خرید و دانلود فایلهای علمی

انواع تحقیق پروژه پاورپوینت مقاله و سایر فایلهای مجاز

خرید و دانلود فایلهای علمی

انواع تحقیق پروژه پاورپوینت مقاله و سایر فایلهای مجاز

مقاله قتل عمد و حقوق کیفری

قتل عمدی

قتل یا سلب حیات از یک انسان زنده مهمترین جنایتی است که نسبت به افراد انسانی ارتکاب می شود . بهمین جهت کیفر قتل عمدی با وجود مخالفت بعضی از علمای حقوق وفلاسفه در قوانین بسیاری از کشورها اعدام می باشد . در حقوق موضوعه ایران ، ماده 205 قانون مجازات اسلامی مقرر می دارد : « قتل عمد ...... موجب قصاص است واولیاء دم می توانند با اذن ولی امر قاتل را با رعایت شرایط مذکور در فصول آتیه قصاص نمایند و ولی امر می تواند این امر را به رئیس قوه قضائیه یا دیگری تفویض نماید .»

قتل نفس از یک طرف به اصل مصونیت وغیر قابل تعرض بودن حیات انسانی که عزیزترین ودیعه است لطمه می زند واز طرفی دیگر ، امنیت وانتظام جامعه را متزلزل می کند .

قبل از اینکه اجتماعات بشری به صورت کنونی ، دارای قدرت محاکمه عمومی وتشکیلات دولتی بشوند قتل نفس از جمله تصادفات عادی زندگانی برای بقاء محسوب میشد ومقابله با قاتل جنبه شخصی وخصوصی داشت ونه جنبه عمومی . تعقیب یا تنبیه ومجازات قاتل یا قصاص برای جبران خسارت وترمیم ضایعه با کسان مقتول بود نه با جامعه .

در اسلام ، احترام به انسان وتحریم قتل انسان در موارد مختلف مورد توجه قرآن مجید واقع شده است . بطوریکه قتل از نظر ارتکاب ، بر قتل به حق وقتل به ناحق واز نظر مقتول ، به مظلوم وغیر مظلوم به غیر حق ، ولی معین کرده است ، در عین حال ولی را از اسراف در قتل منع نموده است .

الف – وَلاتَقْتُوا الَّنفْسَ اَّلتی حَرَّمَ اللهُ اِلاّبِاْلحَقِّ وَمَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیّهِ سُلْطاناً فَلا یُسْرِفُ فِی الَقْتلِ اِنَّهُ کانَ مَنْصُورًا (آیه 33 از سوره بنی اسرائیل ) یعنی ، نفسی را که خداوند محترم ساخته است به ناحق مکشید ، کسی که به ستم کشته شود برای ولی او سلطه ای خاص قرار داده ایم ، پس اسراف در قتل نخواهد کرد ، زیرا او، (یعنی ولی مقتول) از جانب شریعت الهی یاری شده است .

ب- قرآن مجید خونریزی بی جهت وظالمانه را گناه بزرگی تلقی نموده است بطوریکه قتل یک فرد از انسانها را به منزله قتل تمام انسانها می داند .

مِنْ اَجْلِ ذلِکَ کَتَبْنا عَلی بَنِی اِسْرائیلَ اَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَیْرِ نَفْسٍ اَوْ فَسادٍ فِی اْلاَرْضِ فَکَاَنَّما قَتَلَ الّاسَ جَمیعاً وَمَنْ اَحْیاها فَکَانَّمأ اَحْیَا الّناسَ جَمیعاً (قسمتی از آیه 32 از سوره المائده ) . ...

...

4- دفاع مشروع

دفاع مشروع یا دفاع قانونی عبارت است از توانایی بر دفع تجاوز قریب الوقوع وناحقی که نفس ، عرض ، ناموس ، مال وآزادی تن خود یا دیگری را به خطر انداخته است . دفاع مشروع قدرتی بازدارنده با هدف جلوگیری از خطرهای است که رهایی از آن جز با ارتکاب جرم ممکن نیست . ولی دفع وجلوگیری از خطرهای مذکور هیچ گاه نباید با انگیزه انتقام جویی وآزار واذیت توأم باشد . از این رو ، اعمال دفاعی از یک سو به شرط ضرورت واز سوی دیگر به شرط تناسب مقید شده است .

دفاع مشروع حق هر انسان به حفظ جان ، مال وناموس خود یا دیگری در موارد ضروری شناخته شده است . استیفای این حق به هنگامی جایز است که جامعه قادر به حمایت از جان ، مال وناموس انسان نباشد . لذا ، دفاع مشروع وضعی استثنایی وتابع شروطی است که تخطی از آن تکالیف متقابلی برای مدافع به وجود می آورد .

دفاع مشروع از جمله جهاتی است که قانونگذار فعل ضروری را صراحتاً اجازه داده و وصف مجرمانه رااز آن زدوده است . به همین دلیل ، مدافع مشروع در چنین حالتی نه تنها مقصر نیست ، بلکه ضامن خسارتها یا صدمات وارد به دیگری نیزمحسوب نمی شود .

- ادلَة دفاع مشروع : اسلام دفاع در مقابل جلوگیری از تجاوز به نفس وناموس ومال را برای هر مسلمانی با فرض توان واستطاعت یک فریضه می داند ، هر چند این دفاع به کشته شدن مهاجم منجر گردد . درباره مهدور بودن خون مهاجم ، در ابواب دفاع کتابهای فقهی به نصوص عدیده ای استناد شده است . از جمله در روایت منسوب به امام علی (ع) در مورد تجاوز به مال وجواز دفع تعرض آمده است : « اِذا دَخَلَ عَلَیْکَ اللَّصُّ المُحارِبُ فاقْتُلْهُ فَما اصابَکَ فَدَمُهُ فی عُنُقی » یعنی وقتی دزد مسلح بر تو وارد شد اورا بکش ، پس پیامد خونش که دامنگیرت می شود برگردن من . ...

...



خرید فایل



لینک منبع :مقاله قتل عمد و حقوق کیفری

[DOC] قتل عمد www.ardabilprisons.ir/.../90850a8f010e4789251957cc4a2c36a8.doc‎Cached Similarمقاله حاضر با هدف بررسی قتل و عوامل موثر بر قتل صورت گرفته است . ... اما در حقوق جزای فرانسه مجازات قتل عمدی ساده (هیجانی) سی سال حبس جنایی و مجازات قتل ... است لیکن حقوق دانان کیفری با استفاده از روح قانون و قواعد حقوق جزا قتل عمدی را بعنوان ... مقاله قتل عمد و حقوق کیفری - سیستم همکاری در فروش فایل سِرو daneshyar.cero.ir/product-352902-مقاله-قتل-عمد-و-حقوق-کیفری.aspx‎Cachedمقاله قتل عمد و حقوق کیفری. ... در حقوق موضوعه ایران ، ماده 205 قانون مجازات اسلامی مقرر می دارد : « قتل عمد ...... موجب قصاص است واولیاء دم می توانند با اذن ولی امر قاتل را ... مقاله دوره آموزش تطبیق قتل عمد در حقوق کیفری ایران و ترکیه elearnpars.org/article-matching-degree-murder-in-the-criminal-law-of-iran-and-turkey.html‎Cached Similarمقاله دوره آموزش تطبیق قتل عمد در حقوق کیفری ایران و ترکیه ، توسط مرکز توسعه آموزشهای مجازی گردآوری و انتشار یافته است که جهت آشنایی شما با حقوق کیفری که ... SID.ir | قتل عمد غیرمسلمان در حقوق کیفری اسلام و ایران fa.journals.sid.ir/ViewPaper.aspx?id=175923‎Cached Similarدانلود رایگان متن کامل مقاله علمی پژوهشی قتل عمد غیرمسلمان در حقوق کیفری اسلام و ایران. مقاله قتل عمد bankmaghale.ir/مقاله-قتل-عمد/‎Cached Similar۱-تعریف قتل عمدی در حقوق موضوعه ۸ ... تحت عنوان بررسی و مقایسه ارکان قتل عمد و غیرعمد در نظام کیفری ایران و نظام کیفری ایالات متحده آمریکا ارائه نماییم-. مقاله بررسی قتل عمد در نظام حقوقی ایران و آمریکا bankmaghale.ir/مقاله-بررسی-قتل-عمد-در-نظام-حقوقی-ایران/‎Cached Similarبلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله بررسی قتل عمد در نظام حقوقی ایران ... مجموعه ی قوانین کیفری جدید عموماً مقرر داشته اند که این ی قتل نفس قابل توجیه ... دانلود رایگان تحقیق جرم قتل عمدی در حقوق و فقه lawdownload.epage.ir/.../module.news_Page._TypeId.1_Start.310_Action.NewsBodyView_NewsId.1045.html‎Cached20 نوامبر 2016 ... دانلود تحقیق در مورد رکن مادی قتل عمد - دامنه رایگان madiqatl-t.lel.ir/ ۱ شهریور ۱۳۹۵ ه‍. ش. - دانلود مقاله بررسی عنصر مادی جرم قتل عمدی در حقوق کیفری ... دانلود رایگان مقاله قتل عمدی - epage.ir ایجاد و مدیریت وب سایت رایگان lawdownload.epage.ir/.../module.news_Page._TypeId.1_Start.540_Action.NewsBodyView_NewsId.97.html‎Cached8 نوامبر 2016 ... مقالات مشابه با مقاله: بررسی امکان ارتکاب قتل عمدی از طریق ترک فعل در فقه و حقوق کیفری ایران ... دانــلود رایگان صفحات ابتدایی از ... بررسی تطبیقی قتل در حقوق کیفری ایران و فرانسه - سیویلیکا www.civilica.com/Printable-MAYBODLAW01_188=بررسی-تطبیقی-قتل-در-حقوق-کیفری-ایران-و-فرانسه.html‎Cachedخلاصه مقاله: در قوانین کیفری ایران، تعریفی از قتل عمد بعمل نیامده است ولی می توان قتل را به سلب حیات از انسان زنده ی دیگری تعریف نمود. در حقوق کیفری فرانسه، ... پایان نامه بررسی تطبیقی قتل عمد در حقوق ایران و ترکیه www.karenthesis.ir/.../پایان-نامه-بررسی-تطبیقی-قتل-عمد-در-حقوق-ایران-و-ترکیه‎Cachedپایان نامه بررسی تطبیقی قتل عمد در حقوق ایران و ترکیه بررسی تطبیقی قتل ... 1- دکتر پاد، ابراهیم، حقوق کیفری اختصاصی، انتشارات دانشگاه تهران، جلد اول چاپ ...