پایان نامه رابطه بین میزان مهارتهای اجتماعی مدیران مدارس متوسطه و سبک مدیریتی آنان
قسمتی از متن:
نظر به اهمیت مسئله مدیریت و چگونگی آن لازم می آید که مقدمتاً مطلبی در این باب ارائه شود لذا با توجه به پیشرفتهای متعد د عصر حاضر و پیچید گیهای زندگی موجود د ر می یابیم که مسئله مذکور تا چه اندازه مهم و موثر می باشد مدیریت از دیرباز وجود داشته است آن هم وجودی توام با وجود بشر منتهی شکل و چگونگی آن متفاوت است. شکل آن در گذشته های بسیار دور ساده و شاید ابتدائی بوده است و به مرور زمان بر تنوع و پیچید گی آن افزوده شده است تا جائیکه مدیریت کنونی از پیچید گی وتنوع خاصی بر خوردار است.البته منظور مدیریت به معنای اعم و مدیریت آموزشی به معنای اخص می باشدهر جا که مدیریت آموزشی خوب عمل بکند طبعا سایر مدیریتها هم خوب عمل می کنند در نتیجه جامعه هم در پرتو تغییر و تحول قرار خواهد گرفت.
کسانی به اهمیت مدیریت پی می برند که رابطه مستقیم مدیریت و چگونگی آن را با جامعه و پیشرفتهای آن درک کرده باشند لذا می بینیم که جوامع پیشرفته و مترقی در سایه مدیریتهای خوب و موفق حاصل شده اند .لازم به ذکر است که برای توضیح دقیق تر و جزئی تر باید مختصر اشاره ای به چگونگی مدیریت وسبک های آن داشته باشیم همانگونه که قبلا مطالبی در این مورد ارائه شد سبکهای مدیریتی بطور کلی سه گونه می باشند ،یکی انسانگرا دیگری وظیفه گرا و سومی تلفیقی است یعنی تر کیبی از دو سبک دیگر.
اینکه سبک مدیریتی کدامیک از سه سبک موجود باشد بسیار حائز اهمیت است و هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند و نتایج خاصی را بدنبال خواهند داشت. در باب توجه به اهمیت مو ضوع در فصول قبلی شرحی جامع در باره رابطه میان سبک های مدیریتی با میزان مهارتهای اجتماعی مدیران ارائه گردید . در این فصل قصد آن است که نتایج بدست آمده از تحقیقات انجام شده تشریح شود در ضمن باید به نکته مهم در این زمینه اشاره شود که نتایج حاصله ممکن است به دلیل کوچکی و محدودیت حجم نمونه گیری تحت تاثیر این محدودیت قرار گرفته ودر نتیجه از دقت کافی بر خوردار نباشد.
بحث در نتایج:
سئوال آن است که: میزان مهارت های اجتماعی مدیران چه تاثیری بر سبک مدیریت آنان دارد؟ این سئوال بدان علت مطرح شده است که محققان در رابطه با مدیریت ،اثر بخشی وکارایی مدیران را ناشی از سه عامل می دانند : رفتار رهبر،رفتار پیروان و موقعیت رهبری.
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات
1-1- مقدمه .................................................................................................................... 1
1-2- بیان مسئله .............................................................................................................. 3
1-3- اهمیت و ضرورت مسئله ........................................................................................... 3
1-4- اهداف پژوهش ........................................................................................................ 4
1-5- فرضیات پژوهش...................................................................................................... 4
1-6- تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای پژوهش .................................................................. 5
2-1- مبانی نظری مهارتهای اجتماعی..................................................................................7
2-2- مقدمه ................................................................................................................... .7
2-3- ماهیت مهارتهای اجتماعی .......................................................................................... .8
2-4-مهارتهای لازم برای ارتباطات اجتماعی.....................................................................11
2-5-آموزش مهارتهای اجتماعی .....................................................................................13
2-6- اصول یادگیری در آموزش مهارتهای اجتماعی.........................................................13
2-7-آموزش مهارتهای اجتماعی به صورت گروهی..........................................................13
2-8- برنامه آموزش مهارتهای اجتماعی .............................................................................15
2-9- مبانی نظری سبکهای مدیریت...................................................................................17
2-10- مقدمه ................................................................................................................... 17
2-11- مکاتب و نظریه های سازمان و مدیریت.................................................................. 18
2-12- مبانی نظری سبک وظیفهمدار ..................................................................................... 19
2-13- مبانی نظری سبک رابطه مدار .................................................................................... 20
2-14- وظیفه مداری و رابطه مداری در تئوریها .................................................................... 23
2-15- پژوهشهای انجام شده در خارج از ایران ..................................................................... 25
2-16- پژوهشهای انجام شده در داخل ایران .......................................................................... 28
3-1- روش تحقیق............................................................................................................ 31
3-2- جامعه تحقیق ........................................................................................................... 31
3-3- نمونه و روش نمونهگیری ........................................................................................... 31
3-4- ابزار گرد آوری داده ها ............................................................................................. 31
3-5- روش تجزیه وتحلیل داده ها......................................................................................... 32
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
4-1-مقدمه.......................................................................................................................33
4-2- توصیف متغیرها....................................................................................................... 34
4-3- آزمون فرضیهها ........................................................................................................ 37
عنوان صفحه
5-1- مقدمه .................................................................................................................... 40
5-2- بحث در نتایج .......................................................................................................... 41
5-3- پیشنهادات............................................................................................................... 43
5-4- محدودیت های تحقیق................................................................................................. 44
فهرست منابع
منابع فارسی ................................................................................................................... 45
منابع انگلیسی ................................................................................................................... 47
ضمائم
ضمیمه اسامی اشخاص ........................................................................................................................................... 49
ضمیمه B واژهنامه فارسی به انگلیسی .................................................................................................................... 50
پرسشنامه مهارتهای اجتماعی مدیران..................................................................................... 53
پرسشنامه تعیین سبک مدیریت.............................................................................................. 55
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول شماره 1: بررسی متغیر جنسیت در اعضای نمونه ........................................................................................... 34
جدول شماره 2: بررسی متغیر رشته تحصیلی در اعضای نمونه ................................................................................. 35
جدول شماره 3: بررسی توصیفی میزان مهارت اجتماعی و انواع سبک مدیریت ..................................................... 36
جدول شماره 4: آزمون همبستگی دو متغیر مهارت اجتماعی و سبک مدیریت رابطهمدار ...................................... 37
جدول شماره 5: آزمون همبستگی دو متغیر مهارت اجتماعی و سبک مدیریت تلفیقی ............................................ 38
جدول شماره 6: آزمون همبستگی دو متغیر مهارت اجتماعی و سبک مدیریت وظیفهمدار ..................................... 39
فهرست نمودار
عنوان صفحه
نمودار شماره 1: بررسی متغیر جنسیت در اعضای نمونه .......................................................................................... 34
نمودار شماره 2: بررسی متغیر رشته تحصیلی در اعضای نمونه ................................................................................ 35