پروژه کارآفرینی اهمیت کارآفرینان در 50 صفحه ورد قابل ویرایش
کشوری که میخواهد توسعه یابد، باید به اندازه کافی کارآفرین داشته باشد . منظور از کارآفرین عناصری هستند که علاوه بر داشتن علم در یک حوزه تخصّصی ، از قدرت ریسکپذیری بالایی برخوردارند، دارای خلاقیّت و نوآوری هستند، اهل کار وتلاش هستند و از نفسکار لذّت می برند .
در شرایط موجود کشور، یکی از معضلات توسعه، تعداد محدود کارآفرینان است . پس به دلیل نقش و جایگاه ویژه کارآفرینان در روند توسعه و رشد اقتصادی ، بسیاری از دولت ها در کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه تلاش می کنند با حداکثر امکانات و بهره برداری از دستاوردهای تحقیقاتی، شمار هر چه بیشتری از جامعه را که دارای ویژگی کارآفرینی هستند به آموزش در جهت کارآفرینی و فعالیّت های کارآفرینانه تشویق و هدایت کنند .
کارآفرینان با مهارتی که در تشخیص فرصتها ، موقعیّتها و ایجاد حرکت در جهت توسعه این موقعیّتها دارند ، پیشگامان حقیقی تغییر در اقتصاد و تحولاتاجتماعی محسوب میشوند .
امروزه کارآفرینی به عنوان یکی از تازه ترین موضوعات دانشگاه های مهندسی مبدل شده است. تعداد دانشکده هایی که دروس مرتبط به کارآفرینی را تدریس می کنند از 24 دانشکده در سال 1970 به بیش از 500 دانشکده در سال 1993 افزایش یافته است و امروزه کمتر دانشکده ای را می توان یافت که دروس کارآفرنی را ارائه ننماید. (شاه حسینی، 1383، ص 124)
متأسّفانه در کشور ما و در چند برنامه اخیر توجّه خاص به این مهم نشده و حتی می توان گفت که این مفهوم برای بسیاری از دست اندرکاران و افراد جامعه ناشناخته و غریب می باشد . شاید به همین دلیل است که تا کنون برنامهریزی و بسترسازی مناسبی در حوزههای اقتصادی ، اجتماعی و نظام آموزشی کشور برای توسعه کارآفرینی به ویژه در دانشگاه های کشور صورت نپذیرفته است .
در شرایط کنونی اقتصاد کشورمان که با مسائل و نارسائیهای مهمی نظیر فرار مغزها ، بیکاری یا کم کاری (به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاه ها و نیروی انسانی متخصص) کاهش سرمایه گذاری دولت ، عدم تحرک و رشد اقتصادی کافی روبروست، پرورش و آموزش کارآفرینان و رشد هر چه بیشتر کارآفرینی و برطرف کردن موانع کارآفرینی در کشور به ویژه در میان قشر تحصیل کرده و دانشجو از اهمیّت مضاعفی برخوردار است .
سن از عواملی است که مورد مطالعه قرار گرفته است، در ارزیابی نتایج تحقیقات در این مورد مهم است که سن کارآفرینی (سنوات تجربی کارآفرین) و سن شناسنامه ای را از هم جدا کنیم. بر حسب سن شناسنامه ای اغلب کارآفرینان حرفه کارآفرینی خود را در سنین بین 22 تا 45 آغاز کرده اند. تحقیقات نشان می دهد در این مورد بین کارآفرینان زن و مرد تفاوت وجود دارد. عموماً کارآفرینان مرد این روند را از اوایل 30 تا 40 سالگی آغاز می کنند در حالی که کارآفرینان زن در اواسط 30 تا 40 سالگی به فعالیت کارآفرینانه دست می زنند. (هستریج، 1383، ص 97)
1-2- بیان مسئله
با عنایت به آنچه در مقدمه آمد این پرسش مطرح است که موانع کارآفرینی فارغ التحصیلان رشته مدیریت در سازمانهای دولتی شهر تهران و کرج چیست؟ و راهکارهای اساسی جهت توسعه کارآفرینی در میان آنها کدام است؟
این تحقیق بر آن است تا این مهم را در میان فارغ التحصیلان دانشکده مدیریت دانشگاه تهران که در سازمان های دولتی مشغول به کار هستند و با تمرکز بر روی موانع رفتاری ، ساختاری و محیطی مورد بررسی قرار دهد.
در این تحقیق در نظر است موانع کارآفرینی از ابعاد سه گانه رفتاری ، ساختاری و محیطی مورد بررسی قرار گیرد و سپس با استفاده از متون علمی و مصاحبه با خبرگان، موانع شناسایی شده و سرانجام از طریق پرسشنامه نظر سنجی در یک نمونه آماری 50 تایی در میان فارغ التحصیلان رشته مدیریت موانع مزبور اندازه گیری گردد .
هدف اساسی این پرسشنامه استخراج و تعیین عوامل رفتاری ، ساختاری و محیطی می باشد که در مسیر توسعه کارآفرینی سازمانی ایجاد مانع میکنند.
مدل مفهومیتحقیق ، مدل سه شاخگی است که کلیه موانع کارآفرینی را در قالب سه شاخه: موانع رفتاری ، موانع ساختاری و موانع محیطی با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه مورد بررسی قرار داده که داده های تحقیق با استفاده از آزمونهای آماری در بخشهای بعدی منعکس گردیده است. باشد تا با شناسایی و تبیین مشکلات و موانع کارآفرینی در میان این قشر، گامی در جهت گسترش و رشد کارآفرینی برداشته شود.
- بررسی نتیجه آزمون تحلیل عاملی:
به منظور تلخیص دادههای حاصل از سؤالات پرسشنامه و تبدیل متغیّرهای فرعی به عوامل (موانع) که متشکل از چندین متغیّر هستند از آزمون تحلیل عاملی 1 استفاده می شود . از این روش نیز برای بررسی روائی پرسشنامه نیز می توان استفاده نمود .2
در این آزمون با توجّه به اکتشافی بودن (موانع) و توصیف آن از روش استخراج «تحلیل مؤلفه های اصلی» استفاده شده است .3
4-3-1- تحلیل عاملی شاخه رفتاری مدل تحقیق:
جدول شماره (4-4) واریانس تبیین شده توسط هر سئوال را نشان میدهد. اطّلاعات این جدول خام می باشد، زیرا قبل از استخراج عامل ها تشکیل شده است .
واریانس تبیین شده سئوالات قبل از استخراج عاملهای رفتاری
سئوالات | کل واریانس | واریانس تبیین شده |
1 | 1 | 595/0 |
2 | 1 | 649/0 |
3 | 1 | 695/0 |
4 | 1 | 718/0 |
5 | 1 | 728/0 |
6 | 1 | 662/0 |
سئوالات | کل واریانس | واریانس تبیین شده |
7 | 1 | 723/0 |
8 | 1 | 758/0 |
9 | 1 | 671/0 |
11 | 1 | 708/0 |
12 | 1 | 770/0 |
13 | 1 | 732/0 |
14 | 1 | 750/0 |
جدول شماره (4-4)
قدم بعدی در تحلیل عاملی بررسی ماتریس همبستگی بین سؤالات و عامل ها میباشد. کرلینکر
حداقل بار عامل (همبستگی بین یک عامل و سئوالات مربوطه) 25% و یا 30% پیشنهاد میکند، در این پروژه معیار 25% انتخاب شده است.
بر اساس سؤالاتی که دارای ضریب همبستگی حداقل 25% (بین آنها و هر یک از عوارض) هستند، جزئی از مؤلفه های آن عامل (مانع) در نظر گرفته میشود.
نکته قابل توجّه دیگر این است که در بررسی سؤالات مربوط به شاخه رفتاری مدل تحقیق، تحلیل عاملی 20 عامل را را استخراج نموده است که با توجّه به اینکه بعضی از این عاملها دارای ضریب همبستگی کمتر از 25% می باشند در نتیجه فقط 4 عامل به عنوان مؤلفه های اصلی شناخته شده اند .