری کنند، تا از این طریق بتوانند هزینه های خود را پوشش دهند. درنهایت، گزینش مغایر که توسط کاپلند و گالی،١٩٨٣، و گلشتن و میلورام ،١٩٨٥، مطرح شد نمایان گر یک امر جبرانی برای معامله گران برای پذیرش ریسک معامله با افرادی است که احتمال دارد اطلاعات مهم و محرمانه ای در اختیار داشته باشند . به عبارت دیگر، اگر بخش عمده ای از بازار را افراد غیرمطلع تشکیل دهند، بازارسازها دامنه تفاوت قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام را افزایش می دهند تا از این طریق ریسک گزینش مغایر را جبران کنند.
قیمتی که بازارساز، اوراق بهادار را می خرد، قیمت پیشنهادی خرید و قیمتی که با آن اوراق بهادار را می فروشد، قیمت پیشنهادی فروش نامیده می شود . اختلاف بین دو قیمت، دامنه قیمت پیشنهادی خرید و فروش خواهد بود . اگر بیشتر از یک بازارساز وجود داشته باشد، تفاوت بالاترین قیمت پیشنهادی خرید و پایین ترین قیمت فروش را شکاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش بازار می نامند و نقطه تعادلی جایی بین قیمت پیشنهادی خرید و فروش بازار قرار می گیرد . در یک بازار مالی سازمان یافته، نقش بازارسازان ایجاد جریان دو طرفه قیمت برای پیشنهاد خرید و پیشنهاد فروش در تمام شرایط است.
اگر در بازاری به حد کافی برای اوراق بهادار، حجم خرید و فروش به قیمت تعادلی وجود داشته باشد می توانیم بگوییم که این بازار دارای وسعت کافی است و به عبارت دیگر، روان است. بازارهایی که تعداد خریداران وفروشندگان در آن کم است، به بازارهای ضعیف معروف هستند. نقدینگی اوراق بهادار به درجه روان بودن بازار بستگی دارد. شکاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش بازارسازها در یک بازار روان، کم تر ازشکاف قیمت پیشنهادی در بازار کم رمق است، زیرا در بازارهای روان، حجم معاملات بالاتر و ریسک آن نیز کم تر است.
بازاری دارای عمق است که قیمت پیشنهادی خرید و فروش بازارساز نزدیک به قیمت تعادلی باشد که تغییرات قیمت در چنین بازاری غالبا پیوسته می باشد . اما دربازارکم عمق تغییرات قیمت به صورت جهشی و ناپیوسته است . تغییر قیمت ها در بازارهای عمیق پایین تر از تغییر قیمت ها در بازارهای کم عمق است . بنابراین ریسک بازارسازها در بازارهای عمیق کم تر از بازارهای کم عمق است . اگر بازار عمیق باشد اوراق بهادار نیز دارای قابلیت برگشت زیاد خواهد بود.
فهرست مطالب
فصل اول
کلیات تحقیق
1-1 مقدمه. 4
2-1 تاریخچه مطالعاتی.. 4
1-2-1 تحقیقات انجام شده درخصوص تاثیرات ترکیب مالکیت برشرکتهای سهامی.. 4
2-2-1 تحقیقات مرتبط با عدم تقارن اطلاعاتی.. 9
3-2-1 تحقیقات مرتبط با مدیریت سود. 13
3-1 بیان مسئله. 16
4-1 چهار چوب نظری تحقیق.. 18
5-1 ضرورت انجام تحقیق.. 19
6-1 فرضیه های تحقیق.. 20
7-1 اهداف تحقیق.. 20
8-1 حدود مطالعاتی.. 20
1-8-1 قلمرو مکانی تحقیق.. 20
2-8-1 قلمرو زمانی تحقیق.. 20
3-8-1 قلمرو موضوعی تحقیق.. 21
9-1 تعریف واژه ها و اصطلاحات تحقیق: 21
فصل دوم
مروری بر ادبیات تحقیق
1-2 مقدمه. 24
2-2-مبانی نظری تحقیق- بخش اول: 24
1-2-2 تئوری ساختار مالکیت... 24
2-2-2 تعاریف حاکمیت شرکتی.. 25
3-2-2سهامداران و حاکمیت شرکتی 27
4-2-2 ترکیب مالکیت و حاکمیت شرکتی.. 28
5-2-2 ترکیب مالکیت و سهامداران عمده 29
1-5-2-2 فرضیه نظارت کارآ 31
2-5-2-2 فرضیه همسویی استراتژیک.... 31
3-5-2-2 تأثیر سهامداران عمده مالی بر هزینه های نمایندگی.. 31
6-2-2 رابطه ساختار مالکیت با کارآیی بازار سرمایه. 32
7-2-2 رابطه ترکیب مالکیت با نقدشوندگی بازار 32
8-2-2 نقش سهامداران نهادی در عدم تقارن اطلاعات... 35
9-2-2 اهمیت حضور سهامداران عمده در حاکمیت شرکتی.. 38
10-2-2 سهامداران نهادی و عمده به عنوان ناظر. 39
11-2-2 نقش سهامداران نهادی در نظارت بر شرکت و انتقال اطلاعات... 40
12-2-2 تاثیر تمرکز مالکیت بر قیمت سهام. 40
13-2-2 دلایل و انگیزه های انحصار سهام در شرکت های عضو بورس.... 42
14-2-2 سهامدارعمده در نظام حاکمیت شرکتی در بورس اوراق بهادار ایران.. 43
15-2-2 برابری در توزیع اطلاعات... 43
16-2-2 عدم تقارن اطلاعات و کارایی بازار 44
17-2-2عدم تقارن اطلاعات و فرضیه پیام دهی 47
18-2-2 پیامدهای عدم تقارن اطلاعاتی در بازار سرمایه. 47
19-2-2 مدیریت سود. 49
20-2-2 انگیزه های مدیران برای گزارشگری جهت دار 50
1-20-2- 2اندازه شرکت... 50
2-20-2-2 مالیات بر درآمد. 50
3-20-2-2 قراردادهای بدهی.. 51
4-20-2-2 انحراف در فعالیتهای عملیاتی.. 51
5-20-2-2 تغییرپذیری سود. 51
21-2-2 روش های مدیریت سود. 51
22-2-2 پیش بینی اجزای اختیاری اقلام تعهدی به کمک متغیرهای حسابداری.. 52
23-2-2 پیش بینی روابط بین اقلام تعهدی و جریانهای نقدی.. 53
فصل سوم
روش اجرای تحقیق
1-3 مقدمه. 56
2-3 روش تحقیق.. 56
3-3 جامعه مطالعاتی و نمونه آماری.. 57
4-3 مدل تحقیق و شیوه اندازه گیری متغیر ها: 59
1-4-3 شیوه اندازه گیری مدیریت سود(متغیر وابسته) 60
2-4-3 شیوه اندازه گیری عدم تقارن اطلاعاتی (متغیرمستقل) 60
5-3 روش های جمع اوری اطلاعات... 61
6-3 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات... 62
1-6-3 تحلیل توصیفی داده ها 62
2-6-3 بررسی نرمالیته داده های تحقیق.. 62
3-6-3 همبستگی و تجزیه و تحلیل رگرسیون.. 63
4-6-3 رگرسیون خطی.. 63
5-6-3 تکنیک حداقل مربعات... 63
6-6-3 روش آزمون معنی داری رگرسیون.. 64
7-6-3 ضریب تعیین ...... 65
8-6-3 مفهوم واریانس و انحراف معیار 66
9-6-3 آزمون فرض آماری.. 66
10-6-3 فرض صفر و فرض مقابل.. 67
11-6-3 سطح معنی دار و خطاهای آماری.. 67
7-3 الگوی آزمون فرضیات... 68
1-7-3 شیوه آزمون فرضیه اول.. 68
2-7-3 شیوه آزمون فرضیه دوم. 68
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل دادهها
1-4 مقدمه. 71
2-4 شاخص های توصیفی متغیرها 72
3-4 روش آزمون فرضیه ها ی تحقیق.. 74
1-3-4بررسی اعتبار مدل.. 75
4-4 نتایج آزمون فرضیه اول.. 76
5-4 نتایج آزمون فرضیه دوم. 80
فصل پنجم
نتیجهگیری و پیشنهادات
1-5 مقدمه. 88
2-5 خلاصه نتایج حاصل از پژوهش.... 88
1-2-5 تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از آزمون فرضیه اول.. 89
2-2-5 تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از آزمون فرضیه دوم. 91
3-5 پیشنهادهای تحقیق.. 92
1-3-5 پیشنهادهای ارائه شده براساس نتایج فرضیه اول.. 92
2-3-5 پیشنهادهای ارائه شده براساس نتایج فرضیه دوم. 93
4-5 محدودیت های تحقیق.. 93
منابع و ماخذ. 97
منابع فارسی: 98
منابع لاتین: Error! Bookmark not defined.