پایان نامه طراحی صنعتی (فنون فروشندگی)
تاریخچه ایجاد شغل این شغل در جهان و ایران
طراحی صنعتی، حرفهای است که با خلق مفاهیم جدید در حوزههای مختلف زندگی انسانی سروکار دارد. طراحی برابرنهاده یا معادلی است که برای واژه Design انگلیسی بکار رفتهاست، در حالی که Industrial design یکی از زیرشاخههای Design است. در حال حاضر آموزش طراحی صنعتی در ایران، با یک گرایش کلی و تحت عنوان کلی طراحی صنعتی انجام میشود.
حرفه طراحی صنعتی، در پی انقلاب صنعتی در اروپا و بر اساس یک ضرورت بوجود آمد. تا پیش از رخداد انقلاب صنعتی، محصولات و کالاهای مصنوع مورد استفاده مردم، توسط هنرمندان و پیشه وران با استفاده از روشهای دستی و نه ماشینی و در مقیاس محدود ساخته میشدند. با ظهور ماشین و پدید آمدن روشهای تولید ماشینی، چهره مصنوعات دچار دگرگونی شد و مصنوعات دست ساز، آرام آرام جای خود را به مصنوعات زمختی میدادند که هیچ خبری از هنر هنرمند در آنها یافت نمیشد. همگی بدون توجه به زیبایی پیکره و صرفاً در جهت برآورده کردن نیازهای عملکردی طراحی و ساخته میشدند. در چنین وضعی بود که هنرمندان دست ساز با اعتراض به چنین نابسامانی خواستار طرد ماشین و فرزندان آن و بازگشت به اوضاع پیشین شدند. جنبش هنر و پیشه که سردمدار آن ویلیام موریس بود، در همین راستا شکل گرفت.
تاریخچه گروه طراحی صنعتی در ایران
رشته طراحی صنعتی در دانشگاه علم و صنعت ایران در سال 1372 ده سال پس از تاسیس این رشته در ایران در دانشکده معماری و شهر سازی بعنوان یک گروه آموزشی مستقل تاسیس و با پذیرش 43 دانشجو فعالیت خود را آغاز نمود. از تاریخ تاسیس و آغاز بکار این رشته تا سال 1384 در مجموع 450 نفر دانشجو (پسر- دختر ) پذیرفته شده اند که از این تعداد 234 نفر فارغ التحصیل شده و حدود 171 نفر نیز مشغول به تحصیل میباشند.
نوع شغل
شغل طراحی صنعتی در حال حاضر شغلی تولیدی،خدماتی محسوب می شود در صورتی که در گذشته این شغل تنها جنبه تولیدی داشت.
عمده یا خرده فروشی بودن شغل
طراحی صنعتی همان طور که از نامش پیداست ترکیبی است از هنر طراحی و آشنایی با صنعت.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول 2
مقدمه 3
تاریخچه ایجاد شغل 3
تاریخچه گروه طراحی صنعتی 4
نوع شغل 4
عمده یا خرده فروشی بودن شغل 4
فصل دوم 6
استانداردهای کاری برای طراحان صنعتی 7
حوزه ها یا استاندارد طراحی 8
مهارتهای نیروی کار 9
چه فرصتهایی شغلی برای طراحی صنعتی فراهم است؟ 12
توانایی های لازم 13
فصل سوم 14
بازارهای هدف کالا و کانال های بازار یابی 15
موقعیت شغلی در ایران کانال های بازار یابی 16
CRM در سازمانهای طراحی صنعتی 17
تاریخچه CRM 17
CRM 18
اهداف CRM 19
مزایای استفاده از سیستم CRM 20
پیش نیازهای فرهنگی ، سیاسی در شغل طراحی صنعتی 23
CRM و ERP در سازمانهای طراحی صنعتی 26
مصرف کنندگان نهایی در این شغل 30
فصل چهارم 31
خدمات پس از فروش محصولات 32
روش های جاری فعالیتها برای فروش محصولات 33
نحوه طراحی سازمان طراحی 35
فرصت های شغلی و نوع خدمات ارائه دهنده به مشتری 36
روشهای فروش جاری محصولات و نحوه تبلیغات 37
سهولت دسترسی مشتریان کالاهای صنعتی با بازار یابی صنعتی 38
فصل پنجم 44
خلاصه نتایج و پیشنهادات 45
پیشنهاداتی برای یک طراح خوب بودن 47
پیشنهاداتی برای طراحی محصول صنعتی برتر 48
توصیه هایی برای پیشرفت در این زمینه 51
چشم انداز آینده 53
منابع