پایان نامه بررسی رابطه میان معنویت در محیط کار و سرمایه اجتماعی در ادارات دولتی شهرستان نطنز
چکیده
یکی از روندهای مهم کسب وکار و مدیریت در قرن 21 که از اواسط دهه 90 به طور جدی مطرح شده است، تمرکز بر معنویت کارکنان در سازمان ها می باشد. پایبندی خدمتگزاران بخش عمومی به اخلاقیات و تبلور این تعهد در رفتارهای آنها، موجب توسعه سرمایه اجتماعی می شود؛ یعنی مدیرانی که اصول اخلاقی را در عملکردها وتصمیم های سازمانی به کار می گیرند، با توسعه روابط مبتنی بر اخلاقیات، سرمایه اجتماعی ایجاد می کنند. بنابراین در این تحقیق قصد دارد رابطه میان معنویت در محیط کار با سرمایه اجتماعی را در ادارات دولتی شهرستان نطنز مورد آزمون قرار دهد. بدین منظور تعداد 250 نفر از کارکنان ادارات مزبور به صورت تصادفی ساده انتخاب گردیدند. داده های مورد نیاز از طریق پرسشنامه جمع آوری گردید. به منظور بررسی وجود ارتباط میان متغیرهای تحقیق ابتدا از آزمون همبستگی اسپیرمن استفاده گردیده و درصورت وجود رابطه معنی دار، رابطه علّی میان آنها از طریق رگرسیون آزمون گردید. یافته ها نشان می دهد، میان معنویت در محیط کار و سرمایه اجتماعی و ابعاد سه گانه(ساختاری، رابطه ای و شناختی) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
مقدمه
دردیدگاه¬های سنتی مدیریت، سرمایه های اقتصادی، فیزیکی، و نیروی انسانی مهمترین نقش را در توسعه ایفا می¬کردند؛ برای توسعه در عصر حاضر به سرمایه اجتماعی بیشتر از سرمایه اقتصادی ، فیزیکی و انسانی نیازمندیم. زیرا بدون این سرمایه استفاده بهینه از دیگر سرمایه¬ها امکان¬پذیر نیست. در جامعه¬ای که فاقد سرمایه اجتماعی کافی است به احتمال زیاد سایر سرمایه¬ها تلف می¬شوند. از این رو است که موضوع سرمایه اجتماعی محور اصلی مدیریت در سازمان¬ها محسوب شده و مدیرانی موفق قلمداد می¬شوند که بتوانند در ارتباط با جامعه به تولید و توسعه سرمایه اجتماعی بیشتری نائل شوند.
بخشی از متن
سرمایه اجتماعی:
ارزش آن جنبه از ساختار اجتماعی است که به عنوان منابعی در اختیار اعضا قرار می گیرد تا بتوانند به اهداف و منافع خود دست یابند (Coleman, 1990).
بعد ساختاری:شامل پیوندهای موجود در شبکه، شکل و ترکیب شبکه و تناسب سازمانی میشود
بعد ارتباطی: این بعد شامل اعتماد، هنجارها، تعهدات وهویت میشود.
بعد شناختی: زبان و کدهای مشترک و روایتهای مشترک این بعد در رابطه با پدیده هایی نظیر ارزشها، نگرشها، تعهدات، مشارکت و اعتماد موجود در سیستم می باشد (Nahapiet & Ghoshal,1998:251)
معنویت در محیط کار:
درک و شناسایی اینکه بعدی از زندگی کارکنان درونی و باطنی است که این بعد قابل پرورش است و به واسطه انجام کارهای با معنا در زندگی افزایش می یابد. (Ashmos and Duchon, 2000)
فهرست موضوعی شماره صفحه
فصل اول: کلیات تحقیق.. 2
1-1- مقدمه. 3
1-2- بیان مسئله پژوهش... 3
1-3- اهداف تحقیق.. 5
1-4- اهمیت موضوع پژوهش و انگیزه انتخاب آن. 6
1-5- سوالها و فرضیههای پژوهش... 8
1-5-1-سوال اصلی 8
1-5-2-سوال های فرعی.. 8
1-5-3-فرضیه اهم 8
1-5-4-فرضیههای اخص.... 9
1-6- مدل مفهومی تحقیق.. 9
1-7- تعریفهای عملیاتی متغیرها و واژههای کلیدی.. 10
1-8- روش تحقیق.. 10
1-9- قلمرو تحقیق.. 11
1-10- جامعه آماری و حجم نمونه. 11
1-11- برآورد حجم نمونه و روش نمونه گیری: 11
فصل دوم: مروری بر مبانی نظری تحقیق.. 13
2-1- مقدمه. 14
2-2- سرمایه اجتماعی.. 14
2-2-1- سرمایه اجتماعی از دیدگاه بوردیو. 16
2-2-2- سرمایه اجتماعی از دیدگاه کلمن.. 16
2-2-3- سرمایه اجتماعی از دیدگاه پوتنام. 17
2-2-4- تمایزات بر مبنای سطح تحلیل.. 18
2-2-5- تمایزات بر مبنای کاربردهای هنجاری.. 19
2-2-6- تمایزات بر اساس مزایای اصلی در مقابل مزایای ثانویه. 19
2-2-7- سرمایه اجتماعی در حوزه سازمان و مدیریت... 23
2-2-8- ابعاد سرمایه اجتماعی سازمانی.. 25
2-2-9- سازه های اندازه گیری.. 33
2-2-10- الگوهایی برای تبیین مفهوم سرمایه اجتماعی.. 33
2-2-11- نقش سرمایه انسانی و افراد در سرمایه اجتماعی سازمان. 35
2-2-12- ویژگیهای سرمایه اجتماعی.. 39
2-2-13- راههای ایجاد و حفظ سرمایه اجتماعی در سازمان. 41
2-2-14- مزایای سرمایه اجتماعی.. 43
2-2-15- هزینههای بالقوه سرمایه اجتماعی.. 45
2-3- معنویت در محیط کار. 46
2-3-1- نیازهای معنوی کارکنان و ظهورپارادایم معنویت در محیط کار. 49
2-3-2- تعاریف و دیدگاههای معنویت و معنویت در محیط کار. 51
2-3-3- رویکرد درونگرا / متافیزیکی.. 53
2-3-4- رویکرد دینی.. 53
2-3-5- رویکرد اگزیستانسیالیستی / سکولار. 54
2-3-6- رویکرد مخالفان معنویت... 55
2-3-7- مباحثی درباره روش تحقیق در زمینه معنویت در محیط کار. 55
2-3-8- مزایای معنویت در محیط کار. 57
2-3-9- مفهومسازی معنویت در محیط کار. 58
2-3-10- رفتار شهروندی سازمانی و معنویت محیط کاری.. 60
2-4- پیشینه تحقیقات... 62
2-4-1- تحقیقات صورت گرفته در خصوص سرمایه اجتماعی.. 62
2-4-2- مطالعات صورت گرفته در خصوص معنویت در محیط کاری.. 65
فصل سوم: روش تحقیق.. 68
3-1- مقدمه. 69
3-2- روش تحقیق.. 69
3-3- متغیرها و شاخص های تحقیق.. 71
3-4- قلمرو مکانی پژوهش... 71
3-5- قلمرو زمانی پژوهش... 71
3-6- قلمرو موضوعی پژوهش... 71
3-7- جامعه آماری پژوهش... 71
3-8- حجم نمونه و روش نمونهگیری.. 71
3-9- ابزار جمعآوری اطلاعات... 72
3-10- روایی و پایایی پرسشنامه ها 74
3-10-1-تعیین پایایی (قابلیت اعتماد) پرسشنامهها 74
3-10-2- تعیین اعتبار (روایی) پرسشنامه. 76
3-11- روشهای تجزیه و تحلیل اطلاعات... 76
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها 79
4-1- مقدمه.... 80
4-2- آمار توصیفی.. 81
4-2-1- آمار توصیفی بر حسب متغیرهای جمعیت شناختی.. 81
4-2-2- آمار توصیفی متغیر های پژوهش... 85
4-3- آزمون فرضیه های تحقیق.. 86
4-3-1- آزمون فرضیه اهم. 86
4-3-2- آزمون فرضیه اخص اول. 87
4-3-3- آزمون فرضیه اخص دوم. 88
4-3-4- آزمون فرضیه اخص سوم. 89
4-4- آزمون رگرسیون. 91
4-4-1- فرضیه اهم. 92
4-4-2- فرضیه اخص اول. 93
4-4-3- فرضیه اخص دوم. 94
4-4-4- فرضیه اخص سوم. 96
4-5- آزمون فریدمن.. 97
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری.. 99
5-1- مقدمه. 100
5-2- نتیجه گیری براساس نتایج بدست آمده از آزمون فرضیه ها 102
5-2-1- فرضیه اهم. 102
5-2-2- فرضیه اخص اول. 103
5-2-3- فرضیه فرعی دوم. 105
5-2-4- فرضیه فرعی سوم. 107
5-3- پیشنهادات برای محققان آینده 108
منابع و مواخذ. 109
منابع فارسی.. 110
منابع لاتین 111