بررسی رابطه بین استفاده از رسانه های جمعی با میزان اعتماد اجتماعی شهروندان
-1طرح مساله:
موضوع تحقیق حاضر بررسی رابطه بین استفاده از رسانه های جمعی با میزان اعتماد اجتماعی شهروندان تهرانی است. اعتماد اجتماعی عبارت است از« حسن ظن فرد به سایر افرادونهادهای جامعه با این انتظار که آنها به گونه ای عمل خواهندکردکه نتایج منفی به حداقل کاهش یافته و دستیابی به اهداف میسر گردد.»
رویکردهای مختلفی به اعتماد وجود دارد که نیوتن و دالهی[1] آنها را بطور کلی در دو گروه فردی و اجتماعی جمع کرده اند.رویکرد فردی شامل تمام نظریه هایی است که اعتماد را از بعد روانشناسی و روانشناسی اجتماعی مورد توجه قرار می دهند.در این رویکرد اعتماد محصول عوامل فردی و روانشناختی چون تجارب دوران کودکی ویژگی های روحی و تجارب زندگی روزمره محسوب می شود.مطرح ترین نظریه پردازان این رویکرداوسلنر[2]واریک اریکسون[3] هستند.اما در رویکرد اجتماعی اعتماد محصول عواملی چون؛ مشارکت مدنی،محیط اجتماعی،روابط اجتماعی و میزان گستردگی جامعه انسانی به حساب می آید.در این رویکرد می توان از افرادی چون توکوویل،پارسونزو پوتنام نام برد.با این حال امروزه اغلب نظریه پردازان این حوزه سعی دارند تا تلفیقی از این دو رویکرد را دربررسی اعتماد به کارگیرند.
تحقیق حاضر با رویکرد اجتماعی،اعتماد را در سه نوع میان فردی،عام و نهادی مورد توجه قرار داده است.اعتماد میان فردی در سطح یک رابطه چهره به چهره قرار می گیرد.در این نوع از روابط،اعتمادمتوجه دوستان،آشنایان و اعضای خانواده است.اعتماد عام در سطحی فراتر از روابط چهره به چهره و دوستانه قرار می گیرد. هدف اعتماد شخص معینی نیست،بلکه بصورت کلی مطرح می شودبرای مثال اعتماد به زنان در مقابل مردان.یا اعتماد به نژاد و ملیت متفاوت. اعتماد نهادی متوجه نهادها و سازمانهای رسمی یا غیر رسمی وبطور کلی ساختار های غیر شخصی است.
[1] - Newton and Dalhe
[2]- Uslaner
[3]- Erikson
فهرست مطالب
1-1طرح مساله:
فرضیات تحقیق
تعریف نظری و عملی مفاهیم تحقیق :
متغیر های مستقل تحقیق:
تلویزیون:
روزنامه:
متغیر های واسطه
عام گرایی:
احساس امنیت اجتماعی:
تعهد اجتماعی:
ارزیابی مثبت از مسوولان جامعه:
ارزیابی مثبت از محیط اجتماعی:
متغیر های زمینه ای تحقیق:
چهارچوب تحلیلی تحقیق:
فصل دوم:
ادبیات تجربی تحقیق
قسمت دوم:
پژوهش های انجام گرفته در داخل کشور
ادبیات نظری تحقیق
معنای لغوی اعتماد
اهمیت اعتماد اجتماعی در کنش اجتماعی:
قسمت دوم
دیدگاههای نظری مرتبط با تحقیق:
قسمت سوم:
سرمایه اجتماعی واعتماد اجتماعی:
قسمت چهارم
انواع اعتماد:
قسمت پنجم
نظریه های اعتماد اجتماعی
نظریه جیمز کلمن
اطلاعات و اعتماد:
نظریه پیوتر زتومپکا:
نظریه رابرت پوتنام[1]:
دیدگاه پوتنام در رابطه با اعتماد اجتماعی:
نظریه آنتونی گیدنز
دیدگاه گیدنز درمورد رابطه رسا نه های جمعی با اعتماد اجتماعی
قسمت ششم
وسایل ارتباط جمعی
قسمت هفتم
نظریه های مربوط به کارکرد رسانه های ارتباط جمعی:
قسمت هشتم:
انواع رسانه های ارتباط جمعی
تلویزیون
روزنامه:
قسمت نهم:
گونه ها و قالب های رسانه ای:
قسمت دهم:
اعتبار رسانه:
قسمت یازدهم:
کنترل و مدیریت رسانه های جمعی
نظریه اقتدار گرا:
نظریه مسوولیت اجتماعی:
نظریه رسانه های شوروی:
فصل سوم:
روش تحقیق:
قسمت دوم:
قسمت سوم:
قسمت چهارم:
قسمت پنجم:
تعریف نظری و عملی مفاهیم تحقیق
قسمت ششم:
متغیر وابسته تحقیق
اعتماد نهادی:
متغیر های مستقل تحقیق:
تلویزیون:
روزنامه:
عام گرایی:
احساس امنیت اجتماعی:
تعهد اجتماعی:
پایایی[2]:
بخش پنجم
5- 1- توصیف آماری یافته های پژوهش
5-1-1- توصیف متغیرهای زمینه ای تحقیق
پایگاه اجتماعی واقتصادی خانواده
5-1-2- توصیف متغیرهای مستقل تحقیق
تلویزیون های ماهواره ای:
روزنامه ها
5-1-3- توصیف متغیرهای واسطه تحقیق
عام گرایی:
تعهد اجتماعی:
احساس امنیت
ارزیابی مثبت از محیط و مسوولان
اعتماد اجتماعی میان فردی
اعتماد اجتماعی عام
اعتماد اجتماعی نهادی
5-2- بررسی رابطه بین متغیر ها
5-2-1- بررسی رابطه بین متغیر های وابسته و مستقل تحقیق
1-2- تحلیل واریانس اعتماد اجتماعی در بین بییندگان انواع برنامه های تلویزیون داخلی
1-3- مقایسه رابطه بین تماشای سه برنامه؛سریالهای تلویزیونی،اخبار و برنامه به خانه بر می
گردیم با اعتماد اجتماعی
نتیجه گیری:
فرضیه دوم(تلویزیون ماهواره ای و اعتماد اجتماعی)
2-2- بررسی رابطه بین نوع برنامه تلویزیون های ماهواره با اعتماد اجتماعی
2-3- بررسی رابطه بین تماشای شو های تلویزیونی و اخبار شبکه های ماهواره ای با اعتماد نهادی
نتیجه گیری:
نتیجه گیری
5-2-2-1- بررسی رابطه بین میزان تماشای تلویزیون داخلی با متغیر های واسطه تحقیق
نتیجه گیری:
5-2-2-2- بررسی رابطه بین میزان تماشای برنامه تلویزیون های ماهواره ای با متغیر های واسطه تحقیق
نتیجه گیری:
5-2-2-3- بررسی رابطه بین میزان روزنامه خواندن با متغیر های واسطه تحقیق:
نتیجه گیری:
5-2-3- بررسی رابطه بین متغیر های وابسته با متغیرهای واسطه تحقیق:
نتیجه گیری:
5-2-4- بررسی همزمان رابطه متغیر های مستقل با انواع اعتماد اجتماعی
فصل ششم
6-1- نتیجه گیری
6-2- پیشنهادات
6-2-1- پیشنهادات کاربردی
6-2-2- پیشنهادات پژوهشی
[2] - Reliability