پروژه کارآفرینی کارخانه تولید کننده سیلندر ترمز اتومبیل در 84 صفحه ورد قابل ویرایش
فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
خلاصه طرح :.................................................................................................. 3
فصل اول....................................................................................................... 4
معرفی محصول................................................................................................. 4
مقدمه :......................................................................................................... 5
ترمز های اتومبیل............................................................................................... 5
ترمز های کاسه ای:.............................................................................................. 6
ترمز های دیسکی:.............................................................................................. 7
ترمز دستی:..................................................................................................... 8
مشخصات سیستم ترمز :........................................................................................ 9
کشتاورترمز:................................................................................................... 10
ترمز های کاسه ای دوبل:...................................................................................... 11
لنت ها:....................................................................................................... 12
کفشکها:...................................................................................................... 12
سیلندر چرخ:................................................................................................. 12
سیلندر اصلی:................................................................................................. 13
مکش:........................................................................................................ 14
کفشکهای ترمز:............................................................................................... 15
فصل دوم..................................................................................................... 17
لیست پرسنل غیر تولیدی...................................................................................... 17
اداری(سرویس دهنده پرسنل)................................................................................. 18
پشتیبانی(سرویس دهنده به تولید).............................................................................. 18
لیست قطعات محصول........................................................................................ 19
فرم محاسبه مواد اولیه و قطعات مورد نیاز..................................................................... 20
لیست مواد اولیه و قطعات خریدنی مورد نیاز.................................................................. 21
لیست مواد اولیه و قطعات خریدنی مورد نیاز.................................................................. 42
نام محصول:سیلندر ترمز...................................................................................... 43
فرآیند عملیات................................................................................................ 44
جدول فرآیند عملیات......................................................................................... 45
جدول فرآیند عملیات......................................................................................... 46
جدول فرآیند عملیات......................................................................................... 47
جدول فرآیند عملیات......................................................................................... 48
جدول فرآیند عملیات......................................................................................... 49
جدول فرآیند عملیات......................................................................................... 50
جدول برنامه ریزی حمل و نقل................................................................................ 51
جدول برنامه ریزی حمل و نقل................................................................................ 53
جدول برنامه ریزی حمل و نقل................................................................................ 54
جدول برنامه ریزی حمل و نقل................................................................................ 55
جدول برنامه ریزی حمل و نقل................................................................................ 56
جدول برنامه ریزی حمل و نقل................................................................................ 58
جدول برنامه ریزی حمل و نقل................................................................................ 60
فصل سوم..................................................................................................... 61
تعیین مساحت کارخانه........................................................................................ 61
1-محاسبه مساحت بخشهای تولیدی........................................................................... 62
محاسبه فضای مورد نیاز کارگاه ریخته گری :................................................................... 62
محاسبه فضای مورد نیاز کارگاه پخت پرس:.................................................................... 62
محاسبه فضای مورد نیاز کارگاه ماشین کاری:................................................................... 63
جدول تعیین مساحت مورد نیاز بخشهای تولیدی............................................................... 64
جدول تعیین مساحت مورد نیاز بخشهای تولیدی............................................................... 65
فرم برآورد هزینه ماشین آلات و تجهیزات تولیدی.............................................................. 67
جدول برآورد هزینه ساختمان های مورد نیاز................................................................... 69
برآورد هزینه تاسیسات........................................................................................ 70
جدول برآورد هزینه های نیروی انسانی........................................................................ 72
جدول برآورد هزینه سرمایه گذاری ثابت و نحوه تامین آن...................................................... 73
جدول برآورد هزینه های متفرقه............................................................................... 74
جدول برآورد هزینه های سال اول تولید........................................................................ 75
فصل چهارم................................................................................................... 76
بازاریابی محصول............................................................................................. 76
بازار یابی محصول............................................................................................ 77
فرم تجزیه و تحلیل وضعیت بازار و تعیین وضعیت بازار و تعیین برنامه تولید.................................... 79
خلاصه طرح :
در این طرح به بررسی کارخانه تولید کننده سیلندر ترمز اتومبیل پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و ... پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد.
مقدمه :
سیستم ترمز اتومبیل باید قادر به توقف اتومبیل ،جلوگیری از سرعت اضافه در سرازیری ها و همچنین نگه داشتن وسیله نقلیه در موقع انحراف از سطح تراز بوده و طوری طرح ریزی گردند که شدت و میزان ترمز توشط راننده جهت به کنترل درآوردن ماشین قابل تغییر باشد.
در اثر عمل ترمز یک جسم سایشی ثابت بنام لنت به یک عضو گردان و یک درام یا رتور فشرده می گردد.عمل جشم سایشی روی سطح چدنی محرک ، انرژی حرکتی اتومبیل را به انرژی گرمایی در ترمز ها تبدیل می کند.این گرما توسط هوایی که در ماورای ترمزها جزیان دارد مرتفع می شود.راننده ترمز را به واسطه مکانیسم های مکانیکی ،خلا و هیدرولیک کنترل می نماید قدرت ترمز زمانیکه روکش ساکن بروی سطح ترمز توسط نیروی پدال حرکت کند، افزایش می یابد.حداکثر میزان ترمز دقیقاً قبل از توقف چرخ واقع شده که باعث لغزش لاستیک بر سطح جاده می شود.بنابراین ترمز کردن بستگی به تماس بین چرخ و سطح جاده دارد.وقتی لاستیک بر سطح جاده می لغزد نیروی ترمز کاهش یافته و کنترل هدایتی چرخها از بین میرود.
ترمز های اتومبیل
برای ترمز مطمئن ، چندین نوع ترمز استفاده می شود.هر وسیله نقلیه باید ،اجازه قانونی دو سیستم جداگانه ترمز جهت ایمنی داشته باشد ، یکی سیستم اصلی ترمز که سیستم نامیده شده و به طور هیدرولیکی کار می کند و دیگری سیستم پارک ترمز که به روش مکانیکی هدایت شده و باید قادر به توقف ماشین در صورت نقص سیستم اصلی ترمز باشد.
کفشکهای ترمز:
همانطور که اشاره شد کفشکها از جنس فلز هستند که به یک لنت محکم وصل شده اند.لنت باید بادوام باشد در طی یک ترمز شدید،کفشکها ممکن است بر درام توسط نیرویی معدل 1000 پوند (Kg453) فشرده گردند.از آنجایی که اصطکاک با بار افزایش می یابد این امر یک کشش اصطکاکی روی درام ترمز تولید میکند که باعث اعمال ترمزی قوی بر روی چرخها می گردد.همچنین مقدار زیادی گرما توسط اصطکاک بین کفشک ها و درام تولید میشوند.وقتی دو دست بشدت بهم مالیده میشود گرم میشود .متشابهاً وقتی که درام به کفشک مالیده میگردد هر دو گرم میشوند در واقع در طی ترمز شدید ممکن است حرارت به 500 درجه فارنهایت برسد.مقداری از این حرارت از طریق لنت های ترمز به کفشکها و صفحه ترمز انتقال می یابد ،و از آنجا به هوای اطراف منتقل می گردد.ولی بیشتر آن توسط دیسک با درام ترمز جذب میگردد.بعضی درامهای ترمز پره های خنک کننده دارند تا گرما را سریعتر برطرف نمایند.دیسک در دو طرف خود حفره هایی دارند.در این محل پره هایی برای بر طرف کردن گرما وجود دارد ئمای بالا به علت سوزاندن ،برای ترمز ها مضر است.همچنین با درام ها ئانت های گرم عمل ترمز اثر کمتری دارد و این دلیل قطع ترمز وقتی که آنها بمدت طولانی و به طور مداوم مثل پایین آمدن از کوه استفاده شوند می باشد.معمولاً پیستوها در سیلندر های چرخ ،چرخهای جلو بزرگتر هستند علت این است که وقتی ترمز اعمال می شود ،حرکت ماشین به سمت جلو بیشتر وزن را بر روی چرخهای جلو می اندازد.بنابراین نیروی بیشتری باید توسط ترمز های چرخهای جلو جهت متوازن نمودن عمل ترمز اعمال می گردد.فشار هیدرولیکی از سیلندر اصلی ،بین دو پیستون اعمال شده و پیستون را به بیرون می راند.سپس پین های فعال کننده به کفشک ترمز فشار وارد میکنند و آنها را تحت تماس با درامهای ترمز قرار میدهند.های پیستون طوری شکل گرفته اند که فشار هیدرولیکی آنها را محکم به دبواره سیلندر چرخ می فشارد این امر یک آب بندی خوب را مهیا می سازد که روغن را در سیلندر نگه می دارد.در خط برگشت وقتی پاهای راننده از پدال ترمز برداشته شودکشش فنر در اهرم ترمز و فشار فنر مقابل پیستون به سیلندر اصلی حرکت میکند کشش فنر های کفشک ترمز ،کفشک های نرمز را وادار به دور شدن از درام های ترم می کند و بنابراین پیستونهای سیلندر چرخ را به این ترتیب روغن از سیلندر های چرخ به سیلندر اصلی به هر حالدر سیستم نشان داده شده ؛مقداری فشار در لوله توسط سوپاپ اصلی به هر حال در سیستم نشان داده شده ، مقداری فشار در لوله ها توسط سوپاپ مسدود کننده محبوس می شود.