پایان نامه رابطه بین سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار شرکت های تولیدی استان اردبیل
چکیده:
این تحقیق به منظور بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار شرکت های تولیدی استان اردبیل تدوین گردیده است. پژوهش حاضر از نظر روش تحقیق از نوع توصیفی و از نظر هدف تحقیق از نوع کاربردی است. روش جمع آوری داده ها میدانی و ابزار جمع آوری آن، پرسشنامه است. جامعه آماری این تحقیق را شرکت های تولیدی استان اردبیل به تعداد 1074 شرکت تشکیل داده اند و حجم نمونه نیز 94 شرکت برآورد شده است. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق نرم افزار SPSS19 با استفاده از آزمون همبستگی، به دو روش توصیفی و استنباطی انجام گردید. نتایج حاصل از آزمون فرضیه های تحقیق نشان می دهد که فرضیه اول یعنی وجود ارتباط بین سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار شرکت های تولیدی ، تایید شده است. در رابطه با فرضیه دوم نتایج حاکی از تایید این فرضیه است یعنی بین بین بعد شناختی سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار شرکتهای تولیدی رابطه وجود دارد. بررسی فرضیه سوم نشان می دهد که این فرضیه رد می شود یعنی بین بعد ساختاری سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار شرکتهای تولیدی رابطه وجود ندارد. در رابطه با فرضیه چهارم نتایج حاکی از آن است که بین بعد ارتباطی سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار شرکتهای تولیدی ارتباط وجود دارد.
کلمات کلیدی: سرمایه اجتماعی، عملکرد بازار، بعد ساختاری، بعد شناختی، بعد ارتیاطی
در دو دهه اخیر مفهوم سرمایه اجتماعی در زمیه ها و اشکال گوناگونش به عنوان یکی از کانونی ترین مفاهیم، ظهور و بروز یافته است، هر چند شور و شوق زیادی در بین صاحب نظران و پژوهشگران، مشابه چارچوب مفهومی و ابزار تحلیلی ایجاد کرد. لیکن نگرش ها، دیدگاه ها و انتظارات گوناگونی را نیز دامن زده است.
قسمتی از متن
سرمایه اجتماعی مفهومی چند بُعدی است، پژوهش های انجام شده پیرامون این مفهوم در صورتی حالت کامل و «معرف گونه»خواهد داشت که به ابعاد مختلف سرمایه اجتماعی و ارتباط میان ابعاد آن بپردازد. با مطالعه متون مختلف می توان سه بعد ساختاری و شناختی و ارتباطی را برای سرمایه اجتماعی بر شمرد. بُعد ساختاری سرمایه اجتماعی شامل قوانین انعطاف پذیر و شبکه های ارتباطی و بعد شناختی به اعتماد، همیاری و همکاری گروهی اعضاء درون یک سازمان و بعد ارتباطی به شبکه یا ارتباطات اجتماعی و روابط بین افراد و گروهها اشاره دارد (اندرو[1]،2007،ص12)
[1] - Andrews
ادبیات فراوانی حاکی از آن است که شرکت با ارائه ارزش برتر برای مشتری در مقایسه با رقبا، می تواند به مزیت های رقابتی دست یابد و عملکرد بازار خود را بهبود دهد (اسلاتر[1] و نارور[2]،1995؛ اولسون و همکاران، 2005). تحقیقات در زمینه معیارهای عملکرد بازار تایید می کند که سرمایه اجتماعی برای مشتریان با روش های مختلفی مانند افزایش درآمد از طریق حفظ مشتری و گفتار مثبت (روست و همکاران،2002)، افزایش سودآوری از طریق بالا بردن ارزش عمر مشتری (روست و همکاران،2004)، تاثیرگذاری بر رشد و فروش و سهم بازار از طریق بهبود نگرش مشتریان نسبت به برندها و محصولات شرکت و رضایت مشتری (روست و همکاران،2004)، می تواند عملکرد بازار شرکت را افزایش دهد (ترویلو و همکاران،2009).در واقع شرکت ها چنانچه به دنبال مزیت رقابتی و موفقیت های استراتژیک هستند باید بیش از رقیب برای مشتری ارزش بیافرینند. آنان با صرف سرمایه اجتماعی ، رضایت و وفاداری مشتریان را تصاحب خواهند کرد. همچنین توسعه سهم بازار و افزایش سودآوری و رشد فروش از تبعات طبیعی این حرکت خواهد بود(روست ،2004،ص16).
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات تحقیق
أ1-1) مقدمه. 3
1-2) تعریف وبیان مساله. 4
1-3) اهمیت وضرورت تحقیق.. 7
1-4 )اهداف تحقیق.. 8
1-5 )فرضیه ی تحقیق.. 9
1-6) تعریف عملیاتی متغیرها و واژهها 10
1-7) قلمرو تحقیق.. 13
1-7-1) قلمرو موضوعی: 13
1-7-2) قلمرو زمانی: 14
1-7-3) قلمرو مکانی : 14
فصل دوم: مبانی نظری پیشینه تحقیق.. 15
مقدمه 16
بخش اول: سرمایه اجتماعی: 18
2-1 )مفهوم سرمایه اجتماعی.. 19
2- 2 سرمایه اجتماعی از دیدگاه پیر بوردیو. 21
2-3- سرمایه اجتماعی از دیدگاه جیمزکلمن.. 23
2-4- سرمایه اجتماعی از دیدگاه رابرت پاتنام. 25
2-5- سیر تحول سرمایه اجتماعی.. 27
2-6- مدل های سرمایه اجتماعی.. 30
2-6-1- مدل سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال. 30
2-6-2- مدل سرمایه اجتماعی و ایجاد ارزش تسای و گوشال (1998) 31
2-6-3- مدل سرمایه اجتماعی هدسون (2005) 32
2-7- ویژگی های کلیدی سرمایه اجتماعی.. 33
2-8-عوامل موثر بر سرمایه اجتماعی.. 38
2-8-1-اعتماد اجتماعی 38
2-8-2 -انسجام اجتماعی 40
2-8-3 -مشارکت اجتماعی.. 43
2-9-اهمیت و مزایای سرمایه اجتماعی.. 47
2-10- ابعاد سرمایه اجتماعی براساس مدل ناهاپیت و گوشال. 48
2-10-1- بعد ساختاری.. 49
2-10-1-1- روابط شبکه ای.. 49
2-10-1-2-پیکربندی روابط شبکه ای.. 49
2-10-1-3- سازمان مناسب... 50
2-10-2- بعد شناختی.. 50
2-10-2-1-زبان و کدهای مشترک.. 50
2-10-2-2- حکایات مشترک.. 51
2-10-3- بعد رابطه ای.. 51
2-10-3-1-اعتماد. 51
2-10-3-2- هنجارها 51
2-10-3-3-الزامات و انتظارات... 52
2-10-3-4- هویت... 52
2-11- اهمیت سرمایه اجتماعی در بحث های شرکت ها و عملکرد بازار. 53
بخش دوم: عملکرد بازار. 54
2-2- مفهوم بازار. 55
2-3-سیر تحول عملکرد بازار. 56
2-4- رابطه بین سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار. 57
2-5- مدیریت ارتباط با مشتری.. 57
2-6-مدیریت دانایی ارتباط با مشتری.. 58
2-7-دستیابی به سهم بازار. 60
2-8-اهمیت کیفیت خدمات... 62
2-9-ابعاد پنج گانه کیفیت خدمات در مدل سروکوال. 64
2-10- بدست آوردن و حفظ مشتری.. 66
2-11- شاخصهای سنجش عملکرد بازار. 67
2-12-ایجاد ارزش برای مشتری.. 68
2-13- تفاوت بین ارزش ادراکی و رضایت مشتری.. 68
2-14-رضایت مشتری، رمز بقا در بازار رقابتی.. 71
2-15-شناسائی توقعات مشتری.. 73
2-16- طراحی کالا یا خدمت بر اساس توقعات و نیاز مشتری.. 73
2-17- ارائه خدمت بر اساس طراحی.. 74
2-18-مدیریت انتظارات مشتری.. 75
2-19- رضایت سنجی مشتری.. 75
2-20-معیارهای عملکرد شرکت... 79
2-21- معیارهای مالی سنتی.. 80
2-21-1- بازده سرمایه گذاری.. 80
2-21-2- سود باقیمانده 80
2-21-3- بازده فروش... 80
2-21-4- سود هر سهم. 81
2-21-5- قیمت به سود هر سهم. 81
2-22- معیارهای مالی نوین.. 81
2-22-1- ارزش افزوده اقتصادی (EVA) 81
بخش سوم : یشینه تحقیقات انجام شده 83
2-3- پیشینه تحقیقات انجام شده 84
2-3-1-تحقیات داخلی.. 84
2-3-2-تحقیقات خارجی.. 85
فصل سوم: روش تحقیق.. 88
3-1)مقدمه. 89
3-2) روش تحقیق.. 90
3-3) مراحل اجرای پژوهش... 90
3-4) جامعه، نمونه و روش نمونه گیری.. 92
3-5) روش جمع آوری داده ها 94
3-6) ابزار جمع آوری داده ها 94
3-6-1) اجزای پرسشنامه. 96
3-6-2) روایی و پایائی پرسشنامه. 97
3-7) روش تجزیه و تحلیل داده ها 98
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات... 99
4-1) مقدمه: 100
4-2) توصیف متغیر های جمعیت شناختی: 101
4-3) توصیف متغیر های تحقیق.. 103
4-4) آزمون فرضیات تحقیق: 108
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات... 112
5-1)مقدمه. 113
5-2) خلاصه تحقیق.. 114
5-3) نتایج آمار توصیفی.. 115
5-4 نتایج آمار استنباطی.. 118
5-5) محدودیت های تحقیق.. 120
5-6) پیشنهادات با توجه به فرضیه های تحقیق.. 121
5-7) پیشنهاد برای تحقیقات آتی.. 122
منابع و ماخذ. 124