پایان نامه عوامل موثر در پرخاشگری دانش آموزان مقطع راهنمایی دخترانه
چکیده در این تحقیق عوامل مؤثر در پرخاشگری نوجوانان و نقش آنها در روابط اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته است.با توجه به اهمیت موضوع پرخاشگری مخصوصا در نوجوانان که می تواند سدی در راه تحصیل ،تربیت و حتی زندگی سالم آینده انان باشد و این که اعمال و رفتار دانش آموزان پرخاشگر موجب آزار و اذیت خود و هم دیگر دانش آموزان می شود و این مضوع در روابط اجتماعی آنها تاثیر گذار است. اهداف این پژوهش عبارتند از بررسی کلی نظریات ارائه شده در مورد علل پرخاشگری - بررسی عواملی که در پرخاشگری مؤثرند و تلاش در جهت رفع این عوامل - ارائه شیوه پیشگیری برای دانش آموزان که رفتار پرخاشگرانه دارند جامعه آماری در این پژوهش عبارت است از کلیه دانش آموزان دفتر مقطع راهنمایی تحصیلی ناحیه 2 شهر زنجان می باشد که از میان سه مدرسه راهنمایی دخترانه 50 نفر از دانش آموزان به صورت نمونه گیری تصادفی ساده (قرعه کشی اسامی )انتخاب شده اند. ابزار گردآوری اطلاعات تست استاندارد شده آیزنک و نیز پرسشنامه محقق ساخته است که در یک نمونه آزمایشی 50 نفره اجرا و اعتبار آن با نرم افزارهای زیر برآورد شد: Alpha 9% - spss روشهای آماری به کار گرفته شده تجزیه و تحلیل از آمار استنباطی مجذور کا می باشد. یافته های پژوهشی نشان می دهد که عوامل متعددی باعث بروز پرخاشگری می باشند. پرخاشگری به هر گونه رفتاری که به هدف آسیب رساند یا مجروح ساختن موجودی دیگر انجام گرفته باشد،اطلاق می شود.افراد پرخاشگر غالبا تمایل خود برای آسیب رساندن به دیگران اعتراف کرده و در صورت عملی نشدن قصدشان ابراز یأس می کنند. پس آنچه در این میان حائز اهمیت است قصد و نیت رفتارکننده می باشئ.یعنی رفتار آسیب زا در صورتی پرخاشگری محسوب می شود که از روی قصد وعمد و به منظور صدمه زدن به دیگران انجام گرفته باشد.الویت ارنفسون نقل می کند: ((روزی پسرش حین پخش برنامه تلویزیونی در مورد بمباران ویتنام به وسیله بمب ناپالم توسط هواپیمایی آمریکایی پرسید؟ناپالم چیست ؟ در پاسخ به او گفتم: ماده شیمیایی که پوست را می سوزاند و انسان را می کشد.چندی بعد متوجه شدم که چشمان پسرم پر از اشک شده است.یکه خوردم که چگونه در برابر چنین صلاح آدم کشی این همه بی تفاوت برخورد کردم. در حالی که پسر کوچکم اینگونه ناراحت شده است.))روانشناسی اجتماعی نگاهی کوتاه به جهان اطراف ما نشان می دهد که عصر ما همانطور که یکی از علمای اجتماعی گفته،عصر پرخاشگری است. فهرست |
عنوان صفحه
چکیده ..................................................................................................................1
فصل اول: بیان مسأله.......................................................................................................3
1-1 مقدمه.........................................................................................................................4
1-2 بیان مسئله...................................................................................................................5
1-3 اهمیت وضرورت انتخاب موضوع...............................................................................6
1-4 اهداف پژوهشی..........................................................................................................7
1-5 فریضه پژوهشی .........................................................................................................8
فصل دوم:(پیشینه تحقیق)................................................................................................9
2-1پیشینه تحقیق..............................................................................................................10
2-3 انواع مسائل و مشکلات نوجوانان..............................................................................11
2-5 پیشینه تحقیق در ایران.................................................................................................14
2-7 تحقیقات انجام گرفته در خارج از ایران..................................................................... 17
2-8 تعریف واژه پرخاشگری............................................................................................ 19
2-9 نظریه های مربوط به پرخاشگری................................................................................ 20
فصل سوم: روش اجرای تحقیق.......................................................................................22
1-3 روشهای آماری..........................................................................................................23
3-3 تعاریف عملیاتی متغیرها............................................................................................23
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها...............................................................................26
4-1 یافته های پژوهشی.....................................................................................................27
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری.....................................................................................30
5-1 بحث در باره یافته ها..................................................................................................31
5-2 نتیجه گیری...............................................................................................................34
5-5 پیشنهادات.................................................................................................................35
پیوست.............................................................................................................................36
منابع.................................................................................................................................37
ضمایم..............................................................................................................................38
پرسشنامه..........................................................................................................................39
پرسشنامه پرخاشگری آیزنک...........................................................................................42