خرید و دانلود فایلهای علمی

انواع تحقیق پروژه پاورپوینت مقاله و سایر فایلهای مجاز

خرید و دانلود فایلهای علمی

انواع تحقیق پروژه پاورپوینت مقاله و سایر فایلهای مجاز

تحقیق سیری در زندگانی حکیم خیامی نیشابوری

تحقیق سیری در زندگانی حکیم خیامی نیشابوری

مقدمه

مطالعات آثار و دست نوشته های به جای مانده از اندیشمندان ، نوایغ و مشاهیر برای عموم مردم خصوصاً نسل آینده ساز ، جوانان فرهیخته و فرهنگ دوست امروز ایران ، ضروری است . زیرا بررسی آثار علمی ، ادبی ، فکری و تاریخی اندیشمندان میهن اسلامی موجب می شود تا آنان بدانند نیاکانشان از چه پیشینه تمدنی درخشانی برخوردار بوده ، چگونه می اندیشیده ، چگونه می زیستند و چگونه توانسته تمام فرهنگ ها بویژه تمدن دنیای غرب را چنانکه بزرگان آنها بارها اعتراف کرده اند . طی قرون پنجم تا نهم مدیون خود سازند و در علوم و متون مختلف اعم از طب ، ریاضی، فیزیک ، شیمی ، معماری و ادبیات پیشتاز همگان باشند .

این گذشته تابناک و غرور آفرین در آینه کتیبه های سنگی و سفالینه ها و آثار نقش بستته بر لوحه ها و اسناد و نسخه های خطی نمایان و آشکار است . لیکن به رغم تلاش های گسترده ای که برای معرفی این آثار شده ، باید که این میراث گرانبها از دسترس و اطلاع نسل جوان امروز به دور مانده ، به طوری که بسیاری از جوانان این مرز و بوم حتی اسامی برخی دانشمندان مشهور هم وطن خود را که منشا تحول دانش بشری بوده اند ، نشنیده اند و آثار و کتایبهای آنان را نمی شناسند .

خوشبختانه در عصر نظام شکوهمند اسلامی فرصتی پدید آمده است تا برای بازیابی هویت فرهنگی و احیای تمدن پرشکوه ، اسلامی و ملی تلاش هایی از سوی همه فرهنگ دوستان و فرهیفتگان کشور صورت پذیرد . بی شک مهمترین هدف همه دست اندرکاران ، هویت دار کردن نسل امروز و ایجاد و ارتباط بین نسل ها ، بویژه با گذشته درخشان کشور است .

امید است نسل جوان کشور با مطالعه این آثار که متناسب با فهم و اطلاعات آنان است، با شناخت بیشتر از گذشته پرافتخار خود به سوی آینده ای روشن تر گام بردارند .

1- زیستواره علمی و کارنامه درخشان خیامی

غیاث الدین ، ابوالفتح عمر ابن ابراهیم خیامی نیشابوری ، از بزرگترین ریاضیدانان و اندیشمندان اسلامی ، نیمه دوم قرن پنجم و ربع اول قرن ششم است ؛ عمر نام خاص اوست و ( غیاث الدین ) عنوانی افتخاری است که بعدها در زندگی دریافت نمود . لقب ( خیامی ) نشان می دهد که پدر یا سایر بستگان وی ، پیشینه خیمه دوزی داشته اند . وی در خانواده ای نیشابوری به دنیا آمد و در همان جا نیز تعلیم و تربیت یافت .

2- ایران در روزگار حکیم نیشابوری

خیام اندک زمانی پس از اینکه خراسان ، توسط سلجوقیان اشغال شد ، به دنیا آمد . سلجوقیان ، خوارزم ، ایران و آذربایحان را نیز تاراج کردند . آنها امپراتوری بزرگ متزلزلی را بنا نهادند . این دولت را « ابوطالب طغرل یک ) بنیاد نهاد و در سال 590 قمری به فرمان خلیفه عباسی و به دست خوارزمشاهیان انقراض یافت .

...

4- آثار ریاضی حکیم خیامی

1- الرساله فی البراهین علی مسائل علم الجبر و المقابله .

عمده ترین اثر ریاضی خیامی ، کتاب جبر و مقابله اوست . از این رساله ، هفت نسخه خطی شناخته شده است . متن عربی و ترجمه فارسی این کتاب همراه نسخه خطی شناخته شده است . متن عربی و ترجمه فارسی این کتاب همراه شرح و حواشی عالمانه ، به همت روان شاد دکتر غلامحسین مصاحب به نام حکیم عمر خیام بعنوان عالم جبر تاکنون سه مرتبه با ویرایش جدید در سال های 1317 ، 1339 و 1379 خورشیدی چاپ و انتشار یافته است .

2- رساله فی قسمه ربع دایره / رساله در تحلیل یک مسئله .

این رساله را خیامی ،‌پیش از رساله جبر و مقابله خود نوشته است . موضوع آن تحلیل یک مسئله هندسی به معادله درجه سوم و حل آن به وسیله قطوع مخروطی است . در امرداد ماه سال 1310 خورشیدی ، زنده یاد عباس اقبال آشتیانی ، ضمن مقاله ایی با عنوان « راجع به احوال حکیم عمر خیام نیشابوری » در شماره هشت دوره اول ماهنامه شرق نوشت : « غیر از تالیفاتی که از خیام در دست است و یا مورخین از او نقل کرده اند ، نگارنده رساله ای از او دارم به عربی در پنج ورق به خط نسخ ریز ، در حل یک مسئله جبری به وسیله قطوع مخروطی ، در جواب کسی که آن را از حکیم سوال کرده و عنوان آن این است : هذه رساله لابی الفتح عمر ابن ابراهیم الخیامی .



خرید فایل



لینک منبع :تحقیق سیری در زندگانی حکیم خیامی نیشابوری

مقاله سیری در زندگانی حکیم خیام نیشابوری bankmaghaleh.ir/مقاله-سیری-در-زندگانی-حکیم-خیام-نیشابو/‎Cachedغیاث الدین ، ابوالفتح عمر ابن ابراهیم خیامی نیشابوری ، از بزرگترین ریاضیدانان و اندیشمندان اسلامی ، نیمه دوم قرن پنجم و ربع اول قرن ششم است ؛ عمر نام خاص اوست و ... تحقیق سیری در زندگانی حکیم خیامی نیشابوری 6exytx.barfindl.ir/‎Cachedتحقیق سیری در زندگانی حکیم خیامی نیشابوری. مقدمه. مطالعات آثار و دست نوشته های به جای مانده از اندیشمندان ، نوایغ و مشاهیر برای عموم مردم خصوصاً نسل آینده ساز ... تحقیق سیری در زندگانی حکیم خیامی نیشابوری | تحقیق گستر www.risearticle.ir/download/6810‎Cached28 ا کتبر 2016 ... ما بهترین محصولات را برای رضایت شما گرد آورده ایم هموطن گرامی سلام.به صفحه ی دانلود _تحقیق سیری در زندگانی حکیم خیامی نیشابوری_خوش امدید. دریافت فایل تحقیق سیری در زندگانی حکیم خیامی نیشابوری ... www.newfilestant.ir/paper888.html‎Cached22 سپتامبر 2016 ... با آرزوی بهترینها برای شما عزیزان عنوان محصول دانلودی:تحقیق سیری در زندگانی حکیم خیامی نیشابوری یکی از بهترین فایل ها در این موضوع پیش ... فروش فایل تحقیق زندگینامه و سیری در آثار فریدالدین عطار نیشابوری www.newfilestant.ir/paper11920.html‎Cached31 ا کتبر 2016 ... دریافت فایل تحقیق سیری در زندگانی حکیم خیامی نیشابوری – پرداخت و دانلود آنی با آرزوی بهترینها برای شما عزیزانعنوان محصول دانلودی:تحقیق ... کاملترین فایل تحقیق سیری در زندگانی حکیم خیامی نیشابوری ... agigdlc.ir/post.php?id=33008‎Cached18 ا کتبر 2016 ... عنوان محصول دانلودی:تحقیق سیری در زندگانی حکیم خیامی نیشابوری یکی از بهترین فایل ها در این موضوع پیش روی شماست. فهرست ، چکیده و لینک ... دانلود تحقیق سیری در زندگانی حکیم خیامی نیشابوری -کامل و جامع gostaresepehr.mjblog.ir/post/1112‎Cached15 سپتامبر 2016 ... بیننده گرامی سلام.به وب ما خوش آمدید محقق گرامی،شما با جستجوی تحقیق سیری در زندگانی حکیم خیامی نیشابوری وارد این صفحه شده اید محصول ... دانلود (تحقیق سیری در زندگانی حکیم خیامی نیشابوری) | فراز وب www.farazwb.download/?p=2953‎Cached16 سپتامبر 2016 ... مدیریت سایت آرزوی لحظاتی پر از موفقیت برای شما دارد و پس از تلاشهای مستمر همکاران فایل مارکت مجموعه تحقیق سیری در زندگانی حکیم خیامی ... دانلود پایان نامه ارشد:سیری در زندگانی حکیم خیامی نیشابوری | مرجع ... www.payanname.net/دانلود-پایان-نامه-ارشدسیری-در-زندگانی/‎Cachedدر این پست می توانید متن کامل این پایان نامه را با فرمت ورد word دانلود نمائید: سیری در زندگانی حکیم خیامی نیشابوری مقدمه مطالعات آثار و دست نوشته. دانلود (تحقیق سیری در زندگانی حکیم خیامی نیشابوری) - کمیاب دانلود kmyabdlcnt.ir/post.php?id=12386‎Cached1 نوامبر 2016 ... شما به صفحه اختصاصی تحقیق سیری در زندگانی حکیم خیامی نیشابوری وارد شده اید .برای مشاهده توضیحات کامل روی دکمه ادامه مطلب کلیک کنید.