خرید و دانلود فایلهای علمی

انواع تحقیق پروژه پاورپوینت مقاله و سایر فایلهای مجاز

خرید و دانلود فایلهای علمی

انواع تحقیق پروژه پاورپوینت مقاله و سایر فایلهای مجاز

مقاله بررسی از تنش گرمایی بعد از گرده افشانی بر ارقام گندم

مقاله بررسی از تنش گرمایی بعد از گرده افشانی بر ارقام گندم

مقدمه :

گندم به دلیل ارزش غذایی و طیف نسبتاً وسیع سازگاری به شرایط متفاوت آب و هوایی در مقایسه با سایر گیاهان زراعی در سطح وسیعتری کشت می گردد . گسترش کشت گندم در مناطق مختلف این گیاه را تحت تاثیر شرایط محیطی مختلف قرار داده و واکنش های متفاوت عملکردی را در آن موجب گردیده است به هر حال اگر چه تمامی تنشهای زنده و غیر زنده از عوامل مهم کاهش دهنده عملکرد محسوب می شوند ، اما در حال حاضر نزولات جوی و درجه حرارت از مهمترین عوامل موثر بر عملکرد گیاهان زراعی به شمار میروند .

مطالعات نشان داده است که گندم در مناطق گرمسیری در سطحی معادل هفت میلیون هکتار تحت شرایط تنش گرما کشت می شود .عملکرد در این شرایط تحت تاثیر قرار گرفته و حفظ آن مستلزم تدابیر به زارعی و به نژادی مناسب می باشد .

گندم منبع اصلی کربوهیدرات غذای انسان را تشکیل داده و از لحاظ تهیه نان و ارزش نانوایی، آرد هیچ یک از غلات به پای آرد گندم نمی رسد . بخاطر داشتن بافت همبندی گلوتن گندم ، خاصیت نانوایی آن دارای ارزش بسیار بالایی است .کیفیت گلوتن گندم بستگی به ژنوتیپ گندمها دارد و همین صفت است که آرد گندم را ممتاز مینماید .

بر خلاف هر غله دیگری گلوتن گندم قادر است .ور آمدن خمیر را از طریق تشکیل سلولهای کوچک گاز و نگهداشتن گاز کربنیک تشکیل شده در اثر تخمیر به انجام برساند .

عملکرد دانه این رقم در شرایط تنش گرما پس از گندم رقم چمران از سایر ارقام بیشتر بود . دیر رسی ارقام استار وگرین و تلاقی مراحل پس از گرده افشانی در این ارقام با گرمای شدید آخر فصل کاهش بیشتر ، عملکرد دانه را به همراه داشت . مقایسه میانگین داده ها حساسیت به تنش شان داد که بین گندم رقم استار و سایر ارقام تفاوت معنی دار وجود داشت . دیر رسی طول دوره رشد طولانی در دو رقم دیر رسی استار وگرین موجب گردید که مراحل رشد ونمو بعد از گرده افشانی این دورقم در اثر برخورد با گرمای آخر فصل کوتاه تر شده و کاهش شدید عملکرد دانه را به همراه داشته باشد . این نتایج با یافته های دانایی وهمکاران مبنی بر حساسیت عملکرد دانه رقم دیر رس استار در تاریخ کشت با تاخیر مطابقت داشت گندم رقم چمران با عملکرد دانه بالا در شرایط مطلوب از شاخص تحمل به تنش بالایی برخوردار بود به نظر می رسد ارقامی که در شرایط مطلوب از پتانسیل عملکرد دانه بیشتری برخوردار هستند . شاخص تحمل به تنش بالاتری را نشان می دهند . این نتایج با یافته های نادری و همکاران مطابقت داشت .

پناه و همکاران نیز بیان کردند ، کلیه ارقامی که در شرایط مطلوب از عملکرد دانه بلاتری برخوردار بودند ، شاحض تحمل به تنش بیشتری داشته و ارقامی متحمل به شمار می رفتند . این محققین همچنین بیان کردند که شاخص تحمل به تنش فرناندز ، شاخص مناسب تری نسبت به سایر شاخص هاست .

همانگونه که در رقم شوا مشاهده می شود ، با وجود حساسیت نسبتاً بالای این رقم با استفاده از شاخص تحمل به تنش از ارقام نسبتاً متحمل به تنش متحمل به شمار می رود که دلیل این عکس العمل رامی توان به عملکرد بالای این رقم در شرایط مطلوب نسبت داد .

با توجه به تلاقی گرمای آخر فصل با مرحله پر شدن دانه در این تحقیق ، ارزیابی حساسیت و تحمل وزن دانه به تنش گرمای بعد از گرده افشانی از اهمیت بسزایی برخوردار بود . با استفاده از شاخص تحمل به تنش ، ارقام گندم گرین و استورک به ترتیب متمحل ترین و حساس ترین ارقام به شمار رفتند . با وجود وزن دانه بیشتر رقم استورک در شرایط مطلوب در مقایسه با ارقام گندم نان ، کاهش شدید وزن دانه در شرایط تنش موجب شد که این رقم با استفاده از هر دو شاخص تحمل و حساسیت به تنش ، رقمی حساس ارزیابی شود .

گندم رقم استار با استفاده از شاخص به تنش ، رقمی نسبتاً غیر متحمل ارزیابی شد ، گرمای آخر فصل با مرحله پر شدن دانه در این رقم دیر رسی وزن دانه را تحت تاثیر قرار داده و کاهش وزن دانه در ارقام دیر رس در شرایط تنش مطابقت داشت .

بنابراین گرایش به سمت دیر رسی در ارقام ، تقارن بیشتر گرمای آخرفصل با مرحله پر شدن دانه را به دنبال داشته و این موضوع با حساسیت بیشتر ارقام و تغییرات بیشتر وزن دانه در این ارقام همراه بود .



خرید فایل



لینک منبع :مقاله بررسی از تنش گرمایی بعد از گرده افشانی بر ارقام گندم

مقاله بررسی از تنش گرمایی بعد از گرده افشانی بر ارقام گندم miyana-blog.feixiansi.com/page-19910.html مقاله بررسی از تنش گرمایی بعد از گرده افشانی بر ارقام گندم. مقدمه : گندم به دلیل ارزش غذایی و طیف نسبتاً وسیع سازگاری به شرایط متفاوت آب و هوایی در مقایسه با ... دانلود مقاله بررسی از تنش گرمایی بعد از گرده افشانی بر ارقام گندم ... gooyadlc.madblog.ir/post/238‎Cached18 نوامبر 2016 ... دانلود مقاله بررسی از تنش گرمایی بعد از گرده افشانی بر ارقام گندم - خرید آنلاین و دریافت - خرید آنلاین مقاله بررسی از تنش گرمایی بعد از گرده افشانی بر ارقام ... www.sarvoptdl.ir/file693.html‎Cached4 جولای 2016 ... با آرزوی بهترینها برای شما عزیزان اینک شما با جستجوی ((مقاله بررسی از تنش گرمایی بعد از گرده افشانی بر ارقام گندم)) وارد صفحه فروش فایل ... بررسی اثر تنش گرمای بعد از گرده افشانی بر ارقام گندم و جو fa.journals.sid.ir/ViewPaper.aspx?ID=36462‎Cachedعنوان مقاله: بررسی اثر تنش گرمای بعد از گرده افشانی بر ارقام گندم و جو ... داد که در هر دو شرایط مطلوب و تنش گرما بالاترین عملکرد دانه به جو رقم جنوب اختصاص داشت. مقاله بررسی از تنش گرمایی بعد از گرده افشانی بر ارقام گندم | ایران مووی miyana-blog.iranmovie.tk/page-131846.html 19 آگوست 2016 ... مقاله بررسی از تنش گرمایی بعد از گرده افشانی بر ارقام گندم,گندم ,ارقام ,دانه ,شرایط ,عملکرد ,شاخص ,گرده افشانی ,عملکرد دانه ,شاخص تحمل ,ارقام ... فروش دانلودی مقاله بررسی از تنش گرمایی بعد از گرده افشانی بر ارقام ... kavirdlc.ir/فروش-دانلودی-مقاله-بررسی-از-تنش-گرمایی/‎Cachedفروش دانلودی مقاله بررسی از تنش گرمایی بعد از گرده افشانی بر ارقام گندم. 24 اکتبر 2016 admin دیدگاهتان را بنویسید دیدگاه های این نوشته. ما بهترین محصولات را ... دانلود مقاله بررسی از تنش گرمایی بعد از گرده افشانی بر ارقام گندم ... 9p1vyl.sarvdlc.com/‎Cachedدانلود مقاله بررسی از تنش گرمایی بعد از گرده افشانی بر ارقام گندم -کامل و جامع. مقاله تشدید محدودیت منبع ارقام گندم و جو در شرایط تنش گرمای پس از ... www.civilica.com/Paper-NABATAT09-NABATAT09_772=تشدید-محدودیت-منبع-ارقام-گندم-و-جو-در-شرایط-تنش-گرمای-پس-از-گرده-افشانی.h...‎Cachedبه منظور بررسی اثرات تنش گرمای بعد از گرده افشانی بر میزان محدودیت منبع و عمل ... دو شرایط مطلوب و تنش گرما بالاترین عمل کرد دانه به جو رقم جنوب اختصاص داشت. مقاله بررسی از تنش گرمایی بعد از گرده افشانی بر ارقام گندم - قیمت ... https://selzir.com/.../17058361-مقاله-بررسی-از-تنش-گرمایی-بعد-از-گرده-افشانی-بر-ارقام-گندم‎Cachedمقاله بررسی از تنش گرمایی بعد از گرده افشانی بر ارقام گندم محدوده قیمت از 4000 تومان از فروشگاه فروش محصولات دانلودی و بازاریابی فایل سِرو,cero.ir. دانلود مقاله بررسی از تنش گرمایی بعد از گرده افشانی بر ارقام گندم ... goharekavirb.aslblog.ir/post/40‎Cached17 سپتامبر 2016 ... ما اولین نیستیم ولی بی شک برترین هستیم عنوان محصول دانلودی:مقاله بررسی از تنش گرمایی بعد از گرده افشانی بر ارقام گندم یکی از بهترین ...