مقاله بلوغ و هویت یابی نوجوانان در 33 صفحه ورد قابل ویرایش
«بلوغ و هویت یابی»
«نوجوانان را میتوان به مرغان دور پروازی تشبیه کرد که وجودشان پیدایش سرزمین های ناپیدایی را در افق به دریانورد نوید میدهد.
ما که دریاهای ژرف را به پیش می رانیم و نمی دانیم کی و کجا به خشکی می رسیم، باید این نوید را گرامی داریم و پیام ها و اشارات نوجوان را تفسیر و درک کنیم.»
فهرست :
خصوصیات عمومی دوران بلوغ...........................................................................
خواهش های فطری و خواهش های اکتسابی در دوره جوانی.............................
فراهم کردن غرایز در این دوره (تکالیف نوجوان)................................................
چگونگی رشد شخصیت در این دوره...................................................................
اظهار وجود و اثبات شخصیت..............................................................................
چگونگی دستیابی به استقلال.................................................................................
انتخاب دوست........................................................................................................
چگونگی رشد و تکامل جسمانی از تولد تا پایان دوره جوانی...............................
عکس العمل های روانی دختران نسبت به تغییرات بدنی.......................................
رابطه ی بلوغ جسمی با بلوغ روانی.......................................................................
خود دوستی و دگردوستی در این دوره ..............................................................
بلوغ........................................................................................................................
مقدمه
هدف از تهیه ی این تحقیق شناسایی بلوغ و هویت یابی است . این که نوجوانی چه دوره ای است؟ خصوصیات شخصیتی، جسمانی، روحی و روانی نوجوان در این دوره چگونه است؟ او باید چگونه در برابر تغییرات حاصل از این دوره عکس العمل نشان دهد؟ …
در این دوره نوجوان در یک تبدیل شخصیتی قرار دارد افکار و حالات وی به سوی بلوغ و در مسیر کامل تر شدن حرکت کند. در این تحقیق از مواردی چون خصوصیات عمومی دروان بلوغ، خواهش های فطری و اکتسابی ، رام کردن غرایز، تفریحات سالم، تفریحات زیان بخش، رشد و اظهار وجود، استقلال و دوست یابی نوجوانان، بلوغ جنسی که خود یکی از عامل های تشویش و نگرانی در دختران و پسران است و انحرافات جنسی سخن به میان آمده است.
خصوصیات عمومی دوران بلوغ
- برقرار کردن مناسبات کاملتر با همسالان خود
- کامل کردن نقش اجتماعی خود به عنوان یک مرد یا یک زن
- قبول کردن وضع جسمانی خود و استفاده از آن به طور مؤثر
- به دست آوردن استقلال عاطفی و از میان بردن وابستگیهای عاطفی با والدین و سایر افراد بالغ «فطام روانی»
- اطمینان حاصل کردن درمورد استقلال اقتصادی.
- انتخاب شغل و آماده کردن خود جهت احراز آن.
- آماده نمودن خود جهت انتخاب همسر و تشکیل خانواده.
- پرورش دادن مهارتهای هوشی و مفاهیم لازم جهت شرکت دادن در زندگی اجتماعی.
- کامل کردن رفتار اجتماعی و قبول کردن مسئولیت های مربوط بدان.
- آشنا شدن با یک دسته از ارزشهای اخلاقی و تحصیل یک فلسفه حیاتی ارضاء کننده[1].
از دیگر خصوصیات عمومی دوران بلوغ عبارتند از :
دارا بودن مشکلاتی چون عصبانیت ، ناآرامی، علاقه به تنهایی، رغبت نشان دادن نسبت به امر و نهی کردن، بهانه گیری، ناراضی بودن از وضع زندگی، جرو بحث کردن با اعضای کوچکتر خانواده، لجباز بودن، نداشتن توانایی برای بازگویی وضعیت روحی و علاقه های خود و مسائل خانه و خانوادگی، وضع موقعیت اجتماعی، دینی و اخلاقی، مسائل مربوط به تحصیل و غیره.[2]
خصوصیات جسمانی- حرکتی یازده سالگی و دوازده سالگی :
- گرایش به فعالیت و تحرک بیشتر میشود.
- وزن دختران 11 ساله از وزن و قد پسران هم سنشان بیشتر میشود.
3- تفاوت در اندام دختران در مقایسه با پسران محسوس تراز سنین 8 و 9 و 10 سالگی است.
خوددوستی و دگر دوستی در این دوره
خود دوستی و دگر دوستی دو میل فطری هستند که در وجود همه انسانها وجود دارد.
خوددوستی: یکی از غرایز مشترک انسان و حیوان است. تمایلی که در انسان او را متوجه خویش خواهد ساخت.
خود دوستی ، اگر تقویت شود و از حد خود خارج گردد، به خودپسندی و خود پرستی تغییر شکل خواهد داد.
کسی که به این تغییر دچار شود به حقوق دیگران تجاوز میکند. کسی که با غریزه خود دوستی روبرو شود. با این عوارض و مفاسد اجتماعی روبرو خواهد شد:
الف) حس جاه طلبی و خود پرستی در او بیدار گردد.
ب) خواهش های نفسانی در او زیر و رو به طغیان و سرکشی می گذارند و …
دگردوستی : این یکی از صفات اختصاصی و از تمایلات عالی انسانی است. این تمایل در انسان او را متوجه غیر خود میکند. اگر در جامعه این تمایلات دگر دوستی حاکم بر رفتار انسانها شود، افراد جامعه نسبت به هم مهربان خواهند بود.
تمایل دگر دوستی هیچ گاه بدون تربیت رشد نمی کند. اگر این تمایل از کودکی پرورش یابد کودک در بزرگسالی انسانی بشر دوست و خیرخواه بار خواهد آمد. محبت انسان دگر دوست فارغ از آلایش خودخواهی و پیروی از منافع مادی او است. از دگردوستی میتوان موارد زیر را اشاره کرد :
- زندگی آدمی را از زندگی حیوان جدا میکند.
- محیط زندگی را محیطی مملو از صلح و صفا می سازد.
- روح برادری و تعاون را در دل ها زنده می سازد.[3]
در این دوران یکی از مشغله های فکری پدر و مادر نوجوان میتواند مسئله خوددوستی یا خودخواهی نوجوان باشد. به این ترتیب که او فکر میکند که شخصیت بزرگی دارد یا از این که دیگر کودک خطاب نمی کند و به مدرسه و محیط بزرگتر وارد شده و دوستان بزرگتر پیدا کرده و در خود احساس بالندگی میکند و شاید همین تفکرات در این دوره باعث پرخاشگری با پدر و مادر فخر فروختن به فرزندان کوچکتر و مسائلی از این قبیل در خانه و خانواده گردد که این رفتارها نیز با آگاهی خنثی میشود.[4]
از دیگر عوامل خود دوستی و دگر دوستی در این دوران عبارتند از :
2. از تسلط خانواده بر او کاسته شده و او درصدد اثبات شخصیت و نمایان ساختن آن میباشد و می کوشد موقعیت خود را اثبات و اطرافیان خود را نسبت به اعتراف به این موقعیت وادارد . این وضع او را مغرور کرده به نحوی که موجب تعریف از خود و خود دوستی می گردد.
3. پیروی از همسالان ، او را به گروه سوق داده و پیروزی از روش ها و شیوه ها و معیارهای آنان تحت سلطه گروه قرار گرفته و گروه را جانشین خانواده میکند.
4. بینش اجتماعی در این دوره موجب درک روابط بین خود و دیگران شده و منجر به دریافت بصیرتی خاص در آثار و اعمال متقابل رابطه ی نوجوان با دیگران است
و …[5]