مبانی نظری فناوری اطلاعات در سازمان
در 67 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت docx
قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه
فناوری اطلاعات
بررسی نظریه اندیشمندان سازمان ومدیریت دردودهه اخیر انباشته از مفاهیمی است که همگی تاکید بر تغییر در محیط سازمان وشرایط وشیوه های کسب وکار دارند . دوران کنونی را عصر اطلاعات نام نهاده اند که مبتنی بر دانایی است .
سازمانهای نوین درمحیط رقابتی پیچیده ای قرار دارند که ناشی از تغییرات محیطی ، سازمانی وفناوری است. این عوامل ،محیطی کاملاً رقابتی درکسب وکار بوجود آورده اند که مشتری درمحورآن قرار دارد . تغییرات محیطی آنچنان سریع و غیرقابل پیش بینی است که کوچکترین غفلت از آنها می تواند سازمان را از یک برتری رقابتی محروم وسازمان های دیگر را با فرصت های خاصی مواجه کند . سازمان در یک محیط رقابتی باید بتواند از فرصتها بهره برداری و از تهدیدات خود را بر حذر کند واز توانایی های خود جهت پاسخگویی مناسب به نیازهای بازار استفاده کند .واژه فناوری اطلاعات اولین بار از سوی لویت و وایزلردرسال 1985 به منظور بیان نقش رایانه درپشتیبانی از تصمیم گیریها و پردازش اطلاعات درسازمان بکارگرفته شد از فناوری اطلاعات برداشتهای مختلفی وجود دارد و همین برداشتها موجب گردیده تا تصاویر متفاوتی ازآن درمجامع مختلف ارائه شود .
درمفهوم رایج فناوری به مجموعه ای از سخت افزار وتجهیزات دلالت دارد . و بسیاری از محققان آن را نه تنها سخت افزاری که درانجام کارها مورد استفاده قرار می گیرد ، بلکه مهارت ودانش کارکنان یا حتی ویژگی های اشیائی که کاربرروی آن انجام می شود می دانند.
فناوری اطلاعات را مانند دیگر فناوریها می توان به روابط میان سخت افزار ، نرم افزار، شبکه وتوانایی ها واقداماتی که از این ابزارها ناشی می شود تعریف کرد . فناوری اطلاعات نه تنها به انجام پردازشهای دقیق وصحیح به رشد اتوماسیون کمک می کند بلکه ازطریق ارائه اطلاعات درزمینه های مختلف فعالیت سازمان ثروت جدیدی را برای سازمان به همراه می آورد . واین امروجه تمایز فناوری اطلاعات با سایر فناوریهای مورد بهره برداری در سازمان است . فناوری اطلاعات نه تنها به توانای های پردازش داده ها توسط رایانه بلکه به مهارتهای انسانی ومدیریتی در بهره برداری از آنها دلالت دارد .بنابراین فناوری اطلاعات نه تنها شامل رایانه بلکه تواناییها واقدامات در نحو انجام کار می شود . همانگونه که ملاحظه می شود با توجه به عمر نسبتا کوتاه فناوری اطلاعات ورشد وگسترش رعدآسای آن تعاریف و برداشتهای متفاوتی از آن وجود دارد . بررسی تعاریف ارائه شده نشان دهنده طیف گسترده ای از مفاهیم است که گاه به صورتی کاملا محدود ، درحد پردازش رایانه ای عملیات و درمواردی نیز به صورت گسترده ، به عنوان یک فناوری تغییرازآن یادشده است . فناوری اطلاعات به تجهیزات به اشکال مختلف فناوری اطلاق می شود که پردازش ، نگهداری وارسال اطلاعات به شکل الکترونیکی می پردازد . تجهیزات فیزیکی برای این امر شامل رایانه ، تجهیزات ارتباطی شبکه ها ، تجهیزات انتقال داده ، مانند فکس ویا حتی موبایل است . ( صرافی زاده ، 1383،ص 10)
...
2-6- کاربرد تکنولوژی اطلاعات درمدیریت
تکنولوژی پیشرفته ی اطلاعاتی مدیران را قادر می سازد تا با سازمان ، محیط ویکدیگر ارتباط بیشتر وبهتری برقرارنمایند . سیستم اطلاعاتی مدیران اجرایی ،سیستم تصمیم گیری گروهی وسیستم پیام دهنده ی الکترونیکی از مهمترین دستاوردهای تکنولوژی پیشرفته ی اطلاعاتی است . فایده هایی را که این تکنولوژی برای فرایند مدیریت داشته است می توان به شرح زیر برشمرد :
مشارکت بیشتر در تصمیم گیری : مدیران برای ایجاد ارتباط بین خود باید مقداری وقت ونیرو صرف کنند . با استفاده ازتکنولوژی پیشرفته ی اطلاعاتی می توان مقدار وقت یا تلاشی را که دراین راه صرف می شود کاهش داد، بویژه زمانی که مدیران از نظر فیزیکی درفاصله دور از هم قرارداشته باشند . برای مثال ، فردی که می خواست محصول جدیدی را تولید وعرضه نماید یک پیام الکترونیکی فرستاد ودررابطه با ویژگی محصول جدید نظر خواهی کرد . او بیش از 150 پیشنهاد ازچهار گوشه ی جهان دریافت کرد که تقریبا همهی آنها از کسانی بودند که با وی هیچ گونه آشنایی نداشتند . گذشته از این ، نتیجه تحقیقات نشان می دهد که تکنولوژی پیشرفته ی اطلاعاتی باعث می شود که تماس های بین مدیران رده بالا ورده پایین سازمان افزایش یابد . مدیران رده میانی سازمان می توانند بصورتی مستقیم با مدیران تماس بگیرند ، و یک معاون می تواند بصورت مستقیم با مهندس طرح تماس برقرار نماید . دریکی از بزرگترین خرده فروشی های دنیا که انواع شیرینی وشکلات را تولید و عرضه می کند ، کارکنان واحدها وشاخه های مختلف سازمان با استفاده از سیستم ارتباط الکترونیکی به صورت مستقیم با مدیرعامل تماس می گیرند و دیدگاهها یا نظریه های خود را درباره محصولات شرکت های رقیب و واکنش مشتریان به اطلاع وی می رسانند .
...
بخشی از فهرست منابع
الف) منابع فارسی:
1- آشوری، داریوش (1380). تعریف ها و مفهوم فرهنگ، ویراست سوم، چاپ اول، تهران: آگه
2- آیت الله زاده شیرازی، رضا (1376). اینترنت، تهران: کانون نشر علوم
3- الوانی / سید مهدی / عادل اذر / دانایی فرد ، حسین ( 1383 ) روش شناسی پژوهش کمی در مدیریت رویکرد جامع انتشارات صفار – اشراقی
4- الهی،شعبان،حیدری،بهمن،1384،مدیریت ارتباط با مشتری،شرکت چاپ و نشر بازرگانی،تهران.
5- ازکیا، مصطفی (1379). جامعه شناسی توسعه، چاپ دوم، تهران: نشر کلمه
6- بهرام زاده، حسینعلی (1382). بررسی مولفه های توسعه پایدار، تدبیر ، شماره 134، تیرماه 1382
7- بی نام (1383). مدیریت در قرن 21. نشریه میثاق مدیران، شماره اول، بهمن 1383، به نقل از سایت نشریه
8- (به کوشش)نجاتی، سید محمود (1379). اطلاع رسانی و فرهنگ. چاپ اول، تهران: خانه کتاب
9- (بهکوشش) قدیر فیروزنیا (1382) دکتر عبدالرضا رکنالدین اقتخاری، جایگاه روستا در فرآیند توسعه ملی از دیدگاه صاحبنظران.
...