پایان نامه بررسی مقایسه سطح اضطراب معلمان کودکان عادی و معلمان کودکان استثنایی ( عقب مانده ذهنی)
چکیده:
در پژوهش حاضر، سطح اضطراب معلمان کودکان استثنایی (عقب مانده ذهنی) و معلمان کودکان عادی مورد بررسی قرار گرفته است. برای این منظور یک گروه نمونه 50 نفری (شامل 25 نفر از معلمان کودکان عقب مانده ذهنی و 25 نفر از معلمان کودکان عادی) از شهر تهران از طریق روش نمونه گیری طبقهای انتخاب و تست اضطراب اشپیل برگر بر روی آنها اجرا شد. نتایج نشان داد که:
بین میزان اضطراب معلمان کودکان عادی و عقب ماندة ذهنی تفاوت معنادار وجود ندارد.
روان شناسان بر این باورند که وقتی موجود زنده احساس نیاز می کند، دچار تنش شده، برای ارضای نیاز خود، انگیخته می شود. باید دانست که انگیزههای قوی منشاء رفتار هستند.
باید بدانیم که رفتارهای معلم معلول تعامل متغیرهای شناخته یا ناشناخته است که بسیاری از آنها ریشه در گذشته و تجربه ها و برداشتهای او دارند. پس اگر انتظار می رود که معلم به مثابه رهبر یا عنصر هوشمند سیستم آموزشی رفتاری مطلوب، خلّاقانه و هوشمندانه، داشته باشد باید دید چگونه می توان نیازها، ارزشها و هنجارهای او را متأثر ساخت و در نگرش، شخصیت و تخصص وی تغییر به وجود آورد. در صورت تحقق این امر، معلم فردی اجتماعی ـ فرهنگی و انسانی یکپارچه خواهد بود که به تناسب توانایی و خلاقیت خود در همه شئون زندگی از جمله در کلاس درس رفتاری همانند ـ فرهیختگان خواهد داشت (سیف، 1384).
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل یکم: کلیات
مقدمه ..................................................................................................... 3
بیان مسئله ............................................................................................. 9
هدف پژوهش ........................................................................................ 10
پرسش پژوهش ..................................................................................... 10
فرضیه های پژوهش ............................................................................. 11
اهمیت پژوهش ...................................................................................... 11
تعاریف عملیاتی پژوهش ...................................................................... 13
خلاصه فصل ......................................................................................... 14
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق
اضطراب ................................................................................................ 17
تعریف اضطراب .................................................................................... 17
بروز و پیامدهای اضطراب ................................................................... 18
انواع اختلالهای اضطرابی ..................................................................... 20
عوامل داخلی و خارجی به وجودآورندة اضطراب .............................. 27
مبانی نظری ........................................................................................... 30
تبیین های روان ـ پویشی ..................................................................... 30
تبیینهای رفتاری نگر ........................................................................... 31
موضعگیریهای انسانینگر و هستینگر ................................................ 32
تبیینهای شناختی ................................................................................. 33
دیدگاه رفتارشناسی طبیعی و تبیینهای زیستی ـ رفتاری ................. 35
معلم ........................................................................................................ 35
تعریف معلم ........................................................................................... 35
ویژگیهای معلم ..................................................................................... 37
عوامل اضطرابزای شغل معلمی .......................................................... 40
تعریف اضطراب معلم ........................................................................... 40
استراتژیهایی که اضطراب معلم را کاهش می دهند ............................ 43
عوامل مخل مربوط به پیام دهنده (معلم)............................................... 45
عوامل اضطراب زای اجتماعی در رابطه با معلم ................................. 47
ترس از مشکلات ................................................................................... 52
اقدامات درمانی کلی .............................................................................. 56
مصرف بالینی داروهای ضد اضطراب ................................................ 57
کاهش اضطراب ..................................................................................... 58
تحقیقات انجام شده و ضرورت پژوهش ............................................. 62
فصل سوم : روش پژوهش
جامعة آماری ......................................................................................... 69
گروه نمونه ............................................................................................. 69
روش پژوهش ....................................................................................... 69
روش نمونه گیری ................................................................................. 69
ابزار پژوهش ......................................................................................... 70
روش آماری .......................................................................................... 72
خلاصه فصل ......................................................................................... 72
فصل چهارم: یافته های پژوهش
یافتههای پژوهش .................................................................................. 75
تحلیل داده ها ......................................................................................... 80
فصل پنجم: بحث و تفسیر
نتیجهگیری ............................................................................................. 87
محدودیتهای پژوهش .......................................................................... 89
پیشنهادهای پژوهش ............................................................................. 89
خلاصه پژوهش..................................................................................... 90
منابع ....................................................................................................... 97
پرسشنامه اضطراب .............................................................................. 103
فهرست جداول
عنوان صفحه
(جدول 4-1) : توزیع فراوانی و نمودار ستونی نمرههای خام گروه عادی در تست اضطراب مقیاس حالت........................................................................................................................... 77
(جدول 4-2) : توزیع فراوانی و نمودار ستونی نمره های خام گروه استثنایی در تست اضطراب مقیاس حالت. .......................................................................................................................... 77
(جدول 4-3) : توزیع فراوانی و نمودار ستونی نمره های خام گروه عادی در تست اضطراب مقیاس صفت. .......................................................................................................................... 78
(جدول 4-4) : توزیع فراوانی و نمودار ستونی نمره های خام گروه استثنایی در تست اضطراب مقیاس صفت
............................................................................................................. 78
(جدول 4-5) : مشخصه های آماری تست اضطراب در مقیاس حالت به تفکیک گروه عادی و استثنایی. .......................................................................................................................... 79
(جدول 4-6) : مشخصه های آماری تست اضطراب در مقیاس صفت به تفکیک گروه عادی و استثنایی. .......................................................................................................................... 79
(جدول 4-7) .................................................................................................... 84
(جدول 4-8)..................................................................................................... 85
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
(نمودار 1) : مقیاس حالت/ عادی و استثنایی ..................................... 83
(نمودار 2) : مقیاس صفت/ عادی و استثنایی................................................. 83