خرید و دانلود فایلهای علمی

انواع تحقیق پروژه پاورپوینت مقاله و سایر فایلهای مجاز

خرید و دانلود فایلهای علمی

انواع تحقیق پروژه پاورپوینت مقاله و سایر فایلهای مجاز

مقاله فن و هنر سفالگری

مقاله فن و هنر سفالگری

بخشهایی از متن مقاله:

فن و هنر سفالگری

سفال قرون 3 و 4 هجری

قرن 3 هجری شروع و تلاشهای فرهنگی و اقتصادی در حیات جامعه است پس از دو قرن ساده زیستی و حذف تجمل گرایی و همگانی شدن امکانات جامعه ،زمینه های رشد وتوسعه اندیشه های انسانی فراهم شده است به طوری که شکوفایی این فعالیت ها را در قرن 4 هجری می توان دید .

دانشمندان معلمان بویژه ایرانیان در این قرن حاصل تفکرات فلسفی یونیان را در قالب تجربیات علمی و عملی در زمینه شناخت علوم و فنون به جهان عرضه کردند وبا ترجمه کتابهای یونانی و سانسکریت و تدوین کتب عربی وفارسی زمینه پیشرفت و تسریع اندیشه های آن دوره را به سوی شکوفایی فراهم نموده ، -0 آثار سفالی بیش از هر اثر باقیمانده ای منعکس کننده این تحولات است زیرا سیر تطور و تکامل اندیشه ها از روی نوع تزئینات نوشته های کوفی روی سفالها و تجربیات انجام شده د رزمینه عقیه لعاب های مختلف و کشف لعابهای جدید ورنگهای مختلف می توان دید در پایان قرن 4 موفقیتهای ارزنده ای در زمینه شناخت اکسید فلزات و فرمول ترکیبات آنها برای رنگ لعاب مورد نظر حاصل شده بود سفالگران باتکیه براین دانش و تجربه و ممارست در پخت سفال و کنترل حرارت و تغییر در شکل کوره ها توانستند تحولی عظیم و چشمگیر در خلق ظروف سفالی با تزئینات بسیار چشم نواز وارزشمند به وجود آورند . 0-0 در طبقه بندی سفالهای دروه اسلامی سفالی قرن 3و 4 را بنام سفالهای سامانی شناسایی کرده وویژگیهای فن و زیرین موسوم به لعاب گلی را به این دوره نسبت داده اند . این گروه ازسفالها بیشتر در شمال شرق ایران در مراکزی مانند نیشابور ، سمرقند و جرجان معمول بوده است فنون تزئین متداول در این دوره چنین است .

الف – لعاب گلی : در این نوع تزئین ظروف ساخته شده از گل را که معمولا دارای خمیر نخودی یا قرمز بوده است پس از خشک شدن در دو غابی از گل نخود رنگ فرو می بردند . طوری که داخل و خارج آن بطور یکنواخت با این دوغاب پوشانده می شد و پس از خشک شدن ظروف را به نقوش مورد نظر می آراستند این نقوش معمولا ساده بود و شامل یک جمله یا کلمه کوفی می‌شد که در کف داخلی یا برحاشیه لبه داخلی ظروف نوشته می شده سپس ظروف را با لعاب شیشه ای پوشاندند و به کوره می بردند . معمولا برای ظروف ساده یک رنگ از ترکیب لعاب گلی که سیلیس هم به آن اضافه می‌شده استفاده می کردند که این کار در یک مرحله انجام می شده در نهایت ظروف به رنگ شیری براق در می آمد . ظروف مزین به لعاب گلی معمولا درچهار گروه مطالعه می شود .

...

تاریخچه سفالگری

قدمت هنر سفالگری به 10000 سال میرسد و به عقیده باستان شناسان بعد از سبد بافی کهنترین صنعت بشری به حساب می آید .

هزاران سال پیش در عصر نوسنگی ، زمانی که انسان توانست از ابزارهای سنگی استفاده کند وبا فن سبد بافی لاشنائی یابد با اندود کردن بدنه خارجی سبدها وقرار گرفتن آنها درکنار آتش بطور اتفاقی به شناخت ظروف گلی و مزایای آن دست یافت . دسترسی به چنین وسیله ای تحولی چشمگیر در امر جمع آوری و نگهداری غذا پدید آورد و انسان در نقاط مختلف جهان با اختلاف زمانی اندک ، به این مرحله از تحول و خلاقیت قدم گذارد . نخستین سفالهای دوران جمع آوری غذا یا عصر نوسنگی قدیمترین ظروف گلی است که تا کنون در افریقای شرقی بدست آمده است این ظروف اسکلت سبدی دارند ودرواقع سبدهای گل اندودی است که در کنار آتش خشک شده است . فکراستفاده از پوسته ای دارای حجم احتمالا پس از دیدن پوست میوه های خشک شده و حفره های سنگی و قطعات سنگی با سطح مقعر که آب باران را در خود نگهداری می نمود پدید آمده است .

قدر مسلم انسان با قرار دادن دستها کنار هم و استفاده از آنها برای نوشیدن

آب عملا به ایده ظرف و مظروف پی برده است .

فرضیه محققان تاریخ هنر مبنی بر وجود حفره های ایجاد شده ( جای پای انسان و حیوانات ) در حاشیه رودخانه هائی مانند نیل که براثرطغیان آب رسوباتی از خود به جا می گذارند . و پس از خشک شدن این حفره ها به شکل ظرف از ماسه های اطراف جدا می شوند نیز قابل توجه وشاید قابل قبولتر به نظر برسد تحقیقات علمی باستان شناسی در ایران قدیمترین ظروف گلی حرارت دیده را به 8000 سال قبل میلاد نسبت می دهد . این سفال را که نمونه آن در غاری بنام کمربند واقع در نزدیکی بهشتر بدست آمده است می‌توان قدیمترین نمونه سفال دست ساز ابتدائی در ایران دانست . این سفال ضخیم ، کم پخت ،شکننده و خشن و قهوه ای رنگ است و در آن مقدار زیادی علف خرد شده بعنوان ماده چسبنده ( شاموت ) برای جلوگیری از ترک برداشتن به هنگام خشک شدن در آفتاب یا حرارت دیدن در کنار آتش بکار رفته است .



خرید فایل



لینک منبع :مقاله فن و هنر سفالگری

مقاله در مورد فن و هنر سفالگری - دانلود مطالب علمی docs.blogsky.com/1395/05/25/post-30396/ 15 آگوست 2016 ... لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب * فرمت فایل :Word ( قابل ویرایش و آماده پرینت ) تعداد صفحه:71 فهرست مطالب فن و هنر سفالگری سفال قرون 3 و ... تحقیق در مورد فن و هنر سفالگری - دانلود مطالب علمی docs.blogsky.com/1395/05/02/post-5969/‎Cached23 جولای 2016 ... تحقیق در مورد فن و هنر سفالگری. لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب * فرمت فایل : Word ( قابل ویرایش و آماده پرینت ) تعداد صفحه72 فهرست مطالب ... دانلود مقاله فن و هنر سفالگری – پایگاه ثبت مشاغل سرویس برتر ads.servicebartar.ir/?p=86923‎Cached10 نوامبر 2016 ... این فایل در قالب ورد و قابل ویرایش در 55 صفحه می باشد. فهرست مطالب: فن و هنر سفالگری ۱. سفال قرون ۳ و ۴ هجری ۱. سفالینه با لعاب گلی و نقوش ... دانلود مقاله فن و هنر سفالگری | فروشگاه فروش فایل faridfile.ir/?p=338297‎Cachedدانلود مقاله فن و هنر سفالگری. توسط : adminدر: نوامبر 16, 2016 در: بدون دیدگاه. چاپ ایمیل ... دانلود مقاله مراحل ساخت فوندانسیون در اسکلت بتونی · بعدی ... مقاله فن و هنر سفالگری - ایران دانشجو irandaneshjoo.pishroblog.ir/Post/13336‎Cached8 آگوست 2016 ... مقاله فن و هنر سفالگری. بخشهایی از متن مقاله: فن و هنر سفالگری. سفال قرون 3 و 4 هجری. قرن 3 هجری شروع و تلاشهای فرهنگی و اقتصادی در حیات جامعه ... مقاله فن و هنر سفالگری - بانک مقالات فارسی papersky.ir/download/42851/مقاله-فن-و-هنر-سفالگری/‎Cachedدانلود مقاله در مورد فن و هنر سفالگری. قرن 3 هجری شروع و تلاشهای فرهنگی و اقتصادی در حیات جامعه است پس از دو قرن ساده زیستی و حذف تجمل گرایی و همگانی شدن ... برترین فایل مقاله فن و هنر سفالگری – فایل و مقالات www.newfilestant.ir/paper6770.html‎Cached13 ا کتبر 2016 ... برترین فایل مقاله فن و هنر سفالگری. کاربران گرامی درود بر شما.به سایت خودتان خوش آمدید هموطن گرامی سلام.به صفحه ی دانلود _مقاله فن و هنر ... دانلود فایل ( مقاله فن و هنر سفالگری) - mjblog.ir gooyadlc.mjblog.ir/post/699‎Cached22 نوامبر 2016 ... بیننده گرامی سلام.به وب ما خوش آمدید با سلام حضور پژوهندگان گرامی.شما به صفحه اختصاصی مقاله فن و هنر سفالگری وارد شده اید.برای مشاهده ... دانلود مقاله فن و هنر سفالگری در ایران - دانلود پروژه dl-project.ir/دانلود-مقاله-فن-و-هنر-سفالگری-در-ایران/‎Cached10 سپتامبر 2015 ... دانلود مقاله فن و هنر سفالگری در ایران - در این مقاله به بررسی فن و هنر سفالگری در ایران و همنیطور در اسلام پرداخته میشود. مقاله فن و هنر سفالگری در. دانلود مقاله فن و هنر سفالگری – خرید آنلاین و دریافت – حریر دانلود harirdlc.ir/article/628‎Cached8 ا کتبر 2016 ... شما به صفحه اختصاصی مقاله فن و هنر سفالگری وارد شده اید.برای مشاهده توضیحات کامل روی دکمه ادامه مطلب کلیک کنید. کاربران گرامی توجه فرمایید ...