گزارش کارآموزی شرکت پارس خودرو در 53 صفحه ورد قابل ویرایش
فهرست مطالب
عنوان | صفحه |
فصل اول: شرکت پارس خودرو |
|
1-1 تاریخچه شرکت پارس خودرو ................................................................. | 1 |
1-2 تولیدات شرکت از بدو تأسیس ................................................................. | 6 |
فصل دوم: برق خودرو |
|
2-1 مقدمه: روند تولید برق در خودرو ............................................................ | 8 |
2-2 باتری ............................................................................................................ | 9 |
2-3 دینام ............................................................................................................. | 10 |
2-4 استارت ........................................................................................................ | 13 |
2-5 سیستم جرقهزنی ........................................................................................ | 14 |
2-5-1 طرز کار سیستم جرقه زنی .................................................................. | 15 |
2-5-2 اجزای سیستم جرقه زنی .................................................................... | 16 |
2-5-2-1 شمع .................................................................................................... | 16 |
2-5-2-2 کویل ................................................................................................... | 17 |
2-5-2-3 دلکو ................................................................................................... | 18 |
2-6 سیستم تزریق سوخت ............................................................................... | 21 |
2-6-1 سنسورها ................................................................................................ | 23 |
2-6-1-1 سنسور میل بادامک .......................................................................... | 23 |
2-6-1-2 سنسور جریان هوا ........................................................................... | 24 |
2-6-1-3 سنسور دمای آب موتور ................................................................. | 25 |
2-6-1-4 سنسور ضربه ................................................................................... | 25 |
2-6-1-5 سنسور وضعیت دریچه گاز ............................................................ | 25 |
2-6-1-6 سنسور دور موتور .......................................................................... | 26 |
2-6-1-7 سنسور اکسیژن................................................................................. | 26 |
عنوان | صفحه |
2-6-2 انواع سیستمهای سوخت انژکتور ............................................................. | 27 |
2-6-2-2 سیستم K-JETRONIC ...................................................................... | 27 |
2-6-2-1 سیستم KE-JETRONIC .................................................................... | 27 |
2-6-2-3 سیستم L-JETRONIC ....................................................................... | 28 |
2-6-2-4 سیستم LH-JETRONIC ................................................................... | 28 |
2-6-2-5 سیستم MONO_LETRPONIC ........................................................ | 29 |
2-6-2-6 سیستم MOTRONIC ........................................................................ | 29 |
2-6-3 سیستم سوخت رسانی ............................................................................. | 31 |
2-7 سیستم روشنایی و سیستمهای فرعی دیگر ................................................. | 33 |
2-7- الف سیستم روشنایی ................................................................................. | 33 |
2-7-ب سیستمهای فرعی دیگر ............................................................................ | 35 |
2-7-ب-1 برف پاککن و شیشه شوی ................................................................ | 35 |
2-7-ب-2 بوق ...................................................................................................... | 37 |
2-7-ب-3 آینه برقی ............................................................................................. | 38 |
2-7-ب-4 شیشه بالابر برقی ............................................................................... | 39 |
2-7-ب-5 قفل مرکزی .......................................................................................... | 39 |
2-7-ب-6 شیشه گرم کن عقب ............................................................................ | 40 |
2-7-ب-7 کولر و بخاری ..................................................................................... | 40 |
2-7-ب-8 سیستمهای اطلاع رسانی به راننده...................................................... | 41 |
فصل سوم: سیم کشی خودرو |
|
3-1 مشخصات سیمها .......................................................................................... | 48 |
3-2 طراحی دسته سیم ......................................................................................... | 49 |
3-3 فیوزها ........................................................................................................... | 50 |
3-4 لیست فیوزهای خودرو ................................................................................. | 52 |
3-5 سیم کشی سرانزا .......................................................................................... | 55 |
3-6 تصاویر خط سیم کشی سرانزا ..................................................................... | 57 |
منابع و مراجع ....................................................................................................... | 63 |
فصل اول
تاریخچه شرکت پارس خودرو
این شرکت در سال 1335 با نام شرکت جیپ تأسیس گردیده و عمدتاً در رابطه با واردات و فروش اتومبیلهای جیپ ویلیز و قطعات یدکی آنها فعالیت داشت. در سال 1338 شرکت جیپ، کارخانهای در جاده مخصوص کرج (محل کنونی پارس خودرو) احداث و مونتاژ انواع اتومبیلهای جیپ در ایران را آغاز نمود و به دنبال احداث سالنهای پرس و ساخت قطعات و توسعه عملیات در سال 1345، تولید اتومبیلهای آریا، شاهین (رامبلر) به محصولات قبلی اضافه گردید. در تاریخ 4/2/1352 شرکت موتور جک (سهام خاص) از طریق انتقال دارائیها و تعهدات شرکت جیپ تأسیس و به ثبت رسید. و در تاریخ 8/2/1352 بر طبق مصوبه مجمع عمومی فوقالعاده این شرکت به فروش 45% از سهام خود به شرکت جنرال موتورز آمریکا، به شرکت جنرال موتورز ایران تغییر نام داد و نام آن به شرکت جنرال موتورز ایران (سهام خاص) تغییر یافت. به دنبال پیروزی شکوهمند اسلامی و به استناد موافقت نامه شماره 16231 مورخ 30/8/1359 سازمان صنایع ملی ایران نام شرکت به، شرکت خودروسازی ایران (سهام خاص) تغییر یافت و در نهایت به استناد موافق نامه شماره 18532 مورخ 13/10/1359 نام آن به شرکت پارس خودرو (سهام خاص) تغییر نمود.
شرکت پارس خودرو بر اساس صورتجلسه مجمع فوقالعاده مورخ 26/1/1371 و با استناد به ماده 278 قانون تجارت، از سهام خاص به سهام عام تبدیل گردید و اساسنامه جدید شرکت مشتمل بر 80 ماده و 15 تبصره مورد تصویب قرار گرفت و جایگزین اساسنامه قبلی گردید. موضوع فعالیت شرکت طبق ماده 3 ، اساسنامه ساخت و مونتاژ انواع وسائط نقلیه موتوری و انجام فعالیتهای بازرگانی در رابطه با واردات و فروش خودروهای تولیدی و قطعات یدکی آنها اعلام شد.
کارخانجات جیپ (جنرال موتورز ایران) متعاقباً ضمن ادامه تولید انواع جیپ، به جای سواریهای آریا و شاهین که تولید آنها تا سال 1351 ادامه داشت، تولید مدل سواری اپل به نام شورلت ایران 2500 و 2800 و رویال را در سالن سواری آغاز و تا سال 1355 ادامه داد و پس از آن با تولید انواع سواریهای شورلت نوا و بیوک و نیز کادیلاک سویل نسبت به جایگزینی اتومبیلهای اپل اقدام نمود. که تولید این سواریها نیز به دلیل قطع رابطه با آمریکا در سال 1361 خاتمه یافت. در سال 1364 تولید 7200 دستگاه قطعات منفصله اتومبیل شورلت نوا و بیوک حاصل از شکایت ایران، مجدداً آغاز گردید و پس از پایان یافتن تولیدات مذکور، پروژه نیسان جایگزین آن شد. به دلیل قطع رابطه با شرکت جنرال موتورز آمریکا در سال 1359 و به منظور ادامه فعالیت شرکت، تولید جیپهای توسن با قطعات منفصله هندی دریافتی از شرکت ماهیندرا آغاز و به دلیل کیفیت پایین موتور و گیربکس آنها و مذاکرات با شرکت ماهیندرا در سال 1364، موتور و گیربکس آنها از طریق شرکت میتسوبیشی ژاپن جایگزین گردید. علاوه بر تولیدات فوق از سال 1363 تولید جیپ لندرور (اسپانیایی) آغاز و تا سال 1367 ادامه داشت. در سال 1364 قراردادی فیمابین شرکت نیسان موتور ژاپن و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران منعقد گردیده و شرکت پارس خودرو به عنوان مجری بخشی از طرح تعیین گردید. تولید اتومبیلهای نیسان پاترول (دو درب، چهار درب، وانت) از بهمن ماه 1365 آغاز گردیده و با اعمال تغییرات از سوی واحد دو مدل دیگر (آمبولانس و پولرسانی) براساس مدل پایه چهار درب طراحی و بترتیب در سالهای 1366 و 1368 به تولیدات افزوده شد.