خرید و دانلود فایلهای علمی

انواع تحقیق پروژه پاورپوینت مقاله و سایر فایلهای مجاز

خرید و دانلود فایلهای علمی

انواع تحقیق پروژه پاورپوینت مقاله و سایر فایلهای مجاز

روستاها در خوزستان

روستاها در خوزستان

نظام استقرار

- شکل بافت

روستاهای نو

کوچه ها

مراکز تجمع

در استان خوزستان در دو منطقة کوهستان و جلگه قواعد متفاوتی نظام استقرار روستا را تبیین می کنند. همواری سطح جلگه ،‌عبور رودخانه های پر آبی که بیشه های اطراف آن حتی در گرمترین ماههای سال که در ین منطقه بسیار طولانی است ، همیشه سبز و خرمند ، مراتع زمستانی وسیع و زمینهای حاصلخیز فراوان ،‌هورها و نیز ارهای آنها ،‌شوره زارها و شنهای روان که با طوفانها جابجا می شوند از مشخصات این دشت گرمسیری است . کوههای همجوار جلگه که چون دیواری بلند آنرا محدود ساخته منطقه ای ایجاد کرده اند که بلندترین نقاط آن قله های برفگیر است . با کاهش ارتفاع جنگلهای وسیع بلوط و مراتعی که در نیمة سرد سال سرسبزند رخ می نمایند. در اینجا دشت های کوچک مرتفع که هوای معتدلی دارند در میان رشته کوههائی هم جهت قرار گرفته اند و بعضا با گذرگاههای صعب العبور بهم متصل می شوند ( ش – 161) . این عوامل بوده که در انتخاب مکانی برای سکونت ، برای تمدنهای باستانی که هزاران سال پیش درین منطقه سر برداشتند و آثارشان در همه نقاط استان مشهود است ملاک و معیار قرار گرفته اند. همینها همراه با عوامل دیگری چون کشف نفت با پیامد ایجاد ور شد شهرها و احداث جاده ها برای کوچ نشینانی که در اطراف سدة اخیر ساکن شده اند نیز مطرح بوده است.

1- شکل بافت

شکل بافت روستاهای استان را از نظر پیچیدگی یا سادگی می توان به دو گروه تقسیم کرد. برخی در اثر طولانی بودن سکونت در آنها ترکیبی کاملتر دارند و پاره ای بدلیل کم سابقه بودن و یا تغییر مداوم دارای ترکیب ساده و ابتدائی تری هستند. گذشته از این گروه بندی ، چون بافت هر ده پاسخی به نیازهای ساکنین آن است و ضرورتاً در عکس العمل نسبت به عوامل طبیعی شکل یافته است ، می توان بافت روستاهای استان را از نظر شکل ظاهری ، تراکم و نوع استقرار نسبت به ویژگیهای طبیعی در گونه های معینی جای داد.

الف – نسبت به مسیر رودخانه :

1- (ش – 191) این نمونه از فراوان ترین اشکال بافت در استان خوزستان است . بدلیل عبور رود ها و شاخه های آنها از سراسر جلگه ، روستاهای بسیاری بویژه در مناطق جنوب و غرب استان در این گروه جای می گیرند. روستا در این حالت کاملا نزدیک به رودخانه است و مواردی که اندکی از آن فاصله گرفته و در عین حال از مسیر آن پیروی می کند کمتر است . علت اصلی چنین نوع استقراری ، احتیاج تک تک خانوارهای روستایی به دسترسی به آب است که در طول روز باعث رفت و آمد مکرر به کنار آب می شود و همچنین اختلاف سطح اندکی که رودخانه را از زمینهای مجاور آن جدا می سازد و علت نزدیکی بیش از حد آبادی با رود می گردد.



خرید فایل



لینک منبع :روستاها در خوزستان

رده:روستاهای استان خوزستان - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/رده:روستاهای_استان_خوزستان‎Cached Similar... دانشنامهٔ آزاد. پرش به: ناوبری، جستجو. روستاهای استان خوزستان ایران: ... آ. ◅ روستاهای شهرستان آغاجاری (۸ ص) ... روستاهای شهرستان بندر ماهشهر (۴۷ ص). ◅ روستاهای ... Images for روستاها در خوزستان خوزستان - ویکی روستا wikiroosta.ir/خوزستان‎Cached Similarکوه‌های استان خوزستان به ترتیب ارتفاع که در نواحی مختلف استان پراکنده‌اند ... شهرستان ایذه و در ۴۶ کیلومتری جنوب شرقی شهر ایذه و شرق روستای زرم قرار دارد. لیست روستاهای استان خوزستان - همگردی hamgardi.com/list/Tag-روستاهای-استان-خوزستان‎Cached"مال آقا "روستایی در 6 کیلومتری شهر قلعه تل و 35 کیلومتری باغملک یکی از مناطق خوش آب و هوای استان خوزستان می باشد. مال آقا در منطقه ای کوهستانی واقع . روستاهای خوزستان - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News ... www.mehrnews.com/tag/روستاهای+خوزستان‎Cachedاهواز مدیر آموزش و پرورش شاوور گفت: پراکندگی روستاها باعث ایجاد مانع بر سر راه تحصیل دانش ... اجرای برنامه یک وعده غذای گرم در مهدهای کودک روستایی خوزستان. روستانت - خوزستان را بیشتر بشناسیم roostanet.ir/index.aspx?siteid=3&siteid=3&pageid=2394‎Cached Similarشهرستان امیدیه با مساحت 2330 کیلومترمربع از شهرستان های استان خوزستان در ..... زیستگاه کرخه از روستای سرخه در جنوب جاده اندیمشک - دهلران تا روستای خلاف در ... 1230 روستا در خوزستان گازدار می‌شوند / افتتاح خط ششم انتقال گاز ... shooshan.ir/.../1230-روستا-در-خوزستان-گازدار-می‌شوند-افتتاح-خط-ششم-انتقال-گاز-اهواز-دهلران‎Cachedاستاندار خوزستان گفت: 140 روستا و شش شهرستان در دستور کار است به طوری که یک هزار و 230 روستای جدید در خوزستان از نعمت گاز برخوردار می‌شوند. "> ... نقشه استان خوزستان و شهرها و روستاهای آن khoozestan.irangpsmap.com/‎Cached Similarنقشه استان خوزستان بر اساس جمعیت و پیش شماره تلفن روی نقشه. روستاهای ایران - خوزستان www.iranvillage.ir/static.php?op=viewpage&pid=16‎Cached Similarخوزستان. روستاهای دارای سایت و وبلاگ استان خوزستان. برای دیدن سایتها و وبلاگهای روستایی هر شهرستان بر روی نام آن شهرستان کلیک نمائید. سایتها و وبلاگهای ... روستاهای خوزستان - khouznews.ir | اخبار خوزستان www.khouznews.ir/fa/tag/1/روستاهای%20خوزستان‎Cached Similarجمعی از بازنشستگان شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان روز... و کارمندان بازنشسته آب و فاضلاب روستایی خوزستان حدود دو... آب و فاضلاب روستایی خوزستان ...