علل مفاسد اجتماعی
قسمتهایی از متن تحقیق:
چکیده تحقیق
به اعتقاد ما اساسی ترین و زیربنایی ترین عنصر یک جامعه فرهنگ آن است چرا که سایر شئون سیاسی، اقتصادی، اجتماعی حقوقی یک جامعه از فرهنگ آن ناشی می شود و بر مبنای تفکّر اسلامی فرهنگ روح و جان تمدن است .
نهاد خانواده اوّلین و مؤثّرترین مرحله در انتقال میراث فرهنگی و مقاوم سازی در برابر فرهنگ غیرخودی است به طوری که سطح سواد و آگاهی والدین و نقش الگویی آنان در ابعاد مختلف رفتاری از جمله : مدل لباس، آرایش، گذراندن اوقات فراغت و . . . می تواند تأثیرات مثبت یا منفی برجای بگذارد.
بعد از خانواده نهادهای اجتماعی از جمله مدارس نقش بسیار مهمّی در اجتماعی کردن و ارتقاء رشد فرهنگ نسل آینده را دارند.
مدارس تنها مکانهایی هستند که با بهره گیری از شیوه ها و برنامه های مدوّن و تعلیم و تربیت به طور هماهنگ زمینه های فرهنگی را فراهم می سازد . علاوه بر موارد فوق نظام سیاسی هر جامعه، سیستم های امنیتی، الگوهای رهبری، رسانه ها و . . .
هر یک می تواند فرآیند فرهنگ سازی را یاری نموده و جامعه را در ابعاد مختلف رشد و توسعه کمک نمایند.
تحقیق حاضر تحت عنوان (علل مفاسد اجتماعی ) صورت گرفته است و هدف از این تحقیق دستیابی به عواملی است که زمینه ساز گرایش به مفاسد اجتماعی می شود .
در این تحقیق عناصر تأثیرگذار بر نگرش دانش آموزان نسبت به مفاسد اجتماعی از جمله: سطح سواد والدین، بضاعت مالی خانواده ها، چگونگی گذراندن اوقات فراغت، استفاده از ویدئو، ماهواره و . . . منابع محدود کننده ی مظاهر فرهنگ بیگانه و . . . به عنوان متغیر محسوب شده است . که با کنترل، حذف و اصلاح هریک می توان بر نگرش آزمودنیها نسبت به پدیده ی شوم از خود بیگانگی تأثیر گذاشت .
یکی از مباحث مهم اجتماعی در جامعه ی امروز ما بحث مفاسد اجتماعی است. مسئولین فرهنگی، سیاسی، اجتماعی کشور ما مدّت هاست زنگ خطر را به صدا درآورده اند و نسبت به هجوم و شبیخون دشمن علیه اسلام عزیز و انقلاب اسلامی هشدار داده اند .
توزیع هزاران دستگاه ویدئو، به گونه ای که اینک بی اغراق یکی از منابع اصلی تغذیه اجتماعی به حساب می آیند، پخش میلیونها نسخه از فیلم های ویدئویی، انتشار میلیونها نسخه از مجلات و کتب ادبی و فرهنگی که در زمره ی مصادیق بارز«کتب ضلال» به حساب می آیند،آن هم در بین کودکان و نوجوانان بی خبر از همه جا، چاپ و توزیع عکس و پوستر بسیاری از بازیگران سینمایی با مبدّل ساختن جامعه های کودکان و نوجوانان به تابلوهای تبلیغاتی سیّار، توزیع انواع مواد مخدّر، و مشروبات الکلی از نمونه های بارز فساد هستند که همگی نوعی تهاجم فرهنگی بشمار می آیند. و می تواند باعث فساد اخلاقی، تقلید کورکورانه، انحراف فکری و . . . شود.
...
علل مفاسد اجتماعی (هجوم فرهنگی)
تهاجم علل گوناگونی دارند از جمله :
ـ علل سیاسی : مثل سرکوب یک حکومت ،ریشه کن کردن یک انقلاب ، به زانو در آوردن یک نظام و پشیمان کردن مردمی که به نظام خاصی ا ز زمامداری رأی داده اند .
ـ علل فرهنگی : و آن نابود کردن ذخیره های فکری جامعه و سست کردن بنیانهای مقاوم آن، و مستقر کردن ذخایر جدیدی است که مناسب با خط خودشان بوده ، منابع آنان را صیانت کند .
ـ علل اقتصادی : که در قالب تخدیر و از خود بیگانه کردن مردم و مهمانپذیر شدن آنهاست که در آن صورت مهمان مهاجم گستاخ قادر می گردد ذخایر آن جامعه را غارت کند
ـ علل اجتماعی : و آن سست بی رونق کردن توان اجتماعی و ازمیان بردن توان تحرک یک ملت است که در سایه ی تخدیر ها و تضعیف کردن ها ، نسل تماشاچی و ناتوان در دفاع بسازد.
ـ نوجوانی مرحله ی گذر از کودکی و ورود به بزرگسالی است . چنان که والدین به این مفهوم توجه نکنند و در صورتی که این مرحله از رشد به شکل رضایت بخش مورد ملاحظه قرار نگیرد ، احتمالاْ منجر به مشکلات عاطفی و رفتاری در دوره ی بزرگسالی می شود .