خرید و دانلود فایلهای علمی

انواع تحقیق پروژه پاورپوینت مقاله و سایر فایلهای مجاز

خرید و دانلود فایلهای علمی

انواع تحقیق پروژه پاورپوینت مقاله و سایر فایلهای مجاز

مبانی نظری و پیشینه پژوهش نیازسنجی آموزشی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش نیازسنجی آموزشی

در 61 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت docx

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

2- 1 مقدمه

امروزه آموزش و بهسازی و توسعه منابع انسانی به عنوان یکی از استراتژی های دست یابی به سرمایه انسانی و سازگاری مثبت با شرایط متغییر قلمداد می شود و از این رو جایگاه و اهمیت راهبردی آن در بقاء و توسعه سازمانی نمایان شده است. بدیهی است این فعالیت نیز مانند هر فعالیت سازمانی دیگر مستلزم برنامه ریزی صحیح و اصولی می باشد. نیازسنجی جزء جدایی ناپذیر برنامه ریزی آموزشی و نظام بهسازی وتوسعه منابع انسانی محسوب می شود. طی فرایند نیازسنجی، نیازهای مشخص شده و برحسب اولویت برای ارضا و تحقق آن ها اقدام می شود. نیازها برای انتخاب اقدامات درست، قبل از انجام هر اقدامی مشخص می شوند (فرامرزی،1383).

در قلمرو آموزش، نیازسنجی به عنوان یکی از مؤلفه های اساسی و ضروری فرآیند برنامه ریزی در نظر گرفته می شود. نیازسنجی در واقع فرآیند جمع آوری و تحلیل اطلاعات است که بر اساس آن نیازهای افراد، گروه ها، سازمان ها و جوامع مورد شناسایی قرار می گیرد. شناخت و تحلیل اثربخش نیازهای آموزشی، پیش نیاز یک سیستم آموزشی موفق است. در دهه های اخیر برای رفع شکاف و پیچیدگی ها در اطراف مفهوم نیازها، کوشش هایی جهت متشکل ساختن و هماهنگ کردن نیازها با تکالیف رشد جسمانی-اجتماعی-روانی به عمل آمده است که تکالیف رشد زندگی نامیده می شود (رحمانی، 1388).

2-2 مبانی نظری

نیازسنجی یکی از بحث انگیزترین مفاهیم مطرح در حوزه خدمات اجتماعی، تعلیم و تربیت و برنامه ریزی است (فتحی واجارگاه،1384). امروزه مفهوم نیازسنجی به طور گسترده ای در محیط های مختلف به منظور تعیین نیازهای آموزش ضمن خدمت کارکنان مورد استفاده قرارمی گیرد (فرجاد،1388). جرقه اصلی آموزش نیروی انسانی از زمان موج پیشرفت های عظیم قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم شکل گرفت، اگر چه ریشه ی آن در دهه ها و قرن ها قبل یافت می شود. این تحولات نه تنها شرایط لازم برای ورود به مشاغل مختلف را دگرگون ساخت، بلکه موجب شد بخش های مختلف اقتصادی و اجتماعی مدارک تحصیلی بالاتری را شرط ورود به مشاغل قرار دهد (فتحی واجارگاه، 1387).

برادشاو[1] (1972) نیازها را به چهار دسته به شرح زیر تقسیم کرده است:

1) نیازهای هنجاری: فاصله میان وضع موجود و استانداردهای تعیین شده، نیاز هنجاری تلقی می شود.

2) نیازهای احساس شده: مترادف با مفهوم خواستن و نیازی است که در طی زمان و در حین کار توسط فرد یا گروه احساس شده است.

3) نیازهای بیان شده (مورد تقاضا): نیازهایی است که فرد آن را تقاضا نماید.

4) نیازهای مقایسه ای: نیازی است که در مقایسه با نمونه مشابه معنا می دهد.

فتحی واجارگاه (1385) به این طبقه بندی، نیازهای پیش بینی شده یا مورد انتظار را به معنای فاصله بین آن چه که در حال حاضر در دسترس است و آنچه که در آینده مورد تقاضای یک پروژه می باشد اضافه نموده است.


[1]- Bradshaw

...

2-2-3 مفهوم نیازسنجی

نیازسنجی یکی از بحث انگیزترین مفاهیم موجود در حوزه خدمات اجتماعی، تعلیم و تربیت و برنامه ریزی است. چالش زا بودن مفهوم نیازسنجی تا حد زیادی به علت ابهام در تعریف نیاز است. با این همه صرف نظر از اختلاف عقیده در خصوص ماهیت و چگونگی نیاز، محققان تعاریف گوناگونی از واژه نیازسنجی به دست داده اند که در زیر برخی از مهم ترین آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

بورتون و میلر (1977) نیازسنجی عبارت است از فرایندی نظام دار برای تعیین اهداف، شناسایی فاصله بین وضع موجود و هدف ها و نهایتاً تعیین اولویت هایی برای عمل.

هولت (1999) می گوید: نیازسنجی عبارت است از تعیین آن چه که باید آموزش داده شود.

سارز (1991)، نیازسنجی عبارت از فرآیند جمع آوری و تحلیل اطلاعات است که منجر به شناسایی نیازهای افراد، گروه ها، مؤسسات، جامعه محلی و جامعه به طور کلی می شود.

2-2-4 نیاز آموزشی

نیاز آموزشی به نیازهایی اطلاق می شود که از طریق آموزش قابل رفع است. این گونه نیازها تنها در حوزه های دانشی ، مهارتی و نگرشی مطرح می شوند. رفع نیازهای آموزشی در این حوزه ها به ترتیبی که ذکر گردید، به طور صعودی مشکل تر و پیچیده تر می شود. خصوصاً در زمینه نگرش ها با توجه به ماهیت و مقتضیات نگرش، شکل گیری و تغییر و توسعه آن و دخالت عوامل – غیرآموزشی – دیگر، پیچیدگی و مشکل بیشتری احساس می شود (عباس زادگان و ترک زاده، 1386).

از آن جا که تعیین نیازهای آموزشی نقطه آغاز هر نوع آموزشی است و نیازسنجی با شناسایی نیازهای مهم، مبنایی برای تعیین اهداف و تبعآ بستر مناسبی برای سازماندهی سایر عناصر مهم حول محور نیازهای اولویت یافته فراهم می سازد و با توجه به این که کلیه تصمیمات در خصوص تدارک اهداف خاص، محتوای آموزشی مناسب و استفاده مؤثر از سایر منابع و امکانات محدود (انسانی، مالی و مادی) تابعی از مطالعات نیازسنجی می باشد (عباس زادگان و ترک زاده، 1386). لذا جهت بررسی وضع موجود در زمینه روش های تدریس و شیوه های آموزشی که توسط مدرسان و اساتید به کار گرفته می شود و مقایسه آن با وضعیت مطلوب، ضروری به نظر می رسد که نیازسنجی آموزشی به عمل آید تا در صورت لزوم پس از نمایاندن کاستی های احتمالی موجود، در راستای تلاش جهت رفع آن ها نسبت به ارائه راه حل های پیشنهادی به مدیران و دست اندر کاران مراکز آموزشی و دانشگاه ها اقدام شود.

...



خرید فایل



لینک منبع :مبانی نظری و پیشینه پژوهش نیازسنجی آموزشی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش نیازسنجی آموزشی - بانک پایان نامه payannamee.rzb.ir/post/438‎Cachedمبانی نظری و پیشینه پژوهش نیازسنجی آموزشی. در 61 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx. توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری ... مبانی نظری و پیشینه پژوهش امیدواری : مقالات آموزشی - ناجی بلاگ article95.najiblog.com/post/67‎Cached20 ا کتبر 2016 ... BlogAndPostDesc-> - مبانی نظری و پیشینه پژوهش امیدواری : مقالات آموزشی ساخت وبلاگ. ... توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش) .... مبانی نظری و پیشینه پژوهش نیازسنجی آموزشی (22 بازدید). مبانی نظری و پیشینه پژوهش مصور سازی داده ها و اطلاعات : مقالات آموزشی article95.najiblog.com/post/61‎Cached20 ا کتبر 2016 ... BlogAndPostDesc-> - مبانی نظری و پیشینه پژوهش مصور سازی داده ها و اطلاعات : مقالات ... شناختی کمتر فراهم می‌سازد و نیاز به آموزش (برای تفهیم اطلاعات) را کاهش می‌دهد. ... مبانی نظری و پیشینه پژوهش نیازسنجی آموزشی (22 بازدید). [PDF] : ﭘﺎﯾﺎن ﻧﺎﻣﻪ ganj.irandoc.ac.ir/articles/download_sparse/577743‎Cachedﻧﯿﺎز ﺳﻨﺠﯽ آﻣﻮزﺷﯽ ﻣﺪﯾﺮان ﺑﺎﻧﮏ ﺗﺠﺎرت. در ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ... ﮐﻠﯿﺎت ﭘﮋوﻫﺶ. 1. ﭼﮑﯿﺪه. 2. ﻣﻘﺪﻣﻪ. 3. ﻃﺮح. ﻣﺴﺌﻠﻪ. و ﺑﯿﺎن آن. 4. اﻫﻤﯿﺖ. ﺿﺮورت ﺗﺤﻘﯿﻖ. 5. اﻫﺪاف ﺗﺤﻘﯿﻖ: 8 ... ﻣﺒﺎﻧﯽ ﻧﻈﺮی ﺗﺤﻘﯿﻖ و ﺑﺮرﺳﯽ ﭘﯿﺸﯿﻨﻪ ﺗﺤﻘﯿﻖ. 16. مبانی نظری و پیشینه پژوهش مدیریت فرهنگ سازمانی simka.8n8.ir/post/9‎Cached Similarتوضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش). همراه با منبع نویسی درون .... مبانی نظری و پیشینه پژوهش نیازسنجی آموزشی (6 بازدید) ... [PDF] شماره 120 دی ماه 1389 - پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش rie.ir/uploads/pajoheshnameh120.pdf‎Similarگزارش برگزاری هفته پژوهش – دکتر مجید قدمی، رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش .... کندی ما در عرصه تحقیقات نظری و نظر پردازی موجب شده است که بسیاری از تصمیمات اتخاذ ... استفاده می کنیم ، اما مبانی فکری تعلیم و تربیت ما در قرآن است. ..... یک روزه، روز ملی پژوهش در آموزش و پرورش در تاریخ 89/10/5 در محل سالن حجاب به منظور. فصل دوم پایان نامه - ایران پژوهش www.iranpajohesh.com/.../tags/.../186-فصل-دوم-پایان-نامه.html‎Cached Similarاقدام به تهیه مبانی نظری و پیشینه های پژوهش نمودیم تا پژوهشگران بتوانند از آن به .... نظری و پیشینه تحقیق با موضوع نیازسنجی آموزشی معلمان · دانلود مبانی نظری و ... [PDF] ﻓﺼﻞ ﺩﻭﻡ ﻱ ﻣﺒﺎﻧﻲ ﻧﻈﺮﻱ ﻭ ﭘﻴﺸﻴﻨﻪ ﭘﮋﻭﻫﺶ www.iausdj.ac.ir/research/DocLib14/.../PDF/فصل%20دوم.pdf‎Cached Similarﻓﺼﻞ ﺩﻭﻡ: ﺍﺩﺑﻴﺎﺕ ﻭ ﻣﺒﺎﻧﻲ ﻧﻈﺮﻱ ﭘﮋﻭﻫﺶ. 2-1. ﻣ. ﻘ. ﺪﻣﻪ. ﺗﺎ ﺑﻪ ﺣﺎﻝ ﺗﻨﻬﺎ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺕ ﺍﻧﺪﻛﻲ ﺍﺛﺮ ﻣﺤﺮﻙ ﺯﻳﺮ ﺁﺳﺘﺎﻧﻪ ﺍﻱ ﻧﺎﻡ ﻳﻚ ﺑﺮﻧﺪ ﻳﺎ ﻳﻚ ﻣﻘﻮﻟﻪ/ﮔﺮﻭﻩ ﺧﺎﺹ ﺭﺍ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻗﺮﺍﺭ. ﺩﺍﺩﻩ. ﺍﻧﺪ.ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ. ﭘﮋﻭﻫﺶ ﻫﺎ. ﺭﺍ ﻛﻮﭘﺮ (. 2002. ) ... پیشینه پژوهش | دکتر مریم نظری maryamnazari.com/tag/پیشینه-پژوهش/‎Cachedمبانی و پیشینه را از پژوهش‌ها حذف کنیم تا تقلب ریشه‌کن شود! ۱۳۹۴/۱۰/۲۴ ... برای طراحی بخش بیان مسئله، چگونه مبانی نظری و پیشینه پژوهش را بخوانیم و بنویسیم؟ با نیازسنجی بافتی برای نیازهای واقعی‌تان خرج کنید | دکتر مریم نظری maryamnazari.com/نیازسنجی-بافتی-و-تولید-محتوای-بومی/‎Cached31 دسامبر 2014 ... نیازسنجی بافتی یعنی فهم نیازها در دل تجربه های زیسته افراد و سازمان ها. ... سازمان‌ها و کسب و کارها سالانه هزینه‌های هنگفتی را صرف آموزش، پژوهش، ...