خرید و دانلود فایلهای علمی

انواع تحقیق پروژه پاورپوینت مقاله و سایر فایلهای مجاز

خرید و دانلود فایلهای علمی

انواع تحقیق پروژه پاورپوینت مقاله و سایر فایلهای مجاز

تحقیق موزه ایران باستان

تحقیق موزه ایران باستان

فهرست

تاریخچه............................... 1

سردرباغ ملی ..........................

معرفی بنا............................. 3

شناسایی فنی و روش ساخت درها........... 7

آسیب شناسی............................ 10

طرح مرمت.............................. 14

گزارش تصویری عملیات................... 17

موزه ایران باستان..................... 25

دوران پیش از تاریخ.................... 28

مجموعة تاریخی و لرستان ............... 30

موزه دوران اسلامی...................... 32

مجموعه مهر و سکه...................... 36

==========================

تاریخچه

سر در باغ ملی عمارتی است ساخته شده بسال 1340 هجری قمری.این عمارت بر سکوی عمارت دیگری در همین مکان و با شمایلی نه چندان بی شبا هت با بنای اولیه ساخته شد.درشمال عمارت سردر باغ ملی میدانی بوده که تمرینات نظامی قشون ،در عهد قاجار در آن انجام می پذیرفته ،وبه نام میدان مشق معروف بوده است.

میدان مشق حد فاصل بین خیابانهایی بوده که امروزه با نامهای خیابان سرهنگ سخایی درشمال ،خیابان امام خمینی در جنوب ،خیابان سی تیردرغرب و خیابان فردوسی درشرق داشته نامیده می شود.

میدان مشق از میادین عهد فتحعلیشاه قاجار می باشد ودر آن دوره تنها بنای موجود درآن، ساختمان قزاقخانه در شمال آن بوده است. در،ورودی ضلع جنوبی این میدان بنای سر دری وجود داشته که پس از تغییر کاربری میدان از محل تمرینات نظامی به باغ ملی،که درعهد سردار سپهی رضا خان اتفاق افتاد،عمارت سر درقبلی،مشخص گردد که این عمارت قبلی تخریب ودر جای آن عمارت فعلی بنا گردید. بر اساس تصاویر بر جای مانده از عمارت مشابهت زیادی با عمارت تخریب شده قبلی دارد.

میدان باغ ملی بعد ها با ساخته شدن عمارت های دولتی در آن رفته رفته موجودیت باغ مانند خود را از دست دادو با ساخته شدن ساختمانهای شهربانی کل کشور، ساختمان موزه ایران باستان،ساختمان شرکت نفت ایران و انگلیس ،ساختمان وزارت خارجه و کتابخانه ملی در آن بصورت مرکز ساختمانهای اداری درآمد و ازآن میان تنها عمارت سردر باقی ماند ونام آن سینه به سینه با نام باغ ملی تداوم یافت.

بر دروازه های عمارت سر در باغ ملی یک سال پس از اتمام بنا، درهایی نصب گردید که بسیار با شکوه و زیبا بودند و خوشبختانه با گذشت زمان و بی مهری آن، هنوز هرچند با پذیرش آسیب اما درها پای برجای مانده ا ند.

...

درها:

تمامی شش لنگه در این دروازه همچنین سه قاب نیم دایره بالایی آنها به گونه ریخته گری در “ قورخانه” ساخته و پرداخته شده است.

در میان نیم دایره طاق بزرگ، تندیسی از رضا شاه بوده که در جریان انقلاب اسلامی آن را به زیر افکنده اند. که بنا به گفته ای چند، اکنون در حیاط بانک روبروی این سر در مدفون می باشد. زیر این تندیس در قوس بالای این نیم دایره آمده بود:“ زنده و جاوید باد نام پهلوی ـ عمل محمد علی کرمانی ” و زیر آن آمده است: “ حسب الامر یگانه قائد جیش اسلام و یکتا منجی کشور باستانی … حضرت اشرف اعظم آقای رضاخان … در قورخانه به دستور و مراقبت خسرو خان سردار اعتماد رئیس کل قورخانه ساخته زینت بخش بنایی تاریخی گردید(1341 هجری قمری).

درها از نقوش شیر تجریدی ونقش شبیه اژدها یا نقش پرنده خیالی “هما” ساخته پر‌داخته شده است. همچنین در وسط هر لنگه در نقش شیر وخورشید بوده است. که اکنون بر جای نیست. درهای طاق‌های کوچک‌ نیز کم وبیش همینگونه ساخت و پرداخت دارند، اما با مقیاسی کوچکتر و طبعاً نقوشی کمتر.

شناسایی فنی و روش ساخت درها:

عمارت سر در باغ ملی متشکل از سه دروازه است که در آن دروازه میانی بزرگتر ودروازه‌ای جانبی که بصورت قرینه در دو سمت دروازه بزدگ قرار گرفته اند از ابعاد کوچکتری برخوردار می باشند. بر هرکدام از دروازها دو لنگه در ودر بالای هر دو لنگه، یک قاب هلالی شکل نصب شده است. قاب هلالی دروازه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌میانی در قوس فوقانی، دارای کتیبه‌‌‌‌‌هایی به خط نستعلیق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌باشد که درآن تاریخ ساخت در‌‌‌ها درج گردیده شده. براساس تاریخ مندرج در کتیبة فوق ، درها به تاریخ1341 هجری قمری(1299 شمسی) در محل گورخانه تهران ساخته وزینت بخش این بنای تاریخی گردیده است.

...



خرید فایل



لینک منبع :تحقیق موزه ایران باستان

موزه ایران باستان - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/موزه_ایران_باستان‎Cached Similarپیشنهاد شده‌است که این مقاله یا بخش با موزه ملی ایران ادغام گردد. ... در سال ۱۳۷۵، آثار دوران اسلامی، رسماً از موزه ایران باستان منفک و به ساختمان مجاور موزه که ساختمان که ... موزه ملی ایران - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/موزه_ملی_ایران‎Cached Similarموزهٔ ملی ایران مجموعه‌ای از گنجینهٔ آثار تاریخی و پیش از تاریخی ایران است، که در تهران قرار دارد. این موزه شامل دو ساختمان مجزا به نام‌های موزهٔ ایران باستان با تاریخ ... موزه ملی ایران > صفحه اصلی nmi.ichto.ir/‎Cachedموزه ایران باستان ... بازدید معاون صدر اعظم آلمان و وزیر اقتصاد و انرژی آلمان از موزه ملی ایران ... به مناسبت روز جهانی گردشگری نوای صلح در موزه ملی ایران نواخته شد ... موزه ایران باستان - آریا زمین https://aryazamyn.com/page100487‎Cachedموزه ایران باستان نه تنها بزرگترین موزه ی باستان شناسی و تاریخ ایران است، بلکه از نظر حجم، کیفیت و تنوع آثار یکی از چند موزه ی بزرگ جهان و به عنوان موزه ی مادر ... موزه ایران باستان - scipost - خودرو ، تکنولوژی ، خبر علمی www.scipost.ir/wiki/موزه%20ایران%20باستان‎Cachedاشیای مختلفی که در طی سالیان گذشته به صورت علمی و غیر علمی کشف شده اند در قسمت زیرزمین موزه ی ایران باستان قراردارند که پس از کارشناسی و تحقیقات علمی به ... موزه ملی ایران و موزه ایران باستان و اشیای داخل موزه - همراه من به تماشای ... arad60.blogsky.com/.../موزه-ملی-ایران-و-موزه-ایران-باستان-و-اشیای-داخل-موزه‎Cached29 دسامبر 2015 ... این موزه شامل دو ساختمان مجزا به نام‌های موزهٔ ایران باستان با تاریخ گشایش ۱۳۱۶ و موزهٔ دوران اسلامی با تاریخ گشایش ۱۳۷۵ است. ... در سال ۱۳۷۵، آثار دوران اسلامی، رسماً از موزه ایران باستان منفک و به ساختمان ..... تحقیق از :آرش نورآقایی. موزه ایران باستان www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=201300‎Cached Similar31 مارس 2012 ... موزه ایران باستان در خیابان سی تیر تهران از شاخص ترین موزه های شرق شناسی است که از دو قسمت قبل اسلام و بعد اسلام تشکیل شده است. در ین مقاله ... موزه ملی ایران باستان، اولین موزه رسمی ایران - کجارو www.kojaro.com/2016/9/1/121619/national-museum-iran/‎Cached1 سپتامبر 2016 ... موزه ملی ایران باستان علاوه بر این که آثار بسیار ارزشمندی را در خود حفظ می‌کند، خود به عنوان یک اثر معماری ارزشمند در کشور خودنمایی می‌کند. تاریخچه موزه ایران باستان - Tavoos Online | Iran's First Bilingual Art ... www.tavoosonline.com/Articles/ArticleDetailFa.aspx?src=90‎Cached Similarاشیای مختلفی که در طی سالیان گذشته به صورت علمی و غیر علمی کشف شده اند در قسمت زیرزمین موزه ی ایران باستان قراردارند که پس از کارشناسی و تحقیقات علمی به ... موزه ملی ایران یا موزه ایران باستان - سایت گرشگری تهران - مکان بین www.makanbin.com/tehran/.../موزه-ملی-ایران-یا-موزه-ایران-باستان/‎Cached Similarموزه ملی ایران یا موزه ایران باستان در خیابان امام خمینی تهران در مجموعه تاریخی باغ ملی، نبش خیابان پروفسور رولن و خیابان سی تیر واقع شده است. موزه ملی ایران مجموعه ...