چکیده:
در این ﭘﮋوهش هفت عامل مهم که برای دانش آموزان در معرض خطر افت تحصیلی
موثر هستند تحلیل شده است این عوامل عبارتند :آموزشی، رفتاری،
اجتماعی، اقتصادی، خانواده و حضور و تکرار پایه در یک سال بودند.
نتایج نشان داد که عامل تحصیلی بیشترین نقش را در شناسایی دانش آموزان در معرض
شکست تحصیلی دارد و عامل حضور هیچ نقشی را در شکست تحصیلی به عهده ندارد
. به نظر معلمان بهترین راهبردهای جلوگیری از شکست تحصیلی راهبردهای آموزشی است.
با بررسی تحقیقات اخیر موثرترین وﯾﮋگی های دانش آموزان در معرض
خطر افت تحصیلی را شناسایی شد و براساس آن پرسشنامه معلمین تهیه گردید.
پرسشنامه ای که در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفت می تواند به عنوان ابزاری
برای شناسایی دانشﺁموزان در معرض افت تحصیلی قرار گیرد، واﮋه های تحقیق:
تحلیل، دانش آموزان در معرض افت تحصیلی، عوامل، معلم
فهرست مطالب
چکیده
فصل اول
کلیات تحقیق
مقدمه
بیان مساله
اهداف تحقیق
سوالات تحقیق
فر ضیهای تحقیق
تعاریف عملیاتی
فصل دوم
مبانی نظری پژوهش
پیشینه ی پژوهش
متغیرهای موثر در رفتار دانش آموز
۱- فرار از مدرسه
۲ – تخطی از قانون مدرسه
۳- خود آزاری
۴- دوری از جمع
۵- انجام کارهای خطا
۶- عدم پذیرش حمایت معلم
۷- عدم پذیرش حمایت والدین
۸- سرقت
۹- آتش بازی
۱۰- بیزاری از درس
۱۱- مصرف داروی زیاد
۱۲-بی انگیزگی
چک لیست های دیگر حاوی دوازده ویژگی معرفت موقیعت فرد
۱-سر گردانی
۲- اخراج از مدرسه
۳- وقت گذرانی در تفریح گاه ها
۴- سابقه زندان
۵- بی خانمان
۶- وضعیت نا مطلوب رفاه
۷- از هم پاشیدگی خانواده
۸- بی ثباتی در خانواده
۹- بیکاری مسوول خانواده
۱۰ – وضعیت اقتصادی نا مساعد
۱۱- مورد سو استفاده جنسی واقع شده
۱۲- وضعیت نامساعد اجتماعی خانواده
جامعه آماری تحقیق
مراحل اجرای تحقیق
مرحله ی اول
مرحله ی دوم
موقعیت تحصیلی
تعاریف دانش آموزان در خطر افت تحصیلی
چهار نگرش مهم برای تعریف دانش آموزان در معرض خطر افت تحصیلی
نظریه ی عمومی سیستم ها
نوع و سطح سیستم ها
خانواده و گروه های اجتماعی کوچک
نقش وضعیت زیستی کودک در افت تحصیلی
انگیزش
دانش آموز
اصول آموزشی برای فراگیران در معرض خطر افت تحصیلی
مروری بر تحقیقات پیشین در ایران
فصل سوم
روش شناسی تحقیق
نوع پژوهش
جامعه ی آماری
روش نمونه گیری
روش جمع آوری اطلاعات
ابزار گرد آوری اطلاعات
روش نمره گذاری
شیوه ی جمع آوری اطلاعات و انجام تحقیق
فصل چهارم
یافته های پژوهش
تجزیه و تحلیل فرضیه ها
جدول نتایج آزمون تی استیودنت و نمرات دو گروه آموزشی در عامل آموزشی
جدول نمرات دو گروه در عامل حضور فیزیکی در کلاس
جدول نتایج آزمون تی استیودنت در عامل بین دو گروه دانش آموز در حضور فیزیکی
جدول نمرات دروس ریاضی و علوم و فارسی دو گروه جدول
جدول نتایج آزمون تی استیودنت در نمرات دروس فارسی و علوم و ریاضی
بررسی نتایج
۱- تعیین تکلیف جداگانه برای دانش آموزان ضعیف
۲- مسوولیت دادن به دانش آموزان در کلاس
۳- توجه به تفاوت های فردی در دانش آموزان
۴- ایجاد رقابت سالم برای درس خواندن بیشتر
۵- سنجش دقیق میزان معلومات دانش آموزان
۶- کاهش تعداد دانش آموزان در کلاس
۷- پرهیز از تنبیه ی بدنی دانش آموزان
۸- حل مشکلات تغییر پیاپی دانش آموزان
جدول آزمون های تی استیودنت برای دیگر عامل های موثر در پیش بینی دانش آموزان
نتایج آزمون تی استیودنت در عامل رفتاری بین دو گروه دانش آموز
جدول نمرات دو گروه در عامل رفتاری
جدول نمرات دو گروه در عامل اجتماعی
جدول نتایج آزمون تی استیودنت در عامل اجتماعی بین دو گروه دانش آموز
جدول نمرات دو گروه در عامل اقتصادی
جدول نتایج آزمون تی استیودنت در عامل اقتصادی بین دو گروه دانش آموز
جدول نمرات دو گروه در عامل خانوادگی بین دو گروه
جدول نتایج آزمون تی استیودنت در عامل خانوادگی بین دو گروه دانش آموز
جدول نمرات نهایی پرسشنامه دانش آموزان
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری و پیشنهادات
تجزیه و تحلیل عوامل
نظرات معلمان درباره راهبردهای پیشگیری از افت تحصیلی دانش آموزان
۱- توجه به تفاوتهای فردی در آزمون در صورت امکان .
۲-تعیین تکلیف فردی جداگانه برای دانش آموز در معرض افت تحصیلی .
۳- پرسش و پاسخ متوالی از دانش آموز .
۴- تمرین و تشویق دانش آموزان .
۵- جداسازی و گروه بندی دانش آموزان که از لحاظ تحصیلی وضعیت یکسانی دارند برای ایجاد رقابت سالم میان آنها و عدم سرخوردگی آنها .
۶- مسوولیت دادن به دانش آموزانی که از نظر تحصیلی وضع نامطلوبی دارند .
۷- سنجش توانایی های جسمی و بهره ی هوشی آن ها قبل از ورود به مدرسه.
۸- پرهیز از مقایسه ی دانش آموزان، پرهیز از تنبیه فیزیکی، وعده دادن پاداش در صورت موفقیت و تشویق کلاس.
۹- وادار کردن دانش آموز به مطالعه ی مستمر نه فقط شب امتحان.
۱۰- پرهیز از حفظ صوری و یادگیری دروس به صورت سطحی.
۱۱- کاهش تعداد دانش آموزان در کلاس.
۱۲- یادگیری عمیق پایه های قبلی.
۱۳- فراهم کردن زمینه ی حضور دانش آموزان خجالتی و کم رو در فعالیت های کلاسی.
۱۴- استفاده از معلمین کاردان و باتجربه در مقطع ابتدایی.
۱۵- نظارت مستقیم بر رفتار دانش آموزان در کلاس.
۱۶- حجم های نامتعادل کتاب های درسی و تغییر پیاپی آن ها.
۱۷- جمع آوری مدارس غیرانتفاعی چون این مدارس موجب جذب معلمان ممتاز می شوند.
۱۸- سیستم نامطلوب گزینش معلمان.
۱۹- بی انگزیگی معلمان ورودی در آوردن آن ها به این شغل به خاطر عدم دستیابی به مشاغل بهتر.
۲۰- بالا بردن نمره ی قبولی دروس اصلی پایه ی ابتدایی سال های اولیه ی تحصیل.
۲۱- ارتباط مستمر والدین با مدرسه.
۲۲- مرتفع شدن نیازهای مالی والدین.
۲۳- ایجاد یک پرونده که حاوی اطلاعات کامل درباره ی خانواده ی دانش آموز است.
۲۴- داشتن سواد کافی والدین.
۲۵- نظارت غیر مستقیم والدین بر رفتار دانش آموزان در خانه و بیرون از خانه.
محدویت های تحقیق
پیشنهادات
پیشنهاد برای تحقیقات آینده
فهرست منابع و ماخذ
ضمیمه
پرسشنامه