پایان نامه طرح هندسی راه و کنترل هوشمند ترافیک و تاثیر آن بر ایمنی و ظرفیت راهها
طبقه بندی و مقدمه واظهار بکر بودن متون
ارزیابی و مدل سازی تصادفات در خیابانهـای شـهری و بـرون شـهری یکـی از بهتـرین روش بـرای ارزیابی زیانهای اقتصادی و تراکم ترافیک و پیش بینی جراحـات و تـصادفات مـی باشـد. مطالعـات بسیای در سطح جهان به منظور ارزیابی تأثیر طرح هندسی راه بر بروز تصادفات انجام گرفته اسـت .
که می توان تأثیر عرض روسازی و تعداد خطوط عبوری و شیب راه و شانه و شعاع قـوس و فاصـله دید و حجم ترافیک و سرعت طرح را نام برد. که مطالعـات بـسیاری در کـشورهای مختلـف انجـام پذیرفته است . پیش بینی تصادفات ترافیکی و رابطه آن با طرح هندسی راه به ویـژه بـرای راه هـای شهری که پارامترهای بیشتری در بروز تصادفات در این راه ها تأثیر گذار بـوده، مـسأله پیچیـده ای است و تعامل بین این پارامترها نیز پیچیده تـر اسـت . پیچیـدگی زیـاد در ارزیـابی و مـدل سـازی تصادفات راه های شهری باعث گشته تا بسیاری از پژوهشگران از مدل سازی نـرخ تـصادفات در راه های شهری اجتناب کنند. به همین دلیل مطالعات بـر روی راه هـای درون شـهری گـزارش نـشده است . در حالی که مطالعات بسیار زیادی در خصوص پیش بینی تصادفات در آزاد راه ها و راه هـای برون شهری صورت گرفته است . مـشکلات زیـادی در مـدلهای پـیش بینـی تـصادفات کـه توسـط پژوهشگران مختلف انجام شده وجود دارد. یکی از ایـن مـشکلات ایـن اسـت کـه مـدلهای توسـعه تغییرات ترافیک در طول شبانه روز را مد نظر قرار نمی دهند. به طوریکـه بیـشتر ایـن مـدلها نـرخ تصادفات را به صورت تابعی خطی از حجم ترافیک روزانه در نظر می گیرند و مشکل دیگر ایـن کـه این مدلها چنین فرض می کنند .
تاثیر حجم ترافیک
معمولاً انتظار می رود که افزایش حجم ترافیک دلیلی بر افزایش نرخ تصادف می باشـد. بـا افـزایش حجم ترافیک نرخ تصادفات کاهش می باید. وسـایل نقلیـه در خیابانهـای بـا حجـم ترافیـک بـالاتر احتمالاً با سرعت کمتری حرکت می کننـد. در نتیجـه تـاثیر حجـم ترافیـک حـداقل خواهـد بـود.
همچنین خیابانهای با حجم ترافیـک بـالا در حالـت عـادی دارای خطـوط عبـوری عـریض و سـایر پارامترهای طرح هندسی هستند که نرخ تصادفات را کاهش می دهد. به عبارت دیگر هر چه حجـم ترافیک بیشتر باشد، تفاوت در سرعتهای وسایل نقلیه بیشتر بوده و در نتیجه امکان این که وسـیله نقلیه ای تصادف کند، بیشتر می شود. همچنین در مورد تصادف یک وسیله نقلیه با افـزایش حجـم ترافیک نرخ تصادفات کاهش می یابد. در حالی که در مورد تصادفات چند وسیله نقلیه ،ارتبـاط بـر عکس می باشد.
فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
چکیده
مقدمه
فصل اول : تعریف کلی مسئله ١
١-١- تعریف کلی مسئله ٢
١-٢- نیاز به مطالعه در مورد مسئله ٣
١-٣- اثرات مهم مطالعه بر مسئله از نظر بهبود آن ٤
١-٤-اهداف وفرضیات ٥
١-٥- اثرمسئله درجامعه علمی و اجتماع ٦
١-٦- محدودیت ها و چهار چوب پروژه ٨
١-٧-پیشینه تحقیق ٩
فصل دوم: کاوش در متون ١٠
٢-١- طبقه بندی و مقدمه واظهار بکر بودن متون ١١
٢-٢- بررسی مقالات ١٣
٢-٣- بررسی تزها و پروژه ها ٤٩
٢-٤-بررسی کتابها ٦٦
٢٢--٦٥--بسرروسلای ت کمنطفراحسشهدا ه ویافته ها ا زمان حاض ر ٨٦٣٩
فصل سوم: روش تحقیق ٨٥
٣-١-روش بکار گرفته شده ودلایل آن ٨٦
٣-٢-دستورالعمل جمع آوری اطلاعات وروش بکارگرفته شده ٩١
٣-٣-تعاریف ،اختصارات و نشانه های ریاضی ٩٥
٣-٤-بر نامه کامپیوتری استفاده شده ١٠١
٣-٥-ارائه مباحث ضروری علمی ١٠١
فصل چهارم:جمع آوری اطلاعات ١٠٧
٤-١-مقدمه ١٠٨
٤-٢-موضوعات مورد نظر ١٠٨
٤-٣-اطلاعات لازم برای هر سوال از سوالات موضوع تحقیق ١٠٩
٤-٣-١- طرح هندسی راهها ١٠٩
٤-٣-٢-سیستمهای هوشمند ترافیک ١٥٦
٤-٣-٣-ظرفیت راه ها و سطح سرویس ٢٠٠
٤-٣-٤- مقدمه ای بر ایمنی راه ٢١٧
٤-٤-مشکلات در جمع آوری اطلاعات ٢٣٥
فصل پنجم - تحلیل اطلاعات وارائه نتایج ٢٣٦
٥-١-تحلیل اطلاعات ٢٣٧
٥-١-١-رابطه بین طراحی و ایمنی ( قوس های افقی ) ٢٣٨
٥-١-٢- رابطه بین طراحی و ایمنی (قوسهای قائم ) ٢٤٢
٥-١-٣- رابطه بین طراحی و ایمنی (ترکیب قوسهای افقی و قائم ) ٢٤٤
٥-١-٤- رابطه بین طراحی و ایمنی (تقاطع ها) ٢٤٥
٥-١-٥- رابطه بین طرح هندسی راه و ایمنی و ظرفیت (نتیجه گیری) ٢٥٧
٥-٢-١-مدل های تصادف استان تهران ٢٦٥
٥-٣-نتیجه گیری در مورد کل تحقیق : ٢٦٨
٥-٣-١-مدل بین نرخ تصادفات و عرض هر خط عبوری(RSA-LV) ٢٧١
٥-٣-٢-مدل بین نرخ تصادفات وحجم ترافیک( RSA-ADT) ٢٧٧
٥-٣-٣-مدل بین نرخ تصادفات وساعت پیک وسرعت عملکردی ٢٨٠
٥-٤-کاربردهای عملی وتئوری ٢٨٢
٥-٤-١-محاسبه ضریب ساعت اوج (PHF) ٢٨٢
٥-٤-٢-محاسبه ظرفیت راه دو خطه برون شهری ٢٨٥
٥-٥-پیشنهادهای تحقیقاتی برای آینده ٢٩٨
٥-٦-خلاصه اطلاعات محاسبات مدل با استفاده از نرم افزار ٢٩٩
منابع وماخذ ٣٧٧