- مقدمه...................................................................................................................... 1
- فصل 1- اشتغال جوانان: ظرفیتهای بالقوه و چالشها......................................... 3
1. 1. مرور کلی بر روندهای بازار کار جوانان................................................. 4
2. 1. ظرفیت بالقوه عظیم و هزینههای خیلی زیاد: نیاز برای اقدام................... 9
1. 2. 1. هزینههای غفلت از اشتغال جوانان....................................... 9
2. 2. 1. مزایای سرمایه گذاری بر روی جوانان............................... 11
3. 1. چرا جوانان از بازار کار محروم هستند؟ مرور کلی واقعیتها............ 13
1.3.1. تقاضای متراکم و رشد اقتصادی............................................. 14
1.3.2. اندازه جوانان مرتبط، حداقل مزدها و حمایت شغلی................ 15
1.3.3. تاثیرات دورههای کسب و کار.................................................. 15
1.3.4. موضوعات قابلیت اشتغال پذیری............................................. 16
4. 1. ایجاد مشاغل دارای کیفیت.................................................................... 17
1.4.1. تضمین کیفیت مشارکین.......................................................... 20
1.5. توانا کردن قابلیت اشتغال پذیری............................................................. 28
1.6. آسیب پذیری: چرا بعضی از جوانان در مقایسه با دیگران در بازار کار محروم تر هستند؟ تأثیر تبعیض و محرومیت................................................................................................................... 39
1.7. صدای جوانان و نمایندگی آنان: نقش سازمانهای کارگری و کارفرمایی 54
1.8. خلاصه: موضوعات اساسی................................................................... 56
فصل 2- ایجاد مسیر برای کار شایسته جهت جوانان: ابداعات ملی............. 59
2.1. ایجاد مشاغل دارای کیفیت برای جوانان................................................ 59
2.1.1. دستاورد یکپارچه، مرتبط و جامع....................................................... 60
2.1.2. ابداعات خط مشی اقتصاد کلان.......................................................... 67
2.1.3. خط مشیهای بخشی........................................................................... 70
2.1.4. توانمندسازی محیط قانونمند............................................................... 77
2.1.5. ابداعات در سطح کوچک..................................................................... 82
فهرست مطالب صفحه
2.2. افزایش دادن اشتغال پذیری جوانان................................................................... 88
2.2.1. آموزش یکپارچه، تجربه کار و خدمات بازار کار................................ 88
2.2.2. تحصیل و آموزش فنی......................................................................... 95
2.2.3. اطلاعات و خدمات بازار کار.............................................................. 103
2.3. خلاصه مطالب: درسهای اساسی..................................................................... 105
فصل 3-ILO ساختن راههایی برای کار شایسته جهت جوانان............................. 108
3.1. شبکه اشتغال جوانان:دادن یک شانس واقعی به جوانان درکار شایسته........... 109
3.2. توسعه راهبردهای اشتغال جوانان از طریق دستور کار شایسته........ 116
3.2.1. استانداردهای بین المللی کار و اشتغال جوانان................................. 116
3.2.2. گسترش دانش محوری برای اشتغال جوانان.................................... 122
3.2.3. دفاع سازمان بین المللی کار (ILO) از اشتغال جوانان.................... 127
3.2.4. اشتغال جوانان: خدمات ILO برای موسسین.................................. 132
3.3. ایجاد مشاغل دارای کیفیت – چشم انداز ILO................................................ 137
3.3.1. خط مشیهای اقتصاد کلان مبتنی بر مرکزیت اشتغال...................... 138
3.3.2. خط مشیهای توسعه بخشهای اقتصادی.......................................... 140
3.3.3. مقررات بازار کار.............................................................................. 141
3.3.4. خط مشیهای فعال بازار کار............................................................ 143
3.4. ترقی دادن قابلیت اشتغال پذیری جوانان: چشم انداز ILO............................. 151
3.4.1. تحصیلات و آموزش فنی..................................................................... 151
3.4.2. برنامههای فعال آموزش بازار کار، قابلیت اشتغالپذیری را ترقی
میدهند.................................................................................................................... 161
3.4.3. مبارزه بر علیه تبعیض و محرومیتها از طریق ابداعات هدفمند......... 167
3.5. خلاصه: پیامهای اساسی................................................................................. 172
فصل 4- اشاره به راه پیش روی............................................................................ 175
4.1. موضوعاتی برای بحث........................................................................... 176
فهرست مربع مستطیلها صفحه
فصل 1..................................................................................................................... 3
1. 1. تعریف جوان................................................................................................... 3
2. 1. کم رنگ شدن مشروعیت سیاسی و امنیت فیزیکی در کنیا............................. 10
3. 1. استانداردهای بین المللی کار و ایجاد اشتغال................................................. 17
4. 1. قطعنامه مربوط به کار شایسته در بخش اقتصاد غیر رسمی........................ 27
5. 1. استانداردهای بین المللی کار و قابلیت اشتغال............................................... 28
6. 1. بیماری ایدز (HIV) و فرایندهای آموزشی.................................................... 34
7. 1. توسعه کار آفرینی: سازمانهای کار فرمایان در مکزیک.............................. 53
8. 1. اختصاص دادن خط مشی ها برای جوانان: سازمان کارکنان در اسپانیا...... 53
فصل 2..................................................................................................................... 59
2.1. PRSP: مشاوره و نمایندگی جوانان............................................................... 66
2.2. مسافرت و توریسم: ظرفیت بالقوهای برای جوانان......................................... 72
2.3. تصویب مقاوله نامههای مربوط به اشتغال جوانان......................................... 78
2.4. قانون درباره آموزش فنی جوانان و به کار گماری جوانان در بازار کار...... 79
2.5. ارتقای ایجاد اشتغال و توسعه مهارت ها برای جوانان محروم...................... 85
2.6. ایجاد راهبردها برای اشتغال جوانان در شهرهای آفریقایی: توصیه نامهها... 90
2.7. تحت پوشش درآوردن جوانان محروم........................................................... 100
2.8. خدمات همه جانبه بازار کار............................................................................ 105
فصل 3..................................................................................................................... 108
3.1. شبکه اشتغال جوانان (YEN): طرح اقدام ملی برای اشتغال جوانان.............. 108
3.2. قطعنامههای اخیر مربوط به اشتغال جوانان................................................... 110
3.3. جوانان و اصول بنیادین و حقوق کار.............................................................. 112
3.4. دستور کار اشتغال جهانی: ارتقای اشتغال، توسعه اقتصادی و عدالت اجتماعی........... 114
3.5. استانداردهای بین المللی کار: ارتقای اشتغال.................................................. 118
فهرست مربع مستطیلها صفحه
3.6. استانداردهای بین المللی کار: حمایت از کارکنان جوان.................................. 119
3.7. ابزارهای ILO: شرایط کار............................................................................. 121
3.8. ابزارهای ILO: جمعآوری دادهها و تحلیل...................................................... 123
3.9. سازمان ILO: نماگرهای در حال توسعه........................................................ 124
3.10. گردهماییهای سه جانبه: پیشرفت دستور کار اشتغال جوانان..................... 128
3.11. نتایج و توصیههای درباره اشتغال جوانان حاصل از گردهمایی اخیر سه جانبه ILO 130
3.12. گفتگوی اجتماعی برای اشتغال جوانان.......................................................... 131
3.13. ابزارهای ILO: توصیههای خط مشی گذاری مربوط به اشتغال جوانان..... 133
3.14. ایجاد تفاوت در سریلانکا............................................................................... 134
3.15. ابزارهای ILO: فرصتهای اشتغال برابر از طریق قانون گذاری................. 142
3.16. ابزارهای ILO: توسعه اشتغال کاربر........................................................... 144
3.17. ابزارهای ILO: توسعه بنگاههای اقتصادی و توسعه کار آفرینی................. 148
3.18. ابزارهای ILO: امور مالی اجتماعی.............................................................. 150
3.19. ابزارهای ILO: ابداعات در توسعه منابع انسانی.......................................... 153
3.20. کارآموزی سنتی برای افراد معلول............................................................... 157
3.21. کارآموزی سنتی: نقاط قوت و ضعف........................................................... 158
3.22. ابزارهای ILO: آموزش فنی مبتنی بر اجتماع............................................... 162
3.23. پروژههای آموزش فنی برای توانمند سازی اقتصاد روستایی (TREE)..... 163
3.24. ابزارهای ILO: خدمات بازار کار................................................................. 166
3.25. اشتغال جوانان و گنجایش اجتماعی در کوزوو (KOSOVO)..................... 168
3.26. CINTERFOR: مشاهده اقدام خوب درباره آموزش فنی..........................170
اشتغال جوانان: ظرفیت بالقوه و چالشها
1- چالش اشتغال جوانان تا زمانیکه توسط شرایط کلی اشتغال احاطه شده باشد، ابعاد خاص خودش را دارد که نیازمند عکس العملهای ویژهای میباشد. در کشورهای در حال توسعه، حداکثر نمودن ظرفیت های کارکنان جوان، موضوع اساسی و مرکزی در ارتقای رشد کاهش فقر و توسعه می باشد. در هر دو کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، تعدادی از عاملهای اقتصادی و اجتماعی در انتقال به دوره کار بزرگسالان تاثیر می گذارند که این عوامل شامل تبعیض ها و محرومیت های اجتماعی و هم چنین روندهای دورهای و ساختاری در اقتصاد می باشد. تاثیر نامتعادل جهانی شدن اقتصاد یک توجه جهانی برای اشتغال جوانان است.
بسیاری از کشورها که جهت از پا انداختن چالش اشتغال جوانان، جستجوهایی انجام داده اند، تمهیدات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی آن را همراه با درجات متغیری از موفقیت ها تمیز داده اند. دستاورد یک اندازه و مناسب برای از پا انداختن چالش ها وجود ندارد، مداخلات در این امور در بین و داخل کشورها تفاوت می کند. بعضی از کشورها توجه خاصی به جوانان در توسعه ملی یا راهبردهای ملی اشتغال میکنند، سایرین ابداعات خاص و یا ترکیبی از ابداعات شامل خط مشی های توسعه بخش های اقتصادی، تنظیم و مقررات گذاری بازار کار و یا برنامه ها و خط مشی های فعال بازار کار (ALMP) را توسعه می دهند. این فصل، تجارب ملی را در ایجاد مشاغل با کیفیت برای جوانان و ارتقای قابلیت اشتغال پذیری جوانان، مورد بررسی قرار می دهد.
ابداعات خط مشی اقتصاد کلان
120- اهمیت داشتن خط مشی های متمرکز بر اشتغال جهت هدایت اشتغال در کل و اشتغال جوانان به طور خاص، در بخش 1 بحث شد نتایج کشورها در اجرای این دستاوردها در حال بدیهی شدن هستند.
121-کشور اسلوونی این تجربه را از ایجاد بحران ها در انتقال به اقتصاد بازار از اوایل 1993 شروع کرد. پذیرش یک مسیر تدریجی از اصلاحات اقتصادی در ترکیب با یک خط مشی اقتصادی که کمک به تعادل مالی و تجارتی کرد و آنها را تحت کنترل درآورد و رشد تورم پایین بود، دولت یک محیط مالی مناسب برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی ایجاد کرد که به ایجاد فوق العاده مشاغل کمک کرد. در عین حال، واسطه گری برای مشاغل و دامنه ای از برنامه های فعال بازار کار که توسط خدمات دولتی اشتغال اجرا شد شامل راهنمایی حرفه ای برای وارد شوندگان جوان به بازار کار و بیکاران، ارتقای کسب و کارهای کوچک، کارورزی و ابداعات محلی اشتغال نیز اجرا شدند.