پایان نامه مجموعه توریستی – تفریحی دریاچه گلهر
چکیده
«آفریدنش … آواز خداوند است که ما میخوانیمش»
در این روند آفرینش، سفر و گردشگری همواره الهام بخش بوده است. روح کندوکاوگر انسان در مسیر جستجوی خویش از طبیعت و تجاربی که از آن اندوخته بهره بسیار برده و شناختی که از خوب دیدن در جهان بدست آورده راهگشای او در پیچیدگیهای زندگی بوده است. هر سفر به شرط توجه، انسان را به حقیقت هستی نزدیکتر میکند پس در چگونگی ایجاد رابطه بین انسان و طبیعت که در نهایت به آفرینشی زیبا میانجامد باید ژرف اندیشید و استوار قدم برداشت.
معماری از زمینههایی است که در آن میتوان برای نحوه این ارتباط به تعریفی مناسب دست پیدا کرد و با برنامه ریزی طبق مبانیای که این رشته از شناخت انسان و شناخت طبیعت ارائه میدهد، ترکیبی متعادل بدست آورد که راه انسان را برای شناخت از طریق سفر، کوتاهتر میکند و به او طبیعت و حقیقت آن را میآموزد.
معماری در این برنامه ریزی با گردشگری و برنامههای آن دررابطهای مستقیم قرار میگیرد. در حال حاضر به طوری که از مجموع مطالعات و نظرات درباره وضع گردشگری در ایران برمیآید، متأسفانه این فعالیت عظیم جهانی، با نوعی رکود و وقفه در کشور روبروست که برای حل آن نیاز به اهداف و سیاستهای کلان، ایجاد نظام برنامه ریزی گردشگری در مقیاس محلی و ملی و و بین المللی ایجاد هماهنگی در مدیریت گردشگری میباشد
در این برنامه ریزیها پرداختن به نقش معماری در توسعه گردشگری و جذب توریست از اهمیت ویژهای برخوردار است. در این میان حتی پرداختن به طرحهای ضربتی و کوتاه مدتی که منطبق با اهداف کلان و دراز مدت برای توسعه گردشگری هستند، بسیار تأثیر گذار و مهم میباشد.
طرح این پروژه با توجه به موقعیت منطقه از نظر توریستی، باعث پیشرفت چشمگیر صنعت توریسم در این ناحیه میشود. ضمن اینکه با گسترش نظارت محیط زیست بر ناحیه به حفظ اکوسیستم طبیعی آن کمک میکند.
[1] - سازمان ایرانگردی و جهانگردی، 1377، 1.
قسمتی از متن:
برای نمایش فواره ها در شب از چراغ هایی در زیر محل ریزش آب استفاده می کنند که بایستی با اصول نور پردازی در آب مطابقت داشته باشد. تابش نور از پایین به بالا و تنظیم میزان آن، باعث انعکاس حرکات آب در محوطه ی اطراف و روی شاخ و برگ گیاهان می شود و زیبایی خاصی به محیط می بخشد. در صورت وجود گیاهان آبزی یا ماهی در استخر، باید در نصب فواره ها دقت شود. برای نیلوفرهای آبی تلاطم سنگین آب مضر خواهد بود. اما اکسیژن فراوان حاصل از آب فواره های بلند برای ماهی ها مفید و مطلوب است.
9-4-4- آب و مجسمه
استفاده از مجسمه های تزیینی به شکل حیوانات، پرندگان یا انسان به عنوان نشانه یا رساندن منظوری در تزیین آب نماها سابقه ای دیرینه دارد. مجسمه ها را می توان به طور منفرد، مجتمع، کناری یا در وسط آب نما قرار دارد. نوع مجسمه باید کاملا متناسب و هماهنگ با طرح باشد.
10-4-4- آب و حیات وحش
آب منشا حیات و محیط زیست موجودات است و در آب است که، انواع زیادی از موجودات و گیاهان رشد کرده و سازگار شده اند. انسان با الگو گرفتن از آنچه که طبیعت آفریده، کوشش کرده است که گونه هایی مشابه طبیعت را خلق نماید. در پارک ها به منظور ایجاد سرگرمی و تفنن برای علاقمندان به انواع جانوران آبزی، استخرهای بزرگی با اعماق مختلف برای انواع حیوانات دریایی مانند دولفین ها تعبیه شده است. آکواریوم ها نیز به صورت موزه های بزرگ از انواع جانوران دریایی در بعضی پارکها احداث می شود.
5-4- موزه ملی آب ایران
تهیه طرح موزه ملی آب به منظور جمع آوری و نمایش دستاوردهای ایران در سال 1374 از سوی وزارت نیرو تصمیم گرفته شد. برای احداث این بنا قطعه زمینی به مساحت تقریبی شش هزار متر مربع در بلندترین نقطه «پارک طبیعت پردیسان» در غرب تهران در نظر گرفته شده است. بنای موزه شامل پنج بخش مدیریت، موزه داری، آموزش، خدمات و مالی- اداری با سطح کل زیربنای 5780 متر مربع است که از میان آنها بخش موزه داری بزرگترین و مهمترین بخش ساختمان است. این بخش شامل گالریهای ثابت و موقت در دو گروه اصلی و جنبی است و در پنج زمینه تاریخ آب، شناخت آب، کاربرد آب، زیبایی شناسی آب و حفاظت از آب فعالیت می کند. انجام بخشی از فعالیت گالریها نیز از جمله نمایش نمونه سازه های آبی و نمایش جلوه های ویژه آب در فضای باز و محوطه پیش بینی شده است.
این طرح در خرداد ماه 1375 به کارفرما تحویل شده است ولی تاکنون به دلیل برخی مشکلات اقدامی برای اجرای آن نشده است. کوشش برای تداوم معماری گذشته در این طرح که با همکاری و مشارکت بهرام شیردل تهیه شده از اهداف اصلی عنوان شده است منتها در این جا نیز مفاهیم و نه فرمها ابزار کاربرد بوده است. مفهوم خاص آب در سرزمین و فرهنگ ایران که در آن آب همواره از دل خاک و سنگ برآمده و در کنار و در تضاد با آن معنا پیدا کرده است.
بر این اساس ترکیب خشک و تر و یا ترکیب دو حجم تیره و شفاف(سنگ و شیشه) به عنوان ایده اصلی طرح شکل گرفته است. کل ساختمان اصلی موزه در محدوده مربع مستطیلی به ابعاد
به دلیل شکل عوارض زمین ساختمان از دو طرف در درون خاک است و از دو طرف دیگر، آزاد و هم سطح زمین های اطراف. راه اصلی ورود مراجعان به ساختمان یک رامپ در سقف قسمت سنگی است و حرکت در درون بنا و دسترسی به گالریها، آمفی تاتر، رستوران و سایر فضاها نیز از طریق مجموعه ای از رامپها که سطوح مختلف را به هم وصل می کنند صورت می گیرد.
در طراحی این بنا از چشم انداز زیبا و موقعیت طبیعی پارک پردیسان و همچنین از عناصر همجوار از جمله محور اصلی پیاده پارک در جنوب و دسترسی اصلی سواره در شمال بنا، و نیز دو دریاچه در شرق و غرب آن، در نحوه استقرار بنا، آرایش عناصر آن و نیز تامین نیازهای نمایشی موزه در محوطه و فضای باز به خوبی استفاده شده است.
فصل اول
فلسفه وجودی طرح
فصل دوم
مطالعات محیطی طرح
فصل سوم
معماری بومی منطقه
فصل چهارم
نمونه طرحهای مشابه
فصل پنجم
بررسی موضوع طرح و
اثرات آن در منطقه
فصل ششم
برنامه ریزی فیزیکی و
معیارها و ضوابط طراحی
فصل هفتم
معرفی تحقیق و اهداف آن
فصل هشتم
بررسی سایت و ایدههای طراحی