پایان نامه آیا آل احمد رویکردی علمی – جامعه شناختی به مسائل اجتماعی داشته است
« مقدمات و کلیات »
این تحقیق در نظر دارد در فضای اندیشه و آثار یکی از مطرح ترین [1] و با نفوذترین [2] روشنفکران دوره اخیر حیات اجتماعی ایران جلال آل احمد کنکاش کرده و مقولات جامعه شناختی موجود در آثارش را شناخته و مدون سازد .
بیان واقعیتها از طرق تحلیل محتوای آثار نویسندگان علیرغم منزلت و پایگاه والای اجتماعی آنها بسیار مهم و در خور اعتنای جدی است ، در این راستا نقد و بررسی آراء اجتماعی آل احمد که در یکی از برهه های تاریخ معاصر ایران از ارج و اهمیتی برخوردار بوده از این مقوله مستثنی نیست .
1- هانس ( ب ) در کتاب غربزدگی در ایران از دیدگاه صمد بهرنگی ، جلال آل احمد و علی شریعتی ، 147 آل احمد را سخنگو و پدر معنوی نسل جدید نویسندگان و روشنفکران متعهد جوان ایرانی معرفی می کند .
2- آشوری ( د ) در کتاب " مردی برخنگ تیز پای قلم " ، 20 ، دهه چهل را دهه آل احمد در ادبیات روزگار ما دانسته و او را سنگین ترین و موثرترین وزنه قلم در این دوره می داند که کما بیش همه نسل جوانتر را به درجات و شکلهای مختلف زیر نفوذ خود داشته است .
« مقدمات و کلیات » ۱
« تاریخچه مطالعاتی » ۱
« بیان مساله » ۷
« چار چوب نظری » ۸
« نظریه هربرت بلومر » ۹
« پرسشهای پژوهش » ۱۳
« اهداف مطالعاتی » ۱۵
« حدود مطالعاتی » ۱۶
« اهمیت مطالعاتی » ۱۷
« تعریف مفاهیم و اصطلاحات » ۱۷
« جامعه شناسی » ۱۸
« جامعه شناسی دین » ۱۸
« روش شناسی » ۱۸
« ایستایی شناسی اجتماعی » ۱۹
« جامعه شناسی ادبیات » ۱۹
« پویایی شناسی » ۱۹
« تغییر و تحول اجتماعی » ۱۹
« کارگزاران تغییر » ۲۰
« جهان اعیان » ۲۰
« کنش پیوسته » ۲۰
« نظام روانشناختی یا از خود رهایی » ۲۰
« نظام کنشی » ۲۱
« واکنش گردگشتی » ۲۱
« واکنش پیوسته » ۲۱
« انسان سالم و انسان نا سالم » ۲۲
مفهوم « Me » ۲۲
مفهوم « I » ۲۲
مفهوم خود یا « self » ۲۲
« جامعه نمادی و نا نمادی » ۲۳
فصل دوم ۲۴
« مـرور متــون مطــالعاتی » ۲۴
« مرور متون مطالعاتی » ۲۵
چند مورد از ویژگی های جلال آل احمد عبارتند از : ۳۱
فصل سوم ۴۱
« روش تحقیق » ۴۱
« مدخل » ۴۲
« رسش تحقیق » ۴۲
طرح تحقیق : ۴۳
فن تحقیق : ۴۵
طرح تحلیلی : ۴۵
طرح اجرایی : ۴۸
فصل چهارم ۴۹
« گرد آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات » ۴۹
« گردآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات » ۵۰
« شرایط عینی و ذهنی » ۵۳
« جستارهای بنیادی جامعه شناسی » ۶۰
الف- دیدگاه هستی شناختی در برخی تئوریهای جامعه شناسان غربی: ۶۲
۱- دیدگاه ساختی و کارکرد گرایی( امیل دورکیم ، تالکوت پارسنز ) ۶۳
دیدگاه تضادگرائی(کارل مارکس ) ۶۶
دیدگاه تفهمی ( ماکس وبر) ۶۸
هستی شناسی در دیدگاه کنش متقابل گرایی نمادی (هربرت بلومر) ۷۳
دین و امور خدایی در آثار جلال آل احمد ۷۴
انسان در اندیشۀ آل احمد ۸۳
اجزاء و مفاهیم اصلی معرفت شناسی و روش شناسی ۹۹
ب- دیدگاه روش شناسی و معرفت شناختی در برخی تئوریهای جامعه شناسان غربی: (دورکیم، پارسنز، مارکس، وبر، بلومر) ۱۰۰
دیدگاه ساختی و کارکردگرایی (امیل دورکیم، تالکوت پارسنز) ۱۰۱
نظریه جامعه شناختی شناخت از نظر دورکیم شامل سه قضیه است: ۱۰۲
۲-دیدگاه تفهمی (ماکس وبر) ۱۰۶
۳-دیدگاه متقابل گرایی نمادی ( هربرت بلومر) ۱۰۸
روش شناسی و معرفت شناسی از دیدگاه جلال آل احمد ۱۰۹
۳-اجزاء مفاهیم اصلی (( ایستایی شناسی اجتماعی )) ۱۱۹
۱- دیدگاه ساختی و کارکرد گرائی ( دورکیم ، پارسنز ) ۱۲۰
۲- دیدگاه تضاد گرائی ( کارل مارکس ) ۱۲۳
۳- دیدگاه تفهمی ( وبر ) ۱۲۴
در تشابه این سه دیدگاه می توان گفت که : ۱۲۶
۴- کنش متقابل گرایی نمادی (هربرت بلومر ) ۱۲۷
ایستائی شناسی در اندیشه جلال آل احمد ۱۲۸
جامعه شناسی سیاسی ۱۲۸
جامعه شناسی اقتصادی ۱۴۱
جامعه شناسی روستایی ۱۴۸
اجزاء و مفاهیم اصلی « پویایی شناسی اجتماعی » ۱۵۴
د – دیدگاه پویایی شناسی اجتماعی در برخی تئوریهای جامعه شناسان غربی: (دورکیم، پارسنز، مارکس، وبر، بلومر) ۱۵۴
۱-دیدگاه ساختی و کارکرد گرائی (دورکیم، پارسنز) ۱۵۵
۲-دیدگاه تضادگرائی (کارل مارکس) ۱۵۷
۳-دیدگاه تفهمی (ماکس وبر) ۱۵۹
۴-کنش متقابل گرائی نمادی (هربرت بلومر) ۱۶۱
شرایط تغییر از نظر جلال آل احمد ۱۶۲
مراحل تغییر از نظر جلال آل احمد ۱۶۶
کارگزاران تغییر در اندیشه جلال آل احمد ۱۷۲
اما جلال آل احمد چه گروه هایی را عامل تغییر معرفی می کند ؟ ۱۷۳
تحلیل تکنیکی و تئوریکی ۱۸۶
فصل پنجم ۱۹۴
« استنتاج و توصیه ها » ۱۹۴
« نتایج تحقیق» ۱۹۵
انسان در افکار آل احمد ۱۹۶
پیشنهادات ۲۰۴
ضمائم ۲۰۶
زندگینامه – سالشمار زندگی – فهرست کتب با سال انتشار کتابنامه « فارسی- لاتین » ۲۰۶
زندگینامه جلال آل احمد ۲۰۷
سالشمار جلال آل احمد ۲۱۴
آثار جلال آل احمد ۲۱۶