خرید و دانلود فایلهای علمی

انواع تحقیق پروژه پاورپوینت مقاله و سایر فایلهای مجاز

خرید و دانلود فایلهای علمی

انواع تحقیق پروژه پاورپوینت مقاله و سایر فایلهای مجاز

پایان نامه مساجد در ایران

پایان نامه مساجد در ایران

مسجد جمعه و آرامگاه شیخ عبدالصمد

در ورای باغستانهای سرسبز مرکز شهر نطنز مناره ای سربفلک کشیده، و گنبدی هرمی شکل در کنار آن توجه هر تازه واردی را به سوی خود معطوف می دارد. این مناره بخشی از مجموعه بسیار نفیس مسجد جمعه و آرامگاه عالم ربانی و عارف روشن ضمیر سده هشتم هجری قمری شیخ نورالدین عبدالصمد اصفهانی نطنزی و سردر خانقاه او می باشد، که قسمتهایی از آن از دستبرد مصون نمانده و در نتیجه زینت بخش موزه های کشورهای بیگانه گردیده است.

این مجموعه که شامل شبستان هشت ضلعی گنبددار مسجد (دارای بخشهای گوناگون) – آرامگاه شیخ نورالدین عبدالصمد – سردر خانقاه و مناره مرتفعی است به استثنای شبستان گنبددار که از بناهای دوره دیلمی است، بقیه مربوط به دوره ایلخانیان مغول می باشند که در فاصله سالهای 704 تا 725 هجری قمری بنا گردیده است.

شمال و جنوب و مغرب این مجموعه را کوچه های باریکی فرا گرفته که در سمت جنوب وسعت بیشتری پیدا کرده و به صورت میدانی کوچک درآمده است. به گفته دونالد ویلبر «ترکیب رنگهای روشن تزئینات خارجی ابنیه در مقابل درخت کهنسالی که بر آنها سایه افکنده و رنگهای مختلف کوهستان، منظره جالب توجهی بوجود آورده که شخص را به یاد نقاشیهای مینیاتور ایرانی می اندازد.

همان گونه که اشاره شد قسمتهایی از این مجموعه مورد دستبرد قرار گرفته است، و از آن جایی که از وضع نخستین آن اطلاع چندانی در دست نیست نخست دو نوشته را که مربوط به سالهای 1294 و 1316 هجری قمری و حاوی اطلاعات نسبتاً مهمی در باره این مجموعه است نقل و سپس شرح تفصیلی بناها آورده خواهد شد.

وضع کنونی مسجد

مسجد کنونی از شبستان هشت ضلعی گنبد داری که مشرف بر صحن است و چهار ایوان اصلی و نمازخانه ها و دهلیزهایی که اضلاع صحن را به یکدیگر می پیوندد تشکیل گردیده و مصالح بکار رفته در آن آجر و آهک و پوشش گچ می باشد.

مسجد دارای سه ورودی است یکی جنوبی و دو شمالی که ورودیهای شمالی هم سطح حیاط بوده ولی ورودی جنوبی دالان نسبتاً وسیعی است به طول 82/16 متر که با دوازده پله وسیع به سطح کوچه جنوبی می رسد و این اختلاف سطح موجب گردیده که بخش جنوبی مسجد در گودی قرار گیرد.

نقش کاشی های مناره و کتیبه پایه آن

مناره و کاشی کاری های طاقنمای کتیبه دار پایه آن دارای نقوشی به شرح زیر می باشد:

1-مناره دارای نقش لوزی از کاشی معقلی است که تمام سطح بدنه مناره به استثنای کتیبه های کمربندی و نعلبکی های اول و دوم فرا گرفته است.

2-نعلبکی نخستین دارای نقش مقرنس نیم کاسه و نعلبکی انتهایی که با فاصله محاط در نعلبکی نخستین است نیز دارای نقش مقرنس است.

3-پشت بغلهای طاق نمای حاوی کتیبه مناره نقش شش و چهار سلی

4-زیر کتیبه صدیق اکرم نقش سوسن

5-حاشیه کمربندی که زیر نقش سوسن تا بالای کتیبه صدیق اکرم یعنی لبه طاق نمای هلالی را احاطه نموده نقش چهار لنگ گردان.

6-زیرکتیبه کمربندی که به صورت لچکی یا پشت بغل است نقش شش و تکه

7-ذیل لچکی های فوق که طرح درگاهی را جلوه گر ساخته و دو لوحه کاشی یکی به مضمون امیرکبیر جلال الدین عبدالله اعزه اللاه و دیگری بمساعی ... المعظم کمال الدین محمد جزاءالله خیرا در متن آن جاسازی شده نقش شش و طبل.

8-دو ستون کاشی استوانه طرفین کتیبه کمربندی، نقشس هشت و طبل چهار لنگه دار

9-سرستونهای دو ستون فوق الذکر نقش طرح سرمه دان

این ستونها علاوه بر نقش طرح سرمه دان در بخش بالای پخی آن سه کلمه الله و در ذیل پخی در طرفین دو کلمه علی و در وسط کلمه محمد به چشم می خورد.

خانقاه شیخ احمد جام

مجموعه آرامگاهی شیخ احمد جام، مابین مشهد و هرات در نزدیکی مرز ایران قرار دارد و مشتمل بر سردر ورودی، مسجد جامع جدید، مدرسه فیروز شاه، سبز، مسجد گنبد سفید، مسجد کرمانی، مسجد عتیق، خانقاه، ایوان ها، شبستان و حیاط ها است.

با وجود آن که خانقاه (گنبد خانه) اکنون بخشی از یک مجموعه آرامگاهی به شمار می آید، اما «بررسی در باره نوع مصالح در این قسمت نشان می دهد که دیوارهای گنبدخانه، با دیوار مجاور شرقی آن و با رواق، هشت و گیر نیست. آثاری از دو ردیف تزئینات آجری که در بدنه ی غربی – بالاتر از بام رواق – دیده می شود، از پشت کاهگلی که دیوار جنوبی را پوشانده، قالب رویت است. و نیز دقت در طرح پلان و سال ساخت فضاهای مجموعه ما را بر آن می دارد که آن را فضایی مستقل بدانیم و در دسته ی A قرار دهیم.

خانقاه شیخ عبدالصمد اصفهانی

شیخ نورالدین عبدالصمد، در سال 699 هـ . ق، «به گواهی کتیبه ی گچبری ذیل مقرنس های سقف خانقاهش» به خاک سپرده شده است.

خانقاه شیخ عبدالصمد در وضعیت کنونی، بخشی از مجموعه ای است که شامل «یک مسجد چهارایوانه با گنبد هشت ضلعی ... مقبره شیخ0 عبدالصمد اصفهانی، مورخ 707 هـ . ق سردر خانه که در تاریخ آن احتمالاً 716 الی 717 است و مناره مورخ 725» و ایوان ها و شبستان و انباری و وضوخانه است.

«ویلبر» توضیحات نسبتاً مفصلی در باره ی این مجموعه آورده است. از آنچه آمده معلوم مخی گردد که خانقاه مورد نظر جدا از خانقاهی است که بعدها ساخته می شود و اکنون جز سردری از آن باقی نمانده است.

فهرست مطالب

-بررسی کالیدی خانقاه

خانقاه شیخ احمد جام

خانقاه شیخ عبدالصمد اصفهانی

خانقاه چلبی اوغلو

خانقاه تقی داد

خانقاه تاج الدین

خانقاه شاه نعمت ا... ولی

-ویژگی های معماری خانقاه

-خانقاههای خارج شهر

-بخش های خانقاهها

مشخصات ساختمانی زاویه

خانقاههای اولیه

نخستین خانقاه در ناحیه عبادان

روند تحول بنای خانقاه

رباطها و خانقاههای منطقه بغداد

واژه‌ی رباط و کاربرد آن

نخستین رباط

خانقاههای کشور مصر

خانقاههای ترکیه

خانقاههای منطقه شام

تصوف در خراسان

خانقاههای منطقه‌ی خراسان

تصوف در فارس

رباطهای شیراز

اردبیل

کانونهای خانقاهی

امور اقتصادی خانقاهها

امور فرهنگی خانقاهها

اعمال خانقاهی

آداب و رسوم خانقاهی

بررسی تفصیلی چند خانقاه

آرامگاه شیخ صفی الدین

مسجد جمعه و خانقاه شیخ عبدالصمد

آرامگاه بایزید بسطامی

خانقاه چلبی اوغلو در سلطانیه

پلانها

نگاره ها



خرید فایل



لینک منبع :پایان نامه مساجد در ایران

پروژه مساجد ایران 206 صفحه | مرجع دانلود پایان نامه با فرمت ورد - متن ... www.payanname.net/پروژه-مساجد-ایران-206-صفحه/‎Cached Similarمطالب این پست :پروژه مساجد ایران 206 صفحه درس: آشنایی با معماری اسلامی با فرمت ورد word ( دانلود متن کامل پایان نامه ) فهرست مطالب. کویر دانلود » خرید آنلاین پایان نامه مساجد در ایران kavirdlc.ir/خرید-آنلاین-پایان-نامه-مساجد-در-ایران/‎Cached26 ا کتبر 2016 ... ما بهترین محصولات را برای رضایت شما گرد آورده ایم دوست گرامی سلام.برای مشاهده توضیحات کامل محصول دانلودی|| پایان نامه مساجد در ایران || روی دکمه ... پایان نامه مساجد در ایران » دانلود تحقیق ، پروژه کارآفرینی mihandocs.com/3657-پایان-نامه-مساجد-در-ایران.html‎Cached6 سپتامبر 2015 ... عنوان مقاله : پایان نامه مساجد در ایران. قالب بندی : docx. قیمت : 12000. در ورای باغستانهای سرسبز مرکز شهر نطنز مناره ای سربفلک کشیده، و گنبدی ... دریافت فایل پایان نامه مساجد در ایران – پرداخت و دانلود آنی | نوین مقاله www.novinmgali.ir/?p=7590‎Cached11 نوامبر 2016 ... شعار همیشگی ما مشتری مداری و کسب رضایت شما عزیزان می باشد اینک شما با جستجوی ((پایان نامه مساجد در ایران)) وارد صفحه فروش فایل دانلودی ... دانلود فایل ( پایان نامه مساجد در ایران) 26w1e3.radikaldl.ir/‎Cachedبه صفحه دانلود فایل(پایان نامه مساجد در ایران)خوش آمدید برای دانلود به ادامه مطلب بروید.شما پس از پرداخت هزینه ای ناچیز فایل{پایان نامه مساجد در ایران}را دانلود خواهید کرد پایان نامه مساجد در ایران | cell full cellfull.ir/?p=137187‎Cached20 ا کتبر 2016 ... این فایل در قالب ورد و قابل ویرایش در 200 صفحه می باشد. فهرست مطالب. -بررسی کالیدی خانقاه. خانقاه شیخ احمد جام. خانقاه شیخ عبدالصمد اصفهانی. [DOC] عنوان پایان نامه: معماری مساجد - فروشگاه 24 ساعته ایرانیان www.iran24h.com/more/m000400.doc‎Cached Similarعنوان پایان نامه: معماری مساجد .... در معماری ایرانی هر گاه چند کوچه طاق پوش در کنار هم جای میگیرد دهانه کوچه میانی یا میان وار بیش از کوچه های دیگر است و از دهانه بر وارها یا ... خرید و دانلود پایان نامه مساجد در ایران - تی مقاله tmaghalec.ir/?p=1757‎Cached24 ا کتبر 2016 ... سلام.به وبسایت ما خوش آمدید. هموطن گرامی سلام.به صفحه ی دانلود _پایان نامه مساجد در ایران_خوش امدید.امیدوارم بهره کافی را از پایان نامه مساجد در ایران ... پروژه مساجد در ایران www.karenthesis.ir/دانلود/1196/پروژه-مساجد-در-ایران‎Cachedپروژه مساجد در ایران مسجد جمعه و آرامگاه شیخ عبدالصمد در ورای باغستانهای سرسبز ... پایان نامه طراحی گنبد کامپرزیتی برای مساجد با توجه به معماری ایرانی – اسلامی. دانلود پایان نامه در مورد مساجد در ایران masajeddariran-p.lel.ir/‎Cached7 آگوست 2016 ... دانلود مقاله مساجد در ایران ,دانلود جزوه مساجد در ایران ,دانلود پایان نامه مساجد در ایران , دانلود پاورپوینت مساجد در ایران.