پروژه کارآفرینی شرکت بهپاک در 98 صفحه ورد قابل ویرایش
عنوان | صفحه |
فصل اول : کلیات شناخت طرح |
|
مقدمه ای بر کارآفرینی | 1 |
نیازسنجی از وضع بازار | 3 |
بازاریابی شرکت بهپاک | 4 |
کلیات تاریخچه شرکت | 9 |
سرمایه شرکت و تعمیرات آن | 10 |
اعضاء هیئت مدیره | 11 |
اساسنامه شرکت بهپاک | 12 |
نام ، موضوع ، مدت و ... | 12 |
تغییرات در سرمایه شرکت | 16 |
مجامع عمومی | 19 |
هیئت مدیره | 26 |
بازرس | 36 |
حسابهای شرکت | 38 |
انحلال و تصفیه | 40 |
عنوان | صفحه |
فصل دوم : بررسی فنی طرح |
|
محل اجرای طرح | 42 |
هزینه های سرمایه گذاری | 43 |
سرمایه در گردش | 49 |
برنامه تولید و برآورد هزینه های تولید | 50 |
فصل سوم : بازار و بازاریابی |
|
مدیریت و بازاریابی | 56 |
سیستم بازار | 60 |
عناصر محیط بازاریابی | 61 |
روش های رقابتی | 62 |
برنامه ریزی استراتژیک بازاریابی | 63 |
تجزیه و تحلیل و ارزیابی سرمایه گذاریها | 64 |
برنامه ریزی استراتژیک واحدها | 65 |
فرآیند بازاریابی | 66 |
فصل چهارم : بررسی اقتصادی طرح |
|
سویا | 67 |
عنوان | صفحه |
تاریخچه | 67 |
ارزش تغذیه ای سویا | 68 |
خواص تابعی سویا | 74 |
علت پذیرش پایین برای مصرف سویا | 77 |
پروتئین سویا در صنایع غذایی | 78 |
روش مصرف سویا | 79 |
نمودارها | 80 |
فصل پنجم : بررسی مالی طرح |
|
نسبت های مالی | 82 |
نسبت های نقدینگی | 82 |
نسبت های فعالیت | 82 |
نسبت های سودآوری | 83 |
فصل ششم : راه اندازی کارخانه |
|
امور اداری | 84 |
آموزش ضمن خدمت | 85 |
عنوان | صفحه |
امور مالی | 86 |
کلیاتی در مورد کارکنان شرکت بهپاک | 87 |
چارت سازمانی کارکنان | 89 |
عملکرد و فعالیت | 90 |
فعالیت بخش روغنکشی | 91 |
فعالیت بخش تولید آرد و پروتئین | 93 |
فعالیت بخش پنبه پاک کنی | 93 |
خرید | 94 |
خط تولید | 95 |
نمودارهای مربوط به عملکرد کارخانه | 96 |
منابع و مآخذ | 98 |
در برخی مواقع شرکتهایی تأسیس می شوند که بنا به خواست دولت نباید سود آور باشند یعنی موظف هستند محصولات را از کشاورزان خریداری کرده و پس از انجام عملیاتی بر روی آنها این محصولات را در اختیار شرکتهای دیگر رار دهند که به این نوع عملیات ،عملیات غیر انتفاعی می گویند در برخی موارد حتی ممکن است که این شرکتها زیان هم داشته باشند ولی چون وجود چنین شرکتهایی لازم می باشد این شرکتها تشکیل می شوند.
اما هدف کلی تمامی شرکتها چه تقاضی ،چه نسبی سود آوری می باشد . یعنی اگر تولیدی باشد تولید می کنند و اگر خدماتی باشند به ارائه خدمت می پردازند. هر شرکتی وابسته به یکی از وزارتخانه هاست شرکت بهپاک وابسته به وزارت صنایع می باشد .
هر شرکتی قبل از تاسیس به یک نیاز سنجی درجامعه می پردازد شرکتی مانند شرکت بهپاک جهت نیاز سنجی عملیات زیر را انجام داده است :این شرکت در ابتدا از وزارت صنایع و وزارت کشاورزی اطلاعات و آمار مورد نیاز را جمع آوری نموده یعنی اطلاعاتی از قبیل اینکه تولید دانه در کشور در چه سطح می باشد ؟میزان مصرف آن در جامعه چه قدر است ؟
سپس آمارهایی را که شرکتهای تولید روغن به وزارت صنایع ارائه کرده اند را مورد بررسی قرار می دهد بعد آمار جامعه را در نظر می گیرد مثلا هر نفر در جامعه سالی 100کیلو روغن مصرف می کند سپس این رقم را در تولید ضرب نموده و تخمین می زند که اگر ما در سال x مقدار تولید کنیم دیگر از آن محصول وارد کشور نمی شود سپس به بر آورد هزینه از جمله هزینه تاسیس شرکت ،کارخانه ،میزان دستمزد ،ماشین آلات مورد نیاز و… می پردازند و سود احتمالی را پیش بینی کرده و در صورت مفید بودن به تاسیس شرکت می پردازند .
در اقتصاد مبتنی بر مبادلات آزاد ،نقش اساسی را مصرف کنندگان ایفا می کنند. هر قدر میزان تولیدات افزایش یابد ایجاد نیاز در مصرف کنندگان از طریق تبلیغات یا سایر وسایل بخواهیم کالاهای خود را به آنان تحمیل نماییم لازم است که برای این کالاها تقاضا وجود داشته باشد .
برای شناخت دقیق رفتار مصرف کننده و بررسی تقاضای او لازمست که مطلوبیت کالا و میزان نیاز آنان را مورد بررسی قرار دهیم .وقتی کالایی بتواند نیاز افراد را ارضا کند می گوییم مطلوبیت برای آن کالا ایجاد گردیده است .
تقاضا به عوامل مختلف بستگی دارد .بعضی از این عوامل مانند سلیقه و یا درآمد شخصی به مصرف کننده ارتباط داشته و بعضی دیگر جنبه انگیزش دارد که به تولید کننده و یا فروشنده مربوط می شود . به این معنا که عرضه کننده با تدابیری که اتخاذ می کند سعی در تغییر و تحول میزان فروش دارد .تصمیم گیری مربوط به این تغییر و تحول به شکل تبلیغات بسته بندی مناسب ،خدمات پس از فروش ،تضمین کافی و غیره می تواند باشد .
شرکت بهپاک برای بازاریابی خود و افزایش تقاضای مصرف کنندگان عوامل بسیاری را در نظر گرفته است که از این عوامل می توان به کیفیت کالا،وضعیت رقبا ،توزیع مناسب ،قیمت و سیاستهای تشویقی و تبلیغی و سایر عوامل مانند مسائل فرهنگی ،عوامل سیاسی ،اقتصادی ،اجتماعی و وضعیت جغرافیایی و غیره اشاره نمود .که با توجه تمامی موارد فوق توانسته است موفقیت چشمگیری نسبت به سایر رقبا داشته باشد و انگیزه تقاضا در افراد را تا حدودی قوت بخشیده است .
حال درباره چگونگی تاثیر هر یک از این عوامل در بازار به توضیح مختصری می پردازیم .
کیفیت کالا و خدمات :برای اینکه شرکتها بتوانند جایگاه مستحکمی در بازار پیدا نمایند کیفیت را در استراتژی بلند مدت بازاریابی جاری می دهند زیرا در نظر نگرفتن کیفیت و ساده انگاری آن می تواند نقش کالا و خدمات را در کوتاه مدت ویا میان مدت د ربازار حذف نماید .
شرکت بهپاک در بدو تاسیس با یک تحقیق جامع از مصرف کنندگان پی به خواستار آنان برد و این تحقیق آغاز بود تا این شرکت بتواند محصولات با کیفیت بالا به بازار عرضه نماید .
عملکرد و فعالیت :
1-تولید:
فعالیتهای تولیدی شرکت دارای سه بخش اصلی به شرح زیر می باشد.
الف – کارخانجات روغنکشی : این بخش شامل روغن کشی مکانیکی (پرسی ) از پنبه دانه و روغنکشی با حلال از دانه های روغنی سویا، آفتابگردان و گلزا می باشد . توضیح اینکه پنبه دانه متعلق به شرکت بوده و محصولات استحصالی آن از طریق شرکت فروخته می شود ولی سایر دانه های روغنی متعلق به شرکتهای تولیدکننده روغن نباتی بوده که بصورت کارمزدی عملیات استحصال آن صورت می پذیرد.
ب – کارخانجات پنبه پاک کنی : این بخش شامل پنج واحد پنبه پاک کنی در شهرستانهای بهشهر ، نکاء – گرگان و گنبد می باشد.
ج- کارخانجات آرد و پروتئین سویا: فعالیت تولیدی این واحدها به دو بخش کارخانه آرد و پروتئین سویا تقسیم می گردد. مواد اولیه مصرفی کارخانه آرد ، کنجاله سویا می باشد که محصول تولیدی آن بعنوان بلغور سویا و ماده اولیه کارخانه پروتئین سویا مصرف می گردد که تولیدات کارخانه پروتئین سویا با دو نوع بسته بندی وارد بازار می گردند.
1-پاکتهای 12 و 15 کیلویی درشت دانه و 22 کیلویی ریزدانه
2-بسته بندیهای 150 گرمی و 250 گرمی خانوار
در اینجا به اختصار به فعالیت تولیدی شرکت در سه بخش مذکور اشاره می گردد.
الف : فعالیت بخش روغنکشی :
فعالیت و برنامه ریزی تولید جهت کارخانجات روغنکشی متأثر از دانه های دریافتی بوده و هم اکنون شامل دو بخش دانه خارجی و داخلی می باشد. کلیه دانه های تحویلی آفتابگردان- گلزا ، پنبه دانه و قسمتی از دانه سویا از منابع داخلی تأمین شده است که افزایش یا کاهش دانه های داخلی عمدتا به وضعیت سطح زیرکشت محصولات و وضعیت آب و هوائی منطقه در دوره کاشت ، داشت و برداشت بستگی دارد. ضمنا کلیه دانه های روغنی داخلی ( به جز پنبه دانه که عمدتا از طریق امور بازرگانی شرکت تأمین می گردد ) بر اساس سهمیه شرکتهای روغن نباتی توسط شرکت توسعه کشت دانه های روغنی به شرکت ارسال می گردد.
فعالیت بخش روغنکشی شامل روغنکشی مکانیکی (پرسی ) و روغنکشی با حلال (اکستراکسیون )
1-روغنکشی مکانیکی :
فعالیت تولیدی این واحد جهت روغنکشی از پنبه دانه می باشد که در برنامه ریزی آن بر اساس دانه های خریداری شده صورت می پذیرد و چون پنبه دانه کلا از داخل کشور تأمین می گردد. و آن هم متأثر از وضعیت سطح زیر کشت آن است . لذا فعالیت واحد روغنکشی با پرس تابع مقدار دانه دریافتی می باشد. در سال مالی مورد گزارش مقدار دانه دریافتی نسبت به سال قبل حدود یازده درصد افزایش داشته است . فروش محصولات پنبه دانه که شامل روغن ، کنجاله و لینتر بوده توسط امور بازرگانی شرکت صورت می گیرد. در ضمن دستیابی به حداکثر ظرفیت روغنکشی اکستراکسیون رزدانس جهت روغنکشی از آفتابگردان و گلزا بکارگیری از پرس های روغنکشی خط تخم پنبه جهت رفع گلوگاه اجتناب ناپذیر است .