خرید و دانلود فایلهای علمی

انواع تحقیق پروژه پاورپوینت مقاله و سایر فایلهای مجاز

خرید و دانلود فایلهای علمی

انواع تحقیق پروژه پاورپوینت مقاله و سایر فایلهای مجاز

مقاله جایگاه زن در قرآن

مقاله جایگاه زن در قرآن

فهرست:

قرآن زن ومرد را یک سرشتی می داند

مقام والای مادر در قرآن

علت تصریح به ذکورت وانوثت درقرآن

حضرت فاطمه(ع)

زنان الگواز نظر قرآن

منابع


بخشهایی از متن:

قرآن زن و مرد را یک سرشتى مى‏داند

قرآن تنها مجموعه قوانین نیست.محتویات قرآن صرفا یک سلسله مقررات و قوانین خشک بدون تفسیر نیست.در قرآن،هم قانون است و هم تاریخ و هم موعظه و هم تفسیر خلقت و هم هزاران مطلب دیگر.قرآن همان طورى که در مواردى به شکل بیان قانون دستور العمل معین مى‏کند و در جاى دیگر وجود و هستى را تفسیر مى‏کند،راز خلقت زمین و آسمان و گیاه و حیوان و انسان و راز موتها و حیاتها،عزتها و ذلتها،ترقیها و انحطاطها،ثروتها و فقرها را بیان مى‏کند.

قرآن کتاب فلسفه نیست،اما نظر خود را درباره جهان و انسان و اجتماع-که سه موضوع اساسى فلسفه است-به طور قاطع بیان کرده است.قرآن به پیروان خود تنها قانون تعلیم نمى‏دهد و صرفا به موعظه و پند و اندرز نمى‏پردازد بلکه با تفسیر خلقت‏به پیروان خود طرز تفکر و جهان بینى مخصوص مى‏دهد.زیر بناى مقررات اسلامى در باره امور اجتماعى از قبیل مالکیت،حکومت،حقوق خانوادگى و غیره همانا تفسیرى است که از خلقت و اشیاء مى‏کند.

از جمله مسائلى که در قرآن کریم تفسیر شده موضوع خلقت زن و مرد است.قرآن در این زمینه سکوت نکرده و به یاوه گویان مجال نداده است که از پیش خود براى مقررات مربوط به زن و مرد فلسفه بتراشند و مبناى این مقررات را نظر تحقیر آمیز اسلام نسبت‏به زن معرفى کنند.اسلام،پیشاپیش نظر خود را درباره زن بیان کرده است.

...

عدم تاثیر ذکورت و انوثت در خطابات الهى

قرآن از نظر محتوا، مى‏فرماید: کمالات انسانى، در مبدا شناسى، معاد شناسى، و وحى ورسالت‏شناسى است، یعنى کمال، در داشتن جهان بینى‏الهى است، به این معنا که: جهان، آغازى دارد به نام «خدا واسماء حسناى او» وانجامى دارد به نام «معاد» وقیامت ودوزخ وبهشت و... وبین این آغاز وانجام، «صراط مستقیمى‏» است. که مساله وحى ونبوت در این صراط مستقیم است.

چون در متن جهان بیش از مبدا ومعاد ورابطه بین مبدا ومعاد چیزى نیست، لذا اصول دین هم بیش از سه اصل نیست، اول، مبدا شناسى; دوم، معادشناسى; سوم، پیامبرشناسى، واین جمله که از امیرالمؤمنین... نقل شده است:

«رحم الله امرء عرف من این و فى این و الى این‏»

خداى رحمت کند کسى را که بداند از کجا ودر کجا وبه کجاست.

گفته ‏اند ناظر به این سه اصل دینى است، ودر فهمیدن این سه اصل ذکورت وانوثت‏شرط نیست، یعنى نه مذکر بودن شرط است ونه مؤنث‏بودن مانع. انبیا هم که انسانها را به این سه اصل دعوت نموده‏اند نه دعوتنامه‏اى براى خصوص مردها فرستاده‏اند ونه زنها را از شرکت در این مراسم محروم داشته‏اند.

وقتى قرآن کریم از زبان پیامبر اکرم صلى الله علیه واله فرماید:

ادعو الى الله على بصیرة انا و من اتبعنی (1)

من وهر که از من پیروى کرد دعوت مى‏کنیم به سوى خدا واز روى بصیرت.



خرید فایل



لینک منبع :مقاله جایگاه زن در قرآن

جایگاه و مقام زن (113 مقاله ) maarefquran.org/index.php/page,articleList/categoryID,846‎Cached Similar... قرآن(7684)->زن و خانواده(447)->زن(303)->جایگاه و مقام زن(113) ... منزلت زن از منظر قرآن www.maarefquran.org/index.php/page,viewArticle/LinkID,12330‎Cached Similarمنبع: فصلنامه ی دین وسیاست،شماره ی دو،زمستان83،ص111-93. ○ چاپ مقاله ... از دیدگاه قرآن، زن و مرد هویت یکسان داشته و از موهبت هاى الهى به یک میزان برخوردارند. ارزش و مقام زن در قرآن - سایت موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=188268‎Cached Similar24 نوامبر 2011 ... قرآن در زمانی نازل گردید که در عرب جاهلیت یا در کشورهایی چون یونان و ایران خبری از ارزش و مقام و منزلت زن نبوده است. در عرب رسم دختر کشی رواج ... مقاله(زن در قرآن) - روایت ایثار mohtava.kowsarblog.ir/?p=143679&more=1&c=1&tb...‎Cached Similarدر قرآن کریم بحث های گسترده ای نسبت به جایگاه و حقوق زن شده است و برای زن ارزش و جایگاهی همانند مرد قائل شده که یگانه معیار برتری را تقوا می داند در این تحقیق ... مقاله:جایگاه انسانی زن از منظر اسلام - انجمن علمی پژوهشی مطالعات زنان awis.blogsky.com/1391/12/05/post-5/‎Cached Similarمسئله ای که بیشتر در این مقاله مورد نظر است بررسی جایگاه انسانی زن از دیدگاه دین ... با استناد به قرآن کریم به خوبی می توان دریافت که تفاوتی در ماهیت زن و مرد ... مقام و منزلت زن در قرآن - Aviny.com www.aviny.com/Occasion/Ahlebeit/Fatemeh/Veladat/87/.../06.aspx‎Cachedآنچه در زیر از نظر می گذرد خلاصه ای است از دیدگاه مکتب رهائی بخش اسلام در مورد جایگاه زن که با توجه به بخشی از سور و آیات قرآن کریم تنظیم شده است . مقام زن در اسلام ... جایگاه و شخصیت زن از دیدگاه قرآن کریم | وب سایت حجت الاسلام و ... www.adeli-af.com/artical/45.html‎Cached Similarاز مباحث مقاله «جایگاه و شخصیت زن از دیدگاه قرآن کریم» می‌توان به طور فشرده نکات ذیل را دریافت: 1ـ قبل از ظهور اسلام زن در میان تمام جوامع بشری و شریعت‌های موجود، ... شخصیت و کرامت زن در قرآن - آفتاب www.aftabir.com/articles/view/.../شخصیت-و-کرامت-زن-در-قرآن‎Cached Similar30 ژانویه 2008 ... چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۶ مقالات ارسالی به آفتاب بازدید: ۸,۸۱۷ ... زن امین الهی است و به عنوان امین حق الله از نظر قرآن مطرح است این مقام, حرمت و حیثیت را ... [DOC] دانلود : جایگاه زن در اسلام kualalumpur.icro.ir/.../262_1064_37_Jaygah%20zan%20dar%20islam.doc‎Cached Similarزیرا اگر آیات قرآن را مورد بررسى قرار دهیم، به مقام و منزلت زن در اسلام پى خواهیم برد . مقام زنان در اسلام چنان است که در قرآن مجید ، سومین سوره به نام آنان (النساء) نامیده ... : مقام انسانی زن از نظر قرآن - پایگاه جامع استاد شهید مرتضی مطهری www.mortezamotahari.com/fa/articleview.html?ArticleID=5129‎Cached Similarمقام انسانی زن از نظر قرآن. منابع مقاله: مجموعه آثار جلد نوزدهم ، مطهری، مرتضی ؛. اسلام زن را چگونه موجودی می داند؟آیا از نظر شرافت و حیثیت انسانی او رابرابر با مرد می داند ...