خرید و دانلود فایلهای علمی

انواع تحقیق پروژه پاورپوینت مقاله و سایر فایلهای مجاز

خرید و دانلود فایلهای علمی

انواع تحقیق پروژه پاورپوینت مقاله و سایر فایلهای مجاز

مبانی نظری و پیشینه پژوهش اثربخشی سازمانی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش اثربخشی سازمانی

در 57 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

تعریف و مفهوم اثربخشی سازمانی

اثربخشی سازمانی یک مفهوم واحد و منفرد نیست، بلکه موضوعی بسیار پیچیده است که مشتمل بر ترجیحات و انتظارات متفاوتی می‌باشد (کاتسیکی و همکاران[1]، 2011). اثربخشی سازمانی روشی است که سازمان‌ها چگونگی تحقق موفقیت‌آمیز ماًموریت‌هایشان را از طریق راهبردهای سازمانی مورد ارزیابی قرار می‌دهند (کیو و لین[2]، 2011). به عبارت ساده‌تر اثربخشی سازمانی، معمولاً در قالب میزان یا درجه‌ای است که در آن، یک سازمان اهدافش را به دست می‌آورد (کیم و همکاران[3]، 2011).

دیدگاه برخی از صاحب‌نظران در مورد اثربخشی:

اتزیونی[4] (1964) معتقد است اثربخشی واقعی یک سازمان خاص به وسیله درجه و میزانی که سازمان به اهدافش دست می‌یابد، تعریف می‌شود.

پرایس[5] (1968) اثربخشی را به عنوان درجه و میزان دسترسی به اهداف تعریف نمود.

پیتر دراکر (1974) اظهار می‌دارد که اثربخشی در واقع انجام صحیح کارها است.

ففر و سالانسک[6] (1978) اثربخشی را درجه و میزانی که سازمان‌ها نیازها را برآورده می‌سازند و یا ارضاء معیارهای ارزیابی افراد خارج از سازمان نسبت به سازمان، تعریف می‌کنند.

کوئین و روباف[7] (1983) در قالب مدل‌های روابط انسانی، سیستم باز، هدف عقلایی و فرایند داخلی، اثربخشی سازمانی را تعریف می‌نمایند. از دید مدل روابط انسانی با ابعاد انعطاف و کانون توجه داخلی، سازمان با ابزار انسجام و روحیه در پی هدف رشد منابع انسانی است. در مدل سیستم باز با ابعاد انعطاف و کانون توجه خارجی، سازمان با ابزار انعطاف و آمادگی به دنبال اهداف رشد و کسب منابع است. در مدل عقلایی با ابعاد کنترل و کانون توجه خارجی، سازمان با ابزار برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری به دنبال اهداف بهره‌وری و کارایی است. در مدل فرایند داخلی با ابعاد کنترل و کانون توجه داخلی، سازمان با ابزار مدیریت اطلاعات و ارتباطات در پی اهداف ثبات و کنترل می‌باشد.

رابینز (1990) اثربخشی سازمانی را به عنوان میزان یا حدی که یک سازمان اهداف بلند مدت و کوتاه مدت خود را تحقق بخشیده و همچنین حدی که توانسته است ذینفعان استراتژیک خود را شناخته و خواسته‌هایشان را برآورده کند تعریف می‌کند (رابینز، ترجمه الوانی و دانایی فرد، 1391).

هوی و میسکل ( 1994) اثربخشی را این گونه تعریف کرده‌اند: توانایی مدیر برای داشتن موقعیت ممتاز در مذاکرات با محیط خود برای کسب منابع کمیاب و با ارزش. در این تعریف برای اثربخش بودن به رقابت در کسب منابع با ارزش و مذاکره با محیط اشاره دارد (عباس‌زادگان، 1382).

دفت (1998) اثربخشی سازمانی عبارت است از درجه یا میزانی که سازمان به هدف‌های موردنظر خود نایل می‌آید. اثربخشی مفهومی کلی دارد و به صورت ضمنی دربر گیرنده تعدادی از متغیرهاست. هنگام تعیین اثربخشی سازمان، حدود یا میزانی که هدف‌های چندگانه تأمین شده‌اند، سنجیده و مورد قضاوت قرار می‌گیرد (دفت، ترجمه پارساییان و اعرابی، 1391).

لژینو و واس[8] (2009) اثربخشی را درجه و اندازه‌ای که اهداف نهایی سازمان با توجه به برخی محدودیت‌ها تحقق پیدا کند می‌دانند، که نقش مهمی در توسعه سازمانی ایفا می‌کند.

اثربخشی دارای سطوح فردی، گروهی، سازمانی می‌باشد.

اثربخشی فردی

سه دیدگاه در مورد اثربخشی شناسایی و مشخص شده‌ است. اساسی‌ترین سطح اثربخشی فردی است. اثربخشی فردی بر عملکرد وظیفه‌ای کارمند یا اعضای خاص یک سازمان تاًکید می‌کند مدیران به‌طور روزانه اثربخشی فردی را از طریق فرایندهای ارزیابی عملکرد که مبنایی برای افزایش حقوق، ترفیعات و سایر پاداش‌های قابل دسترسی در سازمان هستند، ارزیابی می‌کنند. کارمندان اغلب در گروه‌ها کار می‌کنند و این دیدگاه دیگری در زمینه اثربخشی ایجاد می‌کند (گیبسون[9] 1992 به نقل از مجیدیان، 1389).

اثربخشی گروهی

دیدگاه دیگر اثربخشی گروهی است. اثربخشی گروهی مشارکت تمام اعضای سازمان است. گروه اثربخش، گروهی است که سطوح عالی عملکرد کاری و حفظ و نگه‌داری نیروی انسانی را طی زمان کسب کند. ....


[1]. Katsikea and et al

[2]. Qiu and Lin

[3]. Kim et al

[4]. Etzion

[5]. Price

[6]. Pfeffer and Salancik

[7]. Quinn and Rohrbaugh

[8]. Lejeune and vas

2. gibsoon

...

روشهای نوین برای اثربخشی سازمانی

در این روشها چندین شاخص اثربخشی در یک چهارچوب منحصر به‌فرد ادغام می‌شوند.

1- روش مبتنی بر تأمین رضایت گروه‌های ذی‌نفع[1]:

جدیدترین دیدگاه ارائه شده در خصوص اثربخشی سازمانی رویکرد ذی‌نفعان استراتژیک است. از این دیدگاه، سازمانی اثربخش است که خواسته‌های عوامل محیطی خود را که تداوم حیات سازمان مستلزم حمایت آنها است، برآورده کند. گروه ذی‌نفع یکی از گروه‌های داخل یا خارج از سازمان یا سازمان دیگری است که در عملکرد سازمان نقش و سهمی دارد (رابینز، ترجمه الوانی و دانایی‌فرد، 1391). تعیین میزان رضایت این گروه‌ها به عنوان شاخص عملکرد سازمان به حساب می‌آید. هریک از این گروه‌های ذی‌نفع، برای محاسبه اثربخشی دارای شاخص ویژه‌ای می‌باشد. زیرا، منافع ویژه‌ای در سازمان دارد. برای تعیین اینکه آیا سازمان از دیدگاه یک گروه خاص عملکرد خوبی داشته است یا خیر باید روی آن گروه تحقیق کرد. مزیت روش مبتنی بر رضایت گروه‌های ذی‌نفع این است که در اجرای روش مزبور با دیدگاه بسیار وسیع‌تری به اثربخشی سازمان توجه می‌شود و عوامل محیطی و درون سازمانی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. (دفت، ترجمه پارساییان و اعرابی، 1391). این دیدگاه از آنجایی که به عوامل محیطی توجه می‌کند، شبیه دیدگاه سیستمی است. اما تفاوت آنها در این است که دیدگاه عوامل یا حوزه‌های استراتژیک- همانطور که از عنوانش پیداست - صرفا می‌خواهد خواسته‌های کسانی را که در محیط سازمان قرار داشته و می‌توانند بقای سازمان را تهدید کنند را برآورده نمایند. دلیلی ندارد همه عوامل محیطی در نظر گرفته شود، تنها عواملی در نظر گرفته می‌شود که دارای نیروی قوی بر سازمان هستند و می‌توانند تداوم و حیات سازمان را به خطر بیاندازند (دفت، ترجمه پارساییان و اعرابی، 1385).

2- روش مبتنی بر ارزش‌های رقابتی[2]:

دو پژوهشگر به نامهای رابرت کویین و جان رورباخ[3] شاخص‌های عملکرد مختلف را که مورد استفاده مدیران و پژوهشگران قرار می‌گیرد در هم ادغام کردند و برای تعیین اثربخشی سازمان روشی را به نام روش مبتنی بر ارزش‌های رقابتی ارائه کردند. در اجرای این روش یک گروه متخصص فهرستی جامع از شاخص ‌های عملکرد تهیه کردند و به آنها نمره دادند (دفت، ترجمه پارساییان و اعرابی، 1391). ...

...


[1]. Satisfaction interest group approach

[2]. Competing values approach

[3]. Robert Quinn and John Rohrbaugh

...

پیشینه داخلی و خارجی پژوهش

پیشینه داخلی

با توجه به محدود بودن پیشینه داخلی در رابطه با موضوع این پژوهش متغیرهای تحقیق به طور جداگانه مورد بررسی قرار گرفت لذا پژوهش‌هایی در رابطه با سازمان یادگیرنده و اثربخشی سازمانی صورت گرفته که در ذیل بیان شده است:

رسته‌مقدم (1383) پژوهشی تحت عنوان" مطالعه دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان سازمان یادگیرنده از دید مدیران" انجام داده است. که این پژوهش از نوع توصیفی – زمینه‌یابی بوده و جامعه آماری آن کلیه مدیران گروه‌های آموزشی و رؤسای دانشکده‌ها که 44 نفر بوده است، می‌باشد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در کلیه ابعاد سازمان یادگیرنده، بین وضعیت موجود و مطلوب دانشگاه تفاوت معنی‌داری وجود دارد.

حاجعلی (1388) پژوهشی تحت عنوان "بررسی رابطه‌ی بین مدارس یادگیرنده و اثربخشی سازمانی در دبیرستان‌های دولتی دخترانه شهر تهران" انجام داده است. جامعه آماری آن 8187 نفر بوده است که نمونه‌های آن بر مبنای نمونه گیری طبقه‌ای نسبتی 409 انتخاب شدند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین سازمان یادگیرنده و اثربخشی سازمانی رابطه‌ی مثبت و معناداری وجود دارد. و از بین مؤلفه‌های سازمان یادگیرنده، نیروی انسانی بیشترین قابلیت را برای سنجش اثربخشی سازمانی داراست. ...



خرید فایل



لینک منبع :مبانی نظری و پیشینه پژوهش اثربخشی سازمانی

[PDF] ﻓﺼﻞ دوم ﭘﮋوﻫﺶ ی و ﭘﯿﺸﯿﻨﻪ ﻧﻈﺮی ﯽ ﻧﺎﻣﺒ - دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج www.iausdj.ac.ir/research/DocLib14/مریم%20شمس/فصل%20دوم.pdf‎Similarﻫﺎی ﺧﺎﺻﯽ ﮐﻪ ﺑﺮای رواﺑﻂ ﺷﺨﺼﯽ ﺑﺎﮐﯿﻔﯿﺖ و اﺛﺮﺑﺨﺶ در. ﺷﺮاﯾﻂ. ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻻزم ... ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ. را. در. ﺑﺮﻣﯽ. ﮔﯿﺮد . ﺳﭙﺲ در ﺑﺨﺶ. ﺳﻮم. ارﺗﺒﺎط. ﻫﻮش. ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ. و. رﻓﺘﺎرﺷﻬﺮوﻧﺪی. ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ. ﻣﻄﺮح. ﻣﯽ ... ﭘﮋوﻫﺶ. ؛ . در داﺧﻞ. و ﺧﺎرج ﮐﺸﻮر، در ﺑﺨﺶ ﭘﻨﺠﻢ ﻧﺘﯿﺠﻪ. ﮔﯿﺮی از ﻣﺒﺎﻧﯽ ﻧﻈﺮی ﭘﮋوﻫﺶ. و ﻧﻬﺎﯾﺘﺎ در. ﺑﺨﺶ ﺷﺸﻢ ﭼﺎرﭼﻮب ... مبانی نظری و ادبیات فصل 2 پایان نامه مدیریت دانش - دانلود پروپزال ... dlxc.sellfile.ir/cat-4643-مبانی+نظری+و+ادبیات+اماده+پایان+نامه+مدیریت.html‎Cached Similarمبانی نظری و پیشینه پژوهش شناسایی و رتبه بندی ریسک‌های موجود در صنایع ... مبانی نظری و پیشینه تحقیق هویت سازمانی این حاوی بیش از 17 صفحه از مبانی نظری متغیر .... پایان نامه کارشناسی ارشد: بررسی رابطه بین اثربخشی ارتباطات سازمانی و ... پروپوزال مدیریت مبانی نظری و پیشینه پایان نامه فرهنگ سازمانی shopfile20.sellfile.ir/prod-195346-مبانی+نظری+و+پیشینه+پایان+نامه+فرهنگ+سازمانی.html‎Cached Similarمبانی نظری و پیشینه فرهنگ سازمانی. ... 2-3) پژوهش های انجام شده. 2-3-1) پژوهش های داخلی ... پرسشنامه برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی و اثربخشی سازمانی مبانی نظری اثربخشی - بانک پرسشنامه، مبانی نظری و مقاله ایران www.iranque.ir/فصل-دوم-پایان.../180-مبانی-نظری-اثربخشی.html‎Cachedبسته های مبانی نظری فصل دوم پایان نامه · درخواست مبانی نظری و پیشینه ... بنا به عقیده «دفت» اثربخشی سازمان عبارت از درجه یا میزانی است که سازمان به هدف های مورد ... مبانی نظری ساختار سازمانی : فصول آغازین structure-1-2-3.haniablog.com/tag/مبانی+نظری+ساختار+سازمانی‎Cached22 سپتامبر 2016 ... مبانی نظری ساختار سازمانی فصل دوم پایان نامه (مبانی نظری و پیشینه . ... مبانی- نظری-و-پیشینه-پژوهش-اثربخشی- سازمانی.html 1 روز پیش ... مبانی ... مبانی نظری و پیشینه فناوری اطلاعات – ارتباطات ict-dll.dibablog.com/‎Cached16 جولای 2016 ... مبانی نظری و پیشینه پژوهش فناوری اطلاعات و ارتباطات (فصل دوم) - دانشمند ... شده، و نیز انجام اثربخشی فناوری اطلاعات و ارتباطات بر بهره وری نیروی انسانی ... دانلود پایان نامه تدوین راهکارهای بهبود ارتباطات بین سازمانی با تمرکز فصل دوم پایان نامه - ایران پژوهش www.iranpajohesh.com/.../tags/.../186-فصل-دوم-پایان-نامه.html‎Cached Similarاقدام به تهیه مبانی نظری و پیشینه های پژوهش نمودیم تا پژوهشگران بتوانند از آن به ..... دانلود مبانی نظری اثربخشی سازمانی برای نوشتن فصل دوم پایان نامه روانشناسی ... [PDF] دریافت فایل ganj.irandoc.ac.ir/articles/download_sparse/657140‎Cachedست که فرضیه اصلی تحقیق مبتنی بر وجود رابطه بین اصول رهبری خدمتگزار بر ... اصول رهبری خدمتگزار و بی تفاوتی سازمانی با مؤلفه های اثر بخشی پیرو که .... پیشینه تحقیق . ... فصل دوم: مبانی نظری ... پژوهش های مطرح در حوزه رهبری خدمتگزار . نسخه قابل چاپ - دانلود پروژه و پایان نامه رشته مدیریت modirr.blogsky.com/print/post-1‎Cachedتحقیق توانایی گسترده هیأت مدیره استراتژیک در سازمان های ورزشی: روابط مدیریتی ... دانلود تحقیق در مورد بررسی رابطه بین عزت نفس مدیران و اثربخشی آنان در مدارس ..... فصل دوم پایان نامه (مبانی نظری و پیشینه تحقیق)، این فایل برای فصل 2 پایان ... [PPT] Slide 1 - دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی sbmu.ac.ir/uploads/2.ppt‎Cached Similarتا امکان بازنگری پژوهش‌های قبلی و بررسی پیشینه تحقیق فراهم شود. 8. .... اثربخشی سازمانی ... باید چهارچوب نظری را طی یک نمودار نمایش داد. ... اصول کلی تنظیم پرسشنامه: دارای اهداف و سوال‌های تحقیق, جذاب بودن برای پاسخگو, کوتاه و حاوی .... وی به درون سازمان یا مکان پژوهش پای می گذارد و عملاً به عنوان عضو یک گروه کاری تلقی می شود.