خرید و دانلود فایلهای علمی

انواع تحقیق پروژه پاورپوینت مقاله و سایر فایلهای مجاز

خرید و دانلود فایلهای علمی

انواع تحقیق پروژه پاورپوینت مقاله و سایر فایلهای مجاز

پیشینه و مبانی نظری پژوهش آموزش پیش دبستانی

پیشینه و مبانی نظری پژوهش آموزش پیش دبستانی

ماهیت آموزش پیش دبستانی

توجه به آموزش و پرورش پیش از دبستان مورد توجه بسیاری از کشورهای جهان قرار گرفته است. در بعضی کشور­­­ها، تقریباً همۀ کودکان قبل از ورود به دبستان، در این مراکز تربیتی پرورش می­یابند (صافی، 1387). در نظام آموزشی ایران، کودکان کمتر از سه سال در مهد­کودک، کودکان سه، چهار و پنج ساله در کودکستان، و از پنج سال به بالا در دوره­های آمادگی آموزش می­بینند. اغلب مؤسسات آموزش قبل از دبستان را بخش خصوصی، به صورت مراکز غیر انتفاعی و تحت نظارت بهزیستی کشور اداره می­کنند. وظیفۀ اصلی آنها مراقبت از کودکان و پاسخ­گویی به نیاز­های زیستی، بهداشتی و روان شناختی آنان است (کاکیا، 1385، به نقل از ضیایی نجف آبادی، 1386).

دورۀ پیش‌دبستان یا دورۀ آمادگی در نظام آموزشی ایران، دوره­‌ای است که کودکان در یک یا دو سال قبل از ورود به دبستان می‌گذرانند. این دوره جهت آماده ساختن کودکان برای ورود به دبستان است (شورای عالی آموزش و پرورش، 1392).

کول (1991)، برنامۀ آموزش و پرورش پیش از دبستان را چنین تعریف کرده است: کودک محور است و از رویکرد بازی و فعالیت پیروی می­کند، محیط بازی محرکی را برای تحول شناختی، کلامی، اجتماعی، عاطفی و جسمی کودک فراهم می­آورد، کودکان را برای دوران ابتدائی آماده می­کند، این برنامه مبنایی برای تحول خواندن، نوشتن و حساب کردن تشکیل می­دهد، تعامل با محیط، مشارکت فعال در فعالیت­های گروهی و توانایی­های حل مسائل خلاق را در کودکان تقویت می­کند، بر تدارک تجارب برای کودکان تأکید دارد به طوری که تحول مهارت­های مربوط به روند یادگیری آنها را تضمین کند، بر طراحی از قبل و جدول­بندی و نظم در برنامه­ها تکیه دارد اما در عین حال نسبت به نیازهای کودکان انعطاف پذیر است، به طور غیر مستقیم کنترل خود و انضباط درونی را در کودکان بهبود می­بخشد (ترجمۀ مفیدی، 1386، راه پیما، 1388).

2-4-1- اهمیت و ضرورت آموزش پیش دبستان:

امروزه، اهمیت و ضرورت آموزش و پرورش در دورۀ پیش دبستان بیش از گذشته مورد نظر است. افزایش مداوم تعداد مادران شاغل، گسیختن وابستگی­ها و نظام خانواده­های سنتی، تنش­های روانی حاصل، که ناشی از الگوی های زندگی کنونی است، موجب گشته که کودکان اغلب از منابع یک محیط محرک و بر انگیزنده برخوردار نباشند. کودکان مناطق محروم به ویژه از این نظر، محرومیت های بیشتری را متحمل می شوند. از آن جا که والدینی که بی­سواد هستند، توانایی تعامل مؤثر و مفید با کودکان خود را ندارند و نمی­توانند به تحول مطلوب و مناسب گفتار و زبان کودک و مهارت­های شناختی کودک خود کمک کنند. فقدان تسهیلات، وسایل و مواد مانند اسباب بازی، کتاب، امکانات بازی و غیره به محرومیت­های آنان می­افزاید (کول، 1991، ترجمۀ مفیدی). از این رو آموزش پیش دبستانی در این زمینه بسیار با اهمیت است، زیرا یک برنامۀ آموزش پیش­دبستانی مناسب برای این دوره، تجاربی محرک و مفید برای تحول شناختی، زبانی، جسمانی، عاطفی و اجتماعی فراهم می­آورد. اگر این نوع برنامه­ها به گونه­ای مؤثر سازمان داده شوند، محرومیت­های ناشی از کمبود­های محیط خانه را جبران می­کند و کودک را برای ساختن مبنایی قوی برای سهولت تحول بعدی و بارور کردن استعداد­هایش یاری می­کند (همان). بنابراین آموزش پیش از دبستان به نوعی باعث برقراری عدالت اجتماعی در جامعهمی شود. کودکان خانواده های محروم و روستایی که ازمحیط خانوادگی مساعدی در زمینۀ تحول و یادگیری برخوردارنبوده اند، با استفاده از برنامه های آموزش پیش از دبستان می توانند تاحدی فاصلۀ خود رابا کودکان خانواده های مرفه کم کنند (طالب زاده نوبریان، 1387).

...

قسمتی از منابع فارسی :

1) احدی، ح، بنی جمالی، ش. (1388). روانشناسی رشد (مفاهیم بنیادی در روانشناسی کودک). تهران: جیحون.

2) احدی، ح، جمهری، ف. (1382). روان شناسی رشد نوجوانی، بزرگسالی (جوانی، میانسالی، پیری). تهران: پردیس.

3) احمدپناه، م. (1377). بررسی و مقایسه تحول شناختی و اخلاقی در کودکان شهری و روستایی. روان­شناسی. (8): 387-369.

4) اسحاق نیا، س. (1372). بررسی تأثیر آموزش و پرورش پیش دبستانی بر پیشرفت تحصیلی و سازگاری عاطفی، عاطفی کودکان دبستانی در شهرستان تربیت حیدریه- استان خراسان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.

5) اسعدی، س، امیری، ش، و مولوی، ح. (1386). بررسی تحول شناخت اجتماعی و رابطۀ آن با طراز تحول شناختی در کودکان. مطالعات تربیتی و روانشناسی. 8 (1): 154-137.

6) ال سولسو، ا (1381). روانشناسی شناختی (ترجمۀ فرهاد ماهر). تهران: رشد.

7) السون، ا. و هرنگهان، ب. (2005). مقدمه ای بر نظریه های یادگیری. ترجمۀ علی اکبر سیف (1386). تهران: دوران.

....

قسمتی از منابع لاتین :

1. Agger, C. (2007). Conservation of Number Task with Small and Large Quantities on Male and Female Preschool Children. Indiana Undergraduate Journal of Cognitive Science, 28.

2. Aguilar, R., & Tansini, R. (2010). Pre-School Education and School Performance .The Case of Public Schools in Montevideo. rapport nr.: Working Paper Economics 434.

3. Amsel, E., & Byrnes, J. P. (Eds.). (2002). Language, literacy, and cognitive development: the development and consequences of symbolic communication. Psychology Press.

4. Anderson, L. M., Shinn, C., Fullilove, M. T., Scrimshaw, S. C., Fielding, J. E., Normand, J., & Carande-Kulis, V. G. (2003). The effectiveness of early childhood development programs: A systematic review. American journal of preventive medicine, 24(3), 32-46.

5. ARI, M., BAL, S., TUGRUL, B., UZMEN, S., & AYDOGAN, S. (2000). HELPING SIX YEAR OLD KINDERGARTEN CHILDREN TO ACQUIRE THE CONCEPT OF CONSERVATION THROUGH TRAINING. Hacettepe Universitesi E? itim Fakültesi Dergisi, 18, 17-25.

6. Arthur J. Reynolds, Judy A. Temple, Dylan L. Roberston, Emily A. Mann, MSSW, (2001): Long-term Effects of an Early Childhood, Intervention on Educational Achievement and Juvenile Arrest, A 15- Year Follow- up of Low- Income Children, in Public schools, American Medical Association JAMA, 283 (18), 23-39.

7. Bakhurst, D., & Shanker, S. G. (Eds.). (2001). Jerome Bruner: Language culture and self. Sage.

8. Bakken, L., Thompson, J., Clark, F. L., Johnson, N., & Dwyer, K. (2001). Making conservationists and classifiers of preoperational fifth-grade children. The Journal of Educational Research, 95(1), 56-61.

...



خرید فایل



لینک منبع :پیشینه و مبانی نظری پژوهش آموزش پیش دبستانی

[DOC] - تاریخچه آموزش پبیش دبستانی tahghighsara.ir/.../بررسی%20تأثیر%20آموزش%20پیش%20‏دبستانی%20بر%20یادگیری...‎Similarمبانی نظری و. پیشینة پژوهش. - خلاصه ای از فصل دوم. در این فصل ابتدا به تاریخچة آموزش پیش دبستانی پرداخته خواهد شد. در بحث از تاریخچه سعی می شود از اندیشه های ... مبانی نظری ادبیات تحقیق :: پیشینه پژوهش و تحقیق pishineh.blog.ir/tag/مبانی%20نظری%20ادبیات%20تحقیق‎Cached۱ مطلب با کلمه‌ی کلیدی «مبانی نظری ادبیات تحقیق» ثبت شده است - اولین و جامع ترین ارائه خدمات ... مرور اجمالی بر آموزش پیش دبستانی در کشور های مختلف جهان پیشینه پژوهش و تحقیق pishineh.blog.ir/‎Cached Similarتوجه شماره 1: در این نوع اول هزینه، سر فصل برای مبانی نظری و پیشینه تحقیق همراه با منابع یا رفرنس ..... مرور اجمالی بر آموزش پیش دبستانی در کشور های مختلف جهان تحقیق،پژوهش،رویکرد - تاثیر دوران پیش دبستانی بر پیشرفت ... daneshhadi.blogfa.com/post-3.aspx‎Cached Similar25 فوریه 2011 ... در این بخش ابتدا به بررسی مبانی نظری یا ادبیات تحقیق و یا همان پیشینه نظری تحقیق و موضوعات آموزش دبستان، پیشرفت تحصیلی و دوره ... روابط عمومی - تاریخچه آموزش پیش دبستانی در ایران hani200.blogfa.com/post-2.aspx‎Cached Similarروابط عمومی - تاریخچه آموزش پیش دبستانی در ایران - شرح وظایف روابط عمومی. ... ابزار و فنون استفاده شده در این تحقیق، پرسشنامه می باشد. ... پیشینه تحقیق:. پایان نامه بررسی تأثیر آموزش پیش دبستانی بر یادگیری مهارتهای ... bankmaghale.ir/پایان-نامه-بررسی-تأثیر-آموزش-پیش‏دبست/‎Cached Similarاهداف پژوهش ۷ فرضیه های پژوهش ۷ تعاریف و اصطلاحات ۸. فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش خلاصه ای از فصل دوم ۱۱ تاریخچه آموزش پیش دبستانی ۱۱ تعریف دوره ... آموزش های کودکان - پایان نامه ها - blogfa.com ebrahimmehr.blogfa.com/category/6‎Cached Similarآموزش های کودکان - پایان نامه ها - یک دقیقه سکوت برای رویاهای شیرین کودکی ... کار دستی- خلاقیت- اعتماد به نفس- پیش دبستانی .... مبانی نظری ...................................... .................................................................................................59. پیشینه ی تحقیق . پیش دبستانی - پرتال پروژه های دانشگاهی parsproje.com/component/search/?...پیش%20دبستانی...exact‎Cached SimilarOL903- تاثیر آموزش پیش دبستانی بر رشد رفتارهای اجتماعی دانش آموزان در پایه ... 1-2-1-2) تاریخ ظهور مراکز پیش دبستانی ( کودکستان و مهد کودک) 1-2-1-3) تاریخچه ... تعریف نظری پیشرفت تحصیلی فصل دوم - ادبیات تحقیق مقدمه پیشینه بحث ... دسته‌بندی پیش دبستانی - دانلود مقاله، پروژه، پایان نامه علوم تربیتی ... education-papers.blogsky.com/category/Preschool‎Cached Similar4 آگوست 2014 ... فصل دوم (پیشینه تحقیق) الف: پیشینه آموزش و پرورش پیش از دبستان در داخل و خارج از ایران رشد شناختی نظریه های شکل گیری مفهوم الف – نظریه ... مجموعه مقالات چهارمین همایش انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران www.civilica.com/Papers-PESI04=چهارمین-همایش-انجمن-فلسفه-تعلیم-و-تربیت-ایران.html‎Cached Similarتعداد نویسندگان مشارکت کننده در این کنفرانس: ۸۹ پژوهشگر ... بررسی مولفه های آموزش چند فرهنگی در محتوای آموزشی کتاب های مقطع پیش دبستانی ایران · دریافت مقاله کامل سال انتشار: ... ۱۵. بررسی و نقد مبانی نظری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش