مبانی نظری و پیشینه پژوهش انگیزش تحصیلی
در 41 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx
توضیحات: فصل دوم پایان نامه (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : فارسی وانگلیسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت docx
قسمتهایی از متن مبانی نظری و پیشینه
تعریف انگیرش تحصیلی:
روان شناسان معمولاً انگیزش را فرایندی تلقی می کنند که در برانگیختن و جهت دادن به رفتار با اهمیت است و یکی از انگیزه های مهم که رفتار دانش آموزان و یا دانشجویان را تحت تأثیر قرار می دهد را انگیزه پیشرفت تحصیلی نام نهاده اند (طاهری و فیاضی، 1390). روان شناسان وابسته به مکاتب مختلف روان شناسی تعاریف گوناگونی از انگیزش ارائه کرده اند. مفهوم انگیزش در هریک از مکاتب به صورت مفاهیم و سازه های اختصاصی از قبیل غریزه، نیاز، تلاش و انتظار به کار رفته و در هر تعریف به یکی از عوامل مذکور تاکید زیادتری شده است:
- مورفی[1] انگیزش را نشانه ای از این واقعیت می داند که بخشی از رفتار ارگانیزم بستگی به طبیعت و ساختار درونی آن دارد.
- گرامن[2] انگیزش را عاملی می داند که ما را بر می انگیزد، به حرکت وامی دارد و به سوی رفتاری معین سوق می دهد.
-انگیزش تحصیلی[3]به رفتارهایی اطلاق میشود که منجر به یادگیری و پیشرفت می شود (مقیمیان و کریمی، 1391).
- راپاپورت[4] انگیزش را نیروی اشتها آور درونی تلقی می کند.
- اش[5] انگیزش را در برگیرنده مجموع عوامل هشیار و ناهشیار فعالیت روانی می داند که بر اساس آن اراده و رفتار ما شکل می گیرد (خداپناه، 1376؛ به نقل از عباس زاده، علیزاده و کوهی، 1387).
- از نظر فنی، انگیزش حالت روانی است که رفتار را به سمت یک مقصد معین سوق می دهد و یا به حرکت در میآورد، انگیزش شامل سه عنصر متعامل و مرتبط با یکدیگر یعنی نیازها، رفتارها و مقاصد است (نایلی، 1373؛ به نقل از عباس زاده و همکاران، 1387).
- انگیزش را می توان به عنوان نیروی محرکه فعالیت های انسان و عامل جهت دهنده آن تعریف کرد. انگیزش را به موتور و خدمات اتومبیل تشبیه کرده اند (لطفآبادی و همکاران، 1374؛ به نقل از عباسزاده و همکاران، 1387).
- طبق تعاریف مطرح شده می توان گفت انگیزش تحصیلی نشانه، عامل و فرایندی است که دانشآموز یا دانشجو را به حرکت وا می دارد، حرکتی که جهت دار بوده و دارای مسیر مشخصی میباشد و این فرایند به طور مستمر فرد را به سوی موفقیت تحصیلی هدایت می کند (عباسزاده و همکاران، 1387). ...
...
[1]. Moorfi
[2]. Geraman
[3]. Academic Motivation
[4]. Rapapourt
[5]. Ach
...
نظریه آلپورت:
از نظر آلپورت انگیزهها چهار خاصیت عمده دارند:
الف) انگیزه ها «همزمان و معاصر» هستند؛ این امر بدان معناست که انگیزه لازم برای انجام رفتاری یا ارایه فکری در همان زمانی که آن فکر یا رفتار به وقوع می پیوندد، وجود دارد.
ب) ویژگی دوم انگیزه ها «تنوع و گوناگونی» آن هاست؛ هر رفتار نه فقط به یک انگیزه بلکه از ترکیب چندین انگیزه به وجود می آید.
ج) سومین خصیصه انگیزه ها از دیدگاه آلپورت «هدفدار بودن» آن هاست؛ آنها دارای فرایندهای شناختی از قبیل برنامه ریزی و طرح ریزی هستند.
د) چهارمین ویژگی « منحصر بودن »انگیزههاست؛ که آلپورت در دفاع از تفاوتهای فردی آن را مطرح می کند (آتشی، 1377؛ به نقل از عباسزاده و همکاران، 1387).
آلپورت، در رابطه با انگیزهها، مفهوم «خود مختار کنشی» را ارایه کرد، خودمختاری کنشی بدین معناست که انگیزههای انسانی خود نگهدار هستند، یعنی این که آن ها به طور مستقیم یا غیر مستقیم از انگیزههای اساسی اولین مشتق نشده اند. طبق نظریه آلپورت دانشجویان و یا افراد به خاطر خودشان رفتارهایی را انجام می دهند، نه برای ارضای نیازهای اجتماعی یا نیازهای زیستی و نه برای این که پاداش دریافت کنند (راس، 1375؛ به نقل از عباسزاده و همکاران، 1387).
نظریه تقویت و انگیزش:
اکثر راهبردهای بیرونی که برای افزایش انگیزش تحصیلی دانشآموزان یا دانشجویان به کار می رود نشأت گرفته از نظریه تقویت است. اصل رایج بین تمام اشکال نظریه تقویت این است که رفتارهایی که به گونهای خاص تقویت شوند ادامه پیدا می کنند. رفتارهایی که تنبیه شوند و یا نادیده گرفته شوند کاهش می یابند، بنابراین معلمانی که میخواهند رفتارهای معطوف به تکلیف را در دانشآموز افزایش دهند، باید ابتدا به شناسایی شاخصهایی که رفتارهای معطوف به تکلیف است بیردازند. سپس پاداشهای خود را با آن رفتار متناسب کنند. رفتارهای که شاخص فعالیت نباشد، نادیده گرفته و یا در مواردی موجب تنبیه و مؤاخده می شوند (اسپالدینگ، 1377؛به نقل از عباس زاده و همکاران، 1387). ...
...
مطالب:
انگیزش تحصیلی
تعریف انگیرش تحصیلی:
نظریات مطرح در زمینه انگیزش:
نظریه آلپورت:
نظریه تقویت و انگیزش:
نظریه مورای:
نظریه مک کله لند:
نظریه نیاز پیشرفت:
نظریه انتظار– ارزش:
نظریه هدف گرایی:
نظریه خود ارزشی:
نظریه خود کارآمدی:
نظریه اسناد:
نظریه انگیزش درونی و بیرونی:
نظریه خود-تعیینی
دیدگاه زمینه ای
نظریه اهداف پیشرفت:
مولفه های مشترک نظریه های انگیزش:
عوامل مؤثر بر انگیزش تحصیلی:
برخی از پیامدهای ناشی از عدم انگیزش تحصیلی:
2) پیشینه مطالعاتی
الف) تحقیقات انجام شده در داخل کشور
ب) تحقیقات انجام شده در خارج کشور
منابع:
الف) فارسی
ب) لاتین