پایان نامه بررسی میزان بکارگیری روش های تربیت دینی نوجوانان از منظر نهج البلاغه در کتب دینی مقطع راهنمایی
پیشگفتار
مقتدای را همان علی(ع) است، همو که واژگان تاب بزرگی روحش را ندارند. با کدامین واژه می توان به توصیف آفتاب نشست؟ آنگاه که از روی سینه عبدود برخاست، اخلاص معنا گرفت. چون به همراه همسر و فرزندانش افطار خود را سه شب پیاپی به مسکین و یتیم و اسیر بخشید، خودخواهی ها رخت بربست و دگرخواهی معنا و مفهومی تازه یافت.آن شب که ضربه شمشیر ابن ملجم بر فرق نازنینش نشست، واژگان محبت و گذشت در برابرش به زانو درآمدند.
او که عارفان و مجتهدان، پدر عرفان و پیشوای زاهدان می نامند. هم او که شجاعان و دلیران، او را مظهر شجاعت و جوانمردی، عدل پیشگان و دادخواهان او را سرمشق دادگستری، حکمرانان و کارگزاران حکومتش را نمونه اعلای حکومت انسانی، فیلسوفان و اندیشمندان او را در قله های حکمت و دانایی و مددکاران عالم وی را نمونه دستگیری می دانند.
به راستی گفتار و کردار آن پیشوای سترگ مانند آب حیاتی از چشمه سار زلال هستی می جوشد و در جویبار اجتماع جاری می شود و روح تعالی می دهد.
درخشش نور حق در جمال علی (ع) چنان تابناک است که دیده ها را توان تماشای آن نیست. علی(ع) اقیانوسی است که کرانه اش سراسر هستی را پوشانیده است. خورشید محبت علی(ع)، روشنایی دل عاشقان و نورافشان پرده های زمان است.
اینک که کالبد زمان با نام زیبای او حیاتی تازه یافته، در دریای موج کرامت هایش غور می کنیم و واژه هایی از فضل و تربییت برمی چینیم و آن را ره توشه راهمان می سازیم. آموزه های نورانی اش را پاس می داریم؛ زیرا پویا، شیوا، انسان ساز و حیات آفرین است. بر عجز و ضعف خویش معترفیم ، چرا که از اقیانوس بیکران کلامش همان قدر می دانیم آن ایستاده بر ساحل دریا از عمق و وسعت و عجایب دریا می داند. جز به قدر وسعت دیدمان نمی بینیم.
واپسین کلاممان این است: ای علی، ای که زادگاهت بیت الله، زندگانی ات عبدالله، وجودت محو ذات الله، پیکارت فی سبیل الله، سخنانت نورالله، سیمایت تجسم صفات الله، و سرانجامت فنای فی الله است!ما را از زلال هدایت نصیب فرما، دل هایمان را از دریای کمالات سیراب و مشام جانمان را از بوی خوش علوی سرمست گردان؛ که در هر حال پیوندمان با اهل بیت(ع) ناگسستنی است.
امید آن دارم که تلاش اینجانب مقبول طبع شما تربیت یافتگان مکتب اهل بیت(ع) قرار گیرد.
چکیده تحقیق
دراین تحقیق به بررسی دیدگاه های امام علی(ع) در مورد تربیت اجتماعی پرداخته ایم و اهداف این تحقیق شناخت و معرفی دیدگاه های امام علی(ع) در مورد تربیت اجتماعی و جمع آوری نظرات،توصیه ها و سیره عمل آن حضرت درباره تربیت اجتماعی می باشد.تحقیق بر این نظر بود که به این سوال کلی پاسخ دهد که :
1) جامعه تا چه اندازه نسبت به مسائل تربیتی نهج البلاغه به طور اعم وتا چه اندازه نسبت به اهداف اجتماعی تربیت در نهج البلاغه به طور اخص آشنایی دارد؟
2) با توجه به دیدگاه امام علی(ع) اصول و روش های تربیت اجتماعی کدام است؟
در این تحقیق از روش توصیفی- تحلیلی استفاده شده و با استفاده از فیش برداری از اسناد و مدارک و گردآوری اطلاعات مورد نیاز به این امر اقدام کرده ایم.در رابطه با تربیت اجتماعی اصول و روش هایی را با توجه به دیدگاه امام علی(ع) استخراج نموده ایم که از این قرار است:ارزش اخلاقی اجتماعی زیستن، اصل عدالت اجتماعی،اصل عدم استرحام و ذلت ناپذیری،اصل عدم انظلام و ستم ناپذیری،اصل کرامت و تکریم در روابط اجتماعی،اصل شورا، اصل امربه معروف و نهی از منکر،اصل زهد، اصل قناعت، اصل کفاف.
در ادامه با عنایت به توصیه ها و احادیث از امام علی(ع) فرضیه های تحقیق که در قالب اصول و روش های تربیت اجتماعی بیان شده بودند را اثبات نموده و در پایان به بیان پیشنهادات پرداخته ایم.
فهرست مطالب
چکیده
فصل اول : کلیات تحقیق
مقدمه 2
بیان مسئله 4
اهمیت و ضرورت موضوع 5
اهداف پژوهش 7
سوالات پژوهش 8
تعاریف واژه ها و اصطلاحات 9
تعاریف نظری 9
تعاریف عملیاتی 12
روش تحقیق 13
فصل دوم : پیشینه تحقیق و ادبیات تحقیق
مقدمه 15
بخش اول 17
موضوعتربیت 17
ارزش و اهمیت تربیت 17
جایگاه تعلیم و تربیت 18
هدفهای تربیت در اسلام 19
اصول و مبانی وروشهای تربیت 21
مفهوم دین 25
فلسفه و ضرورت دین 25
اهمیت تربیت دینی 25
زمان تربیت دینی 28
طریق آموزش دینی 33
اصولی در تربیت دینی 34
آسیب شناسی تربیت دینی 35
موانع تربیت دینی نسل نوجوان در نهاد خانواده 36
موانع تربیت دینی نسل جوان در نهاد جامعه 37
موانع تربیت دینینسل نوجوان در نهاد نظام آموزشی 38
بخش دوم 39
آشنایی با نهج البلاغه 39
ضرورت تربیت از دیدگاه نهج البلاغه 41
امکان تربیت از دیدگاه نهج البلاغه 44
تربیت پذیری انسان از دیدگاه نهج البلاغه 45
ارزش تربیت از دیدگاه نهج البلاغه 46
هدفداری تربیت ازدیدگاه نهج البلاغه 47
ضرورت شتاب در تربیت نوجواناز دیدگاه نهج البلاغه 50
عوامل موثر در تربیت از دیدگاه نهج البلاغه 52
وراثت 52
محیط 53
محیط جغرافیایی 54
سختیها و شداید 55
کار 55
عوامل ماورای طبیعت 56
اراده انسان 56
مبانی تربیت از دیدگاهنهج البلاغه 57
مبانی هستی شناسی ( معرفت به خداوند ، به دین و جهان آخرت )57
بررسی میزان بکارگیری روش های تربیت دینی نوجوانان از منظر نهج ...
290990.com/.../472-بررسی-میزان-بکارگیری-روش-های-تربیت-دینی-نوجوانان-از-منظر-نهج-البلاغه-در-کتب-دینی-مقطع-راهنمایی.htmlCached
Similarبررسی میزان بکارگیری روش های تربیت دینی نوجوانان از منظر نهج البلاغه در کتب
دینی مقطع راهنمایی علوم تربیتی و نهج البلاغه پایان نامه نهج البلاغه و دانش آموزان ...
بررسی میزان بکارگیری روش های تربیت دینی نوجوانان از منظر نهج ...
filoadnew.blogsky.com/.../بررسی-میزان-بکارگیری-روش-های-تربیت-دینی-نوجوانان-از-منظر-نهج-البلاغه-در-کتب-دینی-مقطع-راهنماییCached12 ژوئن 2016 ... بررسی میزان بکارگیری روش های تربیت دینی نوجوانان از منظر نهج البلاغه ... و ما در
بین این عوامل کتب دینی مقطع راهنمایی را انتخاب نمودیم تا ببینیم چه میزان از شیوه
... نهج البلاغه می باشد و سپس یک نمونه عملی یعنی قسمتـی از نـامـه 31 نهج البلاغه و ...
برچسبها: پایان نامه روشهای تربیت دینی، پایان نامه تربیت دینی ...
پایان نامه بررسی میزان بکارگیری روش های تربیت دینی نوجوانان از ...
mihandocs.com/1405-پایان-نامه-بررسی-میزان-بکارگیری-روش-های-تربیت-دینی-نوجوانان-از-منظر-نهج-البلاغه-در-کتب-دینی-مقطع-راهنمایی.htmlCached25 آگوست 2015 ... عنوان مقاله : پایان نامه بررسی میزان بکارگیری روش های تربیت دینی نوجوانان از
منظر نهج البلاغه در کتب دینی مقطع راهنمایی. قالب بندی : docx.
پایان نامه بررسی میزان بکارگیری روش های تربیت دینی نوجوانان از ...
https://selzir.com/.../15583232-پایان-نامه-بررسی-میزان-بکارگیری-روش-های-تربیت-دینی-نوجوانان-از-منظر-نهCachedپایان نامه بررسی میزان بکارگیری روش های تربیت دینی نوجوانان از منظر نهج البلاغه
در کتب دینی مقطع راهنمایی محدوده قیمت از 5000 تومان از فروشگاه کیش فایل.
بررسی میزان بکارگیری روش های تربیت دینی نوجوانان از منظر نهج ...
stufile.ir/.../بررسی-میزان-بکارگیری-روش-های-تربیت-دینی-نوجوانان-از-منظر-نهج-البلاغه-در-کتب-دینی-مقطع-راهنمایی/2704Cachedدراین تحقیق به بررسی دیدگاه های امام علی(ع) در مورد تربیت اجتماعی پرداخته ...
بررسی میزان بکارگیری روش های تربیت دینی نوجوانان از منظر نهج البلاغه در کتب
دینی مقطع ... روش های تربیت دینی نوجوانان از منظر نهج البلاغه در کتب دینی مقطع
راهنمایی ... اصول و روش های تربیت اجتماعی بیان شده بودند را اثبات نموده و در پایان
به بیان ...
بررسی میزان بکارگیری روش های تربیت دینی نوجوانان از منظر نهج ...
filenab.com/product-59218-takgikg.aspxCachedبررسی میزان بکارگیری روش های تربیت دینی نوجوانان از منظر نهج البلاغه در کتب
دینی مقطع راهنمایی. دراین تحقیق به بررسی دیدگاه های امام علی(ع) در مورد تربیت
اجتماعی پرداخته ایم و اهداف این تحقیق ... های تحقیق که در قالب اصول و روش های
تربیت اجتماعی بیان شده بودند را اثبات نموده و در پایان به بیان پیشنهادات پرداخته
ایم. مقدمه
پایان نامه بررسی میزان بکارگیری روش های تربیت دینی نوجوانان از ...
cellfull.ir/?p=79393Cached19 ا کتبر 2016 ... پایان نامه بررسی میزان بکارگیری روش های تربیت دینی نوجوانان از منظر نهج البلاغه
در کتب دینی مقطع راهنمایی. توسط : adminدر: اکتبر 19, 2016 ...
دانلود پایان نامه بررسی میزان بکارگیری روش های تربیت دینی ...
tmaghalec.ir/?p=10633Cached30 ا کتبر 2016 ... دانلود پایان نامه بررسی میزان بکارگیری روش های تربیت دینی نوجوانان از منظر نهج
البلاغه در کتب دینی مقطع راهنمایی – خرید آنلاین و دریافت.
پایان نامه بررسی میزان بکارگیری روش های تربیت دینی نوجوانان از ...
bankmaghaleh.ir/پایان-نامه-بررسی-میزان-بکارگیری-روش-ها/Cached
Similarپایان نامه بررسی میزان بکارگیری روش های تربیت دینی نوجوانان از منظر نهج البلاغه
. دسته: رشته معارف .... واژه های کلیدی: هدف و تعیین هدف، تربیت، اجتماعی بودن، نهج
البلاغه .... و تربیت ۵۰) باروخ اسپینوزا، کتاب اخلاق، ترجمه دکتر محسن جهانگیری
خرید آنلاین پایان نامه بررسی میزان بکارگیری روش های تربیت دینی ...
www.sarvoptdl.ir/file6527.htmlCachedمحقق گرامی،شما با جستجوی پایان نامه بررسی میزان بکارگیری روش های تربیت
دینی نوجوانان از منظر نهج البلاغه در کتب دینی مقطع راهنمایی وارد این صفحه شده اید ...