پایان نامه بررسی تأثیر جهت گیری کارآفرینی بر رشد شرکتهای کوچک
چکیده
کارآفرینی به عنوان موتور محرکه توسعه اقتصادی و اجتماعی نقش اساسی در فرآیند توسعه ی جوامع دارد.کسب و کارهای کوچک بهترین مآمن برای فعالیتهای کار آفرینانه است و این امر مستلزم آن است که صاحبان و کارکنان کسب و کارهای کوچک از مهارت ها و تواناییهای کارآفرینانه برخوردار باشند.بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر جهت گیری کارآفرینی روی رشد شرکتهای کوچک در شهر گلپایگان می باشد .نمونه آماری تحقیق حاضر شامل 60 شرکت از شرکتهای کوچک در شهر گلپایگان است، که با استفاده از فرمول ککران به دست آمده است. ابزار گردآوری دادهها در این تحقیق پرسشنامه می باشد.
مقدمه
کارآفرینی مفهومی عینی وعملی است که همزمان با آغاز زندگی انسان بر روی زمین وتلاش برای کسب درآمد و تأمین مایحتاج زندگی پا به عرصه وجود گذاشته است . اما طرح این مقوله به عنوان یک مفهوم علمی سابقه ی چندانی ندارد ( سعیدی مهرآباد و مهتدی ، 1387 ، 2 ) .
کارآفرینی مقوله ی بسیارمهمی است که بسیاری ازکشورهای توسعه یافته و درحال توسعه توجه جدی به آن مبذول داشته و میدارند. دراین میان، یکی ازشاخه های اصلی کارآفرینی، کارآفرینی درسازمان است که بدون شک سهم چشمگیری درتوفیق وتعالی سازمانها دارد( احمدپور ، 1383 ؛ 132 -135) .
تغییرات درمحصولات مکانیسم های بازار ، اغلب بدین صورت است که سازمانها دست به بهره برداری از فرصتهایی می زنند که دیگرسازمانها دنبال نمی کنند و گاه حتی از وجود آنها مطلع نیستند. دراین زمینه ، نوآوری نقش راهبردی و عمده را ایفا می کند ( کولینس و رام ، 2003 ، ص 5-7) [1] .
[1]- Collins & Ram
پاره ای از متن
راهبرد کارآفرینی سازمانی ( شرکتی ) :
پیچیدگی، پویایی و تغییرات مستمر محیطی ، سازمانهای امروزی را ناگزیر از برنامه ریزی راهبردی و نگاه بلند مدت به آینده کرده است تا بر اساس آن در اهداف و برنامه های خود بازنگری کنند. از مفاهیم موجود در مطالعات راهبردی ، راهبرد کارآفرینی است . این راهبرد راههایی برای تجدید حیات و نوآورتر کردن سازمانهای موجود ارائه می کند . راهبرد کارآفرینی به شرکت این امکان را می دهد تا در تصمیم گیریها نوآورتر ، خلاق تر و مسئولیت پذیرتر باشند ( رضوانی و همکاران ؛ 1389 ، 2 ) .
راهبرد کارآفرینانه مفهومی کلیدی در ادبیات کارآفرینی سازمانی و جلوه ی بارزی از کارآفرینی در سطح بنگاه است . نگاه به راهبرد کارآفرینانه در حال تبدیل شدن به یک منبع کلیدی مزیتهای رقابتی می باشد ؛ با وجود این اهمیت ، راهبرد کارآفرینانه به میزان کافی تبیین نشده است (همان منبع ، 6) .
هیت [1] بیان می کند که "به سختی می توان تعریف دقیقی از راهبرد کارآفرینانه ارائه نمود.
[1] - Hitt
فهرست
چکیده: .1
فصل اول
کلیات تحقیق. 2
1-1 مقدمه 3
1-2 بیان مساله 5
1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق....................6
1-4 چارچوب نظری. 7
1-5 فرضیات.. 9
1-6 اهداف تحقیق. 9
1-6-1 هدف کلی. 9
1-6-2 هدف فرعی. 9
1-7 قلمرو تحقیق. 10
1-7-1 قلمرو موضوعی..............10
1-7-2 قلمرو مکانی. 10
1-7-2 قلمرو زمانی. 10
1-8 تعاریف مفهومی. 10
1-9تعاریف عملیاتی............................11
فصل دوم
مروری بر ادبیات تحقیق. 12
2-1 مقدمه 13
2-2 کارآفرینی سازمانی : 14
2-3 اهمیت و ضرورت کارآفرینی در سازمان و شرکتها : 15
2-4 رفتار کارآفرینانه : 16
2-5 مهارتهای کارآفرینی. 17
2-5-1 مهارت شخصی. 17
2-5-2مهارتهای مدیریتی. 17
2-5-3 مهارتهای فنی. 17
2-6 راهبرد کارآفرینی سازمانی ( شرکتی ) 18
2-7 موانع و محدودیتهای کارآفرینی. 19
2-8 عوامل موثر بر کارآفرینی سازمانی ( شرکتی ) 22
2-8-1 عوامل ساختاری کارآفرینانه 22
2-8-2 عوامل رفتاری کارآفرینانه 22
2-8-3 عوامل زمینه ای کارآفرینانه 22
2-9 ساختار شرکتهای های کارآفرین. 22
2-10 ویژگی های شرکت های کارآفرین. 23
2-11 الگوهای شرکتهای کارآفرین. 24
2-11-1 الگوی کارآفرینی سازمانی کورنوال و پرلمن. 24
2-11-2 الگوی کارآفرینی سازمانی کوراتکو و نافزیگر. 25
2-11-3 الگوی کارآفرینی سازمانی اکهلس و نت.. 26
2-12 گرایش کارآفرینی ( جهت گیری کارافرینانه ) 26
2-13 فرهنگ سازمانی و نوآوری. 27
2-14 نوآوری. 29
2-14-1 انواع نوآوری. 30
2-14 -2 مراحل نواوری. 32
2-15 ریسک پذیری. 34
2-16 پیشینه تحقیق............................ 37
2-16-2 تحقیقات خارجی. 38
فصل سوم
روش اجرای تحقیق. 40
3-1 مقدمه 41
3-2 روش تحقیق. 41
3-3 جامعه مطالعاتی. 42
3-3-1حجم نمونه..............42
3-4 روش جمع آوری اطلاعات.. ..43
3-5 روایی و پایایی پرسشنامه 44
3-5-1 تعیین اعتبار (روایی) پرسشنامه 44
3-5-2 تعیین پایایی (قابلیت اعتماد) پرسشنامه 44
3-6 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 46
3-6-1 مفروضات در کاربرد آزمون همبستگی خطی. 46
3-6-2 آزمون دوربین واتسون. 46
3-7 بررسی نرمال بودن داده ها 49
3-7-1 آزمون کولموگوروف – اسمیرنوف.. 49
3-7-2- تجزیه وتحلیل رگرسیون ............... 50
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل دادهها 51
4-1 مقدمه 52
4-2 نتایج توصیفی تحقیق. 52
4-3 تحلیل دادهها 55
4-3-1 آزمون دوربین واتسون. 55
4-3-2 آزمون کولموگوروف – اسمیرنوف.. 56
4-4 بررسی فرضیه های تحقیق. 56
فصل پنجم
نتیجهگیری و پیشنهادات.. 64
5-1 مقدمه 65
5-2 نتیجه گیری فرضیات.. 65
5-2-1 فرضیه 1. 65
5-2-2 فرضیه 2. 66
5-2-3 فرضیه 3. 66
5-2-4 فرضیه 4. 66
5-3 پیشنهاد مبتنی بر تحقیق. 67
5-4 پیشنهاد به محققین آتی. 69
پیوست ها 71
منابع و ماخذ 79
منابع فارسی: 80
منابع لاتین: 82
Abstract: 84