پایان نامه قالب های صنعتی
دایکاست یا ریخته گری تحت فشار عبارت است از روش تولید قطعه از طریق ترزیق فلز مذاب و تحت فشار به درون قالب روش دایکاست از این نظر که در آن فلز مذاب به درون حفره ای به شکل قطعه مورد نظر به دست می آید بسیار شبیه ریخته گری ریژه می باشد. تنها اختلاف بین این دو روش در نحوه پر کردن حفره قالب است . در قالب ریژه فلز مذاب تحت نیروی وزن خود سیلان پیدا کرده و به درون قالب می رود. به همین دلیل در دایکاست قطعات با اشکال پیچیده تری را می توان تولید کرد. در قالبهای دایکاست پس از بسته شدن قالب ، مواد مذاب به داخل یک نوع پمپ یا سیستم ترزیق هدایت می شود، سپس در حالیکه پیستون پمپ مواد مذاب را با سرعت از طریق سیستم تغذیه قالب به داخل حفره می فرستد، هوای داخل حفره از طریق سوراخهای هواکش خارج می شود.این پمپ در بعضی از دستگاهها دارای درجه حرارت محیط و در برخی دیگر دارای درجه حرارت مذاب می باشد.هدف از جمع آوری و تدوین پروژه رسیدن به اهداف صنعت روز ریخته گری کشورمان بوده که توانایی دانشجویان را در چر خاندن گوشه ای از چرخه ی صنعت کشورمان را بسنجد. در ضمن با آوردن پروژه های کاربردی و مورد نیاز صنعت بتوان کمکی را به صنعت و دانشگاه کرده باشیم تا حلقه ی گمشده بین دانشگاه و صنعت را جوش دهیم . این پروژه در مورد مهندسی معکوس و طراحی ریخته گری یک سر سیلندر خودرو و انواع قطعات و قالب و ماهیچه های ریخته گری و دستگاه های دایکاست سر سیلندر به طور تخصصی و مورد نیاز جهت اجرای پروژه های اشتغال زا و عملی ریخته گری در داخل و خارج کشور است . در حال حاضر کشور تولید سر سیلندر با کشورهایی همچون کره و هند در رقابت بوده که امیدواریم این پروژه بتواند کمکی را به صنعتگران زمینه ریخته گری کرده باشد تا از خروج ارز از کشورمان جلوگیری شود.
فهرست مطالب
چکیده 1
مقدمه. 3
تاریخچه و سابقه مختصر طرح : 7
قالبهای دایکاست.. 7
ساختمان قالب.. 8
تقسیم قالب.. 8
ریخته گری تحت فشار Die Casting. 8
قالب های دایکاست.. 11
گرم کردن قالب.. 12
خنک کردن قالب.. 13
قالب های پلاستیکی. 14
معایب ریخته گری تحت فشار 17
ماشین های دایکاست.. 18
محدودیت های سیستم سرد کار افقی. 18
بسته نگه داشتن قالب: (قفل قالب DIE LOCK) 18
قالب های دایکاست.. 19
تقسیم قالب.. 20
تخلیه هوای قالب.. 20
گرم کردن قالب.. 24
خنک کردن قالب.. 25
گرم کردن و خنک کردن قالب.. 26
گرم کردن قالب.. 26
خنک کردن قالب.. 27
تخلیه هوای قالب.. 28
قالبهای دایکاست.. 32
ساختمان قالب.. 32
تقسیم قالب.. 32
هدایت کردن قالب.. 35
مقادیرتوصیه شده برای قطرپین راهنما 36
اجزاء راهنما به عنوان قطعات استاندارد 40
نوعی ازاجزاء راهنما به عنوان فطعه استاندارد 41
طراحی قالب.. 44
انقباض مواد 45
شیب دیواره ها 45
شکل و محل خط جدایش قالب.. 46
کشوییها 46
ماهیچه گذاری. 47
سیستم راهگاهی. 48
راهگاهها 49
شیارهای هواکش... 49
خنک سازی قالب.. 50
تأثیر نوع فلز ریخته گری در طرح قالب.. 51
پرداخت سطح حفرۀ قالب.. 53
فرسایش قالب.. 54
درجه حرارت قالب.. 54
درجه حرارت قالب برای آلیاژهای روی. 56
درجه حرارت قالب برای آلیاژهای آلومینیوم. 56
درجه حرارت قالب برای آلیاژهای منیزیم. 56
درجه حرارت قالب برای آلیاژهای مس... 56
روانسازی قالب.. 57
پرداخت سطح قطعات تولید شده وروشهای پیشگیری از عیوب قطعات.. 58
بررسی انواع عیوب ریخته گری در قطعات آلومینیومی ریختگی تحت فشار وبررسی جلوگیری از ان 62
عیب سرد جوشی. 62
نحوه ایجاد عیب سرد جوشی. 62
عیب مک های گازی. 63
نحوه ایجاد عیب مک های گازی. 63
عیب مک های انقباضی : 64
نحوه ایجاد عیب مک های انقباضی. 64
عیب آبلگی. 64
طریقه ایجاد عیب آبلگی. 64
عیب مک های سوزنی ( ریزمک) 65
نحوه ایجاد عیب مک های سوزنی. 65
عیب ترک خوردگی. 65
عیب سخت ریزه 65
عیب قطره های سرد 67
نتیجه. 74
فرسایش ماشین ابزار 75
انواع معیارهای شکست.. 76
انواع معیار شکست مستقیم. 76
انواع معیار شکست غیر مستقیم. 77
Crater 81
تحولی عظیم در قالبسازی با استفاده از دستگاههای اسپارک و وایرکات مدرن. 87
مهندسی و سرمایهگذاری مجدد 87
سیر تحولات ازبکار گیری دستگاههای قالبتراشی دستی تا اتوماتیک CNC: 89