vمدیریت، فرایند به کارگیری موثر و کارآمد منابع مادی و انسانی در برنامه ریزی، سازماندهی، بسیج منابع و امکانات، هدایت و کنترل است که برای دستیابی به اهداف سازمانی و بر اساس نظام ارزشی مورد قبول، صورت می گیرد.vطبق مشهورترین و ساده ترین تعریف ، مدیر کسی است که کارها را به بهترین نحو ممکن ، با دیگران و از طریق دیگران انجام می دهد.
qسرپرستی: vیکی از چالش برانگیز ترین حوزه های مدیریتی سازمان است. §باید با مدیران و روسا §با کارکنان و زیردستان
ارتباط داشته باشد . و در نتیجه مسئولیت بسیاری در قبال آنها و سازمان دارد.vسرپرست فردی است که به طور مستقیم مسئولیت هدایت کار و فعالیت کارکنان و زیردستان را به عهده دارد. vمفاهیم مشترک: §سرپرست چندین کارگر یا کارمند دارد که به او گزارش میدهند. §کار سرپرست از طریق افراد زیر مجموعه انجام میگیرد. §تلاش سرپرست در جهت تحقق اهداف و دستیابی به شاخص های عملکردی میباشد که از طریق مدیران بالا تعیین میشود. §نوع فعالیت سرپرست اجرایی و عملیاتی است.
qمفهوم سرپرستی supervision: vاز نظر لغوی از دو واژه بینایی visionو بزرگ super گرفته شده vدر فرهنگ فارسی: سرپرستی مترادف با رئیس و به معنای مواظبت و نگهداری اشخاص، اشیاء، و سازمان و موسسه می باشد. vدر فرهنگ امریکایی سرپرست به عنوان ”فرد پیشرو“ و انگلیسی ها به عنوان ”مسئول“ معرفی میکنند. v در واقع سرپرست به کسی اطلاق میشود که: مسئولیت هدایت و اداره دیگران را عهده دار است و از طریق برقراری ارتباط ، فعالیتهای سازمان را به وسیله زیردستان انجام میدهد.