خرید و دانلود فایلهای علمی

انواع تحقیق پروژه پاورپوینت مقاله و سایر فایلهای مجاز

خرید و دانلود فایلهای علمی

انواع تحقیق پروژه پاورپوینت مقاله و سایر فایلهای مجاز

مقاله قرآن و حقوق انسان

مقاله قرآن و حقوق انسان

فهرست مطالب :

قرآن وحقوق انسان

تاملی در مفهوم حق

حق در اصطلاح فقیهان

حق در اصطلاح حقوقدانان

حقوق قرآن آمیزه ای از(امتیاز)و(تکلیف)

انواع حقوق درقرآن

مشترکات قواعد حقوقی قرآن وسایر قواعد حقوقی

هدف حقوق از دیدگاه های گوناگون

مکتب حقوق اصالت فرد

مبانی مکتب اصالت فرد

مکتب حقوقی اصالت اجتماعی

هدف حقوق در قرآن

منابع

.................................................

چکیده بخشهایی از متن:

قرآن و حقوق انسان

عصر رنسانس، عصر جداانگارى علم و دین و تفکیک قلمروهاى آن دو است. در این دوران، بسیارى از دانشمندان و متخصصان غرب به ویژه آنان که از برخورد نادرست ارباب کلیسا با نخبگان علمى ناخشنود بودند به نسبت سنجى میان علوم مختلف با دین پرداختند.

یکى از مسائلى که در این عصر مورد توجه قرار گرفته مسأله حقوق انسان و علم حقوق و نسبت آن با دین و گزاره هاى دینى بود. عده اى از حقوقدانان مى گفتند: قلمرو دین محدود به مسایل آن جهانى و آخرت انسانها بوده و نسبت به مسایل دنیوى و مشکلات و نابسامانى هاى آن ساکت است. گروسیوس هلندى از حقوقدانان برجسته قرن هفدهم در این باره مى گوید:

(خداوند به اعمال و کردار مخلوقات کارى ندارد.)

...

حق، واژه‏اى عربى است و معادل آن در زبان فارسى هستى پایدار و ثبوت است، یعنى هر چه از ثبات و پایدارى برخوردار باشد. [2]

کلمه حق و مشتقات آن در قرآن کاربرد فراوان دارد (الحق) 194 بار، (حق) 33 مرتبه، (حقاً) 17 مرتبه و (حقّه) سه بار در قرآن به کار رفته است.

این واژه که به صورت مصدر، اسم مصدر و صفت در آیات قرآن به کار رفته است، در معانى بسیارى به کار رفته است که برخى از آنها عبارتند از: قرآن (زخرف / 29)، اسلام (اسراء / 81)، عدل (اعراف/ 81)، توحید (زخرف/ 86)، صدق (یونس/ 4)، قرض (بقره / 282)، دلیل (حج / 4).

برخى از مفاهیم حق در قرآن با اصطلاح بکار رفته از طرف حقوقدانان و فقیهان، هماهنگ و همخوان است، مانند آیات:

(و فى أموالهم حقّ للسائل و المحروم) ذاریات/ 19

و در اموال آنها حقى براى سائل و محروم است.

(والذین فى اموالهم حقّ معلوم. للسائل و المحروم) معارج/ 25-24

و آنها که در اموالشان حق معلومى است براى تقاضا کننده و محروم.

(فإن کان الذى علیه الحقّ سفیهاً او ضعیفاً) بقره/ 282

و اگر کسى که حق بر ذمه اوست سفیه یا ضعیف است (فلیملل الذى علیه الحقّ) بقره / 282



خرید فایل



لینک منبع :مقاله قرآن و حقوق انسان

قرآن و حقوق انسان maarefquran.org/index.php/page,viewArticle/LinkID,423‎Cached Similarمنبع: فصلنامه پژوهشهای قرآنی. ○ چاپ مقاله ... ییکى از مسائلى که در این عصر مورد توجه قرار گرفته مسأله حقوق انسان و علم حقوق و نسبت آن با دین و گزاره هاى دینى بود. مصادیقی از حقوق انسان در قرآن www.maarefquran.org/index.php/page,viewArticle/LinkID,3615‎Cached Similarعنوان مقاله : مصادیقی از حقوق انسان در قرآن ... حق تساوی : از مهم ترین مصادیقی که قرآن برای حقوق انسان بر می شمارد، تساوی حقوقی میان همه انسان هاست و این که کسی را بر ... دانلود مقاله قرآن و حقوق انسان mag-iran.com/دانلود-مقاله-قرآن-و-حقوق-انسان.htm‎Cachedقرآن و حقوق انسان عصر رنسانس، عصر جدا انگاری علم و دین و تفکیک قلمروهای آن دو است. در این دوران، بسیاری از دانشمندان و متخصصان غرب به ویژه آنان که از برخورد ... دانلود مقاله قرآن و حقوق انسان - فایلهای مفید cero1.blogsky.com/1395/08/20/.../دانلود-مقاله-قرآن-و-حقوق-انسان‎Cached10 نوامبر 2016 ... مقاله قرآن و حقوق انسان. فهرست مطالب : قرآن وحقوق انسان. تاملی در مفهوم حق. حق در اصطلاح فقیهان. حق در اصطلاح حقوقدانان. حقوق قرآن آمیزه ای ... قرآن کریم و حقوق بشر - سایت شخصی دکتر احمد رمضانپور نرگسی www.ramzanpoor.com/index.php/.../126-quran-human-right‎Cached Similar1 ژانویه 2010 ... مقاله ای در خصوص قرآن و حقوق بشر به قلم دکتر احمد رمضانپور نرگسی. چکیده: از دیدگاه اسلام، قرآن و مضامین عالی آن در بردارنده اصول حقوق بشر و ... قرآن و حقوق انسان - آفتاب www.aftabir.com/articles/view/religion/.../قرآن-و-حقوق-انسان‎Cached Similar18 جولای 2010 ... ییکی از مسائلی که در این عصر مورد توجه قرار گرفته مسأله حقوق انسان و علم .... [۱۰] که این ویژگیها در قواعد حقوق قرآن نیز مشهود است. ...... دانلود مقاله حقوق انسان در قرآن | سماموس www.samamos.com/?p=8789‎Cachedمقالات اجتماعی; حقوق انسان در قرآن ... برای انسان حقوقی است که در آموزه های قرآنی به عنوان حق الهی و به تعبیری دیگر حقوق طبیعی انسان مطرح شده است. ... از نظر قرآن تجاوز به حقوق انسان امری ناروا و نکوهیده است(فجر، آیه ۱۹) و کسانی که به این حقوق ... دائره المعارف اسلامی طهور - نمایش مطلب : حقوق بشر در آیات قرآن tahoor.com/fa/article/view/111754‎Cached Similarدانشنامه اسلامی طهور : این مقاله در باره حقوق بشر در آیات قرآن است. دانلود مقاله قرآن و حقوق انسان -کامل و جامع nflowert.blogroom.ir/post/590‎Cached19 نوامبر 2016 ... ما اولین نیستیم ولی بی شک برترین هستیم عنوان محصول دانلودی:مقاله قرآن و حقوق انسان یکی از بهترین فایل ها در این موضوع پیش روی شماست. دانلود مقاله بررسی قرآن و حقوق انسان - بانک مقالات فارسی papersky.ir/download/3144/دانلود-مقاله-بررسی-قرآن-و-حقوق-انسان/‎Cachedدانلود مقاله بررسی قرآن و حقوق انسان انسان، حق، قضاوت و حقوق انسان در قرآن قرآن و حقوق انسان حقوق انسان در قرآن حقوق انسان از دیدگاه قرآن حقوق انسان در اسلام حقوق ...