خرید و دانلود فایلهای علمی

انواع تحقیق پروژه پاورپوینت مقاله و سایر فایلهای مجاز

خرید و دانلود فایلهای علمی

انواع تحقیق پروژه پاورپوینت مقاله و سایر فایلهای مجاز

پایان نامه اندازه گیری یون کروم (III) به روش سینتیکی اسپکتروفوتومتری در پساب رنگی

پایان نامه اندازه گیری یون کروم (III) به روش سینتیکی اسپکتروفوتومتری در پساب رنگی

چکیده

فصل اول : کروم

مقدمه ......................................... 2

1-1- تعریف چرم................................. 4

1-2- لزوم پوست پیرایی ......................... 4

1-3- پوست پیرایی با نمک­های کروم (دباغی کرومی) . 5

1-4- تاریخچه پوست پیرایی با نمک­های کروم (III) ... 5

1-5- معادله واکنش با گاز گوگرد دی اکسید­........ 6

1-6- شیمی نمک­های کروم (III) ..................... 6

1-7- شیمی پوست پیرایی با نمک­های کروم (III)....... 7

1-8- عامل های بازدارنده (کند کننده)............ 8

1-9- مفهوم قدرت بازی........................... 8

1-10- نقش عامل­های کندکننده در پوست پیرایی با نمک­های کروم (III) 9

1-11- عامل­های مؤثر بر پوست پیرایی کرومی........ 10

1-12- رنگ­آمیزی چرم­............................. 10

1-13- نظریه تثبیت رنگینه­ها..................... 11

1-14- صنعت چرم سازی و آلودگی محیط زیست......... 11

1-15- منبع­ها و منشأهای پساب کارخانه­های چرم سازی 12

فصل دوم : اسپکتروفوتومتری

2-1- اساس اسپکتروفوتومتری جذبی................. 14

2-2- جذب تابش.................................. 15

2-3- تکنیک­ها و ابزار برای اندازه­گیری جذب تابش ماوراء بنفش و مرئی 15

2-4- جنبه­های کمی اندازه­گیریهای جذبی............ 16

2-5- قانون بیر- لامبرت (Beer - Lamberts Law)......... 17

2-6- اجزاء دستگاهها برای اندازه­گیری جذبی....... 21

فصل سوم : کاربرد روشهای سینتیکی در اندازه­گیری

3-1- مقدمه..................................... 23

3-2- طبقه­بندی روشهای سینتیکی................... 25

3-3- روشهای علمی مطالعه سینتیک واکنشهای شیمیایی 27

3-4- غلظت و سرعت واکنشهای شیمیایی ............. 28

3-5- تاثیر قدرت یونی........................... 28

3-6- تاثیر دما................................. 29

3-7- باز دارنده­ها.............................. 30

3-8- روشهای سینتیکی............................ 30

3-8-1- روشهای دیفرانسیلی....................... 31

3-8-1-1- روش سرعت اولیه........................ 31

3-8-1-2- روش زمان ثابت ........................ 33

3-8-1-3- روش زمان متغیر........................ 34

3-8-2- روشهای انتگرالی......................... 35

3-8-2-1- روش تانژانت .......................... 36

3-8-2-2- روش زمان ثابت......................... 36

3-8-2-3- روش زمان متغیر........................ 37

3-9- صحت دقت و حساسیت روشهای سینتیکی........... 38

فصل چهارم : بخش تجربی

4-1- مواد شیمیایی مورد استفاده................. 40

4-2- تهیه محلول­های مورد استفاده................ 40

4-3- دستگاه های مورد استفاده................... 41

4-4- طیف جذبی.................................. 42

4-5- نحوه انجام کار .......................... 43

4-6- بررسی پارامترها و بهینه کردن شرایط واکنش . 44

4-7- اثر قدرت یونی ............................ 45

4-8- اثر زمان.................................. 47

4-9- شرایط بهینه............................... 49

4-10- روش پیشنهادی برای اندازه گیری کروم....... 49

4-11- منحنی کالیبراسیون........................ 50

4-12- حد تشخیص................................. 53

فصل پنجم: بحث و نتیجه­گیری

5-1- مقدمه..................................... 55

5-2 – بهینه نمودن شرایط........................ 56

5-3- منحنی کالیبراسیون­......................... 56

منابع ومآخذ.................................... 57

فهرست جداول

فهرست نمودارها

فهرست اشکال

==========================

چکیده :

روش­های سینتیکی- اسپکترفوتومتری از جمله روش­های تجزیه دستگاهی به منظور بررسی تغییرات میزان گونه­های موجود در نمونه می­باشند که ضمن دارا بودن صحت، دقت و سرعت عمل بالا دارای هزینه روش بسیار پایین است. این خصوصیات کاربرد این تکنیک را در حد وسیعی برای بررسی رفتار ترکیبات رنگی و چگونگی تخریب وحذف آنها از پساب­های صنعتی میسر می­سازد. نظر به اهمیت ایجاد آلودگی توسط رنگ­های آلی در پساب­های صنعتی ارائه روش­های مناسب و جدید با حداقل هزینه و کارآیی بالا به منظور حذف این گونه ترکیبات مورد نظر پژوهشگران بوده و هست.

در این پروژه علاوه بر ارائه فاکتورهای مؤثر در تخریب رنگ متیلن­بلو می­توان به اندازه­گیری یون کروم که یک ماده سرطان­زاست، پرداخت. یک روش حساس و ساده برای تعیین مقادیر بسیار کم کروم به روش سینتیکی- اسپکتروفوتومتری براساس اثر بازدارندگی کروم در واکنش اکسیدشدن متیلن­بلو توسط آسکوربیک اسید در محیط اسیدی (H2SO4 4 مولار) معرفی شده است. این واکنش به روش اسپکتروفوتومتری و با اندازه­گیری کاهش جذب متیلن­بلو در طول موج 664 نانومتر به روش زمان ثابت استفاده شده است. در محدوده زمانی 8- 5/0 دقیقه و دمای محیط، حد تشخیص ppm 013/0 بوده است و منحنی کالیبراسیون در محدوده ppm (­3- 05/0) از غلظت کروم خطی است.

فصل اول

کروم

مقدمه :

کرم اولین نوع فلز سنگین در پساب است.

یونهای کروم (III) و کروم (VI) برای محیط زیست و هستی بشر مضر هستند.

بر طبق استاندارد موجود مقدار کروم باقیمانده در پساب باید mg/l 5/1 باشد. در کنار شکل ساده یونهای کروم (III) و کروم (VI)، کمپلکس هماهنگ کروم (III)یا کروم (VI)، با پیوندهای ملکولی آلی و غیرآلی وجود دارد.

به طور مثال کمپلکس کروم در رنگها به طور کامل در صنعت نساجی از طریق واکنش شیمیایی بین Cr2O3 و یک نوع از ترکیبات آزو آلی استفاده می­شود. ساختار هماهنگ کمپلکس کروم قبل از تخریب بسیار پایدار و سخت است. این دسته از ترکیب­های کروم حد بالایی ازغلظت کروم را در پساب­های صنعتی ایجادمی­نمایند.

اگر کروم موجود در پساب مستقیماً در محیط آزاد شود به صورت یک عامل واکنش دهنده در محیط عمل نموده و از فعالیت باکتریها به صورت آشکار جلوگیری می­­کند. بنابراین بازده عملیات موجودات بسیار کم می­شود. بنابراین سمیت کروم بسیار زیاد می­باشد. بنابراین اندازه­گیری آن در گونه­های مختلف به ویژه پساب­های صنعتی همواره مورد توجه پژوهشگران بوده و تاکنون مقالات متعددی در این زمینه در مجلات مختلف علمی ارائه شده است.

رسوب دادن شکل مؤثری از فرآیند برداشتن یون کمپلکس کروم است اما قابل اجرا نمی­باشد، با استفاده از روشهای مبادله یون می­توان به طور مؤثرغلطت یون کروم را کاهش داد ولی این کار خیلی عملی نیست. از مهمترین عیب­های این روش بالا بودن هزینه تولید مواده مبادله کننده یونی و بهره­برداری آن است به علاوه در تعویض یون تنها می­توان از محدوده کمی از درجه pH استفاده کرد.

جذب روشی شناخته شده و مؤثر برای انتقال فلز آلوده کننده سنگین می­باشد، اما ظرفیت جذب باید با جاذب شیمیایی مناسب تقویت و یا تغییر داده شود.

...

فصل دوم

اسپکتروفوتومتری

2-1- اساس اسپکتروفوتومتری جذبی:

این روش بر اساس عبور پرتوی از اشعه الکترو مغناطیس از درون نمونه و سنجش میزان جذب آن قرار دارد. هنگامی که اشعه الکترو­مغناطیس از داخل یک محلول می­گذرد مقداری از آن بطور انتخابی جذب نمونه می­شود. به طوری که شدت نور خارج شده کمتر از شدت نوری است که به محلول تابیده شده است. این پدیده در مورد جذب تابش های مرئی به وضوح دیده می­شود.

مثلا اگر نوری سفید از میان محلول سولفات مس عبور داده شود، محلول آبی رنگ به نظر می­رسد زیرا یون­های مس محلول جزء قرمز پرتو تابیده شده را جذب کرده و مکمل آن که آبی است از خود عبور می­دهد.

اندازه­گیری جذب تابش­های مرئی – ماوراء بنفش راه مناسبی را برای تجزیه تعداد بیشماری از گونه­های آلی و معدنی فراهم می­آورد. تابش در این نواحی دارای انرژی کافی برای انتقالات الکترونی الکترونهای والانس است. اگر نمونه در حالت گازی از اتم ها و یا ملکول­های ساده تشکیل شده باشد، طیف جذبی آن معمولاً مرکب از یکسری خطوط تیز و کاملاً مشخص است که مربوط به تعداد محدود انتقالات الکترونیکی مجاز می­باشد.

طبیعت ناپیوسته فرآیند جذب، درجه بالایی از گزینش پذیری را به تجزیه­هایی می­دهد که بر پایه چنین اندازه­گیری­هایی قرار گرفته باشند، در مقابل، طیف­های جذبی یون­ها و ملکولها در محلول معمولاً شامل نوارهای پهن می­باشند که بخشی از آنها از همپوشانی انتقالات ارتعاشی و گاهی اوقات چرخشی بر روی انتقالات الکترونیکی ارتعاشی و گاهی اوقات چرخشی بر روی انتقالات الکترونیکی ناشی می­شود. در نتیجه هر جذب الکترونیکی را یکسری خطوط پهن نزدیک به هم که به نظر پیوسته می­رسند، همراهی می­کنند. بعلاوه پهن شدن خطوط در نتیجه نیروهای بین ملکولی رخ می­دهد. این نوع طیف­ها گزینش پذیری کمتری دارند.

...



خرید فایل



لینک منبع :پایان نامه اندازه گیری یون کروم (III) به روش سینتیکی اسپکتروفوتومتری در پساب رنگی

بانک پروژه پایان نامه اندازه گیری یون کروم (III) به روش سینتیکی ... bankproge.sellfile.ir/prod-357919-پایان+نامه++اندازه+گیری+یون+کروم+III+به+روش+سینتیکی+اسپکتروفوتومتری+در+پساب+رنگی.html‎Cachedپایان نامه اندازه‌گیری یون کروم (III) به روش سینتیکی اسپکتروفوتومتری در پساب رنگی با تعداد صفحات : 69 فرمت فایل: word(قابل ویرایش) آماده برا. پایان نامه اندازه گیری یون کروم (III) به روش سینتیکی ... faridfile.ir/?p=267255‎Cached25 ا کتبر 2016 ... عنوان : اندازه گیری یون کروم (III) به روش سینتیکی اسپکتروفوتومتری در پساب رنگی. چکیده : روشهای سینتیکی- اسپکترفوتومتری از جمله روشهای ... دانلود پایانامه اندازه¬گیری یون کروم (III) به روش سینتیکی ... mihandocs.com/4648-دانلود-پایانامه-اندازه¬گیری-یون-کروم-(III)-به-روش-سینتیکی-اسپکتروفوتومتری-در-پساب-رنگی.html‎Cached12 سپتامبر 2015 ... بر طبقاستاندارد موجود مقدار کروم باقیمانده در پساب باید mg/l 5/1باشد. در کنار ... عنوان مقاله : دانلود پایانامه اندازه¬گیری یون کروم (III) به روش سینتیکی ... به طور مثال کمپلکس کروم در رنگها به طور کامل در صنعت نساجی از طریق واکنش .... 2-1- اساس اسپکتروفوتومتری جذبی. ..... پایان نامه تصفیه فاضلاب "سپتیک تانگ". پایان نامه اندازه گیری یون کروم (III) به روش سینتیکی ... - دانلود مقاله downloadmagale.cero.ir/product-331298-پایان-نامه-اندازه-گیری-یون-کروم-(III)-به-روش-سینتی.aspx‎Cachedپایان نامه اندازه گیری یون کروم (III) به روش سینتیکی اسپکتروفوتومتری در پساب رنگی. دریافت فایل پایان نامه اندازه گیری یون کروم (III) به روش سینتیکی ... www.newfilestant.ir/paper483.html‎Cached21 سپتامبر 2016 ... دریافت فایل پایان نامه اندازه گیری یون کروم (III) به روش سینتیکی اسپکتروفوتومتری در پساب رنگی – پرداخت و دانلود آنی. بیننده گرامی سلام.به ... مقاله اندازه گیری یون کروم (III) به روش سینتیکی اسپکتروفوتومتری ... bankmaghale.ir/مقاله-اندازه-گیری-یون-کروم-iii-به-روش-سینت/‎Cached Similarدنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی. nopic. مقاله اندازه گیری یون کروم (III) به روش سینتیکی اسپکتروفوتومتری در پساب رنگی. دسته: رشته نساجی. فرمت : word ... دانلود مقاله پایان نامه اندازه¬گیری یون کروم (III) به روش سینتیکی ... www.e7p8.xyz/مقاله-پایان-نامه-اندازه¬گیری-یون-کروم-i/‎Cached1 جولای 2016 ... دانلود مقاله پایان نامه اندازه¬گیری یون کروم (III) به روش سینتیکی اسپکتروفوتومتری در پساب رنگی در word دارای 58 صفحه می باشد و دارای تنظیمات ... دانلود فایل ( پایان نامه اندازه گیری یون کروم (III) به روش سینتیکی ... www.risearticle.ir/download/12035‎Cached31 ا کتبر 2016 ... شما به صفحه اختصاصی پایان نامه اندازه گیری یون کروم (III) به روش سینتیکی اسپکتروفوتومتری در پساب رنگی وارد شده اید.برای مشاهده توضیحات ... اندازه گیری یون کروم (III) در پساب رنگی | تحقیق گستر www.risearticle.ir/download/7926‎Cached29 ا کتبر 2016 ... شما به صفحه اختصاصی اندازه گیری یون کروم (III) در پساب رنگی وارد شده اید. ... دانلود فایل ( پایان نامه اندازه گیری یون کروم (III) به روش سینتیکی ... پایان نامه پیرامون اندازه گیری یون کروم (III) به روش سینتیکی ... affiliate.chifile.com/.../پایان-نامه-پیرامون-اندازه-گیری-یون-کرو/‎Cached Similar8 نوامبر 2014 ... پایان نامه پیرامون اندازه گیری یون کروم (III) به روش سینتیکی اسپکتروفوتومتری در پساب رنگی. عنوان صفحه چکیده فصل اول : کروم مقدمه ۲