پایان نامه بررسی قلمزنی و شیوه ها و مراحل مختلف آن در 56 صفحه ورد قابل ویرایش
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه..................................................................................................................... 1
تاریخچه................................................................................................................. 2
فصل اول: خواص فلزات
خواص و ویژگیهای عمومی فلزات...................................................................... 15
خواص و ویژگیهای مس..................................................................................... 17
فصل دوم: قلمزنی و شیوههای مختلف آن
قلمزنی.................................................................................................................... 23
قلمزنی برجسته...................................................................................................... 26
مشبککاری............................................................................................................ 27
ترصیعکاری.......................................................................................................... 27
میناکاری................................................................................................................ 28
ملیلهکاری.............................................................................................................. 31
طلاکوبی روی فولاد.............................................................................................. 37
فصل سوم: مراحل قلمزنی
مراحل قلمزنی........................................................................................................ 39
فصل چهارم: مراحل انجام کارهای عملی پروژه
عنوان صفحه
مراحل انجام کارهای عملی پروژه........................................................................ 46
فصل پنجم: خواص برخی اسیدها و پاتینه کردن مس
استات مس............................................................................................................. 51
اکسید مس............................................................................................................. 52
اسید نیتریک........................................................................................................... 53
روش پاتینه کردن مس.......................................................................................... 54
مقدمه:
صنایع دستی ایران بخصوص هنر فلزکاری که مورد گفتگوی ماست، تجلیگاه سنن، آداب و رسوم قوم ایرانی است. گرچه در متن تاریخ ایران به هنر، بویژه هنر فلزکاری، توجه زیادی نشده است و بدین لحاظ چهرههای بسیاری از هنرمندان بخصوص فلزکاران را غبار فراموشی فراگرفته است، اما شاهکارهای بجا مانده گواهی پرمعنی از اندیشمندی و سختکوشی آنان در آفرینش هنرهای ارزنده ایرانی است.
هدف تاریخ هنر عبارت است از شناخت و ارزیابی هنر، از هر زمان و مکانی که آمده باشد و با هر دستی که ساخته شده باشد در خارج از عرصه فرهنگ، دو اصطلاح هنر و تاریخ این چنین تنگاتنگ درکنار یکدیگر قرار نمیگیرند. مردم غالباً تاریخ را سند و تفسیر کارهای گذشته انسان و هنر را- بدرستی- چیزی موجود در برابر قوای بینایی و لامسه میپندارند، که البته رویدادهای از یاد رفته و محو شدهای که اجزای تشکیل دهنده تاریخ به شمار میروند چنین نیستند. واقعیت این است که اثر هنری، بدلیل مرئی و ملموس بودنش، گونهای رویداد پایداری کننده است. این اثر در زمان و مکانی خاص و به دست اشخاصی خاص آفریده شده است، حتی اگر ما همیشه آگاهی درستی درباره زمان و مکان و آفریینده آن نداشته باشیم. این اثر با آنکه آفریدهای متعلق به روزگاران سپری شده است، در زمان حال به حیاتش ادامه میدهد و تا مدتهای طولانی از روزگار خوش باقی میماند[1].
تاریخچه:
اشیاء و آثار زیادی که بوسیله اجتماعات باستانی چه در طول دورانهای پیش از تاریخ و چه در دورانهای تاریخی در محل استقرار آنها چه در غارها، تپههای باستانی، یا ابنیه تاریخی بر جای و به یادگار باقی مانده است بخوبی ثابت مینماید که بشر علاقه، شوق و استعداد خاصی برای تولید نمودن اشیاء ظریف و زیبا داشته و رهگذر بنا به اقتضاء و امکان و تسهیلات موجود در هر زمان اثر و نمونهای برجای گذارده است. نقاشیهای جالب و زیبای غارهای باستانی در نقاط مختلف جهان، تزئینات ظریف و قابل توجهی که بر روی ادوات و ابزارهای استخوانی دوران پیش از تاریخ به کار گرفته شده است، ادوات ظریف و زیبای ساخته شده از سنگهای مختلف که همگی باقیمانده از دورانهای اولیهایست که بشر به صورت غارنشینی به زندگانی خود ادامه میداده صحبت این فرضیه را ثابت نموده و نمایشگر این طبیعت عمومی افراد انسانی از نظر گرایش به زیبایی و زیباپسندی و توجه بدین نکته میباشد.
در دورانهای گذشته در طول سیر تکامل تمدن و فرهنگ و هنر بنابر امکانات موجود و قدرت و امکان دستیابی به منابع اولیه و خام در طبیعت و طرز استفاده از آن، مواد مختلفی چه بصورت اصلی در طبیعت و چه بصورت تولیدی و مصنوعی برای ساختن زیورآلات و ابزار و ادوات و اشیاء نفیس و تزئینی بکار گرفته شده است. این مواد طبیعی یا صنعتی جلب توجه هنرمندان و صنعتگران با استعداد را نموده و از آنها اشیاء مختلفی را بوجود آوردهاند. اگر چه کشف این گونه ساختههای دست بشر متعلق به آن دورانها، با توجه به پیشرفت صنعت و تکنیک عصر حاضر شاید خاصی نداشته باشد، ولی با در نظر گرفتن زمان و هنگام تولید و تکنیکهای اولیه موجود در آن زمان بیانگر پیشرفت خاص و استعداد قابل توجه سازندگان آنها بوده و مراحل اولیه پیشرفت هنر و صنایع را معرفی مینمایند. همچنین از طرف دیگر با توجه به امکانات زمان، انتخاب و اهمیت هر ماده خاص، برای ساختن این گونه آثار در دورانهای مختلف متفاوت بوده است.
در آن هنگام که بشر زندگانی دوران جمعآوری غذا را پشت سر گذارده و از زندگانی غارنشینی به تدریج به مرحله زندگانی استقرار در دهکدهها رسید، از نظر امرار معاش و تهیه مایحتاج روزانه زندگی آرامش و تأمین بیشتری بدست آورد. تکثیر وتولید مواد غذایی از طریق کشاورزی فرصت و فراغت بیشتری در شبانهروز برای بشر بوجود آورد. این فرصت اضافی در راههای دیگری منجمله ساختن ادوات تزئینی و یا تزئینی نمودن ادوات و ابزارهای عادی احتیاجات زندگی روزمره بکار گرفته شد. نمونه این نحوه فعالیتهای تزئینی در اشیائی مانند کاسههای سنگی تزئین شده با نقوش کنده و یا برجسته که از این دورانها باقیمانده است مشاهده میگردد. علاوه بر مواد طبیعی مانند سنگ و چوب و استخوان که برای ساختن اشیاء، ابزار و ادوات ساده در اختیار جوامع اولیه بشری وجود داشت،انسان در همان مراحل اولیه استقرارهای کشاورزی و دهکدهای به رفر ساختن ظروف سفالی برای نگاهداری مایعات و سایر مواد پی برد.
مراحل انجام کارهای عملی پروژه
این چوبها در حقیقت نقش قالب را ایفا می کنند، به دلیل اینکه قیر شل بر خلاف قیر سفت برای سفت شدن و فرم گرفتن، احتیاج به زمان بیشتری دارد.
قیر را در داخل قالب چوبی، روی مس می ریزیم و می گذاریم تا خوب سفت شده و حالت بگیرد.
بعد از اینکه کاملا سفت شد چوبها را از دور کار جدا کرده و برمی گردانیم.
در این مرحله مس آمادة انتقال طرح می باشد.