خرید و دانلود فایلهای علمی

انواع تحقیق پروژه پاورپوینت مقاله و سایر فایلهای مجاز

خرید و دانلود فایلهای علمی

انواع تحقیق پروژه پاورپوینت مقاله و سایر فایلهای مجاز

مبانی و پیشینه نظری واقعیت درمانی گلاسر

مبانی و پیشینه نظری واقعیت درمانی گلاسر

در 37 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت docx

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

واقعیت درمانی

2تاریخچه واقعیت درمانی

ویلیام گلاسر در سال ۱۹۲۵ در اوهایو متولد شد. در ۱۹ سالگی مهندس شیمی، ۲۳ سالگی یک روانشناس بالینی و ۲۸ سالگی یک پزشک شد و پس از آن روان‌پزشک گردید. عمدة کار او درمان جوانان بزهکار بود (مدرسه ونتورا ) و در آخر به آموزش و پرورش روی آورد و به موازات آن به آموزش مربیان پرداخته است.
وی می‌گوید: اصل در واقعیت درمانی ایجاد پیوند ، تقبیح مسئولیت گریزی و بازآموزی است و لذا فرمول ثابتی برای کاربری در مورد فرد بیمار به هنگام درمان وجود ندارد چگونگی انجام واقعیت درمانی بستگی به میزان مسئولیت‌گریزی بیمار وشخصیت او دارد.
هرچند هیچ دو موردی همانند هم نیستند، هنگامی که درمان موفقیت‌آمیز باشد انسان به آسانی می‌تواند مشاهده کند این اصول چگونه با روند درمان به‌خوبی در هم بافته‌اند.
به نظر گلاسر، شکست در امر درمان به این امر بر می‌گردد که به درستی آن اصول اساسی توسط درمانگر به کارگرفته نشده است، گلاسر می‌گوید: در آخرین سال تحصیل از درمان‌های سنتی ناراضی شده بودم و در جستجوی راه بهتری برای درمان افراد به جز روان‌درمانی سنتی بودم.
و وقتی برای درمان آرُن می‌بیند که درمان‌های سنتی جواب نمی‌دهد. تلاش‌های دیگری شروع می‌کند که بعدها واقعیت درمانی نام می‌گیرد.

2-4-2- واقعیت درمانی و مفهوم آن
تعریف واقعیت درمانی که مبدع آن گلاسر ( 1986 ) است از بسیاری جهات به گشتالت درمانی و درمان مراجع - محوری شباهت دارد . در همه ی نظریه های یاد شده نحوه ی دریافت واقعیت از سوی مراجع و شیوه ی ارزشیابی درونی او از واقعیت مورد تاکید قرار می گیرد . به نظر گلاسر ، مراجع در دنیای بیرونی (دنیای واقعی) و درونی خود زندگی می کند و دنیای واقعی بر رفتار فرد تاثیر نمی گذارد ، بلکه دریافت و ادراک او از دنیای واقعی بر رفتار او تاثیر گذار است . انسان آزاد است و توان انتخاب دارد و باید مسئولیت پیامد انتخاب های خود را به عهده بگیرد .
در این روش درمانی ، مواجه شدن با واقعیت ، مسئولیت پذیری و ارزشیابی در مورد رفتار های درست و نادرست مورد تاکید قرار می گیرد . فرد نه تنها در مقابل اعمال خود ، بلکه در برابر تفکرات و احساسات خود نیز مسئول است . فرد قربانی گذشته و حال خود نیست ، مگر این که خود بخواهد . این رویکرد درمانی هم در مورد رفتارهای بهنجار و هم در مورد رفتارهای نابهنجار وهم در مورد تدوین شیوه های مناسب تعلیم و تربیت به کار می رود . یکی از نظریه های مشاوره که در دهه های اخیر شهرت یافته ، نظریه واقعیت درمانی است که عمدتا توسط ویلیام گلسر تدوین شده است . رویکرد گلسر یک رویکرد نسبتا صریح است که به توان مراجع برای پرداختن به نیازهایش از طریق یک روند منطقی یا واقع بینانه اعتماد دارد . مشاوره از دید واقعیت درمانی صرفا یک نوع تعلیم یا کارآموزی ویژه است که می کوشد به فرد آنچه را که باید طی رشد طبیعی خود فرا گیرد، در یک مدت زمان نسبتا کوتاه بیاموزد .
گلاسر ( 1984 ) عنوان می کند که واقعیت درمانی قابل کاربرد برای افراد دچار هر گونه مشکل روانی از آشفتگی خفیف عاطفی گرفته تا گوشه گیری جنون آمیز کامل است . این روش در مورد اختلالات رفتاری افراد جوان و سالمند و مشکلات مربوط به الکلیسم و مواد مخدر ، موثر و موفق است . این نظریه به طور وسیعی در مدارس ، موسسات تصحیحی ، بیمارستان های روانی ، بیمارستان های عمومی و مدیریت تجاری بکار گرفته شده است . تمرکز این نظریه بر زمان حال و تفهیم ( این نکته ) به اشخاص است که آنها اساسا" کنشهای خود را در تلاش برای ارضای نیازهای اساسی انتخاب می کنند . اگر موفق به این کار نشوند ، رنج می برند و باعث رنج دیگران می شوند . وظیفه ی درمانگر آن است که آنها را به سوی انتخاب های بهتر و مسئولانه تر که تقریبا همیشه وجود دارد سوق می دهد .

....


2-4-3-تعریف واقعیت درمانی

واقعیت یعنی حقیقت، یعنی تشخیص درست از نادرست، تشخیص حق از باطل، واقعیت یعنی هر نوع تجربه به نوعی واقعیت است.
گفته می‌شود همه چیز واقعی است تنها چیزی که به واقعیت و ناواقعیت مفهوم می‌دهد این اصل است که پی‌آمدهای دور و فوری آن چیز را درنظر بگیریم.
رفتار واقعیت‌گرایانه یعنی:
رفتار و کرداری که هم پی‌آمدهای دور آن و هم پی‌آمدهای فوری آن درنظر گرفته شود و نتایج سبک سنگین شود و ارزیابی شود.
یعنی اگر لذت بعدی عملی بیشتر از تلاش و رنج آنی باشد آن را می‌توان کاری واقعیت‌گرایانه خواند.
رفتار ناواقعیت گرایانه یعنی:
یعنی اگر درد و رنج بعدی عملی بیش از لذت آنی آن باشد، ناواقعیت گرایانه است.
در واقع انسان در انتخاب بین واقعیت و ناواقعیت گاهی بخشی یا همة واقعیت را انکار می‌کند که ما نام بیمار به آنان اطلاق می‌کنیم، در واقع بیمار کسی است که ارتباط خود را با واقعیت از دست می‌دهد و ناواقع‌گرا می‌شود .
واقعیت را چگونه بشناسیم؟
در دامن فرهنگ هر جامعه‌ای (که پایة آن آموزش و پرورش است) واقعیت وجود دارد.
واقعیت درمانی چیست؟
واقعیت درمانی* گونه‌ای دیگر از درمان در روانشناسی است که بر سه اصل استوار است:
۱- واقعیت ۲- مسئولیت ۳- مشروعیت (اخلاق)
به عبارتی واقعیت درمانی یعنی شناساندن و وادار کردن درمان‌جو به پذیرش واقعیت‌ها.
- چه کسانی به درمان احتیاج دارند؟
کسانی که نیازهایشان برآورده نشده است.
- این نیازها چه نیازهایی هستند؟
۱- ارتباط (پیوندجویی) ۲- احترام ، ارزشمندی و کسب هویت
- این نیازها چگونه برآورده می‌شوند؟
- با پیشه‌کردن راستی و درستی ومسئولیت پذیری .

...



خرید فایل



لینک منبع :مبانی و پیشینه نظری واقعیت درمانی گلاسر

تعریف و تاریخچه واقعیت درمانی | سایت پژوهه پژوهشکده باقرالعلوم pajoohe.ir/تعریف-و-تاریخچه-واقعیت-درمانی__a-39535.aspx‎Cached Similar15 نوامبر 2014 ... کلمات کلیدی : واقعیت درمانی، هویت، نظام سه بخشی گلاسر، مشاوره و ... واقعیت‌درمانی، مجموعه‌ای از اصول نظری و عملی است که در دهه 1950 میلادی به وسیله ... مقاله واقعیت درمانی bankmaghale.ir/مقاله-واقعیت-درمانی-2/‎Cached Similarتعریف نظریه. واقعیت درمانی مجموعه‌ای از اصول نظری و عملی است که در دهة ۱۹۵۰ میلادی توسط روانپزشکی به نام ویلیام کلاسر مطرح ... گلاسر از ترویج عقاید خود در بین عوام فروگذار نمی‌کرد و در مؤسسه واقعیت درمانی واقع در لوس‌آنجلس غربی به کسانی که ... نظریه واقعیت درمانی (گلاسر) - در جستجوی معنا djm89.blogfa.com/post-7.aspx‎Cached Similarدر جستجوی معنا - نظریه واقعیت درمانی (گلاسر) - وبلاگ تخصصی مشاوره و روانشناسی - در جستجوی معنا. ... نوشته شده در تاریخ ۸۹/۰۴/۱۲ توسط علی صمصامی | آرشیو نظرات ... واقعیت درمانی مجموعه ای از اصول عملی و نظری است که در دهه ۱۹۵۰ میلادی به وسیله ... واقعیت درمانی گلاسر - دانلود فایل های فارسی filefarsi.parsiblog.com/Category/واقعیت+درمانی+گلاسر/‎Cached7 نوامبر 2016 ... دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق واقعیت درمانی گلاسر · مبانی نظری و پیشینه تحقیق واقعیت درمانی گلاسر. خداوند: عشق را با تو زیبا یافتم و ... روانشناسی - واقعیت درمانی چیست ebarzkar.blogfa.com/post/144‎Cached Similarنظریه واقعیت درمانی ویلیام گلاسر. واقعیت درمانی مجموعه ای از اصول نظری و عملی است که در دهه ۱۹۵۰میلادی به وسیله روان پزشکی به نام ویلیام گلاسر مطرح شد.و در سال ... واقعیت درمانی - - پرسپولیس yasindastani11.persianblog.ir/post/21/‎Cached Similarنظری و عملی است که در دهه 259۱ میلادی به وسیله ویلیام گلاسر مطرح شد. ودرسال 25۹9 میلادی مبانی آن در کتاب واقعیت درمانی به طریق منسجم و سازمان یافته ای انتشار ... تبیین نظریه واقعیت درمانی ویلیام گلاسر - انجام مشاوره پایان نامه ... simorgh-researchgroup.blogsky.com/page-3‎Cachedوی می‌گوید: اصل در واقعیت درمانی ایجاد پیوند ، تقبیح مسئولیت گریزی و بازآموزی ... به نظر گلاسر، شکست در امر درمان به این امر بر می‌گردد که به درستی آن اصول ..... ۷/ به پیشینه و گذشته افراد کاری نداشته باشند مهم «حالا» است و نگاه به سوی آینده ... یادداشتهای یک مشاور - واقعیت درمانی گلاسر jharam.blogfa.com/post-32.aspx‎Cached Similarیادداشتهای یک مشاور - واقعیت درمانی گلاسر - اطلاع رسانی امور مربوط به روان شناسی و ... واقعیت درمانی مجموعه ای از اصول نظری و عملی است که در دهه 1950 میلادی به وسیله روان .... مدت و دراز مدت زندگی خود را بشناسد و با صراحت آنها را تعریف و توصیف کند. واقعیت درمانی گلاسر - روانشناسی مشاوره hosseini1371.persianblog.ir/post/46/‎Cached Similar15 دسامبر 2014 ... واقعیت درمانی در مشاوره ،مدد کاری ،مداخله در بحران،مدیریت نهادی و پیشرفت ... و نابهنجار از اصول خودش (نظریه کنترل و مسئولیت پذیری) استفاده کرد. نظریه های مشاوره و رواندرمانی - واقعیت درمانی www.moshaveret92.blogfa.com/post/17‎Cached Similarواقعیت درمانی مجموعه ای از اصول نظری و عملی که در دهه1950میلادی به وسیله ویلیام گلاسر مطرح شد.نارضایتی گلاسر از روانکاوی زمینه ساز ابداع واقعیت درمانی توسط وی ...