معلمان به طور معمول دانش آموزانی را که سخت کوش، ساعی و علاقهمند به دروس باشند، در زمره دانش آموزان خوب قرار میدهند و یا به طور خلاصه میگویند: دانش آموزان خوب، آنهایی هستند که در دروس خود انگیزه دارند. احیاناً منظور ایشان دانش آموزانی است که در فعالیتهای آموزشی خود موفق هستند. به طور کلی همه انسانها به جز بیماران روحی – روانی برای برخی کارها انگیزه دارند و برای برخی دیگر هیچ انگیزهای ندارند. همواره دیدهایم که بعضی از جوانان به طور مثال برای بازی فوتبال انگیزه دارند، برخی دیگر فرضا برای خرید موتور سیکلت و برخی هم برای اینکه دیگران ناراحتیهای مختلف را به وجود آورند، انگیزه دارند. در واقع همگی برای کای انگیخته شدهاند، و دلیل ندارد که این کار همواره تکالیف مدرسه باشد.
در شرح فوق در زمینه ویژگیهای دانش آموزان خوب می بینیم که نوعا معلمان برهوش تاکید نسبتا کمی دارند. و بیش از هوش به عنوان یک کیفیت خوب، انگیزش دارای اهمیت است. همواره دانش آموزان سخت کوشی هستند ک در کارهای خود پیشرفت هرچند کند اما یکنواختی دارند و همچنین دانش اموزان باهوشی هستند که از تواناییهای خود به خوبی بهره نمیگیرند. معلمان به طور معمول داشتن دانش آموزان نوع اول را بر نوع دوم ترجیح میدهند. این معلمان بر این باورند که دانش اموزان دارای انگیزش، حتی اگر از پیشرفت اندکی برخوردار باشند، در محدوده توانایی خود عمل می کنند. بنابراین تلاش برای افزونی انگیزش تحصیلی از اهمیت بسزایی برخوردار است. دیگر آن که نظارت برکلاسی که دانش آموزان دارای انگیزش دارد، با دشواری چندانی روبرو نمیشود. چنین دانشآموزانی به برنامه انضباطی نیازی ندارند و به توصیه های معلم توجه میکنند و در موارد لازم به بحث و گفتگو با معلم می پردازند. معلم نیز ترغیب میشود تا برای بهبود کیفیت آموزش خود تلاش بیشتری کند.
بالا بردن انگیزش تحصیلی:
شیوه معمول معلمان در این مورد عبارت از توجه داشتن به انگیزش بیرونی است. در این جا چند نمونه از آن را برمی شماریم: دانش آموزان در انجام یکی از فعالیتهای خود به طور موفق عمل کرده است. معلم با تبسم کردن به او میفهماند، و یا به او جایزه میدهد، و یا به او اجازه میدهد در رشته ورزشی مورد علاقه خود امکاناتی را به دست آورد. همه اینها موجب افزایش انگیزش بیرونی است. هنگامی هم که معلمی تازه کار به محیط آموزشی وارد میشود، همه معلمان استفاده از چنین روشهایی را به او گوشتزد میکنند. البته خود این معلمان تازهکار نیز در دروان تحصیل خود از جانب معلمان خویش چنین برخوردهایی را همواره تجره کرده است. و برای همین است، که توجه به این روشها همچنان پایبرجا میمانند و گویی اموری بدیهی هستند.
...
روابط معلم و دانشآموز:
آموزش، بدون ایجاد رابطه معنایی نخواهد داشت. معلمان درهمان آغاز کار خود پیمیبرند که نحوه برقراری ارتباط با دانشآموزان بسیار اهمیت دارد. آنان از خود میپرسند، آیا باید به پرورش دانشآموزان پرداخت و به آنها عشق ورزید و یا باید سخنگو بود و انتظارات زیادی از آنها داشت؟ ایا باید به دانشآموزان نزدیک شد یا از آنها فاصله گرفت؟ اینها پرسشهایی است که اغلب معلمان تازهکار در اندیشه آن هستند. معلمان با تجربه که شیوه خاصی را پس از طی سالها برگزیدهاند، کمتر در این موارد میاندیشند. به هر حال توصیه میشود تا معلمان به تاثیر نوع ارتباط خود برشکلگیری گرایشهای انگیزش دانشآموزان توجه کنند. در این فصل و چند فصل دیگر چندین روش برقراری ارتباط را مورد بحث قرار میدهیم، که موجب بهبود انگیزش تحصیلی دانشآموزان می گردد. در آغاز میتوان گفت که رابطه مبتنی بر محبت، احترام و اعتماد متقابل میان معلم و دانشآموز هم موجب میشود تا دانشآموز به معلم وابسته نشود وهم انگیزه تحصیلی وی را افزایش میبخشد.
ایجاد روبط مثبت با دانشآموزان :
شرح:
اولین هدف معلم باید برقرار کردن رابطه ای مطلوب، دوستانه و حمایت کننده با دانشآموزان باشد. چنین هدفی فقط با تعامل میان معلم و دانشآموز حاصل می آید. چند روز اول مدرسه و اولین دیدارهای دانشآموزان به آنها احترام نگذاشتهاند در برابر آنها نخندند. زیرا ایشان بر این باورند که دانشاموزان برای احترام گذاشتن به معلم باید از وی بترسند. ...
انگیزش و یادگیری | اسلام و پژوهشهای تربیتی
eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/6Cached
Similar28 آگوست 2010 ... پژوهش ها نیز نشان داده است که، انگیزش دانش آموزان در یادگیری اهمیت مطلوب تری در
مقایسه با هوش دارد. ... با توجه به اهمیت بحث انگیزش در یادگیری در این مقاله می
کوشیم با ... این مشوق ها در کلاس درس می تواند نمره های عددی، رتبه ای، دادن جوایز و ....
یکی دیگر از پیامدهای نسبت دادن های علّی دربارة منابع درونی و بیرونی کنترل، ...
فناوری آموزشی - نقش انگیزش در اموزش و یادگیری
leilabakhtiary.blogfa.com/post-7.aspxCached
Similarیک کلاس ایده ال کلاسی است که در آن دانش آموزان به درس توجه کامل دارند ،سوالات زیادی می
... که به خاطر پاسخگویی به پرسش آنها به منابع اضافی مراجعه کند و اطلاعات خود را
افزایش دهد. ... انگیزش را می توان به عنوان یک فرایند مداخله کننده با یک حالت درونی
جاندار دانست که ..... درباره تاثیر انگیزش بر یادگیری پژوهش های زیادی انجام گرفته
است.
[DOC] روش های ایجاد انگیزه و ترغیب دانش آموزان به تحصیل - دبستان خاتم ...
khatam1.n1.farsedu.org/upload/20060/att-انگیزه.docxCached
Similarمنابع. ... به این ترتیب با وجود انگیزه های بیرونی فرد به سرعت نیرو بدست آورده و
.... در این تحقیق سعی شده است به مطالعه روش های ایجاد انگیزه و ترغیب دانش آموزان به
.... معلم به هیچ وجه کنترل همه جانبه بر همۀ فرایندهای انگیزشی کلاس درسی ندارد. .... بر
نمره، اضطراب دانشآموزان را افزایش میدهد و مانع از توجه کامل به موضوع درس میشود.
مقاله رابطه بین جو روانی اجتماعی کلاس درس با انگیزش (درونی بیرونی ...
www.civilica.com/Paper-RCPC01-RCPC01_028=رابطه-بین-جو-روانی-اجتماعی-کلاس-درس-با-انگیزش-درونی-بیرونی-و-پیشرفت-تحصی...Cached
Similarمقاله رابطه بین جو روانی اجتماعی کلاس درس با انگیزش (درونی بیرونی) و ... راهنمای
دانلود فایل کامل این مقاله ... هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ادراک و انتظار دانش
آموزان از جو روانی اجتماعی کلاس ... در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این
مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده
نمایید:.
راه های ایجاد انگیزه برای کلاس درس - دست نوشته های یک معلم
m2za.blogfa.com/post/237/راه-های-ایجاد-انگیزه-برای-کلاس-درسCachedدست نوشته های یک معلم - راه های ایجاد انگیزه برای کلاس درس - - دست نوشته های یک ...
این گروه از دانش آموزان با انگیزه درونگرا، تصورشان این است که موفقیت و عدم .... 39 -
تأکید بر نمره، اضطراب دانشآموزان را افزایش میدهد و مانع از توجه کامل به موضوع درس
میشود. ..... تکلیف باید با رشد جسمی عاطفی و شناختی دانش آموز مرتبط باشد. منابع
روش های افزایش رغبت تحصیلی - مرجع دانلود مقالات دانشجویی
www.unipaper.ir/1390/methods-of-academic/Cached
Similar12 سپتامبر 2011 ... این گروه از دانش آموزان با انگیزه درونگرا، تصورشان این است که موفقیت و عدم ... ۳۹٫
تأکید بر نمره، اضطراب دانشآموزان را افزایش میدهد و مانع از توجه کامل به موضوع درس
میشود. ... در چهارچوب کلاس درس، انگیزش به خصوصیات رفتاری نظیر علاقه هشیاری،
..... منـابـع : ۱- انگیزش در کلاس درس – چریل ال اسپالدینگ – مترجمان: ...
رابطه بین جهتگیریهای انگیزشی(درونی، بیرونی و بیانگیزشی) و ...
journals.uma.ac.ir/article_230_18.htmlCachedهدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین جهتگیریهای انگیزشی (درونی، بیرونی و ... بین
انگیزش بیرونی و مؤلفههای آن، با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس زبان ...
تنظیم بیرونی به رفتاری اطلاق می شود که از طریق منابع بیرونی فرد تعیین شود و
دلیل .... دوورنای[33] (2009) نیز در تحقیق خود برروی یادگیری زبان در کلاسهای کره
ای ...
چرادانش آموزان علاقه زیادی به درس ندارند - هم کلاسی
esmaiil.persianblog.ir/post/2/Cached
Similar3 مه 2012 ... در این تحقیق سعی شده است در حد توان به بررسی چند روش ایجاد انگیزه و دلایل و
ریشه های آن پرداخته شود. افت تحصیلی و روشهای ایجاد انگیزه درسی در دانش آموزان .....
دانش آموزان یک کلاس فقط از نظر پایه تحصیلی با هم یکی هستند و در بقیه ...
بنابراین با چشم پوشی از ننوشتن کامل سوالات و جواب ندادن به آن، دفترش را ...
[PDF] ﺷﻴﻮﻩ ﻫﺎﻱ ﻣﺆﺛﺮ ﺗﺸﻮﻳﻖ ﻭ ﺗﻨﺒﻴﻪ ﺩﺭ ﺗﻌﻠﻴﻢ ﻭ ﺗﺮﺑﻴﺖ - سایت مجلات رشد
www.roshdmag.ir/Roshdmag_content/media/article/1177.pdfCached
Similarﺍﻛﻨﻮﻥ ﺑﺎ ﺑﺮﺭﺳــﻲ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺁﻣﻮﺯﺷــﻲ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﻭ ﺟﺪﻳﺪ ﺩﺭ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﻭ ﺟﻬﺎﻥ، ﺑﺤﺚ ﺷﻴﻮﻩ ﻫﺎﻱ ﻣﺆﺛﺮ ﺗﺸﻮﻳﻖ ﻭ ﺗﻨﺒﻴﻪ ﺭﺍ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﻪ
ﻃﻮﺭ ﻣﺴﺘﻘﻞ. 1 ... ﻛﺎﻣﻞ ﺑﻪ ﻫﺪﻑ ﻫﺎﻯ ﺁﻣﻮﺯﺷــﻰ ﻣﻘﺮﺭ ﺷــﺪﻩ ﺩﺭ ﺭﻳﺰﻣﺤﺘﻮﺍﻱ ﺁﻣﻮﺯﺷﻲ ﻣﺼﻮﺏ ﺩﻭﺭﻩ ﺍﺯ ﺳــﻮﻱ
ﻣﺮﻛﺰ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻧﻴﺮﻭﻱ ﺍﻧﺴﺎﻧﻲ، ﺁﻣﺎﺭ ﻭ ﻓﻨﺎﻭﺭﻱ ... ﺩﺭ ﻳﻚ ﺩﺭﺱ، ﺍﻧﮕﻴﺰﺵ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺎﻻ ﻣﻲ ﺑﺮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺗﺮﺗﻴﺐ، ...
ﺧﻼﻗﻴﺖ، ﺁﻣﻮﺯﺵ ﭘﮋﻭﻫﺶ ﻣﺤﻮﺭ ﻭ ﻳﺎﺩﮔﻴﺮﻱ ﻣﺸــﺎﺭﻛﺘﻲ،. ﺍﻧﮕﻴﺰﺵ ..... ﺍﻧﮕﻴﺰﺵ ﻓﻘﻂ ﻳــﻚ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﻛﻼﺱ
28.
اطلاعات کتاب : انگیزش در کلاس درس - مهمترین اخبار ایران و جهان
vista.ir/book/536620/انگیزش-در-کلاس-درسCached
Similar"کتاب حاضر مجموعهای از نظریههای علمی در زمینه ((انگیزش)) است، که با هدفی کاربردی
... صفحات پایانی به منابع، راهنمای موضوعی و واژه نامه، اختصاص دارد." ... مجموعه مقالات
چهل و هفتمین نشست روسای دانشگاهها و مراکز علمی و تحقیقاتی .... بانک اطلاعاتی
کتاب / راهنمای کامل رشتههای دانشگاهی و زمینههای شغلی ویژه گروه آزمایشی علوم
تجربی ,.