مقاله سیستمهای حسابداری مالی در 21 صفحه ورد قابل ویرایش
1) چشم انداز
(چشم اندازی از چگونگی دانشگاههای ملی و اینکه دانشگاههایی هستند که افراد از طریق آنها زمینه را برای حسابداری مالی کسب میکنند و نقطه شروع کار آنها برای حسابداری از آنجاست).
چشم انداز 1:
تخصیص منابع بر اساس نتایج ارزیابی شخص ثالث از آموزش و تحقیق.
· در تخصیص منابعی از قیبل کمکها و اعانه های عملیاتی نتایج ارزیابی های شخص ثالث از آموزش و تحقیق در هر دانشگاه بدرستی انعکاس مییابد، البته در این راستا، نگاهی هم به پیشرفت توسعه فردی هر دانشگاه و ایجاد یک محیط رقابتی میشود.
چشم انداز 2:
ایجاد انعطاف در سیستمهای مالی جهت ایجاد خطمش ها و ابتکارات دانشگاهی.
به عبارت دیگر:
· پیاده سازی هدایای عملی با صلاحدید دانشگاهها بدون مشخص ساختن موارد استعمال (همچنین در اختیار قراردادن وجوهی که بایستی به سالهای بعد منتقل شوند.)
· با توجه به پرداختهای معینی که توسط دانشجویان صورت پذیرفته با ملاحظه خطمشی و ابتکارات هر دانشگاه در درون یک گستره مشخص شده توسط دولت، مقادیر عینی را تعیین کنید.
· سرمایههای مازاد حاصل از تلاشهای دانشگاهها بایستی به اهداف از قبیل تعیین شدهای اختصاص یابند که در طرح میان مدت، پیشاپیش، تصویب شده اند.
· با توجه به امکانات علاوه بر پیشرفت حاصل شده با استفاده از امکانات هزینه هایی توسط دولت ارائه میشود، همچنین ممکن است بواسطه وامهای بلند مدت یا درآمد حاصل از مصرف وام یا سایر درآمدهای حاصله بواسطه تلاشهای خود دانشگاه نیز پیشرفتهایی صورت پذیرد.
· کمکهای با عوض و سایر درآمدهای تهیه شده توسط دانشگاه بایستی بصورت قاعدهمند، جدای از هدایای عملی پردازش شوند و با توجه به تلاشهای دانشگاه انگیزههایی هم باید ایجاد شود.
· کمکهای بلاعوض توسط مسئولین محلی ممکن است تحت شرایط خاص پذیرفته شوند.
چشم انداز 3:
انجام ذیحسابی بر حسب قابلیت اعتماد مالی و تأمینی اجتماعی.
· معیارها و شیوه ها برای محاسبه و توزیع هدایای عملی بایستی برای عموم علنی گردند.
· انتشار گسترده و آشکارسازی جزئیات مالی هر دانشگاه در تمام سالها.
· بازبینی استانداردهای حسابداری براساس ویژگیهای دانشگاه و غیره.
2. خط مشی طراحی سیستم
(1) بودجهها و طرحهای میان مدت
· در ایجاد سرمایه های سالانه برای هر دانشگاه دولت به عنوان یک قانون اجرای عملیاتهای اجرا شده در میان مدت به عنوان یک پیششرط مد نظر قرار میدهد لیکن این نیز قابل درک است که در پاسخ به مسائل پیشبینی نشده نیازهایی ممکن اسن بروز کند لذا در حالیکه تغییراتی در طرحهای میان مدت برحسب ضرورت پیش میآید برآوردها بایستی بطور دینامیک انطباق داده شوند و وضعیتهای اجتماعی و مالی نیز سالانه به حساب آورده شوند.
· اساساً شیوه برآوردهای بودجهای بایستی سازگار با نوع قانون باشد که تصریح میکند در زمان اجرای طرح در میان مدت قوانین بایستی میزان بودجه را تمام شده ارائه کنند و نیز آن چیزی که کاربرد عینی در پروسه بودجه ریزی سالانه را به پیش میبرد نیز بایستی با قانون سازگاری داشته باشد، لیکن این نیز قابل درک است که هزینههای احتمالی متناسب با محاسبه از طریق قوانین از پیش تنظیم شده، نیستند لذا شیوهها باید به نحوی سازگاری داشته باشند تا بتوانند یک چنین مواردی را به درست اصلاح کنند.
(2) هدایای عملی (شیوههای محاسبه هدایای عملی)
· هدایای عملی ارائه شده به دانشگاهها، مجموع (1) و (2) فوق هستند تا شفافیت در تخصیص بودجه را تضمین نموده و استقلال دانشگاهها را به پیش ببرند و به درستی به اجرای پروژههای خاص پاسخگو باشند.
(1) اختلاف بین درآمد استاندارد و هزینه محاسبه شده با استفاده از شیوه مشابه محاسبه برای تمام دانشگاهها بر اساس تعداد دانشجویان و سایر شاخصهای عینی است (هدایای عملی استاندارد).
(2) مقادیر مورد نیاز برای پیادهسازی پروژهها و اداره آموزش ویژه و امکانات تحقیق که با شاخصهای عینی محاسبة آنها مشکل است (هدایای عملی ویژه)
برای پیشبرد توسعه فردی در دانشگاهها و فراهم آوردن یک محیط رقابتی هدایای عملی بایستی به درستی نتایج ارزیابی های شخصی ثابت از دانشگاهها را بعد از کامل شدن طرحهای میان مدت منعکس نمایند همچنین شیوههای عینی و فرایندهای آنان بایستی بازبینی گردد.
احتمال شیوههای قابل انعطاف در محاسبه هدایای عملی بر اساس فلسفه، اهداف، ویژگیها و شرایط هر دانشگاه بایستی مد نظر قرار گیرد. با توجه به آیتمهای ارزیابی شخص ثالث که در محاسبه هدایای عمل مورد استفاده قرار گرفت، آنها بایستی به دقت مورد بازبینی قرار گیرند تا صحت آنها تضمین گردد و ملاحظه مقتضی بایستی اعمال گردد تا تضمین شود که آنها استقلال دانشگاه را محدود نمیکنند.
معیارها و شیوهها برای محاسبه هدایای علمی بایستی پیشاپیش در معرض عموم و دانشگاهیان واقع شود.
ضمیمه: اختلافات بین IFRS و US GAAP
هدف از IASB و FASB ، همگرایی استانداردها به سمت یک زبان واحد گزارش کردن در میان تمامی ملل و کشورهاست. امروزه، IFRS ، آنچه را که در گذشته تحت عنوان «استانداردهای بین المللی حسابداری» شناخته می شده است را در برگرفته است و تا به امروز، 7 صورت وضعیت ویژه IFRS را منتشر نموده است. خلاصه ای از استانداردهای IFRS، در مقایسه با استانداردهای US GAAP را در پی می آوریم و در جدول زیر و صفحه بعد جزئیات بیشتر را ارائه خواهیم نمود. همانطور که قبلا هم ذکر کردیم، راهبردهای موجود در حوزه های بین المللی، بیشتر اساس- اصول هستند و در شیوه های مختلف کاربرد برای یک کمپانی نتیجه می شوند، یا اینکه اساس- صنعت هستند و حداقل در کوتاه مدت و تا زمان تعدیل بیشتر، نتیجه میشوند. مثالهایی که میتوان ذکر کرد از این قرارند:
قوانین در زمینه حسابداری خرید و فروش تامینی، دورنمای بهتری دارند.
قوانین مربوط به ادغام مؤسسات با وسایل ویژه هدف (SPVها) و نمادهای با سود متغیر (VIE) ، با دوام تر و محکم تر است.
بازرسی اختلالات سرمایه، شدیدتر از مورد GAAP است که در این حالت یکسری قوانین مراقبتی جدید نیز لحاظ شده است.
برآورد ارزش سرمایه مربوط به کلاسهای جدید سرمایه های غیرعینی، با دوره های متغیر استهلاک (معمولاً کمتر از 2 سال)
آشکارسازیهای مضاعف برای هر اکتساب جداگانه با تمرکز ویژه بر کسب سرمایه های غیرعینی و سرقفلی.
حذف افت مترری بازنشستگی در برابر دارایی خالص
درست مثل اجرای هر راهبرد جدید گزارش، در این مورد هم، تأثیر آن به بهترین وجه زمانی ملاحظه خواهد شد که آنرا وارد عرصه نموده تا افراد ذیصلاح پیرامون آن اظهارنظر کنند.
تأثیر نهایی آن- خواه مثبت یا منفی- بر همگرایی تنها زمانی ملاحظه خواهد شد که این رویدادها فاش شوند و کمپانیها خود را با ضروریات جدید وفق دهند.