مطالعه و بررسی عیوب و محاسن راه اندازهای موتورهای الکتریکی
از آنجایی که امروزه راه اندازی موتورهای الکتریکی یکی از مسائل و دغدغه های بزرگ کارخانه های صنعتی و شرکت های تولیدی و نیز تولید کنندگان نیروی برق و شرکت های وابسته میباشد در این پروژه به بررسی برخی از این راه اندازها می پردازیم و محاسن و معایب آنها را مورد بررسی علمی قرار میدهیم.
از دلایل اهمیت موضوع شوک های الکتریکی و مکانیکی شدیدی می باشد که در زمان راه اندازی به شبکه برق رسانی و موتور وارد و سبب استهلاک شدید دستگاه های موجود و بالا بردن هزینه های اقتصادی می شود . بنابراین استفاده از راه انداز های مناسب بخصوص در مورد موتورها با توان های بیش از چندین اسب بخار در کاهش هزینه های برق مصرفی و نیز هزینه های نگهداری و تعمیر تاثیر بسزایی دارد.
فهرست مطالب
1 ) کلیات موتور آسنکرون سه فاز : 1
1 - 1 ) ساختمان موتورهای القایی سه فاز 2
1-1 - 1 ) استاتور : 2
1-1 - 2 ) رتور : 3
1-1 -3 ) حلقه های لغزان : 4
1 - 1 -4 ) جاروبک ها : 4
1 - 1- 5 ) یاتاقان و بدنه : 4
1 – 2 ) عملکرد موترهای القایی سه فاز: 5
1 – 2 – 1 ) موتور ساکن 5
1 – 2 -2 ) مکانیزم تولید گشتاور در موتور القایی ( آسنکرون ) : 9
1 – 2 – 3 ) موتور گردان : 14
1 – 2 – 4 ) موتور در شرایط ماندگار : 22
1 - 3 ) موتور فقس سنجابی : 25
2 ) انواع روشهای راه اندازی موتور القایی سه فاز: 28
2 – 1 ) روش راه اندای مستقیم : 30
2 – 2 ) روش راه اندازی توسط افزایش مقاومت رتور : 31
2 – 2 – 1 ) موتورهای رتور سیم پیچی شده : 31
2 – 2 – 2 ) Liquide starter : 37
2 – 2 – 3 ) درایور راه اندای کرامی : 38
2 – 2 – 4 ) راه اندازی موتورهای قفس سنجابی با توجه به جریان و مقاومت رتور : 40
الف – کلاس A : 40
ب – کلاس D : 41
ج – کلاسهای C , B : 41
د – رتورهایی با میله های عمیق : 41
ه – موتورهای قفس سنجابی دوبل : 42
2-3) انتخاب ولتاژ موتور 43
2-3-1) راه اندازی موتور قفسه ای با کاهش ولتاژ استاتور 43
2-4 ) راه اندازی با استفاده از کلید ستاره مثلث : 46
2-5) روش کلاج گریز از مرکز 49
2-6) پیک جریان حین راه اندازی 50
2-7) دینامیک راه اندازی 51
موتور با بار خالص : 53
گرم شدن رتور : 53
2-8) راه اندازی موتورهای بزرگ به کمک خازن 54
2-8-1) مشکل راه اندازی موتورهای القایی بزرگ : 55
2-8-2) عملکرد یک سیستم راه اندازی خازنی 56
3) راه اندازی تریستوری موتورهای القایی 57
مقدمه58
3-2 ( مدهای کنترل62
3-2-1( کنترل راه اندازی63
3-2-2( کنترل شتاب راه اندازی63
3-3) مشخصات راه اندازهای تریستوری67
3 -4( شرح مدارهای متداول راه اندازهای تریستوری68
3-5) مدار قدرت68
3-5-1( معرفی تریستور69
3-5-1-1) مدل دو ترانزیستوری تریستور70
3-5-1-2) روش های روشن شدن تریستور71
3-6) مدار فرمان72
3-6-1) مدار آتش کننده74
3-6-2 ) مدار تقویت کننده: 75
3-6-3) مزیت عمده راه اندازی موتور به شیوه تریستوری و انتقال زاویه آتش76
3-6-4 ) مدار خطای جریان77
3-7) طراحی و بررسی مدارعملی و ساده راه انداز نرم موتور آسنکرون (القایی77
3-7-1) کنترل79
3-7-2) نوسانساز موج دندانه اره ای84
3-7-3 ) کنترل زاویه آتش 86
3-7-4 ) مقایسه کننده88
3-7-5) ایزوله کننده مدار قدرت و مدار فرمان89
3-7-6) رلة اضافه ولتاژ و افت ولتاژ90
3-7-7) رلة اضافه جریان (Over Current) 92
3-8) نظام هماهنگ و 93
3-8-1) لزوم استفاده از نظام ثابت95
3-8-2) توضیح دربارة PWM 97
3-8-3) مدارات اینورتر100
3-8-4) رکتیفایرها102
3-9 ) مقایسه قیمت تمام شده انواع راه اندازها : 111
3-10) نتیجه : 113