پایان نامه بررسی عوامل موثر برسرمایه های اجتماعی پلیس ایران
چکیده
سرمایه اجتماعی جمع بالقوه و بالفعلی است که نتیجه مالکیت شبکهی بادوامی از روابط نهادینه شده بین افراد و عضویت در یک گروه برای دستیابی به منابع آن گروه است. امروزه مفهوم سرمایه اجتماعی به لحاظ تاثیراتی که بر بهبود عملکرد سازمانی دارد به مقولهای مهم و مورد توجه در سازمانها تبدیل شده است. هدف از انجام این تحقیق بررسی عوامل موثر بر بهبود سرمایه اجتماعی در سازمانهای پلیس میباشد که برای این منظور چهار عامل به عنوان پنج فرضیه تحقیق تبیین گردید. این چهار عامل عبارت بودند از: توانمندی پلیس؛ تبلیغات پلیس؛ اقتدار پلیس و پلیس دانش بنیان؛ عملکرد پلیس .
این تحقیق از نوع کاربردی بوده که به روش توصیفی پیمایشی به انجام میرسد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیة کارکنان فاتب میباشند که از میان آنها تعداد 400 نفر به طور تصادفی انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه به عنوان ابزار اصلی جمع آوری دادهها، اطلاعات مورد نیاز را گردآوری گردید. سپس دادههای جمعآوری شده از طریق روش همبستگی و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان میدهد از میان فرضیات تحقیق هر 5 فرضیه مورد پذیرش قرار گرفت. و رابطه معناداری میان توانمندی پلیس؛ تبلیغات پلیس؛ اقتدار پلیس و پلیس دانش بنیان و بهبود سرمایه اجتماعی گزارش گردید.
واژگان کلیدی: سرمایه اجتماعی، توانمندی پلیس، تبلیغات پلیس، اقتدار پلیس، پلیس دانش بنیان.
مقدمه
سرمایه اجتماعی را باید از جمله موضوعات مهمی ارزیابی نمود که پس از طرح در حوزه مطالعات اقتصادی در مدت زمان اندکی به سایر حوزههای نیز راه یافته است. به گونهای که امروزه این موضوع به بحث مستقلی تبدیل شده که کارشناسان خاص خود را دارد سرمایه اجتماعی مجموعه معینی از ارزشها و هنجارهای غیر رسمی و رسمی است که اعضای گروه یا شهروندان با سازمان ها و نهادهای جامعه از طریق همکاری، اعتبار و اعتمادشان نسبت به فعالیتهای یکدیگر بدست میآید؛ به عبارت دیگر سرمایه اجتماعی پدیدهای است که حاصل تأثیر نهادهای اجتماعی، روابط انسانی و هنجارها بر روی کمیت و کیفیت تعاملات اجتماعی میباشد سرمایه اجتماعی گاهی اوقات دارایی فرد به شمار میآید در آن صورت به شبکههای اجتماعی گسترده و منابع قابل دسترس برای فرد تأکید میگردد، و در مواردی دیگر به کیفیت این روابط در قالب هنجارهای اعتماد و همیاری پرداخته میشود. در این جا سرمایه اجتماعی دارایی جمع قلمداد میگردد. ( توسلی و همکاران، 1384 ) .
بخشی از متن
ما در حال واردشدن به یک جامعه دانشی هستیم که دیگر منابع اصلی اقتصادی ، محدود به سرمایه بیشتر، منابع طبیعی و نیروی کار بیشتر و مانند اینها نمیباشد، بلکه منبع اقتصادی اصلی دانش و سرمایه های اجتماعی خواهد بود. در گذشته و در اقتصاد صنعتی، عوامل تولید ثروت، شامل داراییهای فیزیکی و مشهود مانند زمین، نیروی کار، پول، ماشین آلات و مانند اینها بوده و از ترکیب این عوامل اقتصادی، ثروت تولید شده است. با این حال در حال حاضر ، مبانی ایجاد ثروت به سمت دارایی های نامشهود و ناملموس گسترش پیدا کرده است . مقوله هایی از قبیل سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی (بنتیس[2] ، 1998 ). در واقع امروزه سازمانها نیاز دارند تا بتوانند داراییهای خود را از نو طبقهبندی کنند. این موضوع را درک نمایند که چگونه این داراییها میتوانند اهداف استراتژیک آنها را حمایت کنند و سهم آنها را به ارزش سازمان بصورت کمی درآورند و بتوانند این داراییهای خود را با داراییهای رقبای خود، مقایسه کنند. بدین منظور بایستی ابتدا طبقهبندی جدیدی از داراییهای سازمانی در این عصر ارائه شود ( تایلس[3] و همکاران، 2002).
در اقتصاد فعلی که به اقتصاد دانشیمشهور شده است، داراییهای فکری بخصوص سرمایههای انسانی و دارایی های جمعی مانند سرمایه اجتماعی جزء مهمترین داراییهای سازمانی محسوب میشوند و موفقیت بالقوه سازمانها ریشه در قابلیت فکری آنها دارد تا داراییهای مشهود آنها ( فلامهولتز[5] ، 2002) . همچنین از این عوامل به عنوان زمینه های تمایز میان سازمانهای امروزی یاد می شود. به عنوان مثال ، سازمانهایی که در سایه توجه به مقوله سرمایه اجتماعی، همکاری و هماهنگی میان اعضا خود را بهبود میبخشند و از طریق تبدیل اهداف فردی به اهداف سازمانی و همچنین توسعه روابط میان کارکنان و مدیران به جنبه های نامشهود اجتماعی در سازمان خود می پردازند، معمولا از عملکرد بهتری برخوردار بوده و در کسب مزیت رقابتی در مقایسه با رقبای هم سطح خود موفق تر عمل می نمایند (ترکینا و تای[6] ، 2013 ) .
از منظر محققان دیکر هم (وستلوند[7]، 2006) در اقتصاد دانشی ، دارایی های نامشهود جای دارایی ها و سرمایه های فیزیکی ( یا همان سرمایه های کلاسیک[8] ) را گرفته اند و امروزه این دارایی های نامشهود هستند که تعیین کننده موفقیت یا عدم موفقیت سازمانها محسوب می شوند (مارتینز-کاناس[9] و همکاران ، 2011) .
گلدفینگر[10] (1994) اقتصاد دانشی را از سه بعد بررسی میکند:
بعد اول: تقاضایی که برای کالاهای های نامشهود وجود دارد. (خدمات)
بعد دوم: داراییهای نامشهود بر عوامل تولید مسلط میشوند یعنی بیشتر عوامل تولید از داراییهای نامشهود هستند و بعبارت دیگر داراییهای نامشهود در بین عوامل تولید، نقش بارزتر و بیشتری ایفا میکند.
[1] Intangible assets[2] Bontis[3] Tayles[4] Knowledge economy[5] Flamholtz[6] Turkina and thai[7] Westlund
[8] Classic forms of capital[9] Martinez-canas[10] Goldfinger
فهرست مطالب:
چکیده. 1
فصل اول. 2
کلیات تحقیق.. 2
1-1 مقدمه. 3
1-2 بیان مساله. 4
1-3 ضرورت انجام تحقیق.. 6
1-3-1 اهمیت پرداختن به موضوع سرمایه اجتماعی.. 7
1-4 اهداف تحقیق.. 8
1-4-1 هدف اصلی تحقیق.. 9
1-4-2 اهداف فرعی.. 9
1-4-3 اهداف کاربردی.. 9
1 – 5 سوالات تحقیق.. 9
الف) سوال اصلی.. 9
ب) سوالات فرعی.. 10
1-6 فرضیات تحقیق.. 10
1-7 استفاده کنندگان از نتایج تحقیق.. 10
1-8 کاربردهای تحقیق.. 11
1-9 محدوده تحقیق.. 11
1-9-1 محدوده مکانی.. 11
1-9-2 محدوده زمانی.. 11
1-9-3 محدود موضوعی.. 12
1-10 خلاصه فصل.. 12
فصل دوم. 13
ادبیات موضوع و پیشینه تحقیق.. 13
2-1 مقدمه. 14
2-2 مفهوم دارایی های نامشهود. 14
2-3 مفهوم سرمایه اجتماعی.. 17
2-3-1 شکلگیری مفهوم سرمایه اجتماعی.. 17
2-3-2 تعریف سرمایه اجتماعی.. 19
2-3 نظریههای سرمایه اجتماعی.. 23
2-3-1 نظریه پیوندهای ضعیف... 23
2-3-2 نظریه شکاف ساختاری.. 24
2-3-3 نظریه گوشال و ناهاپیت... 25
4-3-4 نظریه سرمایه اجتماعی - اعتماد. 26
2-3-5 نظریه منابع اجتماعی.. 27
2-3-6 نظریه SCAT. 27
2-4 مدل های سرمایه اجتماعی.. 28
2-5 سرمایه اجتماعی و امنیت... 33
2-6 سرمایه اجتماعی و اقتدار پلیس.... 35
2-6-1 منشاء و ویژگیهای اقتدار. 36
2-6-2 عوامل تاثیرگذار بر اقتدار پلیس.... 36
2-7 سرمایه اجتماعی و توانمندی پلیس.... 38
2-8 سرمایه اجتماعی و تبلیغات پلیس.... 38
2-9 عملکرد پلیس و سرمایه اجتماعی.. 39
2-10 پلیس دانش بنیان و سرمایه اجتماعی.. 40
2-11 تفاوت سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی.. 40
2-12 تفاوت سرمایه اجتماعی و سرمایه انسانی.. 43
2-13 تفاوت سرمایه اجتماعی و سرمایه ساختاری/ سازمانی.. 44
2-14 پیشینه تحقیق.. 46
2-15خلاصه فصل.. 51
فصل سوم. 52
روششناسی تحقیق.. 52
3-1 مقدمه. 53
3-2 نوع تحقیق.. 53
3-3 کاربردهای تحقیق.. 54
3-4 محدوده تحقیق.. 54
3-4-1 محدوده مکانی.. 54
3-4-2 محدوده زمانی.. 54
3-4-3 محدود موضوعی.. 55
3-5 روش تحقیق.. 55
3-6 تعریف مفاهیم کلیدی تحقیق.. 55
3-7 مدل تحقیق.. 56
3-8 جامعه آماری و حجم نمونه. 58
3-9 روش گردآوری اطلاعات... 59
3-01 تحلیل پرسشنامه. 59
3-10-1 تعیین روایی (اعتبار) پرسشنامه. 60
3- 10-2 پایایی (اعتمادپذیری) پرسشنامه. 61
3-11 خلاصه فصل.. 62
فصل چهارم. 63
تجزیه تحلیل داده ها 63
4-1مقدمه. 64
4-2 تحلیل توصیفی دادهها 64
4-3 تحلیل توصیفی.. 64
4-4 بررسی پاسخگویان از لحاظ جنسیت... 66
4-5 بررسی پاسخگویان از لحاظ تحصیلات... 67
4-6 بررسی پاسخگویان از لحاظ سنی.. 68
4-8 تجزیه و تحلیل پارامترهای تحقیق.. 69
4-8-1 مولفههای مدل تحقیق.. 69
4-9 روش تجزیه تحلیل استنباطی.. 71
4-9-1 روند تجزیه و تحلیل فرضیات پژوهش به کمک آمار استنباطی.. 71
4-9-2 بررسی نرمال بودن توزیع متغیرها 71
4-10 بررسی فرضیات از لحاظ وجود رابطه همبستگی معنادار. 78
4- 11 آزمون رگرسیون خطی و لجستیک.... 81
4-12 معادله رگرسیون چند متغیره. 89
4-13 خلاصه فصل.. 92
فصل پنجم.. 93
نتیجه گیری و پیشنهادات... 93
5-1 مقدمه. 94
5-2 نتایج کلی.. 94
5-2-1 توانمندی پلیس- سرمایه اجتماعی.. 95
5-2-2 تبلیغات – سرمایه اجتماعی.. 96
5-2-3 اقتدار پلیس- سرمایه اجتماعی.. 96
5-2-4 عملکرد پلیس- سرمایه اجتماعی.. 97
5-2-5 پلیس دانش بنیان – سرمایه اجتماعی.. 98
5-4 محدودیت ها و مشکلات انجام تحقیق.. 98
5-5 پیشنهادات کاربردی.. 99
5-6 جنبه نوآوری تحقیق.. 99
5-7 پیشنهادات برای انجام تحقیقات آتی.. 100