خرید و دانلود فایلهای علمی

انواع تحقیق پروژه پاورپوینت مقاله و سایر فایلهای مجاز

خرید و دانلود فایلهای علمی

انواع تحقیق پروژه پاورپوینت مقاله و سایر فایلهای مجاز

واقع‌گرایی در فلسفه

واقع‌گرایی در فلسفه

چکیده

اصطلاح «واقع‌گرایی» در فلسفه عام و فلسفه حقوق دارای معانی گوناگون و گاه متعارض است، ‌چندانکه خواننده از معانی متعدد آن به شگفتی می‌آید. برای مثال، مکاتب حقوق طبیعی با تأکید بر حقوق از پیش موجود که با ابزار عقل کشف می‌شود، در زمره مکاتب واقع‌گرا می‌آید و از سوی دیگر، با اعتقاد به آرمان عدالت که راهنمایی حقوق را در دست دارد، مکتبی ایده‌آلیستی به شمار می‌رود. معنی واقع‌گرایی در مکتب «واقع‌گرایی آمریکایی» نیز تنها با معنی آن در زبان روزمره قرابت دارد و این مکتب را به اعتبار این که قواعد حقوقی از پیش موجود را نفی می‌کند، می‌توان در گروه مکاتب نامگرا آورد. از سویی، باید دانست که مکاتب فکری فلسفه حقوق، در واقع، امتداد مکاتب فلسفی است و به همین دلیل، تشتت و پراکندگی معانی «واقع‌گرایی» از فلسفه عام به فلسفه حقوق نیز کشیده شده است.

رساله حاضر به چهار فصل تقسیم گردیده که از آن میان سه بخش به معانی عمده و مشخص واقع‌گرایی در فلسفه حقوق اختصاص یافته است. فصل نخست و آغازین نیز به مباحث عمده فلسفه عام و فلسفه حقوق همچون هستی‌شناسی و معرفت‌شناسی می‌پردازد که دانستن آن برای درک مباحث پیچیده‌تر فصول اصلی لازم است.

فصل دوم به مسأله «کلیات» و اختلافات واقع‌گرایان و نامگرایان در دوران قرون وسطی و تأثیر آن بر فلسفه حقوق می‌پردازد. از دیدگاه واقع‌گرایان، کلیات دارای واقعیت عینی و مابازا خارجی در عالم واقع است، در حالی که نامگرایان آن را جز نامهای ساخته ذهن که فاقد هرگونه مابازا در عالم واقع است، ‌نمی‌دانند. نتیجه این اختلاف به طور عمده در مباحث راجع به حقوق طبیعی و اثبات‌گرایی حقوقی پدیدار می‌شود. به همین ترتیب، این بحث در مسایل مربوط به حقوق بشر نیز اهمیت فراوان دارد، چندانکه واقع‌گرایی در تأیید آرمان حقوق بشر نقش اساسی ایفا می‌کند.

در فصل سوم، دیدگاههای واقع‌گرایان و ضد واقع‌گرایان مورد بحث قرار گرفته است. فصل چهارم و آخر نیز به واقع‌گرایی در برابر «ایده‌آلیزم» می‌پردازد. باید دانست که ایده‌آلیزم گاه در معنای «تصورگرایی» و گاهی دیگر در معنای «آرمان‌گرایی» به کار می‌رود. نامگرایی و
ضد واقع‌گرایی در فصلهای دوم و سوم، در حقیقت نوعی ایده‌آلیزم در معنای نخست است. در فصل پایانی نیز ایده‌آلیزم در معنای دوم مد نظر قرار گرفته است.

از ویژگیهای این رساله پرداختن به دیدگاههای نمایندگان هر یک از مکاتب فلسفی است. همچنین سعی شده تا با وفاداری به عنوان رساله، همه‌جا «واقع‌گرایی» هسته اصلی بحث باشد و چنانکه می‌بینیم این واژه در عناوین تمام فصلها تکرار گردیده است.



خرید فایل



لینک منبع :واقع‌گرایی در فلسفه

واقع‌گرایی فلسفی - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/واقع‌گرایی_فلسفی‎Cached Similarواقع‌گرایی یا رئالیسم، یک مکتب فلسفی است که مدعی است بین علم و معلوم قابلیت تطابق وجود دارد؛ یعنی علم می‌تواند جهان را چنان که واقعاً هست توصیف کند. واقع‌گرایی - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/واقع‌گرایی‎Cached Similarرئالیسم یا واقع‌گرایی گفته می‌شود. برای مطالعه بیشتر مراجعه کنید به: واقع‌گرایی (فلسفه) : در فلسفه; واقع‌گرایی (ادبیات) : در ادبیات; واقع‌گرایی (هنر) : در هنر ... واقع گرایی Realism | سایت پژوهه پژوهشکده باقرالعلوم - نظرات کاربران pajoohe.ir/واقع-گرایی-Realism__a-34089.aspx‎Cached15 نوامبر 2014 ... واقع‌گرایی یا مکتب اصالت واقع، در فلسفه جدید، عقیده‌ای است، قائل به این‌که واقعیّت موضوعی، یا جهان مادّی، مستقل از آگاهی ذهن وجود دارد و خصایص و ... فلسفه اخلاق - انواع واقع گرایی (1) appliedethics.blogfa.com/post-37.aspx‎Cached Similarانواع واقع گرایی. گرچه بی تردید، مهجور افتادن اصطلاحات مختوم به "ism" در فلسفه، مطلوب است، اما برخی از این اصطلاحات، آشکارا مقبولیت خود را حفظ می کنند که یکی ... فلسفه تعلیم و تربیت - مبانی فلسفی و تربیتی رئالیسم (واقع ... amoozgary.blogfa.com/post-202.aspx‎Cached Similarمفهوم واژه رئالیسم (realism)یا واقع گرایی : — واقعی =real. — واقع گرایی ،واقع بینی ،واقع گرایی (گرایش فلسفی به واقعیتهای موجود در هستی). — انواع رئالیسم :. اصطلاح فلسفی واقع گرایی در حقوق - تحقیق و مقاله آماده dlppt.blogsky.com/1395/08/18/post-182/‎Cached8 نوامبر 2016 ... اصطلاح «واقع‌گرایی» در فلسفه عام و فلسفه حقوق دارای معانی گوناگون و گاه متعارض است، ‌چندانکه خواننده از معانی متعدد آن به شگفتی می‌آید. - 30- ارزیابی مکاتب تحلیلی فلسفه علم از منظر واقع گرایی - نسخه ... www.iptra.ir/prtj.xeveuqexiufwvsuqe.z4.fsf5u.html‎Cached Similar•واقع گرایی چیست؟ 1- ما از طرفی نظریه های علمی داریم که ساخته بشر هستند ودر معرض تغییر و تحولات احتمالاً بی پایان قرار دارند. از طرف دیگر، جهانی داریم که آن ... واقع گرایی غیر جزمی در فلسفه انتقادی پوپر www.hawzah.net/.../واقع-گرایی-غیر-جزمی-در-فلسفه-انتقادی-پوپر‎Cached Similarاشاره. پوپر از علم شناسان و معرفت شناسان صاحب نام و فعّال قرن بیستم شمرده می شود . وی اساس معرفت شناسی خودش را بر روش انتقادی و ابطال بنا نهاده است و منکر ... فلسفه - واقع گرایی در علم شناسی www.falsafe-godfather.blogfa.com/post-83.aspx‎Cachedشاید بتوان گفت اندیشه های آغازین فلسفی مدون و مکتوبی که از اندیشمندان یونان باستان ، نظیر سقراط و افلاطون به دست ما رسیده است در تقابل با آراء سوفسطاییان ... پرتال جامع علوم انسانی - ‌واقع‌گرایی‌ غیر جزمی‌ در فلسفة‌ انتقادی‌ پوپر www.ensani.ir/fa/content/3304/default.aspx‎Cached Similar‌واقع‌گرایی‌ غیر جزمی‌ در فلسفة‌ انتقادی‌ پوپر. سید عبدالحمید ابطحی. چکیده: اشاره‌ پوپر از علم‌شناسان‌ و معرفت‌شناسان‌ صاحب‌ نام‌ و فعال‌ قرن‌ بیستم‌ شمرده‌ می‌شود.