پروژه ریخته گری فلزات بازاریابی و اجرا
فهرست:
فصل اول
کلیاتی درباب ریخته گری فلزات
فصل دوم
تحقیقات بازاریابی
فصل سوم
مراحل اجرای پروژه
==================
خلاصه و چکیده
همان طور که می دانیم عموما ً قطعات ریخته گری به صورت سفارشی از مشتریان به کارگاههای ریخته گری پیشنهاد می شود و اغلب برنامه تولید این گونه کارگاهها از قبل مشخص نیست . پس از سرد شدن و جدا کردن محصول از قالب انجام عملیات اصلاحی از جمله عملیات تمیزکاری بر روی محصول ضروری است . لذا بخشی در این واحدها وجود دارد که وظیفه انجام این کار بر عهده آنهاست .
با توجه به تفاوت بین هر قطعه ریخته گری شده با بعدی به علتهای بسیار زیاد از طرفی و هزینه دار بودن انجام این فرآیند از طرف دیگر و همچنین متفاوت بودن انتظارات مشتریان ، عموما ً این قسمت در کارخانه های ریخته گری توسعه نیافته است .
بنابراین به نظر می رسد وجود کارگاهی که بتواند این خدمات را به صورت جامع و کامل به این واحدها ارائه دهد لازم است .
به طور کلی در این کارگاه انجام عملیات سنگ زنی ، سندبلاست و شات بلاست ، تراش کاری ، فرزکاری و عملیات وابسته و در نهایت رنگ آمیزی می تواند وجود داشته باشد .
البته با توجه به تجمع تعداد زیادی از کارخانجات ریخته گری در شهرک صنعتی اشترجان بهتر است محل کارگاه دراین منطقه باشد .
مراحل اجرایی پروژه
1. بررسی منطقه صنعتی اشترجان
2. تهیه لیست شرکتهای مرتبط با موضوع پروژه
3. گزینش تعدادی از شرکتها جهت پاسخگویی به سوالات
4. تهیه پرسشنامه مناسب جهت اخذ اطلاعات
5. گرد آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه
6. تجزیه و تحلیل پاسخها
7. مکان یابی شرکت با استفاده از مدلهای ریاضی
فصل اول
کلیاتی درباب ریخته گری فلزات
تاریخچه ریخته گری
احساس عمومی آن است که ریخته گری تا اواسط قرن حاضر به صورت یک هنر تجربی تلقی می گردید .تنها در نیم قرن اخیر است که زیربنای علمی برای این فرآیند تولید اساسی مهیا گردیده است . واقعیت این است که بسیاری از تکنیک های مدرن و ابداعی امروزی در زمینه های متالوژیکی ، هنگامی که به گذشته برمی گردیم ، راه حل های علمی مسائل آن در زمان های دور دانسته شده بود . پیدایش و تولید چدن با گرافیت کروی در اواسط قرن حاضر در اروپا و امریکا که به عنوان مهم ترین پدیده ریخته گری قرن حاضر معرفی شده ، در حقیقت در حدود دو هزار سال پیش از آن در چین تولید می گردیده است . کشف اخیر کوره های بلند احیا سنگ های معدنی در افریقا ، متعلق به سه هزار سال پیش نمایانگر توجه گذشتگان ما به جنبه های متالوژیکی تولید قطعات صنعتی می باشد .
پنج هزار سال پیش ،همان زمانی که تازه عصر نوسنگی در بریتانیا ، آلمان و سپس در استرالیا پی گرفته بود ، مصر و بین النهرین هزار سال بود که سفالگری می کردند و در عصر مفرغ ( آلیاژ مس و قلع ) بودند . میل به جمع آوری طلا ، جواهرات ، مرمر سبز ، فیروزه ، فسفات آلومینیوم آمیخته با مس و شهاب سنگ ها به علت این که رنگی شفاف داشته اند و به دلیل خواص جادویی که گمان می رفت در آنها نهفته باشد ، انسان اولیه را به نواحی فلزدار کشانید و اولین حرفه تخصصی را بعد از جادوگری که پدیده صنعت می باشد برای بشر اولیه به وجود آورد.
اشیا کوچک مسی ، سنجاق ، نیزه و قطعات آهن حاصل از شهاب سنگها مربوط به بیش از سه هزار سال قبل از میلاد که در گور مصریان یافت شده است ، بیانگر این مطلب است که فلزگری پس از چهار هزار سال قبل از میلاد در خاور باستان به خوبی شناخته شده بود . ولی در حدود سال سه هزار قبل از میلاد تمدن مفرغکاری در قفقاز ، فلسطین ، سوریه ، بلوچستان و ایران با ویژگی های خاص خود به وجود آمد. مردم سومر و دره سند پیش از سال سه هزار قبل از میلاد قلع را می شناختند و به منظور تسهیل کار ریخته گری به عنوان آلیاژ مس به کار می بردند .
شاید اولین خصوصیت یک فلزکه مورد توجه بشر قرار گرفت ، خاصیت کار پذیری مکانیکی بدون از دست دادن قابلیت چسبندگی ذرات آن بوده است . شاهد این مدعا تغییر شکل تکه ای فلز به ورقه ای پر نقش و نگار است که از آسیای شرقی به دست آمده است و متعلق به حدود سه هزار سال پیش است . مهم تر از آن استفاده از اشیا کار شده طلا توسط انسان های اولیه در حدود هشت هزار سال پیش از میلاد مسیح می باشد . تمام شواهد به دست آمده نشان می دهد که اولین فلزی که ذوب گردید ، مس بوده است . زمان معینی را نمی توان برای آغاز عصر مس بیان داشت .
...
فصل دوم
تحقیقات بازاریابی
مقدمه :
کیفیت تصمیمات بازاریابی به اطلاعاتی بستگی دارد که در دسترس مدیر بازاریابی است. اولین وظیفه تحقیقات بازاریابی ارائه اطلاعاتی برای تصمیم گیری است . آن مدیر بازاریابی که نمی داند چگونه تحقیقات بازاریابی را ارزیابی کند مانند مدیر شرکتی است که از درک صورت سود و زیان ناتوان باشد.
اهمیت تحقیقات بازاریابی درچند دهه گذشته به سرعت افزایش یافته است .نقشی که تحقیقات بازاریابی درسازمانها دارد و همچنین اهمیتی که سازمانها به این نقش می دهند، درسازمانهای مختلف متفاوت است . برخی از این سازمانها تحقیقی را دردوره ای کوتاه انجام می دهند، برخی به آن توجهی ندارند و بعضی دیگر نقش و مسئولیت گسترده ای برای آن قائلند و به بخش بازاریابی به منزله مرکز جمع آوری اطلاعات برای تصمیم گیری می نگرند .به این قبیل تحقیقات با این نگرش ، تحقیقات بازاریابی می گویند.
هدف از اطلاعاتی که برای تصمیم گیری جمع آوری می شود کاهش خطای تصمیم گیری و بهبود فرایند آن است؛ زیرا تصمیمات بهتر همیشه از اطلاعات بهتر به دست می آید .آن دسته از سازمانهایی که به نگرش بازاریابی اعتقاد دارند، تحقیقات بازاریابی را یک سیستم تحقیقاتی می دانند .این نگرش منابع و فعالیت های سازمان را به طور انسجام یافته ای برنیازها و خواسته های مصرف کنندگان متمرکز می کند. اهمیت فزاینده نگرش بازاریابی بر نقش مهم تحقیقات بازاریابی درفرآیند مدیریت بازاریابی دلالت دارد.
تحقیقات بازاریابی
تعریف :فرآیند سیستماتیک و عینی مشخص کردن ، جمع آوری، تجزیه و تحلیل و انتشار اطلاعات به منظور یاری رساندن به مدیریت و یا حل مسائل و یا فرصتهای مرتبط بازار .
چه زمانی تحقیقات بازاریابی مفید است.
تحقیقات بازاریابی ، نظر به هزینه هنگفت ، زمان و تلاشی که لازم دارد وبه رغم محدودیتهایش ، ظاهراً بهترین راه رایج برای جلوگیری از ضرر و زیان شرکت دریک بازارگاه بی ثبات است.دراینجا به شش موقعیت متداول اشاره می کنیم که تحقیقات بازاریابی درآنها مفید است:
1. هنگامی که اطلاعات لازم برای تصمیم گیری بازاریابی ندارید.
2. زمانی که چند راه مختلف موجود است و نمی دانید کدامیک را انتخاب کنید.
3. وقتی که درون سازمان بر سرمسائلی از قبیل سیاست سازمان، اهداف و راهبردهای آن تضاد و کشمکش وجوددارد.
4. هنگامی که عوارض مشکلی رامشاهده می کنید؛ نظیر کاهش سهم بازار یا ضعیف شدن نحوه توزیع.
5. زمانیکه برنامه بازاریابی به خوبی پیش می رود و می خواهید بدانید چرا اینطور است.به این ترتیب دقیقاً درمی یابید چه کارهایی را درست انجام می دهید.
6. وقتی که به کارتازه ای دست می زنید؛ نظیر عرضه محصولی جدید ، تغییر قیمت ، ایجاد شبکه جدید توزیع ، تغییر بسته بندی یا تقسیم بازار فروش.
تحقیقات بازاریابی اغلب خطرهای احتمالی موجود درعملیات اصلی را کاهش می دهد.
...