خرید و دانلود فایلهای علمی

انواع تحقیق پروژه پاورپوینت مقاله و سایر فایلهای مجاز

خرید و دانلود فایلهای علمی

انواع تحقیق پروژه پاورپوینت مقاله و سایر فایلهای مجاز

فصل دوم و مبانی نظری پژوهش هوش هیجانی

فصل دوم و مبانی نظری هوش هیجانی

در 47 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت docx

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

هوش هیجانی

تعاریف هوش هیجانی

تعاریف زیادی از هوش هیجانی از طرف اندیشمندان روان شناس مطرح شده است دانیل گلمن در سال 1998 در کتاب خود تحت عنوان کارکرد هوش هیجانی آن را اینگونه تعریف می کند: (هوش هیجانی توانایی درک و فهم هیجان ها و عواطف است به منظور تعمیم آن به عنوان حامی اندیشه ، شناخت هیجان ها و دانش هیجانی تا بتوانیم آنها را نظم داده تا موجبات رشد عقلی، عاطفی و هیجانی فراهم گردد (رضوانی، 1386).

هوش هیجانی یعنی توانایی­هایی مانند این که فرد بتواند انگیزه­های خود را حفظ نماید و در مقابل ناملایمات پایداری کند، تکامنش­های خود را کنترل کند و کامیابی را به تعویق بیندازد. همچنین به این معنی است که فرد حالات روانی خود را تنظیم کند و نگذارد پریشانی خاطر قدرت تفکر او را خدشه دار سازد، با دیگران همدلی کرده و امیدوار باشد (گلمن، 1380).

هوش هیجانی به منزله توانایی تشخیص، پردازش و مدیریت هیجانهای خود و دیگران تعریف شده است (مایر و همکاران، 2001).

هوش هیجانی مفهومی چند عاملی از تواناییهای شخصی و اجتماعی است که به ما در برابر مطالبات روزمره کمک می کند (سیاروچی و همکاران، 2001، به نقل از نوری، 1383). تواناییهای هیجانی شخص و اجتماعی کلیدی که ساختار عاملی هوش هیجانی را تشکیل می دهند به شرح زیر بیان می‌دارند:

* خود توجهی: توانایی ادراک و ارزیابی دقیق خود

* جرات مندی: توانایی بیان سازنده‌ی هیجانات

* تحمل استرس: توانایی مدیریت موثر هیجانات

* کنترل تکانه: توانایی کنترل هیجانات

* واقعیت آزمایی: توانایی رواسازی عینی احساسات و افکار

* انعطاف پذیری: توانایی سازش یافتگی با افکار و احساسات در موقعیت های جدید

* حل مسأله: توانایی حل مشکلات شخصی و بین شخصی

* همدلی: توانایی آگاهی و فهم هیجانات دیگران

* روابط بین فردی: توانایی برقرار کردن روابط بهینه با دیگران

به اعتقاد آنها، علاوه بر این مولفه‌ی کلیه‌ی هوش هیجانی، مدل بار – ان پنج عامل دیگر را به عنوان تسهیل کنندگان رفتار هوشمندانه اجتماعی و هیجانی در بر می گیرد که عبارت اند از:

* خوش بینی: توانایی مثبت اندیشی و نگاه به نیمه‌ی روشن زندگی

* خودشکوفایی: تواناییی و مدیریت رسیدن به اهداف و تواناییهای بالقوه

* شادکامی: توانایی احساس سرخوشی با خود، دیگران و به طور کلی زندگی

* استقلال: توانایی رهاشدگی از وابستگی هیجانی به دیگران و اتکا به خود

* مسئولیت پذیری اجتماعی: توانایی شناسایی خود به منزله‌ی قسمتی از گروه اجتماعی خود و مسئولیت در قبال آن (ساعتچی، 1376).

هوش هیجانی شامل چهار مولفه و بیست قابلیت است که عبارتند از :

1- خود آگاهی : از طریق شناخت عمیق عواطف ،‌هیجان ها و حالات روانی دیگران ، نقاط قوت و ضعف و توانایی ارزیابی صحیح از خود به دست می آید و به عبارتی در خود آگاهی شما هیجانات و احساسات خود را بخوانید و از آنها آگاه باشید . خود آگاهی به افراد اجازه می دهد تا نقاط قوت و محدودیت های خود را بشناسند.

2- خود مدیریتی : توانایی کنترل و اداره کردن عواطف و هیجان ها ، توانایی حفظ آرامش در شرایط بحرانی و استرس زا ، توانایی خود انگیزشی و ابراز منویات درونی است. به عبارتی خود مدیریتی توانایی کنترل عواطف و هیجانات و رفتارهای صادقانه و درست است. افراد با مهارت خود مدیریتی اجازه نمی دهند بدخلقی ها در طول روز از آنها سر بزند و می دانند منشاء بد خلقی ها کجاست و ممکن است چقدر طول بکشد.

3- آگاهی اجتماعی: افراد دارای این مهارت دقیقاً ‌می دانند که گفتار و کردارشان بر دیگران تاثیر می گذارد و می دانند اگر تاثیر رفتارشان منفی باشد آن را تغییر دهند. یک نمونه از مهارت آگاهی اجتماعی همدلی است. همدلی یعنی توانایی ورود به احساسات دیگران یا توانایی درک احساسات کارکنان در فرآیند تصمیم گیری هوشمند فردی یا گروهی است.

...

2-1-1-7 اندازه گیری هوش هیجانی

علاقه به هوش هیجانی تا اندازه ای این ادعا را منعکس می کند که بر اساس آن تفاوتهای فردی در پردازش اطلاعات هیجانی – عاطفی، موفقیت در زندگی را پیش بینی می کند. مفهوم هوش هیجانی تا حدودی از باورهای نخستین در مورد هوش اجتماعی مشتق می گردد. (سالووی و مایر، 1990). امکان تفاوتهای فردی در توانهاییهای ادراک و بیان هیجانی و فهم و مدیریت اطلاعات هیجانی را مطرح می سازند و بر این باورند که این تواناییها قابل فراگیری هستند. آنان هوش هیجانی را در قالب چهار عامل تعریف کرده اند که بر این اساس هوش هیجانی عبارت است از توانایی و درک صحیح هیجان، ارزیابی و بیان هیجان، توانایی تشخیص و یا تعمیم احساسات به نحوی که تفکر را تسهیل کنند، توانایی فهم هیجان و اطلاعات هیجانی و در نهایت توانایی تنظیم هیجانات پابه‌پای ارتقا در رشد عقلی و هیجانی از مخرج مشترک تواناییهای فوق با عنوان هوش هیجانی یاد کرده اند (سپهریان­آذر، 1385).

چندین مولف کوشیده اند تا مدل مبتنی بر تواناییهای هوش هیجانی را از طریق خود گزارش دهی و روشهای عملکردی حداکثری عملیاتی نمایند. امروزه دو روی آورد سنجش در اندازه گیری هوش هیجانی مطرح است (سپهریان­آذر، 1385).

1- روی آورد سالووی و مایر که استفاده از شاخص های عملکردی است و از قضاوت هیجانات تجربه شده توسط مردم مشتق شده است که این هیجانات تجربه شده در داستانهای کوتاه توصیف شده یا در عکس ها و تصاویر ارائه می شوند.

2- روی آورد دیگر رایج برای سنجش هوش هیجانی استفاده از ابزارهای خود گزارش دهی (پرسشنامه‌ها) است که متغیرهای شخصیت و گرایش و تمایلات درونی شخصی را ارزیابی می کنند.

در این راستا مقیاس سنجش هیجانات (AES)[1] به منزله‌ی یک ابزار خود گزارش دهی در ارزشیابی ابعاد چند گانه‌ی هوش هیجانی توسعه پیدا کرده است. پژوهشگرانی چون دیویس[2] و همکاران (1998) و مارتنیس – پونس[3] (1998 ، 1999) نیز مقیاس فراخلق جفت (TMMS)[4] را به عنوان شاخص خود گزارش دهی هوش هیجانی به کار برده اند. (به نقل از وارویک و نقل بک، 2004) مایر و همکاران ابتدا شاخص توانایی حل مسأله هیجانی را اختراع کردند و نام آن را مقیاس هوش هیجانی چند عاملی (MEIS)[5] گذاشتند. آنها قصد داشتند تا نسخه‌ی چهار عاملی هوش هیجانی را ارزشیابی نمایند. تحلیل عاملی آنها از MEIS فقط سه عامل را آشکار کرد: ادراک، فهم، و تنظیم هیجانات. این سه مولفه با همدیگر 402 عبارت را تشکیل دادند که به توسعه‌ی آزمون هوش هیجانی مایر، سالووی و کاروسو که 141 عبارت را در بر می‌گیرد، منجر شد (انجل برگ و اسجو برگ، 2004) تاکنون ابزارهای متعددی جهت سنجش این نوع از هوش طراحی شده اند که در این زمینه سیاروچی و همکاران (2001) به پرسشنامه های کنترل هیجان[6] (1989)، پرسشنامه‌ی سطوح آگاهی هیجان[7] (1990)، پرسشنامه‌ی سبک های پاسخ (1991)، آزمون هوش هیجانی گلمن (1995، به نقل از پارسا، 1380)، پرسشنامه‌ی هوش هیجانی بار – ان (1997)، پرسشنامه‌ی خود گزارش دهی اسکات (1998) و آزمون هوش هیجانی مایر و سالووی و کارسو (2001) اشاره کرده اند (پارسا، 1380).


[1]. Assessing Emotional Scoale

[2]. Davies

[3]. Martingez – Dons , M

[4]. Trait – Meta Mood Scale

[5]. Multifactor Emotional Intelligence Scale

[6]. Emotional Control Questionnaire

[7]. Levels of Emotional Awareness

...



خرید فایل



لینک منبع :فصل دوم و مبانی نظری پژوهش هوش هیجانی

[PDF] ﻓﺼﻞ دوم ﭘﮋوﻫﺶ ی و ﭘﯿﺸﯿﻨﻪ ﻧﻈﺮی ﯽ ﻧﺎﻣﺒ - دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج www.iausdj.ac.ir/research/DocLib14/مریم%20شمس/فصل%20دوم.pdf‎Similarاﯾﻦ ﻓﺼﻞ ﺑﻪ. ﺷﺶ. ﺑﺨﺶ ﺗﻘﺴﯿﻢ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﺨﺶ اول. و. دوم. ﺑﻪ. ﺗﺮﺗﯿﺐ. ،. ادﺑﯿﺎت. ﻣﺮﺑﻮط. ﺑﻪ. ﻫﻮش. -. ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ. و ... ﭘﮋوﻫﺶ. ؛. در داﺧﻞ. و ﺧﺎرج ﮐﺸﻮر، در ﺑﺨﺶ ﭘﻨﺠﻢ ﻧﺘﯿﺠﻪ. ﮔﯿﺮی از ﻣﺒﺎﻧﯽ ﻧﻈﺮی ﭘﮋوﻫﺶ. و ﻧﻬﺎﯾﺘﺎ در ... 4(. 1998. ) ﻣﻔﻬﻮم. ﻫﻮش. ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ. را. ﺑﻪ. ﻋﻨﻮان. ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ. ﮐﻨﺘﺮل. اﺣﺴﺎﺳﺎت. ﺧﻮد. و. دﯾﮕﺮان،. ﺗﻤﺎﯾﺰ. ﺑﯿﻦ. آﻧﻬﺎ. و. دانلود رایگان مبانی نظری پایان نامه theoretical-foundations-thesis.dibablog.com/‎Cached23 مه 2016 ... فصل دوم پایان نامه (پیشینه ی پژوهش) عقب ماندگی ذهنی مبانی نظری عقب ..... هوش هیجانی و تعهد سازمانی با فرسودگی شغلی در کارکنان – پارس آیکن پایان نامه بررسی رابطه میان هوش هیجانی و سلامت روانی رشته روانشناسی ... www.payanname.net/پایان-نامه-بررسی-رابطه-میان-هوش-هیجانی/‎Cached Similarفصل دوم : مبانی نظری و پیشینه پژوهش. تعاریف هوش هیجانی………………………….. 13. ویژگیهای هوش هیجانی ……………………….. 14. سیر مطالعه‌ی هوش هیجانی … فصل دوم پایان نامه - ایران پژوهش www.iranpajohesh.com/.../tags/.../186-فصل-دوم-پایان-نامه.html‎Cached Similarاقدام به تهیه مبانی نظری و پیشینه های پژوهش نمودیم تا پژوهشگران بتوانند از آن به عنوان ..... دانلود مبانی نظری تحقیق درباره هوش هیجانی و نظریات آن برای استفاده در مقاله و .... دانلود مقاله درباره هوش عاطفی برای مبانی نظری فصل دوم پایان نامه روانشناسی ... مبانی نظری و ادبیات تحقیق هوش هیجانی - فایلود fiload.ir/product/10215/مبانی-نظری-و-ادبیات-تحقیق-هوش-هیجانی‎Cached Similarفصل دوم پایان نامه، مبانی نظری و ادبیات تحقیق هوش هیجانی مربوط به کارشناسی ارشد رشته مدیریت، بخشی از متن: در انسـان بادامه مغز ( amygdala ) ، خوشه ای بادامی ... پیشینه پژوهش و تحقیق pishineh.blog.ir/‎Cached Similarلیست آماده ادبیات تحقیق فصل دوم پایان نامه ویژه دانشجویان تاریخ ... تاریخچه و تعاریف هوش هیجانی، پیشینه تحقیق آن، مولفه های هوش هیجانی و پیشینه تحقیق. 3. هوش هیجانی - پرتال پروژه های دانشگاهی parsproje.com/component/search/?searchword=هوش%20هیجانی...‎Cached Similarاصطلاحات 11 فصل دوم: ادبیات پژوهش 12 2-1 تاریخچه هوش هیجانی 13 2-2 تئوری هوش هیجانی سالووی و مایر 16 2-3 مفاهیم اساسی هوش هیجانی 17 2-4 مولفه های گلمن 18 2-5 ... دانلود پایان نامه - پایان نامه روانشناسی raz147.blogfa.com/category/4‎Cached Similarتعریف مفاهیم و واژگان کلیدی; فصل دوم: بررسی متون و مبانی نظری تحقیق و مروری ... بررسی رابطه فراشناخت با هوش هیجانی در بین دانش‌آموزان دختر پایه سوم راهنمایی. مبانی نظری و پیشینه تحقیق هویت سازمانی | فصل دوم پایان نامه corporate-identity-1-2.najiblog.com/‎Cached14 آگوست 2016 ... مبانی نظری و پیشینه پژوهش هوش سازمانی (فصل دوم) | دانلود با لینک . ... پروپوزال رابطه سبک های دلبستگی، هیجان خواهی و هوش هیجانی با ... مبانی ... تحقیق بررسی رابطه بین هوش هیجانی و اثربخشی اعضای هیأت علمی ... bankmaghale.ir/تحقیق-بررسی-رابطه-بین-هوش-هیجانی-و-اثرب/‎Cached Similar۱-۵- فرضیات تحقیق ۶ ۱-۶- تعریف واژه ها و اصلاحات تحقیق ۷. فصل دوم – مبانی نظری و پیشینه تحقیق ۲-۱ – مقدمه ۱۲ ۲-۲- ماهیت هوش ۱۲ ۲-۳- انواع هوش ۱۵ ۲-۴- هیجان و ...