خرید و دانلود فایلهای علمی

انواع تحقیق پروژه پاورپوینت مقاله و سایر فایلهای مجاز

خرید و دانلود فایلهای علمی

انواع تحقیق پروژه پاورپوینت مقاله و سایر فایلهای مجاز

مقاله نقشه کشی ساختمان و اهداف آن

مقاله نقشه کشی ساختمان و اهداف آن

قسمتهایی از متن:

هدف از نقشه کشی :

به طور کلی نقشه های مورد نیاز اجزای کی ساختمان را میتوان به سه دسته تقسیم کرد:

1 – طراحی ساختمان : این نقشه ها را مهندسین آرشیتکت تهیه می نمایند.

2 – نقشه های اجرایی : مانند پلانهای مختلف ، برشها ،‌دتایلاه ، نماها و غیره.

3 – نقشه های تاسیسات : مانند نقشه های برق، آبرسانی،‌ فاضلاب ،‌تهویه .

اهمیت نقشه کشی در ساختمان :‌

نقشه کشی در ساختمان یکی از مهمترین دروس فنی است. نقشه ، زبان افراد فنی است. برای یک فرد فنی بسیار مهم است که این زبان را بشناسد و رموز آن را بداند. بدین معنی که بتواند نقشه ای را درست و خوب ترسیم کند و قادر به درک و خواندن آن باشد. نقشه کشی در رشته ساختمان هم کاری است فنی و هم هنری، یعنی یک نقشه را هم باید از نظر رعایت نکات فنی درست کشید و هم باید خوب و زیبا کشید.

آنچه به قسمت فنی مربوط است تسوط هنر آموز در کلاس بیان خواهد شد و شما فرا خواهید گرفت ولی قسمت دوم یعنی زیبا کشیدن را باید با تمرین و کوشش مداوم به دست آورد تا هم درست و هم زیبا ترسیم کنید.

وسایل نقشه کشی :

1 – تخته رسم و میز نقشه کشی. 2 – خط کشی T . 3 – خط کش اشل (مقیاس). 4- گونیاهای نقشه کی 30 ، 45 و 60 درجه. 5 – مداد پاک کن. 6 – برس نقشه کشی . 7- مدادهای نقشه کشی. 8 – مداد تراش. 9 – نوارچسب کاغذی. 10 – دستگاه نقشه کشی (درافتینک). 11 – چراغ میز نقشه کشی. 12- صندلی های نقشه کشی. 13- جعبه پرگار. 14- پرگار کشویی. 15- گونیای متحرک. 16- کاغذهای نقشه کشی. 17- کاتر یا برش دهنده. 18- خط کش فلزی. 19- نقاله. 20- شابلونها (اشکال هندسی، مبلمان ،‌تاسیسات، حروف و اعداد، شابلن خطط منحنی (پیستوله). 21- راپید شابلن نویسی. 22- راودیس 23- گرافوس. 24- راپید وگراف. 25- مرکب. 26- خط کش معمولی. 27- لتراست و زیباتون. 28- نوار دور نقشه. 29- دستگاه نوگیر یا نوارزن.

1 – تخته رسم (میز نقشه کشی):

تخته رسم را معمولا” از چوب درخت کاج و یا گردو می سازند تا در مقال عوامل جوی مثل گرما، سرما،‌ رطوبت مقاومت داشته باشند. معمولا” در طرفین تخته رسمها باریکه ای از چوب سخت تعبیه می کنند. تخته رسمها یا روی دو پایه شیب دار ثابت قرار می گیرند و یا اینکه روی دو پایه بلند که تخته رسم قابل بالا و پائین رفتن است نصب می شود. در این حالت میتوان شیب تخته رسم را به دلخواه تنظیم کرد.

تخته رسمهایی که روی پایه های متحرک نصب می شوند، میز نقشه کشی نامیده می شوند و اندازه تخته رسم ها استاندارد شده است و در مقابل جدول زیر می باشد،‌ اما در بازار تخته رسمهایی غیر از اندازه های استاندارد شده نیز یافت می شود.

....

خط اندازه ها در نقشه کشی:

در نقشه های ساختمانی چهارگونه خط اندازه مورد استفاده واقع می شود که با علائم دایره تو خالی – دایره تو پر سیاه – پاره خط با زاویه 45 درجه – فلش و پیکان ختم اندازه گذاری را نشان می دهد.

روش اندازه گذاری :‌

نوشتن اعداد در زاویه های مختلف بدین شرح است. اندازه اعداد تا زاویه 90 درجه از چپ به راست و در روی خط نوشته میشود. اندازه زاویه خط عمود (90 درجه) از پائین به بالا و سمت چپ نوشته میشود.

اندازه های کمتر از یک متر برحسب سانتیمتر و بیشتر از یک متر برحسب متر نوشته میشود. چنانچه خواسته شود اندازه زوایا و یا کمان دوایر و یا دور قوسهای آجری و بتونی و یا موارد دیگر اندازه گذاری شود از محور افقی دایره استفاده می گردد . اعداد بالای محور xها در جهت حرکت عقربه های ساعت نوشته میشود و زیر محور xها در جهت خلاف عقربه ساعت نوشته می شود.

سطوح هندسی :‌

1 – مثلث: مثلث چهار نوع است:

مثلثت قائم الزاویه مثبت متساوی الاضلاع مثلث متساوی الساقین مثلث مختلف الاضلاع

2 – مربع: 3 - مستطیل

4 – دایره : 5 – متوازی الاضلاع:

6 – لوزی 7 – بیضی

8 - ذوزنقه

9 – چندضلعی های منتظم: اگر اندازه کلیه اضلاع یک چندضلعی با یکدیگر برابر باشند، چندضلعی منتظم نامیده میشود. .

10 – چندضلعی های غیرمنتظم: اندازه اضلاع آنها با یکدیگر برابر نیستند.

مساحت چند ضلعی غیرمنتظم:

برای بدست آوردن مساحت چندضلعی غیرمنتظم، سطوح آن را به اشکال هندسی منظم تقسیم بندی (تفکیک) می کنیم، پس از آن مساحت هریک از اشکال هندسی منظم به وجود آمده را محاسبه می نماییم. سپس مجموع مساحتهای به دست آمده مساحت چند ضلعی غیرمنظم خواهد شد.

S = S1 + S2 + S3

محیط = مجموع ضلعها

جدول مساحت و محیط اشکال هندسی:

محیط

مساحت

شکل هندسی

مجموع سه ضلع

یک ضلع * 4

2 * (عرض + طول)

یک ضلع * 4

2 * (یک ساق + قاعده)

مجموع 4 ضلع

قطر * 14/3

(قطر بزرگ + قطر کوچک) *

طول یک ضلع * تعداد ضلعها

نصف ارتفاع * قاعده

یک ضلع * خودش

طول * عرض

قطر کوچک * قطر بزرگ

قاعده * ارتفاع

مجموع دو قاعده * ارتفاع

مجذور شعاع * 14/3

* قطر کوچک * قطر بزرگ

محیط * نصف سهم

مثلث

مربع

مستطیل

لوزی

متوازی الاضلاع

ذوزنقه

دایره

بیضی

کثیرالاضلاع (چندضلعی منتظم)

...

انواع پی از نظر نوع مصالح :

1 – پی سنگی :

این پی از سنگهای طبیعی و در مناطق کوهستانی که سنگ در دسترس می باشد ساخته می شود. سنگی که برای این گونه پیها انتخاب می گردد ، باید سالم ( نپوسیده ) باشد و از انواع سنگهای لاشه شکسته باشد.

سنگهای قلوة‌ای به علت صیقلی و مدور بودن آن برای پی سازی مناسب نمی باشد زیرا حالت ناپایداری به پی می دهد سطح پی سازی با سنگ باید از دیواری که روی آن قرا ر دارد ، وسیعتر بوده و از هر طرف دیوار حداقل 15 سانتیمتر به عنوان رسته گسترش داشته باشد .

پی سازی با سنگ با سه نوع ملات ساخته می شود و بستگی به مقدار بار وارده دارد اگر بار کمتری وارد شود از ملات کل آةک و ماسه آهک و اگر با ر بیشتری وارد شود از ملات با تارد وهمچنین اگر خیلی زیاد وارد شود از ملات ماسه و سیمان استفاده می شود . زاویه پخش بار در پی هیا سنگی در حدود 45 درجه می باشد.

2 – پی آجری :

در ساختمانهای کوچک و ساختمانهایی استفاده می شود که بار وارده کم باشد . این پی باید دارای ریشه ای به اندازه 15 تا 20 سانتیمتر از طرفین دیوار روی آن باشد. عرض پی کنی 30 تا 40 سانتیمتر از عرض دیوار بیشتر است . زاویه پخش بار در پیهای آجری در حدود 60 درجه می باشد برای صرفه جویی در مصرف آجر بهتر است آن را به شکل پلکانی بسازند.

3 – پی شفته ای :

پی شفته ای ساده ترین و درعین حال ابتدایی ترین پی سازی برای ساختمانهیا کوچک 2 یا 3 طبقه آجری است . شفته خمیری است از مخلوط خاک ، آب ، شن و گرد آهک که در هر متر مکعب خاک بین 200 تا 250 کیلوگرم آهک بکار می رود و گاهی نیز بنا بر لزوم مقداری پاره سنگ به آن می افزایند.طریقه شفته ریزی بدین صورت است که شفته را در پی ریخته و پس از آن که شفته به حدود 20 یا 30 سانتیمتر رسید آن را در یک سطح افقی هموار می کنند و یک روز آن را به حالت خود می گذارند، تا آب آن دراثر تبخیر یا جذب در خاک ، کاهش یابد(‌اصطلاحا دو نم شود)‌. سپس آنرا با وزنه سنگینی می کوبند تا کاملا متراکم گردد.

مجددا به همان ارتفاع شفته ریزی انجام گرفته و تا پر شدن پی همچنان ادامه می یابد.

4 – پی بتنی :

بتن را می توان یکی از مقاومترین و مستحکمترین سنگهای مصنوعی دانست . بهترین پی در کارهای ساختمانی پی بتونی است که از مقاومت بالایی برخوردار است و برای تمام ساختمانها مخصوصا در مناطق زلزله خیز باید ساختمان را حتما با پی بتونی ساخت ( بتون + میل گرد)‌ زاویه پخش بار در پیهای بتونی بین 30 تا 45 درجه می باشد.

لذا می توان این گونه پیها را پلکانی یا به صورت هرم ناقص ساخت و از مصرف اضافی بتن صرفه جویی نمود . پی سازی با بتون بدین طریق انجام می گیرد. که ابتدا کف پی را به اندازهء‌تقریبی ده سانتیمتر بتن کم سیمان به نام بتون (‌مگر)‌درهر متر مکعب 50 کیلوگرم سیمان می ریزند، که سطح خاک و بتن اصلی رااز هم جدا کرده همچنین سطح پی را با تخته قالب بندی می کنند.

پس از آماده شدن قالب آرماتور آن را می گذارند و بتن ساخته شده را داخل قالب ریخته و می کوبند ویا با ویبراتور (لوزاننده )‌به آن لوزش می دهند تا بتون اصطلاحا جا بیفتد، یعنی دانه های شن و ماسه در بتون عمل جای گیری را کاملا انجام دهند و متراکم گردند.بارگذاری روی پیهای بتونی بایستی حداقل هفت روز پس از پی ریزی انجام گیرد.

ضمنا باید توجه داشت ، چنانچه بتون از نوع مسلح باشد باید ابتدا میل گردها در قالب جاسازی شده سپس بتون ریزی صورت گیرد.

...

انواع سیمان های ساختمانی:

سیمانی که در ساختمان بتونی مصرف می شود به پنج دسته تقسیم می گردد که نسبت به کیفیت و موقعیت و طرح نقشه های بتون آرمه بنا نوع سیمان مورد نظر تعیین می شود در زیر انواع این سیانها را بررسی می کنیم.

1 – سیمان پرتلند معمولی نوع یک

مصرف این سیمان در ساختمان معمولی – کف سازی – دیوارسازی – راه سازی – کنال سازی – تراورس های راه آهن – مخازن آب و بلوکهای سیمانی آجر سیمان و موارد مشابه میباشد.

به طور کلی این سیمان در تمام موارد که اولا” ملات و یا بتن با زمن سولفاته و یا خاکهای شوره تماس نداشته باشد مصرف می گردد. این نوع سیمان در ساختمان و دیوارها و فنداسیون های معمولی مصرف می شود نه در دیوارهای حایل و فنداسیون های بسیار عمیق .

2 – سیمان پرتلند نوع دو :

این سیمان در مقابل زمینهای سولفاته و خاکهای شوره مقاوم میباشد و در موقع خودگیری و فعل و انفعالات شیمیایی نسبت به سیمان پرتلند نوع یک حرارت کمتری را بوجود می آورد.

مصرف این سیمان در فنداسیون سازی – دیوار پلها – دیوارهای حایل و کناره های رودخانه ها و به طور کلی در مکانهائی بتن با نور خورشید تماس پیدا می کند مصرف می گردد.

3 – سیمان پرتلند نوع سه:

فعل و انفعالات شیمیایی این سیمان بسیار خوب و خودگیری این سیمان بسیار سریع و زیاد می باشد مقاومت سیمان مصرف شده سه روزه این سیمان در حد مقاومت سیمان هفت روزه سیمان پرتلند معمولی و نوع یک می باشد. مصرف این سیمان بیشتر در مکانهائی که بارگذاری سریع انجام می شود مورد استفاده واقع می گردد.

به علاوه در مواقعی که خواسته شود قالب بندی زودتر از زمان لازم باز شود از سیمان نوع سه استفاده می شود. دیگر اینکه در فصول سرد و مواقع یخبندان به علت اینکه خودگیری این سیمان سریع می باد از این سیمان که در اثر فعل و انفعالات شیمیایی حرارت و گرمای بیشتر از حد معمول از خود پس می دهد مورد مصرف واقع می گردد.

4 – سیمان پرتلند نوع چهار:

گیرائی این سیمان از نوع اول و دوم کمتر می باشد و به سیمان کندگیر معروف است و گرمای حاصله از فعل و انفعالات شیمیایی آن کتر از دو نوع ذکر شده می باشد و این عوامل به علت کم بودن ترکیبات سه کلسیم سیلیکات و سه کلسیم آلومینات در این نوع سیمان می باشد. مصرف این سیمان ها در پی ها و فنداسیون ها و ستون ریزی های حجیم که دارای ابعاد و ارتفاع زیادی می باشد انجام می گردد. چون گرمای این بتون بسیار کم است ترک د بتون بوجود نمی آید.

5 – سیمان نوع پنج (سیمان ضد سولفاته):

خودگیری و مقاومت این سیمان آرام و دیرتر از سیمان پرتلند نوع یک بوجود می آید. گرمای حاصله از فعل و انفعالات شیمیایی این سیمان نیز کم می باشد برای اینکه این سیمان در حالت ضد سولفاته کامل در آید ترکیبات سه کلسیم سیلیکات را در حد بین 4 تا 7 درصد محدود نگه می دارند. مصرف این سیمان به طور کلی در زمینهای سولفاته – و اسکلت بنادر و ساختمان دریائی که با آبهای سولفاته و انواع نمکها مواجه می شوند مصرف می گردند.

...



خرید فایل



لینک منبع :مقاله نقشه کشی ساختمان و اهداف آن

مقاله نقشه کشی ساختمان و اهداف آن - فایل prozhe20.cero.ir/product-342646-مقاله-نقشه-کشی-ساختمان-و-اهداف-آن.aspx‎Cachedقیمت فایل فقط 10,000 تومان. خرید. مقاله نقشه کشی ساختمان و اهداف آن. قسمتهایی از متن: هدف از نقشه کشی : به طور کلی نقشه های مورد نیاز اجزای کی ساختمان را میتوان به ... مقاله نقشه کشی ساختمان و اهداف آن - فراسوی دانش farasu.blogsky.com/1395/07/.../مقاله-نقشه-کشی-ساختمان-و-اهداف-آن‎Cached10 ا کتبر 2016 ... زیباترین لحظات آرزوی قلبی ما برای شما هموطن عزیز است. از اینکه جهت دریافت مقاله نقشه کشی ساختمان و اهداف آن وارد سایت ما شده اید سپاسگذاریم. خرید و دانلود مقاله نقشه کشی ساختمان و اهداف آن – فایل و مقالات www.newfilestant.ir/paper5643.html‎Cached9 ا کتبر 2016 ... مدیریت سایت آرزوی لحظاتی پر از موفقیت برای شما دارد و پس از تلاشهای مستمر همکاران فایل مارکت مجموعه مقاله نقشه کشی ساختمان و اهداف آن برایتان ... مقاله نقشه کشی ساختمان و اهداف آن danesh_gostar.rzb.ir/post/323‎Cachedاز اینکه جهت دانلود مقاله نقشه کشی ساختمان و اهداف آن سایت ما را انتخاب نموده اید سپاسگذاریم. جهت مشاهده ی توضیحات محصول ، پیش از دانلود، بر لینک عنوان فایل در ... کاملترین فایل مقاله نقشه کشی ساختمان و اهداف آن | تحقیق گستر www.risearticle.ir/download/11520‎Cached31 ا کتبر 2016 ... ما اولین نیستیم ولی بی شک برترین هستیم دوست گرامی سلام.برای مشاهده توضیحات کامل محصول دانلودی|| مقاله نقشه کشی ساختمان و اهداف آن || روی ... مقاله نقشه کشی ساختمان و اهداف آن - آی آر بلاگر trifeymang.bla.irbloger.xyz/view751842.html‎Cachedمقاله نقشه کشی ساختمان و اهداف آن. قسمتهایی از متن: هدف از نقشه کشی : به طور کلی نقشه های مورد نیاز اجزای کی ساختمان را میتوان به سه دسته تقسیم کرد: 1 – طراحی ... دانلود (مقاله نقشه کشی ساختمان و اهداف آن) | فراز وب www.farazwb.download/?p=27432‎Cached2 ا کتبر 2016 ... امیدواریم از خرید خود بهره کافی را برده و به موفقیت نزدیکتر شوید اینک شما با جستجوی ((مقاله نقشه کشی ساختمان و اهداف آن)) وارد صفحه فروش فایل ... مقاله نقشه کشی ساختمان و اهداف آن - دانلود فایل download.fileforooshi.ir/مقاله-نقشه-کشی-ساختمان-و-اهداف-آن/‎Cached29 سپتامبر 2016 ... دانلود پروژه و مقاله. » مقاله نقشه کشی ساختمان و اهداف آن. آفمس · سرو · سیدوآنلاین · فایل بوکر · فایل ... مقاله نقشه کشی ساختمان و اهداف آن ۷ مهر ۱۳۹۵ ... مقاله نقشه کشی ساختمان و اهداف آن - صفحه اصلی tahghigh.fileforooshi.ir/مقاله-نقشه-کشی-ساختمان-و-اهداف-آن/‎Cached3 ا کتبر 2016 ... دانلود تحقیق و مقاله. » مقاله نقشه کشی ساختمان و اهداف آن. آفمس · دسته‌بندی نشده · سرو · سیدو آنلاین ... مقاله نقشه کشی ساختمان و اهداف آن ۷ مهر ۱۳۹۵ ... مقاله نقشه کشی ساختمان و اهداف آن - وب سایت ایرانی www.websiteirani.ir/post/79349/مقاله-نقشه-کشی-ساختمان-و-اهداف-آن‎Cachedمقاله نقشه کشی ساختمان و اهداف آن قسمتهایی از متن: هدف از نقشه کشی : به طور کلی نقشه های مورد نیاز اجزای کی ساختمان را میتوان به سه دسته تقسیم کرد: 1 – طراحی ...