گزارش کاراموزی تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم ها در 80 صفحه ورد قابل ویرایش
Systemتعاریفی از سیستم
1)سیستم عبارت است از اجزای به هم پیوسته و مرتبط با یکدیگر که در جهت یک یا چند هدف معین گام بر می دارند.
2)سیستم عبارت است از مجموعه ای از وظایف به هم پیوسته و مرتبط با یکدیگر که با انجام هر کدام از این وظایف بخشی از هدف سازمان تامین خواهد شدو با انجام کلیه وظایف در سازمان کل هدف سازمان تامین می گردد.
3)سیستم عبارت است از مجموعه ای از اجزای به هم پیوسته و مرتبط با روابط متقابل و وابستگی متقابل که در جهت یک یا چند هدف معین گام بر می دارند.
4)سیستم عبارت است از مجموعه ای از سیستم های فرعی که هر کدام از این سیستم های فرعی دارای فعالیت هایی هستبد که هر کدام از این فعالیت ها دارای گردش کاری هستند که هر کدام از این گردش های کار از طریق شیوه ها و متد های متعددی انجام می شود.به عبارتی با جمع تعدادی از شیوه به روش و با جمع روشها به به یک سیستم می رسیم.
5 روش
عبارت است از یک سری عملیات و مراحلی که برای اجرای تمام یا قسمتی از یک سیستم انجام می شود.
شیوه
عبارت است از تشریح جزیات و مراحل انجام دادن یک کار
9فیفنر ولین :
تجزیه و تحلیل سیستم ها و روشها عبارت است ازبررسی معایب و پیدا کردن راه حل مشکلات سازمان.
10 آلن دیویس:
تجزیه و تحلیل سیستم ها و روشها عبارت است از یک وظیفه و کار ستادی و تخصصی که هدف آن مطالعه بررسى و بهبود بخشیدن به کلیه سیستم ها و روشهاى موجود در سازمان است.
11 نورمن بریش:
تجزیه و تحلیل سیستم ها و روشها عبارت است از مطالعه و بررسی به منظور بهبود بخشیدن به سیستم هاى خدماتى و کنترل کننده و هما هنگ کننده عملیات سازمان.
12 چارلز هیکس:
تجزیه و تحلیل سیستم ها عبارت است ازمطالعه جامع و کامل سیستم ها و روشهاىسازمان به منظور بهبود بخشیدن و ساده کردن امور دفترى.
13 تعریف کلى تجزیه و تحلیل سیستم ها و روشها:
تجزیه و تحلیل سیستم ها و روشها عبارت است از تکنیکى که مدیران را از وجود مسایل و مشکلات موجود در سازمان آگاه می سازد و با بررسى ها ى منظم راه حل هاى مناسب براى رفع هر یک از آنها ارایه مى دهد.این بررسى ها باید مبتنى بر اصول روش تحقیق علمی باشد تا بتوان با حل مشکلات کارایى و سود سازمان را افزایش و بقای سازمان را تضمین نمود.
14 وظایف واحد های تجزیه و تحلیل سیستمها و روشها
1)طرح ریزى سازمان و تجزیه و تحلیل
2)استقرار و تجزیه و تحلیل سیستم ها
3)ارزیابى مدیریت
4)تهیه دستورالعمل های کتبى و مدون
5)تهیه و کنترل فرم ها
6)سیستم بایگانی اسناد و مدارک و پرونده ها
7)ارزیابى نیروى انسانى و تقسیم کار
8)اندازه گیرى کار
9)انتخاب وسایل اداری و دفترى
10)تجزیه و تحلیل جا و مکان
11)استقرار و پیاده کردن سیستم هاى جدید
12)توسعه و تحقیق
16
فرایند تجزیه و تحلیل سیستم ها کاملا منطبق با روش علمى است:
مراحل روش علمی تحقیق فرایند تجزیه وتحلیل سیستم ها
1)طرح مسئله 1 )تشخیص و بیان مشکل و تعیین حدود آن
2)تهییه و تنظیم فرضیه 2)تهییه و تنظیم طرح مقدماتی تجزیه و تحلیل
3)جمع آورى اطلاعات 3)جمع آورى و ثبت اطلاعات و حقایق
4)طبقه بندى اطلاعات 4)تجزیه و تحلیل اطلاعات و حقایق
5)مطالعه اطلاعات بدست آمده و تشخیص رابطه علت و معلولی 5)تهیه و تنظیم آزمایش وارزیابى راه حلهاى جدید
6)تعیین اعتبار و نقد فرضیه 6)تهییه و تنظیم گزارش نهایى و ارایه پیشنهاد ها جهت تصویب مدیریت
7)نتیجه گیرى و تهیه گزارش 7)اجرا و استقرار طرح پیشنهادى
8)نظارت بر اجرای طرح و ارزیابی نتیجه
17
1)تشخیص مشکل
1.ممکن است تجزیه و تحلیل کننده شخصا به وجود یک مشکل در سازمان پى ببرد.
2.گاهى مشکل سازمان بوسیله مدیریت دستگاه عنوان می شود و از تجزیه و تحلیل گر
خواسته مى شود به مشکل رسید گى کند
3.گاهى در حین بررسى به منظور ساده کردن کار در سازمان تجزیه و تحلیل کننده متوجه مشکل مهمتر و اساسى تر مى شود.
2)بیان مشکل ...آثار و علایم مشکلات علل مشکلات
1.اضافه کاری بیش از حد 1.کافى نبودن تسهیلات
2.افزایش استعفا و تمارض پرسنل 2.مناسب نبودن محل کار
3.گم شدن پرونده ها 3.نداشتن مدیریت متخصص
4.افزایش مداوم بودجه و هزینه 4.کافی نبودن تعداد پرسنل
5.فقدان صحیح مدیریت